Etter Grunnloven
§ 33 og lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven)
er Norges Bank landets sentralbank. Norges Bank er et eget rettssubjekt, eid
av staten. Virksomheten er regulert i sentralbankloven. Ny lov ble
fastsatt av Stortinget 21. juni 2019 med ikrafttredelse fra 1. januar
2020. Representantskapets arbeid med tilsyn i Norges Bank i 2019
har fulgt sentralbankloven av 1985 med senere endringer, som var
gjeldende lov. Kravene til rapport til Stortinget i den nye loven
er ikke endret, og denne rapporten om tilsynet avgis i tråd med
bestemmelsene i ny lov § 4-1 (4).
Prioriteringer for
representantskapets tilsyn i 2019 er omtalt i eget kapittel i fjorårets
rapport, Dokument 9 (2018–2019). Tilsynet er gjennomført i henhold
til godkjente planer og framgår av denne rapporten.
Det er gjennomført
flere endringer i Norges Bank i 2019 som er i samsvar med representantskapets
anbefalinger og påpekninger over tid. Dette er forhold som tydeliggjøring
av hovedstyrets ansvar og endringer i organisering som over tid
er ventet å få betydning for kostnadseffektivisering i driften.
Noen hovedpunkter fra representantskapets arbeid beskriver dette:
1. Ekstern rapportering
og reell åpenhet om Norges Banks virksomhet
Et sentralt område
for Norges Bank er å ha god kommunikasjon og omfattende ekstern
rapportering om alle deler av virksomheten. Dette er vesentlig for
å sikre troverdighet gjennom godt omdømme og god demokratisk innsikt
i den økonomiske politikken som føres med de virkemidler sentralbanken
er satt til å forvalte, og i forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland (SPU).
Norges Banks eksterne
kommunikasjon gjennomføres på mange ulike måter gjennom en rekke
kanaler. Ledelsen gjennomfører pressekonferanser, har møter med
nettverk rundt i hele landet, deltar på konferanser, legger ut omfattende
og detaljert informasjon på nettsidene, bidrar til meldinger og
informasjon til Stortinget og utgir en rekke faste skriftlige rapporter.
Representantskapet hadde i 2019 en egen tilsynsgjennomgang avgrenset
til de periodiske skriftlige rapportene. Denne faste rapporteringen
tilfredsstiller klare formkrav, er sporbar og gjør sentralbankens
eksterne kommunikasjon egnet for en tilsynsgjennomgang.
Representantskapet
fant at Norges Bank oppfyller de kravene som framgår av sentralbankloven
og mandatet for forvaltningen av SPU, men ga hovedstyret anbefalinger
når det gjelder å gi til kjenne forklaringer og vurderinger av resultater,
effekter og framgangsmåte fra forvaltningen av SPU. Representantskapet
anbefalte også at hovedstyret i sine kommunikasjonsprinsipper klargjør
hvem som er Norges Banks målgrupper, og systematisk undersøker om
de eksterne offentlige rapportene inneholder relevant informasjon
for de definerte målgruppene.
Deler av Norges Banks
rapporter omhandler faglig krevende spørsmål, problemstillinger
og målinger. Slike rapporter synes tydelig rettet mot fagmiljøer
og eksperter blant annet i banker og andre bedrifter, departementer
og akademiske miljøer. Årsrapporter om hele virksomheten synes mer
å være direkte rettet mot den brede allmennheten. Representantskapet
er særlig opptatt av at kommunikasjon rettet mot den brede allmennheten
må være godt forståelig.
Rapporten fra tilsynsgjennomgangen
ble sendt til Norges Banks hovedstyre, som opplyser at det i lys
av sentralbankloven er naturlig å gjennomgå Norges Banks overordnede
kommunikasjonsprinsipper på nytt. Hovedstyret tar anbefalingene
fra tilsynsgjennomgangen med i det videre arbeidet.
2. Organisering
og kostnadseffektivitet
Representantskapet
har som en av sine oppgaver å fastsette Norges Banks budsjett. Det
er i 2019 gjort to større organisatoriske endringer. Forvaltningen
av unotert eiendom, som tidligere var i en separat organisatorisk
enhet (Norges Bank Real Estate Management, NBREM), er igjen tatt
inn som en integrert del av Norges Bank Investment Management (NBIM).
For å ivareta større
felles administrative oppgaver har Norges Bank etablert Norges Bank
Administrasjon (NBA). De organisatoriske endringene ble besluttet
og gjennomført i 2019, men vil ventelig få full effekt over noe
tid når det gjelder oppgaveløsing og kostnader. Representantskapet
har vært opptatt av god og kostnadseffektiv organisering og vil
følge effektene av endringene i tiden som kommer.
Budsjettreglementet
for Norges Bank fastsettes av representantskapet og er et viktig
instrument for å regulere prosesser og rapportering. Representantskapet
tar sikte på å fastsette nytt budsjettreglement i juni for blant
annet å følge opp ny sentralbanklov. Det legges stor vekt på at
formål med og effekter av strategiske valg og organisatoriske valg
kan følges opp over tid. Representantskapet har arbeidet med bestemmelser
i det nye budsjettreglementet som kan være klargjørende i en slik
sammenheng.
Representantskapet
fastsetter Norges Banks samlede budsjett inkludert kostnadene ved
forvaltningen av SPU. Faktiske kostnader til forvaltningen av SPU
dekkes av Finansdepartementet innenfor en på forhånd fastsatt kostnadsramme.
Rammen var tidligere gitt som en andel av samlede midler under forvaltning,
men med virkning fra budsjettåret 2020 er dette endret slik at rammen
nå er gitt som et kronebeløp. Endringen vil kunne ha betydning blant
annet i perioder med store endringer i fondets verdi, og representantskapet
er opptatt av gode budsjettprosesser som tar høyde for dette.
3. Attestasjonsoppdrag
om godkjenning av markeder i kapitalforvaltningen
Representantskapet
ga i 2019 ekstern revisor Deloitte AS i oppdrag å gjennomføre en
attestasjon med sikte på å gi betryggende sikkerhet for at Norges
Bank har utformet og implementert et rammeverk for risikostyring
og kontroll knyttet til godkjennelse av markeder og utstederland
for investeringer i statsobligasjoner i samsvar med konkrete målekriterier.
Deloitte AS bekreftet
at risikostyring og kontroll knyttet til godkjenning av markeder
for investeringer i aktivaklassene aksjer, obligasjoner, eiendom
samt utstederland for investeringer i statsobligasjoner i det alt vesentlige
er utformet og implementert i samsvar med de etablerte målekriteriene.
Det ble gitt anbefalinger knyttet til risikovurderingen som skal
utarbeides og i forbindelse med godkjenning av et marked.
Med virkning fra
30. november 2019 har Finansdepartementet endret mandatet gitt til
Norges Bank for forvaltningen av SPU. Det slås nå fast at hovedstyret
skal godkjenne alle finansielle instrumenter som benyttes i forvaltningen,
og alle markeder det investeres i, det vil si at dette ikke kan
delegeres til daglig leder for NBIM.