Høringsinstansenes
syn og departementets vurdering
Både Virke og Regelrådet
er opptatt av hvilke konsekvenser forslaget til lovendring vil få
for norsk næringsliv og for omsetterleddet spesielt. Departementet
presiserer at lovforslaget ikke innebærer at næringslivet totalt
sett vil bli pålagt å fremlegge flere prøver eller undersøkelser.
Forslaget innebærer imidlertid at man i noen tilfeller vil pålegge
omsetter å gjøre dette i stedet for produsent eller importør.
Virke ber om at det
presiseres i lovforslaget at behovet for hensiktsmessighet og forenkling
for tilsynsmyndigheter må stå i et rimelig forhold til kostnader ved
etterlevelse for den næringsdrivende, dvs. butikkene. Justis- og
beredskapsdepartementet spør om det fortsatt skal foretas en konkret
rimelighetsvurdering i den enkelte sak. Departementet er enig i
at bestemmelsen må praktiseres slik at det skal foretas en rimelig
avveining mellom myndighetenes og den næringsdrivendes interesser,
og presiserer dette i merknader til bestemmelsen i punkt 6 i proposisjonen.
Pålegg om å legge
frem representativ prøve eller sørge for undersøkelse er enkeltvedtak
etter forvaltningsloven. Dette innebærer at forvaltningslovens regler
om blant annet forhåndsvarsel og klageadgang får anvendelse.
Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) mener det bør fremgå av § 5 tredje ledd
at en beslutning om å fordele kostnadene på flere i enkeltsaker
skal treffes som enkeltvedtak. Departementet er ikke enig i dette. Hensikten
med den foreslåtte bestemmelsen i § 5 tredje ledd om at Kongen kan
bestemme kostnadsfordeling, er å åpne for at Kongen kan gjøre dette
både ved enkeltvedtak og ved å gi bestemmelser i forskrift.
Regelrådet uttaler
generelt at de ikke kan se at høringsnotatet drøfter ulike måter
å løse de identifiserte utfordringene på. Departementet kan vanskelig
se for seg at utfordringene som fremgår av høringsforslaget, kan
løses på noen annen måte enn gjennom lovgivning. Dette gjelder særlig
myndighetenes forpliktelser etter EØS-rettsakter som redegjort for
i proposisjonen.
Vegvesenet uttaler
at det i større grad burde fremgå av lovteksten at produsenter eller
importører må vise at nye produkter har gjennomgått en prosess for
å følge «føre-var-prinsippet», særlig når nye avanserte produkter
innføres. Departementet er ikke enig i dette. Etter departementets
syn ivaretas dette av annet regelverk, i første rekke det såkalte
REACH-regelverket.