-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Mortavika–Arsvågen)
som et alternativ til fergefri kryssing av Boknafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Halhjem–Sandvikvåg)
som et alternativ til fergefri kryssing av Bjørnafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Lavik–Oppedal)
som et alternativ til fergefri kryssing av Sognefjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter av
kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39. Inntil
utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen i
bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Lote–Anda)
som et alternativ til fergefri kryssing av Nordfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Festøya–Solavågen)
som et alternativ til fergefri kryssing av Vartdalsfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Hareid–Sulasundet)
som et alternativ til fergefri kryssing av Sulafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Molde-Vestnes)
som et alternativ til fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Halsa–Kanestraum)
som et alternativ til fergefri kryssing av Halsafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativet til å opprette et industrielt kompetansesenter for
maritim nullutslippsteknologi og autonome maritime transportsystemer
på Vestlandet, i nær kontakt med både forskningsmiljøene, aktuelle
næringer og klynger og Statens vegvesens fergekontor.»