Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen,
Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet,
lederen Roy Steffensen og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad og Aud Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til
meldingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken som videokonferanse 12. mai 2020.
Komiteen viser til at teknologisk
utvikling, digitalisering og grønn omstilling vil føre til at mange
arbeidsoppgaver endres, forsvinner eller krever ny kunnskap. Utviklingstrekkene
tyder på at det blir færre jobber for mennesker med ingen eller
lav formell kompetanse, men at også arbeidstakere med lang utdanning vil
oppleve at kompetansen deres ikke etterspørres, lenge før pensjonsalder. Komiteen mener
at situasjonen med covid-19 har illustrert viktigheten av å bevare
og utvikle befolkningens kompetanse. Men uavhengig av krisen er
økt kompetanse nøkkelen til den langsiktige omstillingen av Norge.
Komiteen viser videre til
at andelen virksomheter som sier de i stor grad har et udekket kompetansebehov,
har økt de siste årene fra 4 pst. i 2016 til 9 pst. i 2019 for alle
virksomheter. Til tross for økt omstillingsbehov er deltakelsen
i videreutdanning lavere i dag enn for ti år siden.
Komiteen mener derfor det
er viktig at regjeringen legger frem en kompetansereform. Komiteen mener
behovet for en sterkere kompetansepolitikk har blitt tydeligere
i forbindelse med endringene i norsk arbeidsliv under koronakrisen.
Komiteen registrerer at reformen
har to mål:
-
at ingen skal gå
ut på dato på grunn av manglende kompetanse
-
å tette gapet mellom
hva arbeidslivet trenger av kompetanse, og den kompetansen arbeidstakerne faktisk
har.
Komiteen merker
seg at regjeringen har foreslått tiltak innenfor tre hovedområder:
Tiltakene skal:
-
stimulere til mer
etterspørsel etter kompetanseutvikling
-
åpne utdanningssystemet
for mer livslang læring og
-
sikre en bedre kobling
mellom tilbud om og etterspørsel etter kompetanseutvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, merker seg at stortingsmeldingen ikke
markerer starten eller slutten på kompetansereformen, og at tilbudene
skal videreutvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet og utdanningssektoren.
Flertallet viser til at Stortinget
i starten av april 2020 bevilget 150 mill. kroner til tiltak for
at flere av de som er permittert, kan få påfyll og utdanning, og
at regjeringen la ytterligere 40 mill. kroner inn i tiltak. Kompetansepakken
består blant annet av 100 mill. kroner til seks nye treparts bransjeprogram,
hvorav noen er i særlig utsatte næringer, 20 mill. kroner til opplæring
av ufaglærte og 50 mill. kroner til nettbasert opplæring. Flertallet merker
seg også at det i 2020 ble bevilget over 300 mill. kroner til tiltak
knyttet til kompetansereformen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets og Senterpartiets
stortingsgrupper har oppnådd enighet om flere viktige tiltak til
Kompetansereformen.
Dette flertallet mener at
meldingen inneholder mange gode punkter for utvikling av kompetanse
i arbeidslivet. Dette
flertallet mener at intensjonen i meldingen er god, men at
flere tiltak bør tydeliggjøres og konkretiseres.
Dette flertallet vil vise
til at andelen virksomheter som sier de i stor grad har et udekket
kompetansebehov, har økt fra fire prosent i 2016 til ni prosent
i 2019 for alle virksomheter. Dette flertallet vil videre
vise til NHOs årlige kompetansebarometer, som i mange år på rad
har vist at seks av ti NHO-bedrifter har et udekket kompetansebehov.
Dette viser at det er behov for flere konkrete tiltak som tilrettelegger
for arbeidsmarkedets behov, både nasjonalt, regionalt og lokalt.
Dette flertallet viser videre
til enigheten mellom Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets og Senterpartiets
stortingsgrupper om at det trengs mer enn en forventning til universitetene
og høyskolene om at sektoren skal samarbeide mer aktivt med næringslivet. Dette flertallet mener
det må legges sterkere føringer og etableres tydeligere incitamenter
for å møte arbeidslivets behov. Utdanningsinstitusjonene må i større
grad enn i dag se etter- og videreutdanning som en del av sitt ordinære
studietilbud og spille på lag med arbeidslivet. Dette flertallet mener det
må komme klare insentiver for opprettelse av arbeidsmarkedsrettede,
korte moduler og kurs med og uten studiepoeng – også for dem med
høyere utdanning. Dette
flertallet vil påpeke at det ikke kun er videreutdanning og
påbygging til mastergrad eller en ny mastergrad arbeidslivet trenger.
Dette flertallet viser til
at det er nødvendig med en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet
for universiteter og høyskoler. Dette flertallet mener at
et nytt finansieringssystem må utarbeides i samarbeid med sektoren
og inneholde insentiver/faktorer slik at arbeid etter endt utdanning,
ulike opplegg for etter- og videreutdanning og opprettelse av mindre og
fleksible emner blir insentiver. Dette flertallet mener det
trengs endringer for å tilrettelegge for et mer forpliktende samarbeid
mellom universitets- og høyskolesektoren og arbeidslivet og bidra
til en riktigere dimensjonering av studietilbud og studieplasser
som også møter arbeidslivets kompetansebehov i årene fremover.
Dette flertallet viser til
at ideen om å ivareta arbeidslivsrelevans gjennom finansieringssystemet
ikke er av ny dato. Dette var også et tema da regjeringen selv nedsatte
en ekspertgruppe for å gjennomgå finansieringssystemet for høyere
utdanning i 2014. I mandatet for «Ekspertgruppe for gjennomgang
av finansiering av universiteter og høyskoler», som ble fastsatt
av Kunnskapsdepartementet 8. april 2014, heter det under overskriften
«Mål for arbeidet»:
«Regjeringen ønsker
finansiering som stimulerer til utvikling av kvaliteten i høyere
utdanning og forskning. Dette omfatter: (…) å vurdere institusjonenes
insentiver til å utvide og utvikle studietilbud med relevans for arbeidslivet,
og som bidrar til å dekke samfunnets behov.»
Dette flertallet mener dette
behovet ikke har svekket seg siden 2014, men at behovet for insentiver
for å bygge opp under arbeidslivsrelevans snarere er styrket når
hele universitets- og høgskolesektoren nå skal bidra til å innfri
kompetansereformen og ta imot veksten i utdanningssøkende.
Dette flertallet mener at
finansieringssystemet og utviklingsavtalene er verktøy som bør virke
sammen for å bygge opp under mangfold, arbeidsdeling og arbeidslivsrelevans
i sektoren.
Dette flertallet viser til
at i de landene der arbeidslivsrelevans inngår som en komponent
i finansieringene av høyere utdanning, utgjør dette mellom 2 og
5 prosent av resultatfinansieringen.
Dette flertallet presiserer
at en ikke har landet på en bestemt modell, men at dette flertallet med et tydelig
vedtak forventer at regjeringen utformer og legger frem for Stortinget
forslag til ulike alternativer som ivaretar intensjonen i vedtaket.
Dette flertallet viser videre
til enigheten mellom Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets og Senterpartiets
stortingsgrupper om det store behovet for studieplasser og forutsigbarhet
i fagskolesektoren. Det er viktig at de 1 000 nye studieplassene
i fagskolen blir permanente, og at det legges opp en offensiv opptrappingsplan
for fagskolene. Dette
flertallet vil vise til at fagskoleutdanningene er svært etterspurt
i arbeidsmarkedet, og at det er viktig å sikre gode og relevante
opplæringstilbud på både kort og lang sikt. Fagskolene har pulsen
på lokalt og regionalt arbeidsmarked, og dette flertallet vil påpeke
behovet for å prioritere fagskolene.
Dette flertallet vil vise
til at netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås til
rundt 98 mrd. kroner for 2020. Anslaget for 2020 er rundt 159 mrd.
kroner lavere enn fjorårets, og dette skyldes i hovedsak betydelig
lavere anslag for olje- og gassprisene og covid-19-utbruddets konsekvenser
for aktiviteten på norsk sokkel. Dette flertallet vil understreke
at det vil være etterspørsel etter norsk olje og gass i mange år fremover,
og at sektoren som helhet sysselsetter over 200 000 mennesker spredd
over store deler av landet. Dette flertallet vil understreke
den store økonomiske betydningen sektoren har for utvikling og velstand.
Hvis Norge skal klare å opprettholde en velferdsstat og levedyktige
lokalsamfunn over hele Norge, må forhodene legges til rette for
både opprettholdelse og vekst i den verdiskapende olje- og gassektoren
og dens leverandørindustri. Dette flertallet viser derfor
til enigheten mellom Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets og Senterpartiets
stortingsgrupper om etablering av et bransjeprogram for olje- og
gassbransjen og at det er et godt verktøy for videre kompetanseutvikling. Dette flertallet vil
også at det utredes en ny insentivordning, «Kompetansefunn Digital»,
for at små og mellomstore bedrifter skal investere i økt digital-/teknologikompetanse
for sine ansatte.
På denne bakgrunn
fremmer dette
flertallet blant annet forslag om en helhetlig gjennomgang
av finansieringssystemet for universiteter og høyskoler, en forpliktende
opptrappingsplan for flere studieplasser til fagskolene, nye bransjeprogram
for olje- og gassindustrien og maritim sektor, at det nedsettes
et partssammensatt utvalg for å utrede en rett til kompetanseheving,
samt at retten til realkompetansevurdering utvides. Forslagene som
er et direkte resultatet av enigheten mellom Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil bli grundigere omtalt i merknader under hvert
enkelt tema.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er glad for at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har revitalisert
kompetansepolitikken, og at regjeringen legger frem den første kompetansereformen
siden 1998. Dette
flertallet merker seg at flere partier og regjeringer har
snakket om kompetanse, men at det er først nå dette resulterer i
et systematisk arbeid og et stort løft i samarbeid med partene i
arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene. Dette flertallet mener kunnskap
er viktig for den enkeltes mulighet til å komme i og stå i jobb,
samt legger grunnlaget for at bedrifter kan skape mer.
Dette flertallet viser til
at tiltakene i stortingsmeldingen bygger videre på de grepene som
Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet har igangsatt
de siste seks årene i kompetansepolitikken, og at selve kompetansereformen
«Lære hele livet» startet allerede i tidligere budsjetter. Dette flertallet mener
det er klokt av regjeringen å kontinuerlig legge frem nye tiltak
og nye satsingsområder innen det kompetansepolitiske feltet, i stedet
for å legge frem en stortingsmelding som bare representerer en start
og en slutt. Koronasituasjonen har vist oss hvor raskt arbeidslivet kan
endre seg, og hvordan det påvirker voksnes behov for kompetanseutvikling
og kompetansepåfyll, og særlig hvor sårbare de med ingen eller lav
formell utdanning er.
Dette flertallet vil understreke
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet allerede har gjennomført mange
tiltak de siste årene for å sikre at flere arbeidstakere får mulighet
til kompetansepåfyll, i tett samarbeid med partene i arbeidslivet.
I 2017 ble regjeringen, partene i arbeidslivet, Voksenopplæringsforbundet
(VOFO) og Sametinget enige om Norges første nasjonale kompetansepolitiske
strategi 2017–2021. Strategien går på tvers av departementsområder
og sektorer. Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har i 2020
etablert Kompetanseprogrammet i Kompetanse Norge, som skal bidra
til å skape flere nye fleksible og relevante tilbud som arbeidslivet
har behov for, og dette styrkes ytterligere i denne stortingsmeldingen.
I tillegg er det blitt tatt flere grep for å sikre at flere skal
fullføre og bestå videregående opplæring, for å styrke kvaliteten
på fagskolene og for å tilpasse støtteordningene i Lånekassen for
voksne.
Dette flertallet vil understreke
at staten ikke skal ta over ansvaret som arbeidsgivere og arbeidstakere har
for å investere i kompetanse. Men det er viktig at staten støtter
opp og legger til rette for et læringsintensivt arbeidsliv, og at
man lykkes med å åpne utdanningssystemet for livslang læring. Det
er også nødvendig at staten bidrar med støtte dersom enkeltpersoner
eller arbeidsgivere investerer mindre i kompetanse enn det som er
nødvendig i et samfunnsperspektiv. Dette flertallet mener derfor
det er bra at regjeringen varsler en ny og forsterket innsats for
et fremtidsrettet trepartssamarbeid fremover.
Dette flertallet mener det
er bra at regjeringen understreker rollen fylkeskommunene har som
en regional kompetansepolitisk aktør, og slår fast at den regionale
dimensjonen skal ha en fremtredende plass i det videre arbeidet
med kompetansereformen. Skal man sikre at flere kan lære hele livet,
må fylkeskommunene ta et større ansvar for å kartlegge og utvikle
kompetansen i sine regionale arbeidsmarkeder i tett samarbeid med arbeidsgivere,
arbeidstakere og utdanningsinstitusjoner. Dette flertallet vil videre
understreke viktigheten av frivillig og ideell sektors rolle innenfor
ikke-formell opplæring og verdien dette kan ha for å senke inngangsbarrieren
til arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at regjeringens kompetansereform
oppnår bred støtte på Stortinget, og synes det er positivt at flere
partier vil bidra til regjeringens omfattende kompetansereform med
noen flere tiltak. Disse
medlemmer viser til at flere av de foreslåtte tiltakene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet følger opp
regjeringens satsingsområder. Disse medlemmer viser blant
annet til at regjeringen har etablert konseptet med et treparts bransjeprogram
og varslet et stort løft med seks nye bransjeprogram. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har satset på kvalitetsutvikling i fagskolene
og utvikling av nye og relevante studietilbud, og at det høsten
2019 var 3 200 flere fagskolestudenter enn i 2016. Regjeringen har
nylig varslet i revidert nasjonalbudsjett 2020 et stort utdanningsløft
med 1 000 flere studieplasser ved fagskolene, samtidig som man opprettholder
satsingen på kvalitetshevende tiltak. Disse medlemmer ønsker i likhet
med regjeringen å styrke kapasiteten i fagskolesektoren ytterligere,
men vil understreke at økningen i antall studieplasser ikke må gå på
bekostning av arbeidslivsrelevans eller kvalitet. Disse medlemmer mener at fagskolenes
fortrinn nettopp er at de er utviklet i nært samarbeid med partene
i arbeidslivet, har høy kvalitet og er skreddersydd for behovene
til fagarbeidere og virksomheter som møter krav om omstilling.
Disse medlemmer er enige i
at det bør legges sterkere føringer og etableres tydeligere insentiver
for at universitets- og høyskolesektoren skal møte behovene til
arbeidslivet og arbeidstakere. Disse medlemmer mener, i likhet
med regjeringen, at det er viktig å rigge insentivene i universitets-
og høyskolesektoren slik at man kan nå mål om bedre arbeidslivsrelevans
i høyere utdanning, bedre tilbud av videreutdanning som arbeidslivet
etterspør, og flere fleksible studietilbud som kan gjennomføres
mens man står i jobb.
Disse medlemmer mener imidlertid
det er lite klokt av Stortingets flertall å vedta hvilke konkrete
faktorer og insentiver, herunder «relevant arbeid etter endt utdanning»,
som skal være en del av et forslag til nytt finansieringssystem
og på hvilken måte, før prosessen er ferdigstilt og innspillene
fra universitets- og høyskolesektoren har blitt vurdert. Disse medlemmer viser til
sitt eget forslag, som vil bli grundigere omtalt i senere merknader.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen som en del av Utdanningsløftet 2020 har foreslått
4 000 nye studieplasser i høyere utdanning innenfor studietilbud hvor
man vet det er store fremtidige kompetansebehov, Utdanningsløftet
2020 omfatter også en styrking av tildelingene til fleksible utdanningstilbud
gjennom Diku, inkludert også til videreutdanninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet tok til orde
for en kompetansereform allerede i midten av forrige stortingsperiode
og har fremmet et eget representantforslag om en bred kompetansereform
i arbeidslivet som skal gi den enkelte rett til etter- og videreutdanning,
jf. Innst. 379 S (2018–2019).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti minner om at hele det norske
samfunnet skal være utslippsfritt senest i 2050, noe et samlet storting
har forpliktet seg til. Det er nødvendig å kutte 60 pst. av utslippene
innen 2030, både for å sikre en trygg omstilling for norske arbeidsplasser
og klare å møte den faren for samfunnet som klimaendringene utgjør.
Derfor er det med stor skuffelse at dette medlem merker seg at
begrepet «klima» bare er nevnt tre ganger i meldingen. Dette medlem understreker
at det ligger en enorm utfordring foran oss, som vil påvirke hvilken
arbeidskraft, kompetanse og industri som vil være styrende i det norske
arbeidsliv. Norge må ta stilling til om endringene skal være styrt
og kontrollert over tid eller komme raskt og være styrt av internasjonale
forhold. I 2015 var om lag 195 000 sysselsatt i petroleumsrelaterte
næringer, og i 2017 var omtrent 139 000 sysselsatt i petroleumsrelatert aktivitet.
Omtrent 80 pst. av disse arbeidstakerne jobber i leverandørindustrien,
som i hovedsak kan levere til annen industri. Dette medlem understreker
at grønn omstilling bare er én av flere store endringer norsk arbeidsliv
står overfor de neste tiårene. Det er også forventet en kommende
bemanningskrise i helsesektoren på grunn av en aldrende befolkning.
Videre vil økt automatisering og internasjonalisering påvirke hele
arbeidslivet. Dette
medlem minner om at den norske modellen for arbeidslivet har
vært preget av et nært samarbeid mellom myndighetene og partene
i arbeidslivet, kort avstand mellom arbeidere og arbeidsgivere og
at arbeidstakernes organisasjoner er representert i all lønnsfastsetting,
omstilling og endring. Dette
medlem vil understreke at den norske modellen er under press,
og den politiske kampen de siste årene har handlet om å unngå uthuling
i stedet for å styrke den. I en omstillingstid for å oppnå klimamålene
er det avgjørende at den norske modellen styrkes, ikke svekkes som
i dag. Dette medlem mener
at en forsterket norsk modell er en forutsetning for å lykkes med
en grønn omstilling, fordi omstillingen må skje på folks flests
premisser for å lykkes. Målet med en kompetansereform må være at
alle skal ha tilgang til faste og lærende jobber, et organisert arbeidsliv
med sterke og ansvarlige parter og en koordinert lønnsdannelse i
alle sektorer. Partene må være motor i omstillingen, og kompetansehevingstiltak
innenfor arbeidslivet må skje i tett dialog med partene i arbeidslivet
og behovene på arbeidsplassene.
Dette medlem understreker
at en styrt omstilling fra petroleumsalderen fordrer en ambisiøs
og planmessig omstilling for arbeidsplasser, kompetanse og teknologi
de neste årene. Ikke minst vil en styrt omstilling være viktig for
ikke å miste verdifull kompetanse som vi er avhengig av. Det Sosialistisk
Venstreparti har valgt å kalle for en «Grønn Ny Deal for Norge»,
fordrer omfattende omstilling av både arbeidsliv og utdanningssystem.
Økt automatisering, en aldrende befolkning, internasjonalisering,
ettervirkningene av koronakrisen og ikke minst klimakrisen vi står
midt oppe i, har innvirkning på hele arbeidsmarkedet. Derfor mener dette medlem det
er nødvendig med en plan for en omstilling av arbeidsplasser, kompetanse
og teknologi som gir et felles svar på disse utfordringene. Etter dette medlems oppfatning
er stortingsmeldingen ikke i nærheten av å presentere de nødvendige
systemene eller storskalaløsningene som kreves for å møte de store kompetanseutfordringene
Norge står overfor. Kompetanseutfordringer knyttet til grønt skifte,
digitalisering og helse og omsorg vil kreve utdanningsmuligheter
for dem som er i arbeidslivet, så vel som skoleringsmuligheter for
dem som står utenfor arbeidslivet. En kompetansereform for fremtiden
må være en reell styrking av utdanningssystemene slik de er i dag,
og da kan ikke private tilbydere være fundamentet i omstillingen.
Når behovet for omstilling øker og behovet for kompetanse endres,
er det også behov for at noen kan tilby disse kursene. Dersom det
ikke blir satt rammer for hvem som kan drive kompetansehevingen,
er det fare for at det etableres mange små og private aktører som
tilbydere. For å bevare yrkesrelevans, kvalitet og erfaring er det
viktig at offentlige aktører, i samarbeid med partene på alle nivåer, er
de som står for kompetanseutviklingen.
Dette medlem mener dessuten
det er på tide å etablere en nasjonal jobbgaranti i det grønne skiftet,
en klimajobbgaranti. Norge trenger alle hoder og hender de neste
tiårene hvis samfunnet skal lykkes med omstilling. Dette medlem ønsker å innføre
en garanti om relevant arbeid til alle tilpasset arbeidsevne til
utvalgte grupper. Garantien skal også gjelde dem med delvis arbeidsevne
og delvis trygdeytelse.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en klimajobbgaranti for å få relevant arbeid
for alle tilpasset arbeidsevne til utvalgte grupper.»