1.2.1 Innledning
Faste ansettelser
med trygge og anstendige arbeidsvilkår er, og skal være, hovedregelen
i norsk arbeidsliv. For å imøtekomme virksomhetenes behov for tidsbegrenset
arbeidskraft som går ut over det løpende, stabile og permanente
behovet, er det likevel i visse tilfeller adgang til midlertidig
ansettelse og innleie. Innleie og midlertidig ansettelse er unntak
som krever at særskilte vilkår er oppfylt.
Det har vært en betydelig
vekst i bruken av innleie fra bemanningsforetak fra starten av 2000-tallet
og frem til i dag. Bygge- og anleggsnæringen har stått for mye av denne
veksten. Samlet sett utgjør innleie fra bemanningsforetak mellom
1,5 og 2 pst. av årsverkene.
Over halvparten av
de sysselsatte innen utleie er i dag innvandrere, særlig fra Øst-Europa.
Denne gruppen arbeidstakere er i liten grad organisert.
I de senere år har
det kommet signaler, både fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden,
om at det forekommer en god del ulovlig innleie fra bemanningsforetak. Brudd
på regelverk og hvordan dette håndheves, er vanskelig å måle gjennom
undersøkelser.
Økningen en har sett
i bruken av innleie over tid, sammenholdt med at det kan foreligge
brudd som ikke følges opp fra arbeidstakers side, tilsier at det
er behov for å styrke håndhevingen av innleiereglene. Brudd på innleie-
og likebehandlingsreglene er ikke bare uheldig for den enkelte arbeidstaker,
men kan også få uheldige samfunnsmessige konsekvenser.
Det er derfor sentralt
at misbruk og brudd kan motvirkes gjennom en effektiv håndheving
av reglene. Behovet for å styrke håndhevingen får også stor tilslutning i
høringen.
Reglene om innleie
og likebehandling, og dermed også brudd på regelsettene, henger
tett sammen. Sammenhengen tilsier at håndhevingen av begge regelsett bør
styrkes.
Forslag til endringer
i arbeidsmiljøloven som gir Arbeidstilsynet kompetanse til å føre
tilsyn med vilkårene for innleie og kravet til likebehandling ved
utleie fra bemanningsforetak, ble sendt på høring 6. juni 2019.
Det ble også lagt
frem forslag om endring i arbeidsmarkedsloven. Loven inneholder
en bestemmelse om at en arbeidstaker ikke kan leies ut til tidligere
arbeidsgiver før det har gått seks måneder siden vedkommende sluttet
hos denne. Det vises til proposisjonens kapittel 2.5, der høringsforslagene
samt høringsuttalelsene er nærmere redegjort for.
Når det gjelder bruken
av innleie og brudd på bestemmelser om innleie og likebehandling
i norsk arbeidsliv, er dette nærmere beskrevet i proposisjonens kapittel
2.2, herunder;
-
Bruken av innleie.
-
Omfang av innleie
fra bemanningsforetak.
-
Innleie til byggenæringen
og industrien.
-
Arbeidsmiljø og arbeidsforhold
for innleide arbeidstakere.
-
Kartlegginger av
brudd på reglene om innleie.
-
Erfaringer med håndhevingen
av regelverket.
-
Innleie og arbeidslivskriminalitet.
Når det
gjelder gjeldene rett og reguleringer i andre land, er dette nærmere
beskrevet i proposisjonens kapittel 2.3 og 2.4.