Departementets
vurderinger og forslag
Det er etter Barne-
og familiedepartementets oppfatning ikke rimelig at familier som
ville beholdt barnetrygd og kontantstøtte hvis de hadde hatt mulighet
til å reise tilbake til Norge som planlagt innenfor tre måneder,
skal miste ytelsen hvis de på grunn av covid-19-pandemien må bli
værende i utlandet. Det bør derfor vedtas et midlertidig unntak
fra de ordinære reglene for denne gruppen.
Midlertidige unntak
fra de ordinære reglene i barnetrygdloven og kontantstøtteloven
må utformes slik at de treffer dem som på grunn av covid-19-pandemien ikke
klarer å returnere til Norge som planlagt, og som dermed mister
barnetrygd og kontantstøtte. Det er ikke aktuelt å gi ytelser til
familier som uansett hadde planlagt et lengre utenlandsopphold.
Det er en forutsetning
for rett til barnetrygd og kontantstøtte etter unntaksregelen at
utenlandsoppholdet overstiger tre måneder som følge av covid-19-pandemien.
Dersom familien uansett hadde planlagt et lengre utenlandsopphold,
kan det ikke gis barnetrygd eller kontantstøtte etter unntaksregelen.
Departementet understreker
at alle øvrige vilkår i barnetrygdloven og kontantstøtteloven fortsatt
vil gjelde.
Endringene foreslått
i proposisjonen, vil ikke bli vedtatt før tidligst i juni 2020.
Det innebærer at enkelte familier allerede kan ha mistet barnetrygd
og kontantstøtte. Lovendringene må derfor få virkning tilbake i
tid for å nå de tilfellene unntakene er ment å dekke. Det innebærer
at i tilfeller der Nav vurderer at vilkårene er oppfylt, kan barnetrygd
og kontantstøtte etterbetales.
Departementet understreker
at selv om familien har mistet ytelsen, vil retten vanligvis gjenoppstå
når familien kommer tilbake til Norge. Et barn anses som bosatt
i Norge, og utløser rett til barnetrygd og kontantstøtte, når barnet
har oppholdt seg eller skal oppholde seg her i mer enn 12 måneder.
Siden unntaket skal
være midlertidig, må det gis en bestemmelse om opphevelse av loven.
Selv om unntaket bare skal omfatte perioden fram til det er mulig
å returnere til Norge igjen, foreslår departementet at loven ikke
oppheves før 1. januar 2021. Dermed vil unntaksbestemmelsen stå
i loven noe ut over perioden unntaket i praksis vil gjelde for.
Det sikrer at det ikke oppstår tvil i etaten med hensyn til om saker
som kommer inn, kan behandles etter unntaksbestemmelsene. At unntaksbestemmelsene
blir stående i lovteksten noe lenger, åpner også for at foreldre
som unntaket kan være relevant for, fanger dette opp. For eksempel
kan dette gjelde for familier som nylig har kommet tilbake fra reise,
og som ikke har fått gjort seg kjent med bestemmelsen tidligere.
Departementet viser
for øvrig til de ordinære reglene om etterbetaling.