Komiteens merknader
Komiteen viser til at man
i proposisjonen ønsker å avklare rekkevidden av omgåelsesregelens
praktisering. Departementet ønsker å avklare rettstilstanden etter
Stortingets behandling av Prop. 98 L (2018–2019).
Komiteen har under behandlingen
mottatt flere innspill til saken. Komiteen har i eget brev bedt
om å få departementets vurdering av disse innspillene og viser videre
til svarbrev fra statsråden 12. juni 2020.
I sitt svarbrev
til komiteen svarer
statsråden følgende i siste avsnitt:
«Departement ser
også i likhet med de innspillene komiteen har mottatt at det kan
være ønskelig at ulike typer av eiendeler behandles mest mulig likt.
Som anført i proposisjonen, kan det imidlertid være vanskelig å
ha full oversikt hvordan det vil slå ut dersom resultatet i ovennevnte
dom skal anvendes på alle mulige varianter av overdragelser. Dersom
en slik vid praksis skal legges til grunn som endelig avklaring
av rettstilstanden på dette området, bør dette følges opp med at man
følger utviklingen med ulike arrangementer på området med tanke
på om det oppstår behov for å innføre mer spesielle regler for å
unngå uønsket skatteplanlegging. Den nylig innført generelle omgåelsesregelen bør
få ha virket en tid før en foretar en slik vurdering. Departementet
antar at nevnte praksis under disse forutsetningene bør kunne videreføres
inntil videre.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, mener til forskjell fra proposisjonen at den
nylig vedtatte omgåelsesregelen med dagens praktisering, skal ligge
fast inntil videre. Videre mener flertallet at ulike typer
av eiendeler bør behandles mest mulig likt, selv om flertallet også
ser at en såpass vid praksis kan gi en dårligere oversikt over hvordan
en slik adgang blir praktisert. Derfor støtter flertallet at man i det videre må
følge tett med på utviklingen av praksis, og legger til grunn at
regjeringen legger frem for Stortinget eventuelle spesialregler
hvis behovet oppstår.
Flertallet er videre enig
i at man nå fremover bør la den generelle lovfestede omgåelsesregelen
virke en tid før man gjør en ny vurdering.
Flertallet vil avslutningsvis
slå klart fast at det er viktig at vi har en lovfestet omgåelsesregel
som gir domstolene og forvaltningen et klart utgangspunkt når man skal
vurdere hva som må regnes for å være en ulovlig omgåelse av skatteplikt. Flertallet viser
for øvrig til at de vurderinger flertallet har gjort i Innst.
24 L (2019–2020) Endringer i skatteloven og merverdiavgiftsloven (lovfesting
av en generell omgåelsesregel), fortsatt ligger fast.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en
vurdering av om norske skatteregler og norsk skattepraksis i tilstrekkelig
grad sikrer skillet mellom private formål og forretningsmessige
formål og hindrer at bedriftsmidler brukes til private formål uten
at de først utbytteskattlegges eller skattlegges på annen egnet
måte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser
til at hensikten med omgåingsregelen er å hindre uønsket skattetilpasning. Disse medlemmer påpeker
at tolkningen av regelen må reflektere dette.
Disse medlemmer presiserer
at fritaksmetoden er et viktig element i dagens norske skattesystem. Disse medlemmer støtter
videre det overordnede prinsipp om at utbytte fra næringsvirksomhet
først skal skattlegges som sådan på eiers hånd. Dette legger til
rette for at overskudd kan reinvesteres i næringsvirksomhet og arbeidsplasser,
og det sikrer også likebehandling mellom virksomheter som er ulikt
organisert. Disse medlemmer mener
det er maktpåliggende å slå ned på ethvert misbruk av prinsippene
som ligger til grunn for fritaksmetoden og utbyttebeskatning.
Disse medlemmer vil understreke
at når regelverket gjør et skarpt skille mellom bedrifters midler (som
ikke er utbytteskattlagt) og private midler (som er utbytteskattlagt),
så må dette skillet forsvares gjennom en streng avgrensning mellom
de to typene midler og hvilken anvendelse de kan få. Dersom bedriftsmidler kan
benyttes til det som i realiteten er private formål om man organiserer
virksomheten sin på en bestemt måte, vil man hverken oppnå økt investeringsinsentiv
eller likebehandling uavhengig av organisering.
Disse medlemmer er gjort kjent
med en bindende forhåndsuttalelse (BFU) som har vært mye omtalt
i mediene den senere tid, og som skattyter etter en tid har valgt
å offentliggjøre. I denne BFU-en er det et sentralt punkt at skattyter
får anledning til å overføre betydelige midler til en stiftelse
han selv har etablert, der denne stiftelsen igjen benytter midlene
på en måte som må karakteriseres som mer i tråd med skattyters personlige
interesser enn med bedriftens forretningsmessige interesser. Disse medlemmer mener
at forarbeidene til skatteloven slik de foreligger, forutsetter
at midler som brukes overveiende til private formål, skal skattlegges
som utbytte. Likevel kommer Skatteetaten i BFU-en til den konklusjon
at de aktuelle midlene ikke skal skattlegges som utbytte.
Disse medlemmer mener det
er i strid med den alminnelige rettsoppfatning at private formål
og interesser skal kunne finansieres med bedriftsmidler som ikke
er utbytteskattlagt. Dette representerer etter disse medlemmers syn en uønsket
skattetilpasning, som er innenfor omgåelsesregelens virkeområde. Disse medlemmer mener
det er uheldig at Skatteetaten kommer til den konklusjon at omgåelsesregelen
ikke kommer til anvendelse i den aktuelle saken.
Disse medlemmer mener at regelverket
må endres slik at det blir helt klart at omgåelsesregelen kommer
til anvendelse når man ellers ville være i stand til å benytte bedriftsmidler
(som ikke er utbytteskattlagt) til overveiende private formål (som
skal være gjenstand for utbytteskattlegging). Disse medlemmer mener dette
prinsippet ikke skal fravikes selv om skattyter kan begrunne at
formålet med etablering av en gitt selskapsstruktur i utgangspunktet
er et annet enn skatteplanlegging, for eksempel å imøtekomme krav
fra nåværende eller fremtidig arbeidsgiver.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig og senest innen utgangen av 2020
i forskrifts form fastsette bestemmelser som gjør det tydelig at
omgåelsesregelen (skatteloven § 13-2) kommer til anvendelse når
midler som ikke er blitt gjenstand for utbytteskattlegging, ellers
ville kunne benyttes til private formål.»
Den aktuelle
stiftelsen synes å skulle bruke penger på kunst, som er ett av skattyters
interesseområder. Disse
medlemmer vil videre vise til at skattyter har fått en bygning
ved et amerikansk universitet oppkalt etter seg, selv om donasjonen
på 25 millioner dollar kom fra stiftelsen. Begge disse formålene
synes uomtvistelig å være mer i tråd med skattyters private interesser enn
bedriftens forretningsmessige interesser. Det er uheldig når det
skapes inntrykk av at skattemyndighetene aksepterer en slik praksis.
Disse medlemmer påpeker at
skatteutfall som i BFU-en er svært skadelig både med tanke på den
alminnelige rettsoppfatning og med tanke på hensikten bak prinsippene
som ligger bak blant annet fritaksmetoden. Når midler kan tas ut
av bedriftssektoren og benyttes til overveiende private formål uten
at midlene blir gjenstand for utbytteskattlegging, undergraves hele
systemet. Denne typen uønskede skatteutfall utfordrer en av de viktigste
bærebjelkene i dagens norske skattesystem og truer legitimiteten
til fritaksprinsippet. Disse
medlemmer mener at man fra myndighetenes side må påse at skillet
mellom private formål og forretningsmessige formål er så klart og
tydelig som mulig gjennom hele regelverket for å sikre oppslutning
om skattesystemet og de prinsipper som ligger til grunn for dette.