Familie og kultur
Disse medlemmer viser til ytterligere
omtale av bevilgninger og forslag på feltet under pkt. 3.2.
Disse medlemmer viser til at frilansutøverne innen
alle kunst- og kulturområder er hardt rammet av koronatiltakene,
da honorarene uteblir grunnet at forestillinger og konserter er
avlyst. Disse medlemmer viser til at
den kunstneriske inntekten er hovedinntektskilden for de aller fleste,
og at mange faller utenfor kompensasjonsordningene.
Disse medlemmer viser til at Fond
for utøvende kunstnere (FFUK) raskt frigjorde midler da koronakrisen
traff kulturlivet, og har etablert en søknadsbasert ordning der
profesjonelle frilansutøvere får dekket 3 000 kroner i tap ved avlyste
arrangementer som skulle vært avholdt i perioden 1. mars 2020 til
10. juni 2020. Disse medlemmer vil berømme
kulturlivet for selv å opprette egne krisetiltak og mener tiltaket
treffer utøvere direkte i en vanskelig situasjon. Disse
medlemmer støtter regjeringens forslag om 30 mill. kroner
til dette formålet i Prop. 127 S (2019–2020).
Disse medlemmer advarte tidlig om
at kompensasjonsordningen for arrangører innen kultur, idrett og
frivillighet hadde for høye inngangskriterier, noe vi nå tydelig
ser gjennom at de minste aktørene faller utenfor. Disse
medlemmer er opptatt av et mangfoldig kulturliv, idrettsliv
og frivillighet der også de minste aktørene er viktige, og mener
derfor at kompensasjonsordningene må justeres for å avhjelpe deres
situasjon.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne
nedre grense på 25 000 kroner i samlet tap for å kunne søke på kompensasjonsordningene
for kultur, idrett og frivillighet.»
«Stortinget ber regjeringen justere
kriteriene i kompensasjonsordningene for kultur, idrett og frivillighet, slik
at paraplyorganisasjoner kan søke om kompensasjon på vegne av sine
underorganisasjoner.»
Disse medlemmer viser
til at Frivillighet Norge har tatt opp følgende eksempler på at
kompensasjonsordningene ikke treffer godt nok:
-
Bruktbutikker som drives frivillig
og overskuddet går til frivillig organisasjon.
-
Reiselivsliknende virksomhet som overnattingstilbud, utleie
av fartøy og liknende.
-
Alle typer utleie av organisasjonseide bygninger og anlegg.
-
Salg av tjenester/dugnadsinnsats på arrangement der en selv
ikke er arrangør.
-
Salg av varer på arrangement der en selv ikke er arrangør.
-
Inntekter fra bingo og basar.
Disse medlemmer ber
regjeringen bidra til at også slike organisasjoner/slike tap kompenseres.
Disse medlemmer har gjentatte ganger
understreket at kompensasjonsordningenes tidshorisont må følge myndighetenes
forbud og begrensninger, og støtter derfor utvidelse av kompensasjonsordningene,
i første omgang til og med 31. august 2020. Ettersom sommeren er
høysesong for mange arrangement, som festivaler, ber disse medlemmer regjeringen fortløpende
vurdere behov for videre utvidelser av ordningen.
Disse medlemmer vil understreke at
det etter stor sannsynlighet fortsatt vil være myndighetspålagte begrensninger
i antall publikummere ut året, som vil kreve delvis kompensasjon
også på lengre sikt. Disse medlemmer viser
også til at koronakrisen vil påvirke avviklingen av neste års festivalsommer,
da det er usikkerhet både med tanke på kapasitetsbegrensninger og publikums
etterspørsel. Disse medlemmer ber regjeringen
ha dette med seg i utarbeidelsen av statsbudsjettet 2021.
Disse medlemmer minner også om at
det er mange større arrangement som skal avholdes etter 1. september
2020 som nå er under planlegging. Deres kostnader påløper, og disse medlemmer ber regjeringen raskt
komme tilbake med en avklaring av om disse arrangementene kan gjennomføres
eller ikke.
Disse medlemmer registrerer at regjeringen foreslår
egne kompenserende tiltak for kunstnere i Prop. 127 S (2019–2020),
da disse over natta mistet største delen av sine inntekter grunnet
myndighetspålagte kanselleringer av arrangement. Disse
medlemmer støtter dette, men er samtidig overrasket og skuffet
over at regjeringen ikke ser alle deler av bransjen som også rammes
direkte av arrangementskanselleringene. Disse
medlemmer viser til Innst. 197 S (2019–2020) og mindretallsmerknaden
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt, der det ble rettet kritikk mot kompensasjonsordningen slik
den var fremlagt, og som satte fokus på at arrangementskanselleringene
også rammet underleverandører og oppdragstakere innen sceneteknikk,
lyd, lys, management, agenter, artister og kunstnere. Disse medlemmer fremmet da et anmodningsvedtak
om at disse også måtte omfattes av kompensasjonsordningene.
Disse medlemmer viser til at situasjonen
for kulturbransjen er kritisk. Management og agenter investerer
i oppbygning av artister og får sine inntekter gjennom prosentandeler
av deres honorarer. Sceneprodusenter, lyd, lys og tekniske leverandører
får sine inntekter gjennom leveranser av tjenester og utstyr til
arrangement og eventer. Når arrangement blir kansellert, forsvinner
også deres inntekter.
Disse medlemmer viser til Dagens
Næringsliv 25. mai 2020, der vi kunne lese om den første store konsertleverandørkonkursen
som følge av situasjonen og regjeringens politikk. Disse
medlemmer mener dette sannsynligvis kun er den første av flere
aktører som vil kollapse om ikke kompensasjonsordningene raskt justeres.
Disse medlemmer viser også til at
artistenes støtteapparat, norske managere og bookingagenter ifølge
deres bransjeorganisasjon NEMAA lider et omsetningstap fra 16. juni
2020 til 1. oktober 2020 på 250 mill. kroner for over 2 000 opptredener
som nå enten er flyttet eller avlyst. Den profesjonelle delen av
støtteapparatet bak artisten har i dag ca. 250 ansatte som sammen
er involvert i rundt 15 000 store og små artistopptredener i hele
Norge hvert år. Disse medlemmer viser
til at hverken den generelle kontantstøtteordningen for næringslivet
eller kompensasjonsordningen for sesongbedrifter treffer deres aktivitet
i særlig grad. Disse medlemmer registrerer
også at regjeringen henviser denne delen av kulturlivet videre til
Finansdepartementet og Næringsdepartementet og ikke anerkjenner
dette som en viktig del av kulturlivet.
Disse medlemmer viser videre til
at denne delen av bransjen vanligvis klarer seg uten offentlig støtte,
men er nå i en kritisk situasjon. Disse medlemmer er
opptatt av at vi etter koronakrisen har et levende kulturliv og
en operativ kulturbransje.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
kompensasjonsordningen til å være en arrangementskompensasjon, og ikke
kun arrangørkompensasjon, slik at denne omfatter alle virksomheter,
også underleverandører, som rammes direkte av myndighetenes arrangementsforbud
og -restriksjoner.»
Disse medlemmer har
mottatt en rekke tilbakemeldinger fra arrangører innen kulturlivet
som har fått avslag på søknad om kompensasjon, der avslaget virker
å være begrunnet i NACE-kode eller manglende organisasjonsnummer. Disse medlemmer viser til at sammenlignbare
aktører dermed behandles ulikt, og viser eksempelvis til at kulturhus
og kinoer organisert som kommunale foretak (KF) nå faller innenfor
ordningen, mens tilsvarende aktører organisert som avdeling i kommunene
faller utenfor. Disse medlemmer viser også
til at noen danseskoler vurderes som støtteberettiget, mens andre
faller utenfor. Det samme gjelder for enkelte konsertarrangører,
da de er registrert som serveringssted.
Disse medlemmer mener kompensasjonsordningene
ikke må ha en teknisk tilnærming, men at det må være den faktiske
aktiviteten som er utgangspunkt for om en arrangører gis mulighet
til å søke om kompensasjon.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det er den faktiske aktiviteten og ikke organisasjonsform som
er retningsgivende for om en arrangør kan søke om kompensasjon for
arrangører innen kultur.»
Disse medlemmer viser
til behovet for å ivareta den nasjonale infrastrukturen av kulturinstitusjoner
i hele landet og at regjeringspartiene valgte å gå imot å inkludere
dem med over 60 pst. offentlig støtte i kompensasjonsordningene. Disse medlemmer viser til at Stortinget
har bedt regjeringen om å legge til rette for en kompensasjon for
disse, og registrerer at regjeringen i Prop. 127 S (2019–2020) foreslår
å kompensere institusjoner og museer som grunnet mer enn 60 pst.
offentlig støtte har falt utenfor kompensasjonsordningen. Disse medlemmer støtter dette. Disse medlemmer registrerer samtidig
at det ikke foreslås kompenserende tiltak for blant annet universitetsmuseene, museer
under Sametinget, museer under Kunnskapsdepartementet eller kommunalt
eide museer, og forventer at det også vurderes kompenserende tiltak
for disse.
Disse medlemmer er skuffet over at
regjeringen fortsatt ikke har funnet en løsning for stiftelser og
frivillige organisasjoner som er holdt utenfor den generelle kompensasjonsordningen
for kontantstøtte til bedrifter rammet av koronakrisen. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
omtaler kulturarrangører som i dag faller utenfor kompensasjonsordningene
i Prop. 127 S (2019–2020), og at de tar sikte på å endre forskriften
for kompensasjonsordningen for arrangører i kultursektoren for å
kunne ivareta disse. Disse medlemmer vil
tro intensjonen med dette er å inkludere kulturarrangører som ikke
selv er teknisk arrangør, men som får inntektene via leieinntekter
fra eksterne arrangører, slik som situasjonen er for en rekke kulturhus
og litteraturhus. Disse medlemmer støtter
en slik justering av forskriften og ber regjeringen raskt få på
plass denne endringen.
Disse medlemmer viser til at flertallet
i Stortinget vedtok følgende anmodningsvedtak under behandlingen
av Innst. 232 L (2019–2020), jf. innstillingens tilråding G:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at virksomheter
som har omfattende økonomisk drift, men ikke har ‘erverv til formål’
og dermed ikke betaler skatt, blir ivaretatt med en økonomisk kompensasjon,
som f.eks. bedrifter for varig tilrettelagt arbeid, stiftelser,
ideelle organisasjoner og en rekke virksomheter innen blant annet
kultur og museumsdrift.»
Disse medlemmer registrerer at regjeringen prøver
å utkvittere dette anmodningsvedtaket på Kulturdepartementets budsjett
gjennom å foreslå å åpn for at flere arrangement og inntekter inkluderes
i kompensasjonsordningen for idretten og frivilligheten. Disse medlemmer vil påpeke at disse justeringene
ikke er tilfredsstillende for å utkvittere anmodningsvedtaket, da
det fortsatt er mange frivillige organisasjoner og stiftelser som
ikke lever av arrangementsinntekter, men eksempelvis av innsamlingsaktiviteter,
pengegaver eller sponsor- og reklameinntekter. Dette er inntekter
som er holdt utenfor ordningen. Disse medlemmer ber derfor
regjeringen komme tilbake med en løsning for de virksomheter som
har omfattende økonomisk drift, men ikke et kommersielt formål,
i tråd med anmodningsvedtaket.
Disse medlemmer er glad for at regjeringen
prioriterer de tre skværriggerne som står i en vanskelig økonomisk
situasjon. Disse medlemmer viser til
at disse har fått statlige krav om å omstille til mer grønn og klimavennlig
drift, og mener det er viktig at ikke disse utbedringene stopper
opp av hensyn til skutenes muligheter til å opprettholde driften
etter krisen.
Disse medlemmer bevilger i tillegg
4 mill. kroner til Stiftelsen Sørlandet og 1 mill. kroner til vedlikehold
på Skibladner.