Presidentskapet viser til at
det i kapittel 2 i lov 19. juni 2015 nr. 70 om informasjonsplikt,
karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte (karanteneloven)
er regulert hva som gjelder ved politikeres overgang til stilling
mv. utenfor statsforvaltningen. Lovens kapittel 2 gjelder for medlemmer
av regjeringen, statssekretærer og politiske rådgivere i regjeringsapparatet.
Der er det blant annet regler om karantene, godtgjørelse og Karantenenemnda,
jf. også nærmere regler i forskrift 2. desember 2015 nr. 1380 om informasjonsplikt,
karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte.
Presidentskapet viser videre
til at reglene om fratredelsesytelse (etterlønn) fastsettes ved
stortingsvedtak, slik de senest er endret ved Stortingets vedtak 8. desember
2011.
Presidentskapet viser til at
tilnærmet likelydende forslag ble fremmet i forrige sesjon, og at
de i tråd med innstillingen fra presidentskapet ikke ble vedtatt, jf.
Dokument 8:77 S (2018–2019) og Innst. 393 S (2018–2019). I sin innstilling
viste presidentskapet til uttalelse fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet
om at departementet arbeidet med enkelte spørsmål knyttet til karanteneloven,
og at det ville være naturlig å vurdere andre endringer i reglene
i den sammenheng.
Presidentskapet merker seg
at departementet den 8. februar 2020 publiserte en pressemelding
om at regjeringen har besluttet at det skal nedsettes et lovutvalg
som skal gjennomgå karanteneloven. Det fremgår der at utvalget som
del av sitt arbeid skal vurdere det representantforslaget om karanteneordningen som
ble fremmet i Stortinget i forrige sesjon.
Presidentskapet mener det er
hensiktsmessig at Stortinget avventer arbeidet til lovutvalget som
skal gjennomgå karanteneloven før det tar stilling til innholdet
i det foreliggende representantforslaget. Videre mener presidentskapet det
ikke er ønskelig å legge bindinger på utvalgets arbeid slik representantforslaget legger
opp til. Presidentskapet legger
til grunn at lovutvalget vil vurdere de aktuelle forslagene (1–4)
i Dokument 8:75 S (2019–2020) i sitt arbeid.
Presidentskapet merker seg
at det er presisert i utvalgets mandat slik det er omtalt i departementets pressemelding,
at lovutvalget ikke skal vurdere reglene om fratredelsesytelse for
politikere. Dette tilsier at forslag nr. 5 i representantforslaget
ikke vil være omfattet av utvalgets arbeid.
Presidentskapet viser til at
forslag nr. 5 i representantforslaget går ut på at ordningen for
fratredelsesytelse til medlemmer av regjeringen, statssekretærer
og politiske rådgivere bør endres slik at de som har lønns-/næringsinntekt,
pensjon eller lignende etter fratredelse, ikke får utbetalt fratredelsesytelse
i én måned, uavhengig av hvor inntekten stammer fra.
Presidentskapet mener det ikke
er hensiktsmessig å gjøre endringer i enkelte elementer av eksisterende
regler om fratredelsesytelse uten at det ses i en helhetlig sammenheng.
Før det vurderes å gjøre endringer i reglene om fratredelsesytelse,
mener presidentskapet derfor
at man bør avvente både arbeidet med å revidere karanteneloven samt
arbeidet til utvalget som skal utrede felles prinsipper for godtgjørelse
til politikere på alle forvaltningsnivåer, jf. Stortingets vedtak 28. april
2020 om å nedsette et slikt utvalg.
Presidentskapet vil på denne
bakgrunn tilrå at representantforslaget i sin helhet ikke vedtas.