Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Per Sverre Kvinlaug, viser til
representantforslaget.
Komiteen viser til at Europa
i 2015 opplevde en historisk stor tilstrømning av flyktninger og
andre migranter. Det felleseuropeiske grensevaktbyrået Frontex registrerte
over 1,8 millioner irregulære grensepasseringer over Europas yttergrenser
i 2015, og tall fra Eurostat viste at det ble registrert over 1,3
millioner asylsøknader i Europa. Videre økte også antallet asylsøknader
som ble fremmet i Norge kraftig. I 2015 ble det registrert 31 145 asylsøknader
i Norge. Særlig i perioden fra august til november 2015 hadde Norge
ekstraordinært høye ankomsttall. Migrasjonssituasjonen førte til
store utfordringer i Norge og Europa, og både Schengen- og Dublin-samarbeidet
ble satt under et betydelig press.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at ankomsttallene
til Norge og Europa er lave. I 2015 var det i gjennomsnitt 116 000
personer per måned som søkte asyl i Europa. Etter 2016 har antall
asylsøkere i Europa vært under 60 000 per måned. Nedgangen i antall
asylsøkere til Norge har vært større enn i Europa for øvrig. I 2015
var det i gjennomsnitt 2 600 som søkte asyl i Norge per måned, mens
det i 2016 og årene etter har vært 250 eller færre som søkte i gjennomsnitt
per måned. Tallene omfatter ikke relokaliserte og overføringsflyktninger.
Dagens ankomsttall er vesentlig lavere enn dette.
Flertallet viser til at i
representantforslaget vises det særlig til at Tyrkias president
27. februar 2020 varslet at landet ikke lenger ville holde flyktninger
tilbake fra grensen mot Europa, og dette anføres som en grunn til
å innføre innstramningstiltak i Norge nå, i tilfelle Europa igjen
opplever en migrasjonskrise.
Regjeringen viser
i sitt svarbrev til komiteen at Norge har fulgt utviklingen på grensen
mot Tyrkia nøye. To måneder etter at Tyrkia gav varselet er det
ikke registrert økte forflytninger over grensen mellom Tyrkia og
Hellas, selv om situasjonen i grenseområdene i en periode har vært
ustabil.
Linjeskiftet i tyrkisk
migrasjonspolitikk har sammenfalt med tiltakene mot koronapandemien
i Europa og landene i randsonen. Effektene av disse tiltakene slo inn
i uke 13. I ukene før ble det registrert rundt 13 000 søknader i
uken i EU+, mens tallet i ukene etter har ligget på godt under 2 000.
De mest oppdaterte tallene fra UDI viser at det i ukene 14–16 har
kommet mellom seks og ti asylsøkere per uke til Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til regjeringens svarbrev av
28. april 2020, der regjeringen på det nåværende tidspunktet ikke
ser noen grunn til å gjennomføre de til dels inngripende innstramningstiltakene
ut over det regjeringen allerede arbeider med, som forslagsstillerne
foreslår, og som regjeringen foreslo som følge av den svært spesielle
migrasjonssituasjonen vi hadde i 2015.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti ber regjeringen
følge utviklingen tett og fremme forslagene for Stortinget dersom
det er behov for det.
Disse medlemmer viser for
øvrig til regjeringens svarbrev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at dersom vi skal lykkes med å få
flyktning- og migrasjonsstrømmen inn i forutsigbare og rettferdige
ordninger, er FNs kvotesystem det viktigste sporet å følge. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiets landsmøte i 2019 vedtok at vi ønsker en dreining
av flyktningpolitikken mot å prioritere kvoteflyktninger fremfor
asylsøknader ved grensen. Disse medlemmer viser for
øvrig til at Fremskrittspartiet og representantene som fremmer disse
forslagene, selv har ansvaret og utgjør flertallsgrunnlaget for
dagens asylpolitikk. Disse
medlemmer registrerer at Fremskrittspartiet i regjering med
ansvaret for utlendingsfeltet i seks år aldri tok initiativ til
slike tredjelandsavtaler som de selv beskriver som egne forslag
nå.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til asylkrisen i 2015 og at lærdommen derfra
var at man må ha på plass et lovverk før en ny tilstrømning starter.
Når en ny asylstrøm er på vei, er det for sent. Disse medlemmer viser til
at de aller fleste asylsøkere har vært innom en rekke trygge land
før de søker asyl i Norge. Det er bare unntaksvis at asylsøkere kommer
direkte fra et land de hevder seg forfulgt i. Asylsøkere som kommer
over grensen er ofte de meste ressurssterke i området de reiste
fra. Muligheten for å søke asyl lokker tusenvis av mennesker ut
på en farlig reise som ofte ender i lidelse og nød. Det er grunn
til å tro at dagens asylordning fører flere mennesker ut i lidelse
og nød enn den redder fra krig og forfølgelse. Forekomsten av forsøk
på juks i asylsaker er stor. Disse medlemmer mener det
derfor er svært viktig med en rekke innstramminger i lovverket for
å være forberedt på en ny asylkrise. Disse medlemmer viser til
at hovedgrepene i forslaget er å avvise asylsøkere som har oppholdt seg
i et trygt land før vedkommende søkte asyl i Norge, kraftige innskrenkninger
i muligheten for familiegjenforening og permanent oppholdstillatelse
og gjeninnføre instruksjonsmyndighet over UNE.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven
mv.
I
I lov 15. mai 2008
nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 9 første ledd
annet og nytt tredje punktum skal lyde:
En utlending som
er på norsk grense og som søker beskyttelse etter reglene
i kapittel 4, eller for øvrig gir opplysninger som tyder på at vernet
mot utsendelse etter § 73 vil komme til anvendelse, kan likevel gis tillatelse til innreise.
Avgjørelse om tillatelse til innreise treffes av politiet og anses
ikke som enkeltvedtak.
§ 9 sjuende ledd
oppheves.
§ 9 femte ledd
skal lyde:
Kongen kan gi nærmere
regler i forskrift, herunder om
asylsøkeres adgang til innreise uten visum, om hvem som er
unntatt fra visumplikt etter annet ledd og om tidsberegningen i
fjerde ledd.
§ 18 annet ledd
bokstav a skal lyde:
-
a) utlendingen oppgir
å være flyktning, jf. § 28, eller å ha rett til beskyttelse
etter § 28 a, eller for øvrig gir opplysninger som tyder på
at utlendingen er vernet mot utsendelse etter § 73,
§ 28 første og
andre ledd skal lyde:
En utlending som
er i riket eller på norsk grense, skal etter søknad anerkjennes
som flyktning dersom utlendingen har en velbegrunnet frykt for forfølgelse
på grunn av etnisitet, avstamning, hudfarge, religion, nasjonalitet,
medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk
oppfatning, og er ute av stand til, eller på grunn av slik frykt
er uvillig til, å påberope seg sitt hjemlands beskyttelse, jf. flyktningkonvensjonen
28. juli 1951 artikkel 1 A og protokoll 31. januar 1967.
En utlending som
anerkjennes som flyktning etter første ledd, har rett til oppholdstillatelse som flyktning.
§ 28 sjette og
sjuende ledd skal lyde:
På de vilkår som er fastsatt i loven
her og med de unntakene som er fastsatt av Kongen i forskrift,
har også ektefelle eller samboer til en utlending som gis oppholdstillatelse
som flyktning etter annet ledd, og flyktningens barn under 18 år
uten ektefelle eller samboer, rett til oppholdstillatelse som flyktning.
Dersom vilkårene
for oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen ikke er oppfylt,
skal vedtaksmyndigheten av eget tiltak vurdere om bestemmelsene
i § 28 a skal
anvendes.
Ny § 28 a skal
lyde:
§ 28 a Oppholdstillatelse
for utlendinger som har rett til subsidiær beskyttelse
En utlending som
er i riket eller på norsk grense, og som uten å falle inn under
§ 28 likevel står i reell fare for å bli utsatt for dødsstraff,
tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller
straff ved tilbakevending til hjemlandet, har rett til oppholdstillatelse av
beskyttelsesgrunner.
Ved vurderingen
etter første ledd skal det tas hensyn til om søkeren er barn.
Bestemmelsene i
§ 28 fjerde og femte ledd gjelder tilsvarende.
Når det er tvil
om utlendingens identitet, når behovet er midlertidig, eller når
andre særlige grunner tilsier det, kan det fastsettes at
-
a) tillatelsen ikke
skal kunne danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
-
b) tillatelsen ikke
skal kunne danne grunnlag for oppholdstillatelse etter lovens kapittel
6 for utlendingens familiemedlemmer,
-
c) tillatelsen ikke
skal kunne fornyes, eller
-
d) tillatelsens
varighet skal være kortere enn ett år.
Dersom vilkårene
for oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen ikke er oppfylt,
skal vedtaksmyndigheten av eget tiltak vurdere om bestemmelsene
i § 38 skal anvendes.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
Ny § 28 b skal
lyde:
§ 28 b Midlertidig og begrenset
oppholdstillatelse til enslige mindreårige asylsøkere som har beskyttelsesbehov fordi
de mangler forsvarlig omsorg ved retur
Der det er avgjørende
for vurderingen av beskyttelsesbehovet til en enslig mindreårig
asylsøker at vedkommende vil være uten forsvarlig omsorg ved retur, har
den enslige mindreårige bare rett til midlertidig og begrenset oppholdstillatelse
etter §§ 28 eller 28 a. Tillatelsen kan ikke fornyes etter fylte
18 år og danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller
oppholdstillatelse til familiemedlemmer etter lovens kapittel 6.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
§ 29 overskriften
og første ledd skal lyde:
§ 29 Nærmere om forfølgelse
etter § 28
For at handlinger
skal anses å utgjøre forfølgelse i henhold til § 28, må de enten
-
a) enkeltvis eller
på grunn av gjentakelse utgjøre en alvorlig krenkelse av grunnleggende
menneskerettigheter, særlig slike rettigheter som ikke kan fravikes
i medhold av artikkel 15 nr. 2 i den europeiske menneskerettskonvensjon
av 4. november 1950, eller
-
b) utgjøre flere
forskjellige tiltak, herunder krenkelser av menneskerettigheter,
som til sammen er så alvorlige at de berører et menneske på en måte
som kan sammenlignes med situasjonen beskrevet i bokstav a.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Nærmere om grunnlaget
for forfølgelse etter § 28
Ved anvendelsen
av § 28 skal
følgende legges til grunn ved vurderingen av grunnlaget for forfølgelsen:
-
a) Religion skal
særlig anses å omfatte
-
religiøse og andre
typer livssyn,
-
deltakelse i eller
tilsiktet fravær fra formell gudsdyrkelse, enten det skjer privat
eller offentlig, alene eller sammen med andre,
-
andre handlinger
eller meningsytringer knyttet til vedkommendes religion eller livssyn,
-
individuelle eller
kollektive handlemåter som er diktert av religiøs eller livssynsmessig
overbevisning,
-
frihet til å skifte
religion eller annet livssyn.
-
b) Nasjonalitet
skal foruten statsborgerskap eller mangel på statsborgerskap også
omfatte medlemskap i en gruppe som er definert ved sin kulturelle, etniske
eller språklige identitet, geografiske eller politiske opprinnelse
eller forbindelse med befolkningen i en annen stat.
-
c) En spesiell sosial
gruppe skal særlig anses å omfatte en gruppe mennesker som har et
felles kjennetegn ut over faren for å bli forfulgt, og som oppfattes
som en gruppe av samfunnet. Det felles kjennetegnet kan være iboende
eller av andre grunner uforanderlig, eller for øvrig utgjøres av
en væremåte eller en overbevisning som er så grunnleggende for identitet,
samvittighet eller utøvelse av menneskerettigheter at et menneske
ikke kan forventes å oppgi den. Tidligere ofre for menneskehandel
skal anses som medlemmer av en spesiell sosial gruppe.
-
d) Politisk oppfatning
skal særlig anses å omfatte oppfatninger om de aktuelle forfølgerne
eller deres politikk eller metoder, uansett om søkeren har handlet
i henhold til denne oppfatningen.
Ved vurderingen
av om det foreligger en velbegrunnet frykt for forfølgelse er det
uten betydning om søkeren har de kjennetegn eller den oppfatning
som fører til forfølgelsen, jf. § 28, såfremt forfølgeren
mener at søkeren har kjennetegnet eller oppfatningen.
§ 31 overskriften
og første til fjerde ledd skal lyde:
§ 31 Utelukkelse fra
rett til beskyttelse
Rett til beskyttelse etter
§§ 28 eller 28 a foreligger ikke dersom utlendingen faller
inn under flyktningkonvensjonen 28. juli 1951 artikkel 1D eller
E, eller dersom det er alvorlig grunn til å anta at utlendingen
-
a) har gjort seg
skyldig i en forbrytelse mot freden, en krigsforbrytelse eller en
forbrytelse mot menneskeheten, slik disse forbrytelsene er definert
i internasjonale avtaler som tar sikte på å gi bestemmelser om slike
forbrytelser,
-
b) har gjort seg
skyldig i en alvorlig ikke-politisk forbrytelse utenfor Norges grenser,
før han fikk adgang til Norge som flyktning, eller
-
c) har gjort seg
skyldig i handlinger som er i strid med FNs formål og prinsipper.
Rett til beskyttelse etter
§ 28 a foreligger heller ikke dersom utlendingen har fått
endelig dom for en særlig alvorlig forbrytelse og av den grunn utgjør
en fare for det norske samfunnet. Dersom det er grunnlag for utvisning
av en utlending av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser
etter § 126 annet ledd, gjelder § 126 femte ledd.
Rett til beskyttelse etter
§ 28 a foreligger heller ikke dersom utlendingen forlot hjemlandet
kun for å unngå straffereaksjoner for én eller flere straffbare
handlinger som kunne ha blitt straffet med fengsel dersom handlingene
var blitt begått i Norge.
Dersom en utlending
som faller inn under første ledd bokstav a eller c eller annet ledd,
allerede har fått oppholdstillatelse etter §§ 28 eller 28 a, kan
oppholdstillatelsen kalles tilbake.
§ 32 første ledd
skal lyde:
En søknad om beskyttelse, jf.
§§ 28 og 28 a, kan nektes realitetsbehandlet dersom søkeren
-
a) har fått asyl
eller annen form for beskyttelse i et annet land,
-
b) kan kreves mottatt
av et annet land som deltar i Dublin-samarbeidet, jf. fjerde ledd,
-
c) kan kreves mottatt
av en annen nordisk stat etter reglene i den nordiske passkontrolloverenskomsten,
-
d) har reist til
riket etter å ha hatt opphold i en stat eller et område hvor utlendingen
ikke var forfulgt.
§ 32 femte ledd
skal lyde:
Kongen i statsråd kan beslutte at
søknader om beskyttelse, jf. §§ 28 og 28 a, skal kunne nektes realitetsbehandlet
dersom søkeren ankommer direkte fra en nordisk stat. Kongen i statsråd
kan beslutte at myndighet til å nekte realitetsbehandling, og myndighet
til å bortvise i medhold av § 17 første ledd, i slike tilfeller
legges til polititjenestemann. Kongen i statsråd kan beslutte at
nektelse av realitetsbehandling, og bortvisning i medhold av § 17
første ledd, i slike tilfeller ikke anses som enkeltvedtak. Bestemmelsene
i første til tredje punktum gjelder uten hensyn til hva som ellers
ville fulgt av fjerde ledd. Det gjelder ikke plikt til forhåndsvarsling
etter forvaltningsloven § 37 før Kongen i statsråd fatter beslutninger
som nevnt i første til tredje punktum.
§ 33 første punktum
skal lyde:
Når det foreligger
konkrete omstendigheter som kan begrunne en forventning om snarlig
bedring i situasjonen i det området asylsøkere kommer fra, kan
departementet beslutte at behandlingen av søknadene fra personer
fra dette området skal stilles i bero i inntil seks måneder.
§ 34 tredje ledd
første punktum skal lyde:
En søknad om individuell beskyttelse,
jf. §§ 28 og 28 a, fra en utlending som nevnt i annet ledd
kan stilles i bero i inntil tre år fra det tidspunktet utlendingen
første gang fikk tillatelse.
§ 35 tredje og
fjerde ledd skal lyde:
En utlending som
har fått innreisetillatelse etter første ledd, får oppholdstillatelse
etter denne paragrafen inntil Utlendingsdirektoratet har avgjort
om utlendingen skal få oppholdstillatelse etter §§ 28, 28 a eller 38. Ved
vurderingen av en sak etter §§ 28, 28 a og 38 etter innreise
skal det legges tilbørlig vekt på om utlendingen hadde grunn til
å regne med å få
beskyttelse etter §§ 28 eller 28 a.
Forvaltningsloven
kapittel IV og V om saksforberedelse og vedtak gjelder bare vedtak
truffet etter innreise. Forvaltningsloven kapittel VI om klage og
omgjøring gjelder der det er truffet vedtak om oppholdstillatelse etter
§§ 28, 28 a eller
38.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Opphør og tilbakekall
av tillatelser etter §§ 28, 28 a eller 34
Ved siden av tilbakekall
etter § 63 kan status som flyktning og oppholdstillatelse etter
§§ 28 og 34 eller oppholdstillatelse
etter § 28 a også tilbakekalles dersom utlendingen:
-
a) frivillig på
nytt har søkt beskyttelse fra det landet utlendingen er borger av,
-
b) etter å ha mistet
sitt statsborgerskap, frivillig har gjenervervet det,
-
c) har ervervet
nytt statsborgerskap og nyter beskyttelse av det landet utlendingen
er blitt borger av,
-
d) frivillig på
nytt har bosatt seg i det landet utlendingen forlot eller oppholdt
seg utenfor på grunn av frykt for forfølgelse eller behandling som nevnt i § 28 a,
-
e) ikke lenger kan
nekte å nyte godt av beskyttelse fra det landet utlendingen er borger
av, fordi de forholdene som førte til at utlendingen fikk beskyttelse etter
§§ 28, 28 a eller 34, ikke lenger er til stede, eller
-
f) ikke er borger
av noe land, og på grunn av at de forholdene som førte til at utlendingen fikk beskyttelse etter
§§ 28, 28 a eller 34, ikke lenger er til stede, er i stand
til å vende tilbake til det landet hvor utlendingen tidligere hadde
sin bopel.
Oppholdstillatelse
skal ikke tilbakekalles etter første ledd bokstav e eller f dersom
utlendingen kan påberope seg tvingende grunner i forbindelse med
tidligere forfølgelse eller
behandling som nevnt i § 28 a for å avvise beskyttelse fra
det landet utlendingen har statsborgerrett i, eller å nekte å vende
tilbake til det landet hvor utlendingen tidligere hadde sin vanlige
bopel.
Ny § 38 a skal
lyde:
§ 38 a Midlertidig og begrenset
oppholdstillatelse til enslige mindreårige asylsøkere som mangler
forsvarlig omsorg ved retur
En enslig mindreårig
asylsøker som ikke har annet grunnlag for oppholdstillatelse enn
at norske myndigheter anser at søkeren vil være uten forsvarlig
omsorg ved retur, har bare rett til midlertidig og begrenset oppholdstillatelse
etter lovens § 38 første ledd. Tillatelsen kan ikke fornyes etter
fylte 18 år og danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse
eller oppholdstillatelse til familiemedlemmer etter lovens kapittel
6.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
§ 40 a oppheves.
§ 41 annet ledd
siste punktum oppheves.
Ny § 41 b skal
lyde:
§ 41 b Krav til visse referansepersoner
om fire års arbeid eller utdanning i Norge for familieetablering
Det er et vilkår
for oppholdstillatelse etter §§ 40 (ektefeller) og 41 (samboere)
at referansepersonen har arbeidet eller tatt utdanning i Norge i
fire år, når referansepersonen har
-
a) oppholdstillatelse
som flyktning, jf. § 28,
-
b) oppholdstillatelse
for utlending som har rett til subsidiær beskyttelse, jf. § 28 a,
-
c) oppholdstillatelse
etter innreisetillatelse som overføringsflyktning, jf. § 35 tredje
ledd,
-
d) kollektiv beskyttelse
i en massefluktsituasjon, jf. § 34,
-
e) oppholdstillatelse
på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning
til riket, jf. § 38,
-
f) oppholdstillatelse
som familiemedlem, jf. §§ 40 til 53, eller
-
g) permanent oppholdstillatelse
på grunnlag av tillatelsene nevnt i bokstav a til f, jf. § 62.
Vilkåret i første
ledd gjelder ikke når
-
a) ekteskapet var
inngått eller samlivet var etablert før tidspunktet for referansepersonens
innreise i Norge, eller
-
b) partene har inngått
ekteskap eller levd i et etablert samliv mens begge har hatt oppholdstillatelse
i Norge.
Det kan gjøres unntak
fra vilkåret dersom særlige grunner, herunder hensynet til familiens
enhet, taler for det.
Kongen kan fastsette
nærmere regler i forskrift.
Ny § 41 c skal
lyde:
§ 41 c Krav til visse referansepersoner
om tre års arbeid eller utdanning i Norge for familiegjenforening
For søknader som
omfattes av unntaket i § 41 b annet ledd, er det et vilkår for oppholdstillatelse
etter §§ 40 (ektefeller) og 41 (samboere) at referansepersonen har
arbeidet eller tatt utdanning i Norge i tre år, når referansepersonen
har
-
a) oppholdstillatelse
som flyktning, jf. § 28,
-
b) oppholdstillatelse
for utlending som har rett til subsidiær beskyttelse, jf. § 28 a,
-
c) oppholdstillatelse
etter innreisetillatelse som overføringsflyktning, jf. § 35 tredje
ledd,
-
d) kollektiv beskyttelse
i en massefluktsituasjon, jf. § 34,
-
e) oppholdstillatelse
på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning
til riket, jf. § 38,
-
f) oppholdstillatelse
som familiemedlem, jf. §§ 40 til 53, eller
-
g) permanent oppholdstillatelse
på grunnlag av tillatelsene nevnt i bokstav a til f, jf. § 62.
Det kan gjøres unntak
fra vilkåret dersom særlige grunner, herunder hensynet til familiens
enhet, taler for det.
Kongen kan fastsette
nærmere regler i forskrift.
§ 43 overskriften
og første ledd første punktum skal lyde:
§ 43 Familiegjenforening
mellom barn med opphold etter §§ 28, 28 a eller 34 og barnets foreldre
og søsken
Søkere som er foreldre
til barn under 18 år med opphold i riket etter §§ 28, 28 a eller 34, har rett
til opphold.
§ 48 første ledd
skal lyde:
Oppholdstillatelse
med inntil seks måneders varighet kan gis til en søker som skal
inngå ekteskap etter innreisen med en referanseperson som nevnt
i § 40 første ledd. Det er et vilkår at begge parter er over 18 år. Bestemmelsene
i § 40 tredje, femte og sjuende ledd og §§ 41 a, 41 b og 41 c gjelder
tilsvarende. Kongen kan fastsette nærmere vilkår i forskrift.
§ 56 annet ledd
skal lyde:
Bestemmelsen i første
ledd innebærer ingen begrensning i retten til å søke beskyttelse, jf.
§§ 28 og 28 a, eller til å påberope et vern mot utsendelse,
jf. § 73.
§ 58 annet ledd
skal lyde:
Kravet til underhold
og bolig gjelder ikke for den som har rett til oppholdstillatelse
etter § 28 eller
§ 28 a, eller som fyller vilkårene for vern mot utsendelse
etter § 73.
§ 59 annet ledd
skal lyde:
Oppholdstillatelse
etter §§ 28 eller
28 a kan likevel ikke nektes med hjemmel i denne paragrafen.
§ 60 første ledd
første punktum skal lyde:
Førstegangs oppholdstillatelse
gis som midlertidig oppholdstillatelse for inntil fem år.
§ 61 annet ledd
første punktum skal lyde:
Med mindre det er
grunnlag for opphør eller tilbakekall etter §§ 37 eller 63, skal
en oppholdstillatelse etter §§ 28, 28 a og 34 fornyes.
§ 62 første ledd
innledningen og bokstav a skal lyde:
En utlending som
de siste fem årene
har oppholdt seg i riket med midlertidig oppholdstillatelse som
danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, har etter søknad
rett til permanent oppholdstillatelse dersom
§ 64 annet ledd
første punktum skal lyde:
En utlending som
har eller gis oppholdstillatelse i riket på grunnlag av søknad om beskyttelse,
men uten å ha fått innvilget oppholdstillatelse som flyktning, skal gis
utlendingspass for reise utenfor Norge dersom utlendingens forhold
til hjemlandets myndigheter tilsier det, og det ikke er særlige
grunner som taler mot det.
§ 66 første ledd
bokstav e og bokstav f skal lyde:
-
e) når utlendingen
har overtrådt straffeloven kapittel 18, eller har gitt trygt tilholdssted
til noen som utlendingen kjenner til at har begått et slikt lovbrudd
-
f) når utlendingens
søknad om beskyttelse er nektet realitetsbehandlet i medhold av
§ 32 første ledd bokstav a eller d, og søknaden fremstår som et
misbruk av asylsystemet, eller
§ 73 første til
tredje ledd skal lyde:
En utlending kan
ikke sendes til et område der vedkommende ville være i en situasjon
som nevnt i § 28, med
mindre:
-
a) utlendingen er
utelukket fra beskyttelse etter § 31, eller
-
b) utlendingen med
rimelig grunn anses som en fare for rikets sikkerhet eller har fått
endelig dom for en særlig alvorlig forbrytelse og av den grunn utgjør
en fare for det norske samfunn.
En utlending kan
ikke sendes til et område der vedkommende ville være i en situasjon
som nevnt i § 28
a. Vernet etter denne bestemmelsen gjelder også ved situasjoner
som nevnt i første ledd bokstav a og b.
Vernet etter første
og annet ledd gjelder også utsendelse til et område der vedkommende
ikke ville være trygg mot å bli sendt videre til et slikt område
som nevnt i § 28 første ledd eller § 28 a første ledd.
§ 76 annet ledd
annet og tredje punktum oppheves.
§ 81 første ledd
første punktum skal lyde:
I saker etter §§ 28, 28 a og
73, samt i saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av gitt
tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokument, jf. § 120 annet
ledd, skal utlendingsmyndighetene sørge for at utlendingen får mulighet
til å fremlegge sine synspunkter på et språk utlendingen kan kommunisere
forsvarlig på.
§ 82 skal lyde:
I saker om bortvisning,
utvisning, tilbakekall av gitt tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokumenter,
jf. § 120, og når en utlending påberoper seg rett til beskyttelse, skal
politiet gi veiledning om at utlendingen har rett til fullmektig,
jf. forvaltningsloven § 12, og rettshjelp, jf. § 92, samt rett til
å sette seg i kontakt med sitt lands representasjon, en representant
for FNs høykommissær for flyktninger og en norsk flyktningorganisasjon.
§ 88 første ledd
første punktum skal lyde:
Dersom det i en
sak om beskyttelse eller
i en sak om oppholdstillatelse for et familiemedlem ikke er mulig
å fastslå med rimelig sikkerhet om utlendingen er over eller under
18 år, kan utlendingen anmodes om å la seg undersøke for å klargjøre
alderen.
§ 90 femte ledd
skal lyde:
Påberoper en utlending
seg rett til beskyttelse, jf. §§ 28 eller 28 a, eller for øvrig
gir opplysninger som tyder på at vernet mot utsendelse etter § 73
vil komme til anvendelse, kan et vedtak bare iverksettes før det
er endelig dersom
-
a) søknaden om opphold
er nektet realitetsbehandlet i medhold av § 32,
-
b) søkeren tidligere
har fått avslag på søknad om beskyttelse i annet land, eller
-
c) vilkårene for
opphold etter §§ 28,
28 a eller 73 åpenbart ikke er oppfylt
§ 90 ellevte
ledd skal lyde:
Dersom en utlending
påberoper seg omstendigheter som nevnt i §§ 28 eller 28 a på tidspunktet
for iverksetting av et vedtak som innebærer at utlendingen må forlate
riket, og det ikke fremgår at det allerede er tatt standpunkt til
de forholdene som påberopes, skal politiet forelegge spørsmålet
om utsatt iverksetting for den myndigheten som har truffet vedtaket.
§ 92 annet ledd
første punktum skal lyde:
En utlending som
søker beskyttelse etter §§ 28 eller 28 a, eller påberoper
seg vernet mot utsendelse etter § 73, har rett til fritt rettsråd
uten behovsprøving ved negativt vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet.
Kapittel 11 del
II overskriften skal lyde:
II Særskilte regler for søknader
om beskyttelse
§ 93 første og
annet ledd skal lyde:
En søknad om beskyttelse,
jf. §§ 28 eller
28 a, skal fremsettes for politiet uten ugrunnet opphold.
Pass eller annet reisedokument utlendingen er i besittelse av, skal innleveres
sammen med søknaden.
Dersom omstendigheter
som nevnt i §§ 28 eller
28 a inntreffer først etter utlendingens innreise i riket,
skal søknad fremsettes uten ugrunnet opphold etter at utlendingen
ble klar over omstendighetene.
§ 94 a første
punktum skal lyde:
Dersom Utlendingsdirektoratet
ved behandlingen av en søknad om beskyttelse anser det som åpenbart
at vilkårene i §§ 28, 28
a og 73 ikke er oppfylt, er fristen for å klage én uke fra
det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende
part.
§ 98 d første
og annet ledd skal lyde:
Representanten skal
ivareta den mindreåriges interesser i saken og ellers utføre de
oppgaver som tilkommer en verge i henhold til annen lovgivning.
I forbindelse med behandlingen av
søknaden om beskyttelse skal representanten blant annet
-
a) være til stede
ved de samtaler myndighetene har med den mindreårige,
-
b) bistå den mindreårige
ved undersøkelser om identitet, alder mv.,
-
c) bistå den mindreårige
i forbindelse med oppsporing av foreldre eller andre omsorgspersoner,
og
-
d) ha kontakt med
den mindreåriges advokat og holde seg underrettet om fremdriften
i saken.
§ 105 første
ledd bokstav c skal lyde:
-
c) utlendingen har søkt beskyttelse eller
har ulovlig opphold og er ilagt straff for et straffbart forhold eller
treffes på fersk gjerning ved utøvelse av et straffbart forhold,
som kan føre til høyere straff enn fengsel i seks måneder,
§ 108 fjerde
ledd bokstav b skal lyde:
§ 126 femte ledd
tredje punktum skal lyde:
Det gjelder ikke
en rett til beskyttelse
etter § 28 a dersom det er grunnlag for å utvise utlendingen
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.
§ 129 sjette
ledd skal lyde:
Påberoper en utlending
seg rett til beskyttelse,
jf. §§ 28 eller 28 a, eller for øvrig gir opplysninger som
tyder på at vernet mot utsendelse etter § 73 vil komme til anvendelse,
kan et vedtak bare iverksettes før det er endelig dersom
-
a) søknaden om opphold
er nektet realitetsbehandlet i medhold
av § 32,
-
b) søkeren tidligere
har fått avslag på søknad om beskyttelse i annet land,
eller
-
c) vilkårene for
opphold etter §§ 28 eller
28 a eller for vern mot utsendelse etter § 73 åpenbart ikke
er oppfylt.
II
I lov 4. juli 2003
nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere
(introduksjonsloven) gjøres følgende endring:
§ 2 første ledd
bokstav a skal lyde:
III
I lov 10. juni
2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap (statsborgerloven) gjøres følgende
endringer:
§ 12 første ledd
skal lyde:
For søker som er
gift med en norsk statsborger og har felles bopel med ektefellen,
gjelder ikke vilkåret i § 7 første ledd bokstav e. Søkeren må likevel
til sammen ha minst fem års
opphold i riket i løpet av de siste ti årene med oppholdstillatelser
av minst ett års varighet. Opphold i en eller flere søknadsperioder
medregnes i femårsperioden.
Oppholdstiden i riket og tiden som gift med en norsk statsborger
med felles bopel, må dessuten til sammen utgjøre minst syv år. Oppholdstid
og tid som gift med norsk statsborger kan opptjenes samtidig.
§ 16 første og
nytt andre ledd skal lyde:
For søkere som er
statsløse gjelder ikke vilkårene i § 7 første ledd bokstav b, e
og h. Statsløs
søker må likevel ha oppholdt seg i riket de siste fem årene
med oppholdstillatelser av minst ett års varighet. Oppholdstid i en
eller flere søknadsperioder medregnes i femårsperioden.
For statsløs søker under 18 år som
er født i Norge, gjelder ikke vilkårene i § 7 første ledd. Statsløs
søker under 18 år som er født i Norge, må likevel
-
a) være bosatt i riket på søknadstidspunktet
og ha oppholdt seg i riket de siste fem årene med oppholdstillatelser
av minst ett års varighet, eller
-
b) være bosatt i riket på søknadstidspunktet
og ha en forelder som senest på vedtakstidspunktet innvilges permanent
oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap.
Gjeldende § 16
andre ledd blir nytt tredje ledd.
IV
Loven trer i kraft
straks.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at underholdskravet også omfatter flyktninger
og asylsøkere i tråd med føringene i Prop. 90 L (2015–2016).»
«Stortinget
ber regjeringen instruere Utlendingsdirektoratet om å avvise realitetsbehandling
av asylsøknader fra personer som har oppholdt seg i Tyrkia eller
et annet land hvor de ikke var forfulgt.»
«Stortinget
ber regjeringen iverksette styrket grensekontroll for å stanse asylsøkere
som ikke har rett til å få behandlet sin søknad.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig at regjeringen følger
situasjonen nøye og kommer raskt tilbake til Stortinget med nye
tiltak dersom situasjonen skulle kreve det. Dette er vesentlig for
å unngå en gjentakelse av situasjonen i 2015 hvor regjeringen brukte
unødvendig lang tid på å reagere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at flyktningsituasjonen
i verden i dag først og fremst er en krise for dem som må flykte, men
det er også en krise i det internasjonale samarbeidet for å beskytte
flyktningene. Flyktningsituasjonen er svært alvorlig, og det er
behov for mer internasjonalt samarbeid, at land som Norge går foran
og etterkommer både FNs anmodninger om antall mottak av kvoteflyktninger
og FNs fortolkning av landets plikter etter konvensjonene. Når Norge
nå ønsker plass i Sikkerhetsrådet, er det helt påkrevet at Norge
ikke svekker FN ved å selv delta i glideflukten vekk fra forpliktelsene.
Dette medlem viser til at
dersom en setter opp et krav om forutsigbarhet når det gjelder flyktninger,
er det en umulig fordring å stille opp for de som rammes av krig,
politisk forfølgelse og manglende sikkerhet for liv og helse. De
kan være få eller mange, men felles er at dette ligger utenfor deres
kontroll.
Derimot er det grunn
til å stille krav om forutsigbarhet til land som har undertegnet
både FNs konvensjoner og EMK om at disse forpliktelsene holdes,
nettopp i krise. Derfor må Norge bidra til forutsigbarhet ved å både
følge FNs anmodninger om mottak av kvoteflyktninger, anmodninger
om mottak fra eksempelvis Hellas nå og følge FNs prinsipper, og
ikke lage egne fortolkninger av forpliktelsene, slik flertallet
i Stortinget har gjort når bl.a. rimelighetsvilkåret er fjernet.
Dette medlem viser til at
i 2015 ble det økte antallet flyktninger en stor og akutt utfordring
og en stor kostnad, men krisen oppstod også fordi regjeringen ikke
ville respondere på signalene som kom. Dette medlem vil påpeke at
regjeringen unnlot å ta noen beredskapsmessige foranstaltninger
selv om det var åpenbart for alle at utviklingen rundt Middelhavet,
krigen i Syria, press og uro i naboområdene, antallet flyktninger som
kom inn i Schengenområdet og det store antallet som ble presset
fra land til land i Europa, på et tidspunkt måtte føre til at langt
flere også ville søke asyl i Norge.
Dette medlem vil påpeke at
Røde Kors satte inn krisestab i august. Sosialistisk Venstreparti
og Venstre ba om krisemøte i Stortinget i september. Regjeringen reagerte
ikke. I oktober la regjeringen fram budsjett uten noen ansvarlig
håndtering av en alvorlig situasjon som allerede var oppstått. Denne
manglende handlekraften og viljen til å se hva som måtte komme,
bidro til kaos, noe som kun ble dempet av at ansatte i etatene og frivillige
tok ansvar.
Dette medlem viser til at
det politiske flertallet da lot seg presse av den kaotiske situasjonen,
til uforsvarlig lovbehandling og innstramminger som også vil ramme
de som trenger beskyttelse. Lovendringene etter Prop. 16 L (2015–2016)
som ble gjort av flertallet som følge av situasjonen på Storskog,
setter asylretten i fare, satte returavtalen med Russland i fare
og lot seg heller ikke gjennomføre i praksis. Det viste seg også
i ettertid, da noen som kom måtte få vurdert sin søknad etter ordinært
regelverk, slik Sosialistisk Venstreparti påpekte var det korrekte.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti støttet alle punkter i forliket om innstrammingsavtalen
som gikk ut på å ruste opp forvaltning og rettsapparat, mottak. Dette medlem støttet
også intensjonen om å redusere ankomst av mennesker som ikke har
beskyttelsesbehov, men gikk mot forslag som ville bryte med internasjonale
forpliktelser og som ville svekke integreringen.
Dette medlem viser til at
forslagene Fremskrittspartiet nå fremmer, er forslag som vil forverre
situasjonen for sårbare reelle flyktninger og hemme integreringen
ytterligere.