Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Tina Shagufta Munir Kornmo, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Sigbjørn Toskedal, vil understreke betydningen av en
effektiv etterretningstjeneste for å kartlegge og motvirke ytre
trusler rettet mot rikets selvstendighet og sikkerhet.
Komiteen vil peke på nødvendigheten
av at tjenesten gjennom sitt virke inngir tillit, men vil peke på
at det vil være behov for å sikre et oppdatert lovgrunnlag både
som ramme for og kontroll av Etterretningstjenestens virksomhet.
Loven skal avløse den nåværende etterretningstjenesteloven av 1998.
Samtidig svarer den på et anmodningsvedtak fra 2017, fremmet av
den daværende kontroll- og konstitusjonskomiteen, om en klarere
hjemmel for EOS-utvalgets kontroll med de hemmelige tjenestene,
i første rekke E-tjenesten. E-tjenesten er underlagt Forsvaret og
er rettet mot innhenting av informasjon fra utlandet om forhold
som er viktig for myndighetene å kjenne til som grunnlag for å ivareta
landet forsvars- og sikkerhetsinteresser i vid forstand. Dette er
aktiviteter som i sin kjerne er ivaretakelse av statens territorielle
integritet, som et ytre vern for innbyggernes livsutfoldelse og
landets samfunnsinstitusjoner.
To utviklingstrekk
tilsier etter komiteens oppfatning
en oppdatert e-tjenestelov:
Den teknologiske
utvikling gjør det stadig vanskeligere å skille klart mellom E-tjenestens
utenlandske informasjonsinnhenting til bruk for sikkerhetspolitiske analyser,
og det forhold at cyberdomenet i økt grad kan tas i bruk av landets
fiender for å angripe offentlige, private og individuelle mål i
Norge. Dette gjelder også bruken av hybride teknikker for å influere
negativt på andre mål enn de som tradisjonelt kunne defineres som
lovlige angrepsmål i en krig. Forsvarets tradisjonelle oppdrag er
statssikkerhet. Selv om E-tjenesten inngår i Forsvarets organisasjon
og er underlagt forsvarsministerens overordnede styring, vil E-tjenesten
i større grad ha berøringspunkter med den generelle samfunnssikkerheten.
Angrepsmål som tidligere var beskyttet ved en ubestridt myndighetskontroll
over landets sjø- og landterritorier og som ledd i dette, en ytre
fysisk kontroll med grensene, er ikke lenger automatisk beskyttet. Tradisjonell
forsvarstankegang må suppleres når angrepsmidlene ikke lenger bare
rettes mot staten, men også det sivile samfunn og dets institusjoner.
Hybride virkemidler er bredspektrede. De kan spenne fra sabotasje
av et lands infrastruktur til påvirkning og manipulasjon av den
offentlige meningsdannelse. De kan inngå i en større strategisk
plan med både militære og politiske endemål, eller opptre utprøvende
og spontant. De digitale plattformene kan også brukes uten intimiderende hensikt,
der aktøren ønsker å operere fordekt. De hybride virkemidlene fra
fiendtlige stater vil i stor grad benytte de digitale kommunikasjonsveiene
i tillegg til maktanvendelse og politisk press, slik også utenlandske
terrorgrupper vil ønske å gjøre, hvis de får muligheter til dette.
Det andre forhold komiteen vil
fremheve, er at statssikkerhet og samfunnssikkerhet i større grad
føres sammen. Det stiller nye krav til en hensiktsmessig arbeidsdeling
mellom de etablerte tjenestene. Samtidig er det et ønske om at de
virkemidler vi må akseptere for å beskytte statens integritet og
overlevelse, ikke nødvendigvis skal føre med seg et kontrollregime
overfor egne borgere ut over hva disse hensyn begrunner. Da en viktig
forsvarsoppgave i tillegg til å vokte landets territorielle integritet
er å identifisere ytre trusler mot landet, gir det fortsatt mening
å reservere virkemidler i form av overvåking av grensekryssende
elektronisk kommunikasjon for den utenlandsrettede militære etterretningstjenesten.
Det er viktig at politiet og dets operative overvåkingsorgan PST
får løse sitt oppdrag på norsk territorium uten tilgang på lagrede
meta- og innholdsdata som medfølger som rådata innsamlet i bulk,
og som rent praktisk vil kunne berøre alle landets brukere av datatjenester.
Komiteen viser til at ettersom
EOS-utvalget har som oppdrag å føre etterkontroll med alle overvåkingstjenestene,
både med politiet og den militært utenlandsrettede, vil utvalgets
arbeidsområder og legale kontrollgrunnlag variere. Jo mer inngripende
overvåking et demokratisk samfunn ser seg nødt til å akseptere,
desto viktigere er uavhengige kontrollmekanismer som kan påse at
de ytre skranker (Grunnloven § 102 og EMK art. 8) mot inngrep i
borgernes privatliv og kommunikasjonsfrihet, håndheves.
Komiteen påpeker at det som
en del av komiteens forberedende arbeid ble avholdt en åpen og en
lukket høring om proposisjonen, 28. mai 2020. Deltagere på den åpne
høringen var IKT-Norge, Tekna, Norsk Journalistlag, Norsk Presseforbund,
Norsk Redaktørforening, NRK, Amnesty International, 1984 Affinity Group,
Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI), Datatilsynet, Norges institusjon for menneskerettigheter
(NIM) og EOS-utvalget, i nevnte rekkefølge. Det ble også arrangert
en lukket høring med de viktigste myndighetsorganene som berøres av
etterretningsloven.
Komiteen viser til at høringsrunden
på en god måte illustrerer de motstående hensyn som ofte kan oppstå
mellom frihet og trygghet. Høringsinstansene har gitt verdifulle
bidrag til proposisjonen som på flere punkter har imøtekommet kommentarer
til høringsnotatet fra departementet.
Komiteen legger stor vekt på
de hensyn som taler for at det må finnes store frirom i vårt samfunn
hvor man med rette kan legge til grunn at man ikke blir overvåket
eller ikke uten videre pådrar seg statens interesse. Det kan også
være et problem at den enkelte avveining vil skje ut fra tjenestens
opplevde praktiske behov som den finner støtte for i sin «egen»
hjemmelslov. Selv om de fleste har en generell kunnskap om både
Grunnloven og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), er de
skrankene som der settes, ofte abstrakte og overordnede. I tillegg
vil det å holde seg ajour med prejudikatene i Den europeiske menneskerettsdomstol
(EMD) lett kunne gli i bakgrunnen når presserende saker skal løses. I
møtet med den praktiske hverdag vil det være etterretningstjenesteloven
som blir det nærmeste redskap.
Komiteen fremhever som et krav
at loven i seg selv har en sterk og klar innbygging av de skrankene som
gjelder for tjenesten. Loven skal inneholde sin egen begrensning
samtidig som den etablerer det rettslige grunnlag for sterkt inngripende
tiltak i enkeltpersoners kommunikasjon og privatliv. Avstanden til
de overordnede håndhevelsesorganene til beskyttelse av individvernet,
som EMD og Høyesterett, kan bli lang. Derfor må en viktig kvalitet
ved loven være klarhet, og at man organiserer tilgangen til målrettet
søk i metadata og innholdsdata slik at uavhengige instanser hjelper
til med konkret rettsanvendelse. Det gjelder før inngrepene, i en
viss utstrekning under utførelsen og til slutt i etterkontrollen.
Det vil være store oppgaver å løse for Oslo tingrett og EOS-utvalget,
som fikk en meget god evaluering så sent som i 2017.
Komiteen har merket seg at
en rekke høringsinstanser, som Kripos, Datatilsynet, Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM), PST, Borgarting lagmannsrett og EOS-utvalget,
er gjennomgående kritiske til kriteriet «grunn til å undersøke»
i § 5-1, som de dels mener er for lav, for skjønnspreget og upresis
til å danne et godt grunnlag for etterkontroll. Noen av instansene
etterlyser en sterkere grad av operasjonalisering, og mener at holdepunktene
er få for å forstå hva som gjør at det er «grunn til å undersøke». Komiteen har
til en viss grad forståelse for disse synspunktene, men viser også
til departementets uttalelse om at grunnvilkårene er ment å stille
opp en terskel for når informasjon kan innhentes, og på hvilken
måte, som for øvrig må ses i sammenheng med andre vilkår for innhenting
av informasjon. Komiteen ønsker
derfor å legge til «saklig» som ytterligere understrekning. Komiteen understreker
at tilføyelsen av et krav til «saklig grunn» ikke innebærer noen materiell
endring fra forslaget i proposisjonen. Terskelen for innhenting
av informasjon skal være den samme, men bestemmelsen legger bedre
til rette for reell og effektiv kontroll gjennom å synliggjøre at
Etterretningstjenesten ikke kan innhente informasjon av usaklige grunner.
Komiteen fremmer på dette grunnlaget
følgende endringer i § 5-1 Grunnvilkår for målsøking, som blir lydende:
«Etterretningstjenesten
kan iverksette målsøking når det er saklig grunn til å undersøke
om innhenting kan frembringe informasjon som er relevant for etterretningsformål.»
Nærmere om bestemmelsene
Komiteen er enig i at forslaget
inneholder en bedre regulering av grensesnittet mellom Etterretningstjenesten
og Politiets sikkerhetstjeneste, og for å styrke muligheten for
kontroll med etterretningsvirksomheten. Komiteen har merket seg opplysningen
om at det snarlig kommer en egen melding om samfunnssikkerhet. Komiteen merker
seg videre drøftelsen om proposisjonen burde ha avventet meldingen
om samfunnssikkerhet, men har forståelse for behovet for å vedta
en oppdatert etterretningstjenestelov nå.
Komiteen konstaterer at proposisjonen
følger opp Lysne II-utvalgets rapport av 26. august 2016 om digitalt
grenseforsvar. Etteretningstjenesteloven ser ikke ut til på noe
punkt å gå kortere enn Lysne II, derimot i enkelte prosessuelle
spørsmål marginalt noe lenger.
Komiteen påpeker at lovforslaget
setter grenser for E-tjenestens aktiviteter i Norge. Det foreslås
som den store hovedregel at E-tjenesten ikke kan bruke innhentingsmetoder
overfor personer i Norge. Hovedregelen viderefører den territorielle
begrensningen i gjeldende lov. Unntaket etter gjeldende rett for
fremmed statsaktivitet videreføres, men med en viss innstramming.
Det foreslås en egen bestemmelse om samordning med Politiets sikkerhetstjeneste.
Komiteen støtter en klar avgrensning
mellom etatene, samtidig som tjenestene har muligheter for samarbeid
på definerte områder. Dette vil etter informasjonen komiteen har
mottatt fra de berørte etatene, gjøre det nødvendig å utarbeide
enn oppdatert samarbeidsinstruks mellom E-tjenesten og PST, til
erstatning for den nåværende av 13. oktober 2006. Komiteen imøteser en slik revisjon.
Komiteen vil spesielt bemerke
behovet for at E-tjenesten etablerer og opprettholder E-samarbeid
med andre land. Komiteen ser
dette som generelt viktig, men vil peke på at spesielt i områder
der norske styrker inngår f.eks. i FN- eller NATO-ledede operasjoner,
vil samarbeid med andre lands tjenester være nødvendig for å hente
inn informasjon, som bidrar til å øke sikkerhet og operasjonsevne
for norske styrker som deltar i slike kontingenter utenfor Norges
grenser.
Komiteen er innforstått med
at samarbeid med utenlandske tjenester er basert på den forutsetning
at samarbeidets art, metode og sluttprodukt av spesielt sensitiv
karakter ikke avdekkes.
Komiteen vil videre peke på
at det vil være en betingelse for opprettholdelse av en nasjonal
evne til å understøtte eget etterretningsbehov at tjenestens kapasitet,
teknologiske nivå og sårbarhet ikke avdekkes.
Komiteen viser til at lovforslaget
klargjør at det ikke er i strid med loven at informasjon om personer
i Norge vil kunne følge med ved innhenting overfor personer i utlandet.
Det tydeliggjøres også at rådata i bulk kan innhentes selv om informasjon
om personer i Norge vil kunne følge med. For å tydeliggjøre formålsbegrensningen
til utenlandsetterretning foreslås det å lovfeste forbud mot å innhente
informasjon med politiformål og forbud mot industrispionasje.
Komiteen har merket seg at
utdypende vilkår for informasjonsinnhenting, metodebruk og utlevering
av informasjon er foreslått. Herunder at det foreslås at målsøking
(søk etter ukjente mål) og målrettet innhenting (mot kjente mål)
kan finne sted når det foreligger grunn til å undersøke om innhenting
kan frembringe informasjon som er relevant for etterretningsformål.
Det foreslås også å lovfeste et grunnleggende forholdsmessighetsprinsipp
som innebærer at innhenting og utlevering av informasjon ikke skal
gjennomføres dersom det vil være et uforholdsmessig inngrep overfor
den enkelte.
Komiteen viser til at lovforslagets
kapittel 7 og 8 inneholder bestemmelser om tilrettelagt innhenting
av grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon. Forslaget følger
Lysne II-utvalgets rapport av 26. august 2016 om digitalt grenseforsvar.
Forslaget innebærer at E-tjenesten får hjemmel til å innhente og
lagre store mengder metadata om elektronisk kommunikasjon som krysser
den norske grensen.
Komiteen viser videre til at
tilbydere av ekomtjenester skal legge til rette for innhentingen.
Fordi norsk kommunikasjon i stor utstrekning krysser grensen, foreslås
det strenge begrensninger og kontrollmekanismer. Søk i lagrede metadata
krever kjennelse fra Oslo tingrett, og tjenesten kan ikke innhente
og lagre innholdsdata før retten har godkjent det.
Komiteen påpeker at det også
foreslås at EOS-utvalget skal føre løpende kontroll. Som ledd i
denne kontrollen gis Oslo tingrett myndighet til å stanse ulovlig innhenting
på begjæring fra EOS-utvalget. Av hensyn til å unngå formålsutglidning
foreslås det forbud mot å utlevere overskuddsinformasjon og bevisforbud
i straffesaker.
Komiteen har merket seg innspill
fra EOS-utvalget der det påpekes at den eventuelle nye kontrolloppgaven
vil gjøre det nødvendig med en gjennomgang av utvalgets kontrollvirksomhet
og prioriteringer, og at utvalget ved behov vil komme tilbake til
Stortinget etter å ha høstet erfaringer med den nye kontrolloppgaven.
Komiteen har videre merket
seg utvalgets påpekning av at hvor kontrollen av EOS-tjenestene
skal utføres, er en prosess der utvalget drøfter med tjenestene hvordan
deler av kontrollen på en sikker måte i større grad kan gjennomføres
fra utvalgets lokaler. Drøftelsene omfatter både spørsmålet om digital
kommunikasjon og fjerntilgang til deler av tjenestenes informasjonssystemer. Komiteen mener
at hensynet til uavhengighet og tillit til kontrollen er viktig,
og vil ikke motsette seg at deler av kontrollen utføres i EOS-utvalgets
lokaler, såfremt dette er teknisk og sikkerhetsmessig forsvarlig.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en uavhengig evaluering av den nye etterretningstjenesteloven
fra full ikrafttredelse. Evalueringen skal være offentlig og foreligge
senest fire år etter at loven er satt i kraft. Evalueringen skal
gjelde lovens virke og mulighet for kontroll av dens bestemmelser,
inkludert ressurssituasjonen, kompetanse og virkemidler hos EOS-utvalget
og domstolene.»
«Stortinget
ber Stortingets presidentskap ved dei årlege budsjettløyvingane
sikre EOS-utvalet sitt behov for kompetanse og ressursar.»
«Stortinget
ber regjeringa sikre at Oslo tingrett har tilstrekkeleg med ressursar,
tilgjengelegheit og kompetanse til å fylle oppgåva dei får gjennom
den nye etterretningslova.»
Komiteen er
tilfreds med at behandling av personopplysninger for etterretningsformål
reguleres bedre. Departementet foreslår blant annet regler om behandlingsgrunnlag,
krav om korrekte og oppdaterte personopplysninger, sletting og informasjonssikkerhet. Det
foreslås forbud mot å behandle fortrolig kommunikasjon med bestemte
yrkesutøvere, for eksempel advokater, og opplysninger som er betrodd
noen i deres journalistiske virke og som kan avsløre kilder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, finner på bakgrunn av trusselbildet
utenfor landets grenser, som drøftet i det foregående, å kunne akseptere
som virkemiddel, tilrettelagt innhenting av elektronisk kommunikasjon
på grunnlag av de innhentings-, lagrings- og behandlingsvilkår som
omtales i proposisjonen.
Komiteen har
merket seg at det i proposisjonen vises til avgjørende grensesettende
avgjørelser om masseinnhenting av data som EMD vil fatte beslutning
om innen rimelig tid, men at departementet rent praktisk antar å
kunne vurdere disse før lovens ikrafttredelse. Komiteen minner om at det
i vedtaksforslaget er åpnet for å sette kapitler i loven i kraft
etter hvert som premissene for gjennomføring avklares. Komiteen legger
til grunn at departementet benytter den mulighet det selv har pekt
på for å avvente iverksettelsen av de tiltak som ellers kunne berøres
av en endelig EMD-avgjørelse i en retning som skaper tvil om metodens lovlighet.
Komiteen har notert at det
har kommet innspill til sterkere ekstern forhåndskontroll – dvs.
rettskjennelse – som grunnlag for inngripende tiltak, og også noen presiseringer
for å oppfylle kravene til de overordnede rettsnormene i Grunnloven
og EMK, som kan vise seg nødvendig eller ønskelig.
Komiteen vil også peke på
bestemmelser som er på siden av lovens funksjon med å regulere rammer
og innhold for en tjenestes virksomhet, men som bare gjentar annen,
overordnet lovgivning eller rettsgrunnsetninger. Regelteknisk er
dette uheldig, fordi den enkelte særlov fort blir uoversiktlig.
Det er ansett å være god lovgivningspraksis å ikke skrive inn verken
tolkningsprinsipper eller rettsgrunnsetninger i den enkelte lov.
Dette er momenter som det heller ikke skal føres bevis for i en
eventuell rettslig prøving. Hvis man av pedagogiske årsaker vil
regne opp noen usaklige kriterier eller utenforliggende hensyn,
vil det kunne oppstå tvil om de som ikke nevnes, har svakere vern.
Komiteen vil i denne sammenheng
også peke på forslagets § 2-7 Orientering til Stortingets president.
Bestemmelsen innebærer en plikt for den statsråd som er konstitusjonelt
ansvarlig for E-tjenesten til årlig å orientere stortingspresidenten
om tjenestens virksomhet. Det er uklart om informasjonen også skal
inneholde eventuell kritikk mot E-tjenesten fra Stortingets kontrollutvalg
for EOS-tjenestene, men det antas at det er tilfellet, da hensynet
bak informasjonsdeling ikke bare begrenser seg til at opplysningene
skal være korrekte, men også aktuelle og utfyllende når de fremsettes
overfor Stortinget.
Komiteen konstaterer at et
lovpliktig møte for statsråden også impliserer en plikt for stortingspresidenten
eller en utpekt representant til å delta i et slikt årlig møte.
En slik ordning ville harmonere dårlig med den styringsordningen
vi har, og muligens skape uklarhet om informasjonsplikten overfor
Stortinget ellers er oppfylt. Om Stortinget finner det hensiktsmessig
å etablere ytterligere rutiner for informasjon fra statsråd til Stortinget,
kan det enkelt skrives inn i Stortingets forretningsorden. I så
fall er det nærliggende å sikre en presentasjon for Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité, som etter Stortingets forretningsorden
er fagkomité, sammen med den utvidete utenriks- og forsvarskomité
(DUUFK), som også sikrer stortingspresidentens deltagelse. Et slikt
møteforum vil også kunne gi grunnlag for å formidle ev. gradert
informasjon knyttet til en ellers ugradert melding til Stortinget.
Det vil imidlertid være naturlig at det er Stortingets presidentskap
som vurder en slik rutine nærmere. Komiteen vil på denne bakgrunn
sløyfe den foreslåtte § 2-7. Den etterfølgende § 2-8 blir etter
dette ny § 2-7.
Komiteen har merket seg at
de økonomiske og administrative konsekvenser ved full ikrafttredelse
er beregnet til 1 014 mill. kroner i investeringer og ca. 165 mill.
kroner i økte årlige driftsutgifter, jf. proposisjonens kapitler
11–15 s. 139.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Stortingets anmodningsvedtak
nr. 466 av 21. februar 2017:
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til en revidert lov omEtterretningstjenesten.»
Disse medlemmer viser til
at bakgrunnen for anmodningsvedtaket var EOS-utvalgets særskilte
melding til Stortinget 17. juni 2016, hvor utvalget reiste spørsmål
om gjeldende lov tilfredsstiller lovkravet som følger av menneskerettighetene. Disse medlemmer viser
til kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader i Innst. 164 S
(2016–2017):
«Komiteen mener
det er av avgjørende betydning for tilliten til E-tjenesten og faktisk
og opplevd trygghet for landet og borgerne, at virkemidler som er
forholdsmessige og nødvendige for å utføre tjenestens oppdrag, beskrives
gjennom et lovverk som stemmer overens med de utfordringer vi står
overfor. Samtidig er det også viktig for å ivareta en demokratisk
kontroll av at lovverket blir fulgt, at EOS-utvalget blir gitt tilsvarende
justert mulighet for kontroll av virkemiddelbruk.
Komiteen er av den
oppfatning at i stedet for å justere enkeltbestemmelser i e-loven,
er det mer formålstjenlig at regjeringen, med bakgrunn i de perspektiver som
trekkes opp både fra EOS-utvalget og fra E-tjenesten selv, legger
frem forslag til en revidert e-lov for Stortinget, med vurderinger
av EOS-utvalgets mulighet for kontroll.»
For å følge opp
Stortingets intensjon om at en ny lov må avstemme behovet for demokratisk
kontroll av E-tjenesten utført av EOS-utvalget og domstolene, er
det etter disse
medlemmers oppfatning nødvendig å foreta en gjennomgang av
ressurssituasjon og kompetanse hos EOS-utvalget og relevante domstoler.
Etterretningsfaglig kompetanse er avgjørende for at både EOS-utvalget
og domstolene kan gjennomføre vurdering og kontroll. Disse medlemmer mener
det er nødvendig at departementet ved ikrafttredelsen av loven kommer
tilbake til Stortinget med en helhetlig vurdering av mekanismer
for kontroll av lovens hjemler.
Disse medlemmer viser til
behovet for å evaluere den nye loven. Flere av høringsinstansenes
innsigelser mot den nye loven har vært bekymring knyttet til formålsutglidning
og omstendigheter som i realiteten vil innebære brudd på lovens
bestemmelser. Disse medlemmer ber
regjeringen evaluere lovens virke fra ikrafttredelse og etter tre
år fremlegge en evaluering av lovens virke og mulighet for kontroll
av dens bestemmelser.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet vil påpeike at tilgang på nok kompetanse
kan vere ein flaskehals i tilrettelagt innhenting (TI) i alle ledd
i dag. Systemet for TI vil krevje tilsetjing av fagfolk med topp kompetanse
og erfaring, både på drifts- og kontrollsida. Dei må kunne sikkerheitsklarerast.
Dette er menneske det i dag er mangel på i den norske arbeidsmarknaden. Denne medlemen vil
difor understreke at den nye etterretningstjenesteloven må følgjast
opp gjennom utbygging av relevant kompetanse på høgt nivå.
Denne medlemen meiner at uavhengige
kontrollorgan er avgjerande for å sikre at personvernet blir godt
ivareteke. For å sikre uavhengigheit og tillit ved utføringa av
kontrollen er det etter denne medlemen sitt syn føremålstenleg
at mest mogleg av kontrollen må skje frå EOS-utvalets eigne lokale
så langt det er teknisk mogleg og tryggleiken er godt ivareteken.
Her må E-tenesta medverke til trygg kommunikasjon og sikker fjerntilgang
på delar av tenesta sine system.
Denne medlemen viser til at
TI er noko heilt nytt, og det må difor understrekast at det vil
krevje styrkte økonomiske midlar. Det er i dag uvisst kor stort omfanget
av TI vil bli, både i tal på saker, omfanget av kontrollar og dermed
også arbeidsbyrda på kontrollinstansane. Denne medlemen vil difor understreke
at det er uvisst kva som vil bli den totale kostnaden. Men med nye
og krevjande oppgåver må både EOS-utvalet og tingretten få høve
til å tilsetja fleire med naudsynt kompetanse, nokre av desse alt
no i førebuingsfasen. Det er særs viktig at ein garanterer kontrollmekanismane
auka ressursar både no og når ein har erfaringar å visa til. Denne medlemen legg
til grunn at Stortingets presidentskap ved den årlege budsjetthandsaminga vurderer
EOS-utvalet sitt behov for kompetanse og ressursar. Like eins må
regjeringa fylgja opp domstolane.
Denne medlemen vil understreke
at TI synleggjer ein særs vanskeleg balanse, mellom tryggleik på
den eine sida og fridom på den andre. Gjennom høyringsinnspel frå
sentrale aktørar har ein fått presentert viktige argument på begge
sider. Denne medlemen viser
til at høyringsinnspel uttrykkjer uro kring nedkjøling og føremålsutgliding.
For å motverke at lova skal ha ein nedkjølande effekt på ytringsfridomen
i det norske samfunnet, meiner denne medlemen at ein må styrkje
kontrollfunksjonane. Det er dei som skal halde oppsyn med E-tenesta
og kontrollere at rettsvernet til norske borgarar blir ivareteke. Denne medlemen viser
til at naturen av oppgåva til E-tenesta kan gjere full openheit
vanskeleg, noko solide kontrollorgan til ei viss grad vil kunne
kompensere for. Denne
medlemen vil også peike på at eit forbod mot å utlevere overskotsmateriell
vil vere viktig for å førebygge føremålsutgliding.
Denne medlemen meiner at lova
og alle etablerte system må bli gjennomgåtte og evaluerte grundig etter
tre år, om føremålet er oppnådd og om systema er tilpassa den teknologiske
utviklinga. Denne
medlemen vil peike på at faktorar ein må sjå på, mellom anna er
grad av nedkjøling, føremålsutgliding, kontrollfunksjonane og effekten
av verktøyet for E-tenesta. Dersom ein oppdagar særs negative konsekvensar,
må ein kunne terminere lova. Denne medlemen meiner også at
det av tryggleiksomsyn bør byggast inn ein mekanisme for å kunne
avvikle systemet raskt og slette innhenta data i ein situasjon der
det er fare for at systemet fell i feil hender.
Denne medlemen vil peike på
at Oslo tingrett som første kontrollinstans må ha særs god etterretningsfagleg
kompetanse. Det må vere eit absolutt krav om at alle saker skal
gjennom tingretten, og forslaget om at det kan gjerast unntak frå
dette på heilagdagar, kan ikkje stå seg. Denne medlemen meiner at tingretten
må ha eit system som sikrar at det også på helg og heilagdagar vil
vere mogleg å få ei rettsavgjerd i forkant av søk i metadata, og
at ein ikkje opnar for unntak frå denne praksisen.
Denne medlemen viser til at
Noreg i dag står i ein heilt annan tryggleikspolitisk situasjon
enn for berre få år sidan. I korte trekk er den tryggleikspolitiske
situasjonen i våre nærområde kraftig forverra. Rapporten Fokus,
som Etterretningstenesta gav ut i februar 2020, peikar på stadig
aukande russisk militæraktivitet berre det siste året, samt den
stabile oppbygginga av dei russiske militære kapasitetane som har
gått føre seg sidan 2008, då militærreforma deira blei sett i verk. Denne medlemen viser
også til at stormaktsrivaliseringa i Arktis vil prege tryggleiksituasjonen
vår i åra som kjem. Eit auka nærvær av stormakter i våre nærområde
gjer eit sterkt nasjonalt forsvar til eit fundamentalt satsingsområde
framover. Denne
medlemen meiner at den norske E-tenesta er ein viktig del
av denne satsinga, og difor må få tilgang på verktøy som set dei
i stand til å løyse særs krevjande oppgåver på vegner av nasjonen.
Denne medlemen viser til at
den nye lova om Etterretningstenesta vil avløyse etterretningstenestelova
av 1998. Innanfor teknologi og kommunikasjon har det skjedd enorme
endringar og framsteg over dei siste 20 åra. Denne medlemen vil understreke
at den teknologiske utviklinga og digitaliseringa har ført til fundametale
endringar i kommunikasjon mellom menneske. Denne medlemen ser difor behovet
for ei oppdatering av lova, som tek opp i seg alle elementa ein
ikkje trong ta stilling til då førre lov blei vedteken.
Denne medlemen vil vise til
at nabolanda Sverige, Danmark og Finland allereie har ei tilsvarande
lov. Norsk E-teneste må i dag spørje våre naboland om å få informasjon
frå dei, noko som av fleire årsaker ikkje er ei optimal løysing.
Norske interesser får sjølvsagt ikkje prioritet framfor deira eigne
nasjonale interesser. Vidare vil denne medlemen peike på at
det aldri vil vere hovudoppgåva til andre lands etterretningsteneste
å leite etter trugsmål direkte mot Noreg, og at det difor er ei form
for falsk tryggleik at våre naboland gjer dette på våre vegner. Denne medlemen vil
også understreke at Noreg i dag ikkje har noko norsk kontrollmekanisme som
kan ettergå søk gjort av andre lands etterretningsteneste. Gjennom
denne lova kan den norske staten kontrollere og ettergå E-tenesta
i langt større grad enn i dag.
Denne medlemen vil peike på
at fråværet av ei ny lov vil kunne ha negative tryggleikspolitiske
konsekvensar for Noreg. Noreg kan bli identifisert som ei trygg
hamn for kriminelle nettverk samt andre statlege og ikkje-statlege
aktørar dersom landet blir det svakaste leddet i Norden. Denne medlemen meiner
at det ville vere særs negativt for tryggleiken til det norske folk.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti imøteser moderniseringen av
lovverket for Etterretningstjenesten og er positiv til at tjenestens
virke nå blir underlagt et relevant regelverk som kodifiserer gjeldende
regelverk og praksis.
Dette medlem er likevel sterkt
kritisk til innføringen av såkalt tilrettelagt innhenting (TI) og
at Etterretningstjenesten får tilgang til å lagre metadata fra grenseoverskridende
informasjon som kommuniseres gjennom fiberoptiske kabler inn og
ut av Norge. Det er vektige og forståelige argumenter for Etterretningstjenestens
behov for nye virkemidler i møte med digitale og hybride trusler
mot statssikkerhet og samfunnssikkerhet. Samtidig må dette vektes
mot hensynet til personvernet. De viktigste innvendingene mot TI
fra en rekke høringsinstanser er at det vil kunne føre til en nedkjølingseffekt
– hvor vissheten om at de hemmelige tjenestene har tilgang på denne
type virkemidler, vil kunne påvirke utøvelsen av ytringsfriheten
negativt. En annen bekymring er formålsutglidning. Til sist tar dette medlem innspillene
fra høringsinstanser som Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening
og Norsk Presseforbund knyttet til at TI vil kunne ha negativ effekt
på kildevernet, på stort alvor.
I vektingen mellom
disse hensynene, sikkerhet og frihet, utvidet metodebruk og inngripen
i personvernet, mener dette
medlem at hensynet til personvernet må veie tyngst, og vil
derfor gå imot kapittel 7 og 8 i lovteksten, som omhandler tilrettelagt
innhenting. Hvis et flertall uten støtte fra Sosialistisk Venstreparti
likevel vedtar denne delen av lovteksten, vil dette medlem gå inn for forslag
som bidrar til en innramming som i størst mulig grad motvirker de
mulige negative konsekvensene beskrevet over.
Dette medlem vil understreke
viktigheten av tillit til de hemmelige tjenestene. Myndighetene
ber om stor tillit fra folk når de hemmelige tjenestene nå vil kunne
få mulighet til å masselagre data og kommunikasjon. Dette medlem mener
at innføringen av et så inngripende virkemiddel som tilrettelagt
innhenting stiller store krav til åpenhet og tydelighet i kommunikasjonen
overfor befolkningen, så langt det lar seg gjøre, om hva det skal
brukes til, og hvordan det vil bidra til mer sikkerhet for den enkelte
og for samfunnet. Det er et ansvar både myndigheter, lovgiver og
også tjenestene selv har. Den alvorlige kritikken fra en rekke høringsinstanser
vitner om at denne tilliten ikke er til stede.
Dette medlem viser på denne
bakgrunn til at Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget fra
Venstre, og fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen fem år med en
mest mulig åpen evaluering av effekten tilrettelagt innhenting har
hatt på å bekjempe fremmed etterretningsvirksomhet og terrorisme
i Norge, og hvordan tilrettelagt innhenting eventuelt har påvirket
ytringsfriheten ved nedkjølingseffekt, om formålsutglidning har
funnet sted og eventuell negativ påvirkning på kildevernet.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede andre tiltak som styrker vårt forsvar mot
digitale og hybride trusler uten masselagring av data fra elektronisk
kommunikasjon.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
legger til grunn at regjeringen kontinuerlig vurderer tiltak som
styrker vårt forsvar mot digitale og hybride trusler, og mener derfor
også at intensjonen i forslag to fra Sosialistisk Venstreparti er
ivaretatt.
Komiteens medlem
fra Venstre vil understreke at Venstre støtter opp om behovet
for en ny etterretningstjenestelov som rammer inn Etterretningstjenestens virkeområde
og er tilpasset det moderne trusselbildet.
Dette medlem vil samtidig
understreke at frihet forutsetter at hvert menneske vernes mot uforholdsmessig
registrering, overvåkning og inngripen i privatlivet. I det liberale
demokratiet er det borgerne som kontrollerer staten, ikke staten
som kontrollerer borgerne. Det skal svært tungtveiende grunner til
for at hensynet til personvernet skal vike.
Dette medlem viser til at
Venstre varslet en mulig dissens om digitalt grenseforsvar allerede
i Jeløya-plattformen, og senere i Granavolden-plattformen. Dette medlem viser
videre til Venstres dissens i statsråd da ny lov om Etterretningstjenesten
ble lagt fram for Kongen. Dette medlem vil understreke
at dissensen også støttes av Venstres stortingsgruppe. Dette medlem vil
derfor stemme for forslaget om en ny lov om Etterretningstjenesten,
men stemme mot kapittel 7 og 8, som omhandler Etterretningstjenestens hjemmel
til bruk av såkalt tilrettelagt innhenting.
Dette medlem viser til at
det i regjeringens forslag til ny etterretningstjenestelov også
legges til rette for såkalt tilrettelagt innhenting, der Etterretningstjenesten
gis anledning til å lagre metadata fra grenseoverskridende kommunikasjon
mellom Norge og utlandet. Selv om formålet med tilrettelagt innhenting
vil være å overvåke kommunikasjon mellom utenlandske borgere, vil
det være umulig å filtrere ut all kommunikasjon mellom norske borgere. Dette medlem slutter
seg til Datatilsynets høringsuttalelse, der det står:
«Etter Datatilsynets
mening er forslaget til tilrettelagt innhenting/digital overvåkning
generelt et så stor inngrep i borgerens personvern at det ikke bør
vedtas.»
Dette medlem er redd for at
tilrettelagt innhenting vil være et kostnadsdrivende og personellintensivt tillegg
til Etterretningstjenesten. Dette medlem er bekymret for
at denne ressursbruken på innhenting og analyse av metadata vil
være uforholdsmessig stor i forhold til de resultatene vi kan vente
oss fra tilrettelagt innhenting.
Dette medlem vil legge vekt
på at et hvert inngrep i innbyggernes personvern må være forholdsmessig
i forhold til den trusselen de samme innbyggerne står overfor. Dette medlem mener
masseovervåking av den type det legges opp til, ikke kan forsvares
ut fra et ønske om å gi Etterretningstjenesten flere verktøy til
å utføre sitt oppdrag. Dette
medlem slutter seg til Teknas høringsuttalelse, der det heter
at
«tilrettelagt innhenting
innebærer å bygge en infrastruktur for nærmest total overvåkning
av befolkningen.»
Dette medlem stiller også
spørsmål ved den mulige nedkjølingseffekten tilrettelagt innhenting
vil ha, og hva det vil ha å si for kommunikasjon på tvers av landegrenser
i årene som kommer. Videre vil dette medlem påpeke at faren
for formålsutglidning er stor. Hvis et flertall uten Venstre allikevel
vedtar tilrettelagt innhenting, er dette medlem opptatt av at
det blir innrammet på en måte som i størst mulig grad forhindrer nedkjøling
og formålsutglidning.
Dette medlem vil understreke
at utkastet til ny etterretningstjenestelov som nå har blitt levert
til behandling i Stortinget, har en bedre innramming enn det regjeringen
først sendte på høring. Dette medlem mener det har
gitt lovforslaget en bedre rettsstatlig forankring og begrenset
noen av de negative effektene ved tilrettelagt innhenting.
Samtidig ser dette medlem at
masseovervåkning av grenseoverskridende kommunikasjon mellom norske
borgere ikke kan forenes med behovet for en trygg privatsfære for
norske borgere. Statens maktmonopol kombinert med en slik masseovervåkning
vil etter dette
medlems syn være en grunnleggende utfordring for norsk personvern.
Dette medlem viser på denne
bakgrunn til at Venstre støtter det første forslaget fra Sosialistisk
Venstreparti, og fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endringer i etterretningstjenesteloven
som styrker kildevernet gjennom løpende domstolskontroll.»