Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Prop. 104 L (2019–2020), hvor regjeringen fremmer forslag
om midlertidige endringer i helseberedskapsloven for å avhjelpe negative
konsekvenser av utbrudd av covid-19.
Komiteen viser til at Stortinget
vedtok koronaloven 27. mars 2020, og at denne loven oppheves 27. mai 2020. Komiteen støtter
departementets vurdering om at det tas inn en midlertidig hjemmelsbestemmelse i
helseberedskapsloven. Det vil også etter denne dato være behov
for en adgang for Kongen til i forskrift å fravike gjeldende bestemmelser
i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 2 og de korresponderende
pliktbestemmelsene i tjenestelovgivningen, samt en hjemmel i helseberedskapsloven
§ 6-2 fjerde ledd for Kongen til å fastsette midlertidige forskrifter
som fraviker bestemmelser i lov for å ivareta helse- og omsorgstjenestens
tilgang til medisinsk utstyr og personlig verneutstyr.
Komiteen påpeker at denne hjemmelen
gir regjeringen fullmakt til å suspendere og gjeninnføre pasientrettigheter
i tråd med den løpende situasjonen i helsetjenesten. Komiteen viser
til at Stortinget kan oppheve lover når de selv ønsker det, og dette
gjelder også for midlertidige lover som denne.
Det fremgår av proposisjonen
at de fleste høringsinstansene støtter forslaget. Kreftforeningen
mener endringene heller bør gjøres i koronaloven. Komiteen viser til at denne
loven oppheves 27. mai 2020, og at dette derfor ikke er mulig. Pasient-
og brukerombudene mener unntaket bør hjemles i smittevernloven,
mens komiteen mener
det er mer hensiktsmessig å legge hjemlene i helseberedskapsloven,
da unntakene innføres på grunn av beredskapssituasjonen.
Komiteen understreker at forslaget
innebærer at den midlertidige hjemmelen i helseberedskapsloven oppheves
1. januar 2021. Adgangen til å benytte hjemmelsbestemmelsen utløses
av at Kongen beslutter at det er krise eller katastrofe, jf. helseberedskapsloven
§ 1-5 nr. 2. Det følger av helseberedskapsloven § 1-5 nr. 2 fjerde
punktum at en slik beslutning gis for et begrenset tidsrom og maksimalt
for én måned. Beslutningen kan gjentas for inntil én måned av gangen.
Dette innebærer at det med én måneds mellomrom må foretas en ny
vurdering av om vilkårene for å anvende fullmaktsbestemmelsene fortsatt
er oppfylt.
Komiteen understreker at det
ikke gis adgang til å foreta midlertidige endringer i øvrige kapitler
i pasient- og brukerrettighetsloven, for eksempel i bestemmelsene
om samtykke, medvirkning eller informasjon, og at det ikke kan gjøres
unntak i retten til øyeblikkelig hjelp og retten til nødvendig helsehjelp
fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og fra spesialisthelsetjenesten.
Komiteen stiller seg imidlertid
ikke bak endringer som gir innskrenkninger i pasientrettighetene
ut over det som ble fastsatt i forskrift i medhold av koronaloven § 2,
datert 27. mars 2020.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at ordningen fritt behandlingsvalg innebærer
at pasienter får muligheten til å velge hvor de ønsker å motta behandling
– både i det offentlige og blant godkjente private virksomheter. Disse medlemmer viser
til at fritt behandlingsvalg ble innført av hensyn til pasientene.
Disse medlemmer viser til viktigheten
av dette, også i den situasjonen man står i nå med koronaviruset. I
tillegg er det viktig å understreke at ved ikke å fjerne fritt behandlingsvalg
vil pasientene ha mulighet til å velge seg til andre behandlere
– også private – og man kan på denne måten redusere helsekøen.
På bakgrunn av dette
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å videreføre begrensningene i fritt behandlingsvalg.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i april gikk imot forlengelse
av koronaloven. Dette skjedde ut fra både en prinsipiell begrunnelse
om at det er Stortinget, og ikke regjeringen, som er Norges lovgivende
myndighet, og en praktisk begrunnelse om at Stortinget i løpet av
krisen har vist seg godt egnet til å foreta rask behandling av saker
som haster. Derfor er disse
medlemmer skeptiske til at regjeringen skal få fullmakter
til å fravike vedtatte lover så langt frem i tid som til 1. januar
2021. Disse medlemmer kan
heller ikke se at regjeringen har godtgjort at det er nødvendig
med en såpass lang varighet. Disse medlemmer viser igjen
til at helseforetakene har fått signaler om å vende tilbake til
mer normal drift. Disse
medlemmer registrerer dessuten at situasjonen både for sykehusene
og for forsyningskjeden for legemidler og medisinsk utstyr kan endre
seg vesentlig i begge retninger i løpet av de nærmeste månedene.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget samles til ny sesjon i oktober, og at man da vil ha god
anledning til å ta stilling til hvorvidt fullmaktene bør forlenges
eller oppheves.
På den bakgrunnen
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«II skal
lyde:
Loven
trer i kraft straks.
Loven oppheves 1. november 2020.»