Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm,
Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny
Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
som inneholder to forslag som har som intensjon å forsere fremdriften
av E39 Rogfast.
Forslagsstillerne
viser til at prosjektet, som ligger inne i gjeldende Nasjonal transportplan
og ble vedtatt 23. mai 2017 ved behandlingen av Innst. 294 S (2016–2017),
er startet opp. Første salve ble avfyrt i Arsvågen 4. januar 2018,
og arbeidet med sidetuneller ble startet opp både på Bokn og på
Harestad. Den 20. september 2019 valgte Vegdirektoratet å avlyse
en anbudskonkurranse om den første store kontrakten, fordi tilbudet
fra entreprenørene var vesentlig dyrere enn forventet. Videre vises
det til at det, etter at prosjektet ble midlertidig stanset, har
blitt utført vesentlige endringer i prosjektet, bl.a. kostnadsbesparende
tiltak, gjennomføringsstrategi og forutsetninger for finansieringsopplegg,
som har fått kostnadene ned på et nivå som ligger innenfor den rammen
som Stortinget vedtok da saken ble behandlet og vedtatt. Den 29. april
2020 varslet Samferdselsdepartementet at man ville gå gjennom saken
på ny og så sende den tilbake til Stortinget for ny behandling.
Forslagsstillerne
viser til at det er forhåndsinnkrevd bompenger til prosjektet siden
2013, ved at det er betalt bompenger på ferjebilletten over Boknafjorden.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
vil at regjeringen raskt sørger for videre fremdrift i prosjektet,
og at prosjektet videreføres basert på gjeldende vedtak i Stortinget
og gjeldende kontraktsstrategier. Entreprenørbransjen har et stort
behov for sysselsetting, noe dette prosjektet egner seg godt for.
Videre merker komiteen seg
at forslagsstillerne ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på et senere tidspunkt, og uten opphold i fremdriften i prosjektet,
hvis det viser seg nødvendig å utvide styrings- og kostnadsrammene.
Forslagsstillerne foreslår videre at staten skal garantere for de
eventuelle utvidede styrings- og kostnadsrammene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til behandlingen av Innst. 294 S (2016–2017), der prosjektet
E39 Rogfast ble vedtatt. Flertallet vil påpeke at dette
er et viktig regionalt og nasjonalt samferdselsprosjekt som vil
bidra til å redusere reisetiden og binde sammen regionen mellom
Stavanger og Bergen. Dette er et området med stor verdiskaping,
og E39 Rogfast er viktig for videre utvikling av hele denne regionen.
Flertallet viser til at Vegdirektoratet
avlyste anbudskonkurransen 20. september 2019 fordi det ble avdekket
betydelige kostnadsøkninger. Flertallet er opptatt av at
store samferdselsprosjekter underlegges en effektiv og grundig kostnadsstyring,
og at det var nødvendig med en gjennomgang av prosjektet basert på
de kostnadsøkningene som ble avdekket. Vegdirektoratet har gjort
en ny vurdering av prosjektet og har foreslått kostnadsreduserende
tiltak.
Flertallet vil understreke
at det er viktig å opprettholde god fremdrift i gjennomføringen
av prosjektet, og vil anmode om at nødvendige avklaringer blir gjort
så raskt som mulig.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en rask fremdrift i prosjektet E39 Rogfast
og at det i hovedsak videreføres basert på gjeldende vedtak i Stortinget.
Dersom kostnadsgjennomgangen av prosjektet viser at det er nødvendig
å endre styrings- og kostnadsrammen, skal regjeringen legge det
frem for Stortinget så raskt som mulig og slik at fremdriften i
prosjektet ikke blir unødig forsinket.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har registrert at representanter
fra Statens vegvesen har uttalt at vesentlige utsettelser utover
sommeren vil føre til at den viktige kompetansen på å bygge undersjøiske
tuneller er i ferd med å gå tapt i form av oppsigelser fra kritisk
kompetente ansatte. Disse
medlemmer signaliserer herved stor bekymring for at Statens
vegvesen skal miste denne kompetansen. Derfor er disse medlemmer bekymret for
at stadige utsettelser skal føre til at prosjektet, som er et av
Norges mest samfunnsøkonomisk nyttige prosjekter, skal bli ytterligere
utsatt, og at omkostningene gjennom det skal øke. Det er av kritisk
viktighet at prosjektet blir startet opp så fort som overhodet mulig
og helst at anbud blir sendt ut i løpet av sommeren. Om en skal
vente til etter sommeren, for å komme til Stortinget før en eventuell
anbudsrunde, vil forsinkelsen i oppstart fort bli på nærmere et
år.
Disse medlemmer viser til forslag
2 fra forslagsstillerne. Disse medlemmer har registrert
at det er gjennomført kostnadsreduksjoner i prosjektet, og forutsetter
at kostnadene kommer innenfor de rammer som ble vedtatt av Stortinget
i 2017. Dersom det ikke er mulig, vil disse medlemmer henstille til
regjeringen om å finne løsninger på finansieringsspørsmålet på en
slik måte at det ikke forsinker prosjektets fremdrift ytterligere. Disse medlemmer viser
til statsrådens brev til komiteen med vurderinger av Dokument 8:108 S
(2019–2020), der det vises til alternative finansieringsløsninger
for eventuelle kostnadsøkninger. Statsråden skriver der at Statens
vegvesen mener at økte bompenger vil føre til redusert trafikk,
og at dette gir indikasjoner på at bompengekostnaden for trafikantene
ikke bør heves vesentlig. Skulle dette likevel være nødvendig, viser disse medlemmer i
så henseende til følgende tekst i Granavolden-plattformen:
«[Regjeringen vil]
(i)nnføre statlig delgaranti for bompengelån til riksveiprosjekter
i fylker som er nær grensen for hvor mye garantier de kan stille,
der ordningen gir en reell risikodeling mellom stat og fylke.»
Etter disse medlemmers oppfatning
er Rogaland fylkeskommune nå nær, eller muligens over, grensen for
hvor mye bompengelån til bygging av statlige veger det er forsvarlig
at de stiller garanti for.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser videre til statsråd Knut Arild
Hareides svar av 29. mai 2020 på komiteens spørsmål om lovligheten
av å vedta oppstart av prosjekter som har fått økt kostnadsramme
ut over Stortingets vedtatte ramme. Der svarer statsråden:
«Som det går frem
av bevilgningsreglementet § 6 kan staten bare pådras forpliktelser
når Stortinget har gitt særlig samtykke til det. For investeringsprosjekter innebærer
det at det må vedtas kostnadsramme for et prosjekt. Når prognosen
for prosjektets kostnader ligger høyere enn kostnadsrammen som Stortinget
har vedtatt, er det min vurdering at forslag om ny kostnadsramme
må forelegges Stortinget før en kan få videre fremdrift i prosjektet.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, tar statsrådens
uttalelse til etterretning og mener at det av den grunn vil være
i strid med bevilgningsreglementet at Stortinget vedtar å starte
opp prosjektet med visshet om at kostnadsrammene kan være høyere
enn i Stortingets vedtak. Men flertallet deler samtidig forslagsstillernes
utålmodighet i saken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til forslagsstillernes begrunnelse
i forslagsteksten og understreker at de nødvendige kostnadsreduksjonene
for å holde prosjektet innenfor de vedtatte styrings- og kostnadsrammene
er realistiske og gjennomførbare innen kort tid med vedtak av forslag 1.
Disse medlemmer viser til Statens
vegvesens vurdering av at kostnader på om lag 4 mrd. kroner kan kuttes,
samt den lokale prosjektorganisasjonens oppfatning om at arbeidet
bør kunne ferdigstilles innenfor gjeldende kostnadsrammer. Disse medlemmer mener
det er mulig å sikre fremdrift i prosjektet innenfor den vedtatte
kostnadsrammen og dermed kunne forvente at regjeringen sikrer fremdrift
også før sommeren 2020.
Disse medlemmer mener imidlertid
at prosjektets viktighet er av en slik grad at det er riktig å gardere
seg mot en eventuell situasjon hvor det må foretas endringer i styrings-
og kostnadsrammene. Disse medlemmer viser
til forslag 2 og det operative innholdet i vedtakstekstens andre
delsetning, som sikrer at opphold i prosjektets fremdrift unngås.
Dette styrkes ytterligere ved at Stortinget tydelig signaliserer
at staten skal garantere for eventuelle utvidede styrings- og kostnadsrammer.
Disse medlemmer viser til at
innbyggere, næringsliv og andre reisende over Boknafjorden allerede har
betalt bompenger for prosjektet siden 2013. Det er derfor urimelig
at de samme skal belastes for eventuelle ekstra kostnader som tilkommer
i prosjektet grunnet manglende fremdrift.
Disse medlemmer viser til at
Boknafjordsambandet, som har ferjedriften per i dag, mottar i snitt
450 mill. kroner per år i subsidier. Denne typen ferjedrift er underlagt
strenge og kostnadskrevende krav som følge av at det er et riksveiferjesamband,
deriblant krav til reserveferje, avganger i perioder av døgnet med
lav inntjening og andre særkrav ut over lovens minimumskrav. Fortsatt
ferjedrift som et alternativ til Rogfast kan derfor vanskelig driftes
til lavere årlige kostnader enn per i dag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en rask oppstart og videre fremdrift i
prosjektet E39 Rogfast og at det i hovedsak videreføres basert på
gjeldende vedtak i Stortinget. Dersom kostnadsgjennomgangen av prosjektet
viser at det er nødvendig å endre styrings- og kostnadsrammen, skal
regjeringen legge det frem for Stortinget så raskt som mulig og
uten opphold i prosjektets fremdrift.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til statsrådens vurdering av representantforslaget
i brev av 28. mai 2020 og er glade for at han deler flertallets oppfatning
om de klart positive sidene ved prosjektet, blant annet 40 minutters
innspart reisetid mellom Nord-Jæren og Haugalandet, muliggjøring
av et felles bolig- og arbeidsmarked på Sør-Vestlandet og at reisetiden
fra øykommunen Kvitsøy blir kraftig redusert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker viktigheten av å gjenoppta
fremdriften i prosjektet. Signalene fra Statens vegvesen og den
lokale prosjektorganisasjonen gir god grunn til å mene at kostnadene
kan reduseres og i hovedsak holdes innenfor vedtatte rammer. Det
er likevel slik at fremdriften som kan settes i gang nå, kun omfatter
det første av Rogfast-prosjektets tre store tunnelprosjekter. Dette delprosjektet
vil ikke alene kunne forårsake kostander som overskrider gjeldene
rammer.
Disse medlemmer legger til
grunn at regjeringen vil gjøre den endelige kostnadsgjennomgangen med
mål om å kunne realisere prosjektet i hovedsak innenfor vedtatte
rammer, og at eventuelle økte kostnader vil bli forsøkt eliminert
eller i størst mulig grad minimert. Eventuelle endringer i kostnadsrammen
vil regjeringen kunne legge frem for Stortinget før oppstart av delprosjekt
2, og dermed uten å hindre fremdrift i delprosjekt 1.
Disse medlemmer viser til § 6
i bevilgningsreglementet og mener Stortinget tydelig har gitt sitt
samtykke til kostandene som staten kan pådra seg i forbindelse med
realiseringen av dette prosjektet. Videre vises det til forslag
fremmet i saken av medlemmene fra Fremskrittspartiet som bekrefter
Stortingets samtykke vedtatt i Innst. 294 S (2016–2017) og gir videre
samtykke til at staten kan sikre fremdrift i prosjektets første
del parallelt med at den endelige kostnadsgjennomgangen fullføres
og eventuell sak fremlegges for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er gjort nye
økonomiske beregninger for prosjektet. To av forholdene som det
legges vekt på, er endring i elbilutviklingen og vilkår for disse
samt mulighet for privat ferjedrift. Disse medlemmer mener det er
uheldig å legge til grunn denne typen nye forutsetninger for et prosjekt
som er behandlet i Stortinget, og der byggingen er satt i gang.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Samferdselsdepartementet
8. november 2019 varslet at Statens vegvesen skulle se nærmere på
Rogfast. Daværende samferdselsminister Jon Georg Dale uttalte da:
«Vi vet ikke hvor
lang tid dette kommer til å ta. Det viktigste er at vi reduserer
risikoen i prosjektet og får kostnadene under kontroll.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil minne om partiets syn på
og gjentatte forslag og ytringer om at hyppige avganger med nullutslippsferger,
etter hvert med selvkjørende løsninger, burde vært utredet på en
grundig måte for alle fjordkryssingene i prosjektet Fergefri E39. Dette medlem vil
vise til partiets to representantforslag om dette: Dokument 8:42
S (2019–2020) og Dokument 8:23 S (2018–2019).
Dette medlem vil sette store
spørsmålstegn ved de forutsetningene de samfunnsøkonomiske nytteanalysene
bygger på. Dette gjelder både hastigheter, innspart tid og trafikkgrunnlag.
Vedlikeholdsutgiftene vil også utgjøre store summer hvert år. Etter
opplysninger gitt av tidligere statsråd Ketil Solvik-Olsen om de
generelle kostnadene ved undersjøiske tunneler, vil vedlikeholdsutgiftene
for Rogfast beløpe seg til godt over 200 mill. kroner i gjennomsnitt
hvert eneste år.