Historikk
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at tilsynsmyndighetene i mange år har manglet nødvendig myndighet
til å håndheve innleiebestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dette har
vært slik både under den nåværende regjeringen Solberg og under
den rød-grønne regjeringen. Dette medlem mener tilsynsmyndighetenes
manglende myndighet på dette området er illustrerende for hvordan
Stortinget, ulike regjeringer og norske myndigheter ikke har prioritert nødvendige
lovendringer for å få sanksjonert lovbrudd, få redusert arbeidslivskriminalitet
og sikret mer rettferdig konkurranse i norsk arbeidsliv.
Dette medlem viser til at
representanter fra Senterpartiet våren 2015 la frem Representantforslag
104 S (2014–2015) om å forby visse typer ansettelseskontrakter i
norskregistrerte foretak. I tilhørende Innst. 368 S (2014–2015)
stod Senterpartiet alene om følgende forslag:
«Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endringer i arbeidsmiljøloven slik at begrepet
‘fast ansatt’ defineres i loven slik at det for ‘fast ansatt’ må
være forutberegnelighet om utsikt til arbeid og lønn, samt et fullstendig
stillingsvern etter loven.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å definere
begrepet ‘midlertidig ansatt’.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
endre regelverket slik at en virksomhet ikke kan ansette personer
på kontrakter som inneholder formuleringer som ‘fast ansatt uten garantilønn’,
‘fast ansatt uten rett til lønn’, ‘fast ansatt uten lønn mellom
oppdrag’ og formuleringer med tilsvarende mening.»
Ved votering i Stortinget
17. juni 2015 fikk disse forslagene bare Senterpartiets stemmer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til felles merknad fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet i samme sak. Disse medlemmer viser
til at årsaken til at Arbeiderpartiet ikke støttet Senterpartiets
forslag, var at dette ble sterkt frarådet av Fagforbundet, Fellesforbundet
og EL og IT Forbundet. Årsaken til at dette ble så sterkt frarådet,
var at et nedstemt forslag om lovendring ville svekke de ansattes
sak i kontakt med arbeidsgivere eller eventuelt i rettssystemet,
til å få rett i det en mener er dagens rettstilstand. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet sammen med et flertall på Stortinget i 2018
fikk tvunget gjennom lovendringer som fikk ryddet opp i lovverket
på disse områdene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Representantforslag 16 L (2016–2017) om endring av arbeidsmiljøloven
§ 14-12 (2) fyrste punktum om tidsavgrensa innleige av arbeidsfolk.
I tilhørende Innst. 173 L (2016–2017) fremsatte medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
«Forslag 1
I lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)
gjøres følgende endring:
§ 14-12 (2) første
punktum skal lyde:
I virksomhet som
er bundet av en landsomfattende tariffavtale kan arbeidsgiver og
tillitsvalgte som til sammen representerer et flertall av den arbeidstakerkategori
innleien gjelder, inngå skriftlig avtale om tidsbegrenset innleie
uten hinder av det som er bestemt i første ledd når slik innleie
er hjemlet i en landsomfattende tariffavtale.»
Ved votering i Stortinget
16. februar 2017 voterte Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne for forslaget. Forslaget
fikk ikke flertall.
Flertallet viser til at Stortingets
vedtak nr. 547 om å be regjeringen vurdere å fremme forslag til
endringer som sikrer at Arbeidstilsynet gis hjemmel til å føre tilsyn
med innleie og sanksjonsmuligheter ved ulovlig innleie, ikke ble
fulgt opp av regjeringen i Prop. 73 L (2017–2018). Dette stortingsvedtaket
ble gjort 15. mars 2018 ved behandling av Innst. 131 S (2017–2018),
jf. Representantforslag 58 S (2017–2018), Representantforslag 59
S (2017–2018) og Representantforslag 65 S (2017–2018). Stortinget
behandlet samtidig Innst. 132 L (2017–2018), jf. Representantforslag
60 L (2017–2018) fra Arbeiderpartiet og Representantforslag 94 L
(2017–2018) fra Senterpartiet. I Innst. 132 L (2017–2018) foreslo
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti myndighet til Arbeidstilsynet
for å håndheve regelverket for innleie fra bemanningsforetak gjennom
utvidelse av arbeidsmiljøloven § 18-6, hvor bestemmelsene hvor Arbeidstilsynet
har hjemmel til å gi pålegg og treffe andre enkeltvedtak, er listet
opp, et forslag også Arbeiderpartiet stemte for. Lovforslaget fikk
ikke flertall.
Definisjonen av
fast og midlertidig ansettelse og innleie i bemanningsforetak kom
så opp igjen i Prop. 73 L (2017–2018) Endringer i arbeidsmiljøloven
(fast og midlertidig ansettelse og innleie fra bemanningsforetak).
Ved Stortingets behandling av tilhørende Innst. 355 L (2017–2018)
ble det gjort vedtak 4. juni 2018 som blant annet innebar at definisjon
av fast og midlertidig ansettelse og begrensninger i bruken av bemanningsforetak
ble gjort til norsk lov.
Det ble da imidlertid
ikke flertall for å endre arbeidsmiljøloven § 18-6 første ledd første
punktum for å gi Arbeidstilsynet kompetanse til å håndheve regelverket
for innleie fra bemanningsforetak, etter lovforslag fremsatt av
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Men
Stortingets vedtak 821 av 4. juni 2018 gav regjeringen i oppdrag
å utarbeide forslag til en kontrollfunksjon som skal føre tilsyn
med og gi pålegg om å treffe enkeltvedtak for å gjennomføre bestemmelsene
i arbeidsmiljøloven, for så å legge dette frem for Stortinget på
egnet måte.
Flertallet viser videre til
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti flere
ganger har etterlyst oppfølging av Stortingets vedtak nr. 821 av 4. juni
2018, både i form av merknader i ulike innstillinger og gjennom
Innst. 185 L (2018–2019), jf. Representantforslag 57 L (2018–2019)
fra Senterpartiet om ei endring av arbeidsmiljølova slik at Arbeidstilsynet
får heimel til å handheva lovføresegner om innleige frå bemanningsføretak.