Hjemmel
for å fravike pasient- og brukerrettigheter
Gjeldende helselovgivning
er utarbeidet for å ivareta behovene i en normalsituasjon og tar
ikke fullt ut høyde for en krisesituasjon hvor helse- og omsorgstjenesten
over tid må ha beredskap for å håndtere et høyt antall smittede
pasienter, og hvor også en del av helsepersonellet kan være smittet
eller i karantene. Samtidig vil befolkningen ha vanlige helseutfordringer
som må ivaretas for å unngå risiko for forverret helse. I en slik
situasjon kan det oppstå betydelige ressurs- og kapasitetsutfordringer
for helse- og omsorgstjenesten. Det vil innebære at helse- og omsorgstjenesten
må foreta omstillinger, krevende prioriteringer og rasjonering.
Samtidig skal de grunnleggende rettighetene til helse- og omsorgstjenester
ivaretas.
Med hjemmel i koronaloven
er det fastsatt en midlertidig forskrift som gjør unntak fra eller
tilpasninger i enkelte av bestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven
for å gi helse- og omsorgstjenesten et bedre handlingsrom for å
forberede virksomheten på å kunne motta et høyt antall covid-19-pasienter
og på å møte ressurs- og kapasitetsutfordringene knyttet til en
slik pandemi. Det fremgår av forskriften § 1 at formålet med forskriften
er å bidra til likeverdig tilgang til helse- og omsorgstjenester
og en effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser under utbruddet
av covid-19. Koronaloven oppheves 27. mai 2020.
Helse- og omsorgsdepartementet
mener at det også etter at koronaloven oppheves, vil kunne være
behov for enkelte tilpasninger og unntak i lovverket knyttet til pasient-
og brukerrettigheter for at helse- og omsorgstjenesten skal ha et
større handlingsrom til å bruke ressursene på best mulig måte i
den foreliggende situasjonen.
Gjeldende helseberedskapslov
§ 6-2 gir Kongen en vid fullmakt til å fravike gjeldende helse-
og sosiallovgivning. Hjemmelen er begrenset til bestemmelser om «drift,
organisering og ansvarsforhold». Bestemmelsen må også ses i sammenheng
med virkeområdebestemmelsene i helseberedskapsloven §§ 1-3 og 1-4,
hvor det fremgår hvilke virksomheter og personell som omfattes av
loven. Etter departementets vurdering gir ikke helseberedskapsloven
§ 6-2 en klar hjemmel til å gjøre inngrep i pasient- og brukerrettigheter
knyttet til enkeltpersoner.
Departementet mener
derfor at det vil være behov for et nytt hjemmelsgrunnlag for å
kunne fravike gjeldende bestemmelser i pasient- og brukerrettighetsloven
og korresponderende pliktbestemmelser i tjenestelovgivningen etter
at koronaloven oppheves, og foreslår at hjemmelen tas inn i helseberedskapsloven.
Departementet foreslår
derfor en midlertidig hjemmel i helseberedskapsloven, som oppheves
1. januar 2021. Adgangen til å benytte hjemmelsbestemmelsen utløses
av at Kongen beslutter at det er krise eller katastrofe, jf. helseberedskapsloven
§ 1-5 nr. 2. Det følger av helseberedskapsloven § 1-5 nr. 2 fjerde
punktum at en slik beslutning gis for et begrenset tidsrom og maksimalt
for én måned. Beslutningen kan gjentas for inntil én måned av gangen.
Dette innebærer at det med én måneds mellomrom må foretas en ny
vurdering av om vilkårene for å anvende fullmaktsbestemmelsene fortsatt
er oppfylt.
Hjemmelen bør videre
begrenses til å utfylle, supplere eller fravike bestemmelser i pasient-
og brukerrettighetsloven kapittel 2. Dette vil også omfatte tilhørende
pliktbestemmelser i tjenestelovene.