Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Katrine Boel Gregussen, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Representantforslag
69 S (2019–2020) fremmer to ulike forslag til endringer i vilkårene
for å kunne delta i kongekrabbefisket.
Komiteen mener at kongekrabben
er en verdifull ressurs som må forvaltes riktig for å begrense videre spredning
av en art som gjør annet tradisjonelt fiske vanskelig, og som påvirker
marint naturmangfold.
Komiteen merker seg at regjeringen
i denne sammenheng har vurdert et forslag om å utvide deltakelsen i
det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe, og at den har varslet
at departementet vil arbeide videre med å analysere de økonomiske,
administrative og bestandsmessige konsekvensene av et slikt forslag. Komiteen registrerer
at fiskeri- og sjømatministeren i sitt brev til komiteen 21. februar
2020 varsler at regjeringen vil vurdere å utvide deltakelsen i det
kvoteregulerte området fra reguleringsåret 2020.
Komiteen merker seg videre
at statsråden mener at forslag nummer to bør sees i sammenheng med
og vurderes ut fra hvem og hvor mange som skal delta i det kommersielle
fisket.
Komiteen merker seg at fiskeri-
og sjømatministeren i brev til komiteen henviser til at det i Meld.
St. 17 (2014–2015) ble redegjort for evaluering av forvaltningen
av kongekrabbe. Der ble det konkludert med at det todelte forvaltningsregimet
har vært vellykket. Det har bidratt effektivt til å begrense videre
spredning utenfor det kvoteregulerte området, samtidig som kongekrabben
har blitt en ressurs for fartøyer og landanlegg i det kvoteregulerte
området. Komiteen viser
til at kongekrabbe er en invaderende og uønsket art, og forvaltningen
av den må på denne bakgrunn være i tråd med faglige vurderinger
og råd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg den utviklingen som har skjedd ved at antall merkeregistrerte
fartøy i de kommunene som inngår i det kvoteregulerte området for
kongekrabbefisket, har økt med 40 pst. de siste 10 årene (en økning
på 206 fartøy), mens antall merkeregistrerte fartøy i de 5 kommunene
som inngår i «Rest-Finnmark», er redusert med 45 pst. i samme periode
(en reduksjon på 171 fartøy). Flertallet merker seg videre
at antall fartøy i Måsøy igjen har fått en vekst etter at kommunens
fiskere fikk adgang til å delta i det kvoteregulerte fisket etter
kongekrabbe i 2017.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
å velge den løsningen som samlet sett er best for Finnmark, og som
bidrar både til verdiskaping i fylket og til å begrense de negative
konsekvensene av kongekrabben på andre typer fiske.
På den
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede å endre vilkårene for å kunne delta i kongekrabbefisket
i det kvoteregulerte området i Øst-Finnmark (øst for 26° Ø), slik
at også fartøy som er registrert i Vest-Finnmark, kan delta på samme
vilkår som fartøy fra Øst-Finnmark. Utredningen må gjøres hurtig,
slik at endringen kan iverksettes fra kvoteåret 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede både en modell der det åpnes for å utvide
det kvoteregulerte fisket til også å omfatte Vest-Finnmark, og en
ordning som gir fiskefartøy registrert i Vest-Finnmark kvoter i
fisket i Øst-Finnmark.»
«Stortinget
ber regjeringen øke innsatsen for å få bukt med det uregistrerte
kongekrabbefisket.»
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde dagens aktivitetskrav i kongekrabbefisket.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til høringsspillene i forbindelse med næringskomiteens behandling
av representantforslaget. Flertallet merker seg at av
de elleve innspillene som har kommet inn, er det bare ett innspill
som er negativt til å utvide områdeadgangen i det kvoteregulerte
kongekrabbefisket, mens de ti andre innspillene støtter utvidelsen
av deltakelsen i fisket etter kongekrabbe. Flertallet viser spesielt til
innspillene fra de største fiskeriorganisasjonene, Norges Fiskarlag
og Fiskarlaget Nord, som organiserer fiskere både i Øst- og Vest-Finnmark.
Begge disse organisasjonene støtter utvidelsen av deltakelsen i
fisket etter kongekrabbe.
Flertallet viser til høringsinnspill
fra Fiskarlaget Nord, som påpeker at det må gjøres grep for å bidra
til en fordeling av kongekrabbekvoter som i større grad kompenserer
den aktive fiskeren som faktisk er plaget med kongekrabben i annet
fiskeri.
Flertallet viser videre til
høringsinnspill fra Norges Fiskarlag, som påpeker at endringen som
foreslås, vil bidra til større stabilitet og forutsigbarhet for
næringen, og ønsker en gjennomgang av rammebetingelsene for kongekrabbefiskerne
for at denne gruppen skal få den stabiliteten og forutsigbarheten
de trenger. For å bøte på ulempene av utvidelsen av deltakelsen
i fisket etter kongekrabbe, ber Norges Fiskarlag om at reguleringen
som gjelder i fisket etter kongekrabbe, forbedres ved at det bl.a.
tas grep for å bidra til en fordeling av kongekrabbekvoter som i
større grad kompenserer aktive fiskere som faktisk er plaget med
kongekrabben i annet fiskeri.
Flertallet viser til at det
er sannsynlig at de aktive fiskerne i Vest-Finnmark har fått sitt
opprinnelige fiskeri skadet av kongekrabbens inntreden, og det vil
være naturlig å gi dem rett til å høste av denne ressursen, på samme
grunnlag som fiskere i Måsøy fikk adgang til å delta i det kvoteregulerte
fisket etter kongekrabbe i 2017.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre vilkårene for å kunne delta i kongekrabbefisket
i det kvoteregulerte området i Øst-Finnmark (øst for 26˚ Ø), slik
at også fartøy som er registrert i Vest-Finnmark, kan delta på samme
vilkår som fartøy fra Øst-Finnmark. Endringen gjøres gjeldende fra
neste kvoteår (2021).»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en opptrappingsmodell for krav for å delta
i kongekrabbefisket, slik at man sikrer at denne retten tilkommer
aktive fiskere, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Flertallet vil
understreke at § 8 i forskrift om regulering av fangst av kongekrabbe
i kvoteregulert område øst for 26˚ Ø mv. i 2020 ikke behøver å endres
på bakgrunn av dette forslaget, men innebærer at kongekrabbe fanget
i det kvoteregulerte området må landes innenfor det kvoteregulerte
området eller i Skarsvåg i Nordkapp kommune.
Flertallet mener man må utrede
mulighetene for å flytte dagens grense for det kvoteregulerte kongekrabbefisket
i Øst-Finnmark (øst for 26˚ Ø) til tidligere fylkesgrense mellom
Finnmark og Troms, slik at det kvoteregulerte området utvides til
å omfatte hele Finnmark, og man må vurdere konsekvensene en slik
utvidelse vil medføre. Flertallet understreker
at en slik vurdering må baseres på faglige anbefalinger.