Kulturdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 4. desember
1992 nr. 127 om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester (kringkastingsloven).
Proposisjonen inneholder
forslag om en ny bestemmelse § 4-7 i kringkastingsloven, som gjør
det mulig å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføring
for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Nærmere bestemt
foreslås det at Medietilsynet kan pålegge den som eier eller disponerer
nett som formidler fjernsyn eller audiovisuelle bestillingstjenester,
å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til slik markedsføring som
formidles i fjernsynskanaler eller audiovisuelle bestillingstjenester.
Pålegg fra Medietilsynet
skal basere seg på en vurdering fra Lotteritilsynet av hvorvidt
markedsføringen som formidles, er i strid med markedsføringsforbudet
i pengespilloven, lotteriloven og forskrift om totalisatorspill.
Utgangspunktet bør være at pålegg gis i tilfeller der det ikke er
noen tvil om at det foreligger markedsføring av pengespill som ikke
har tillatelse i Norge, og som er rettet mot norske seere. I slike
tilfeller er det nærliggende at det gis pålegg om å hindre eller
vanskeliggjøre tilgangen til den ulovlige markedsføringen. Dette
bør gjelde som en hovedregel, men det må foretas en konket vurdering
der særlige omstendigheter i det enkelte tilfellet kan medføre at
det likevel ikke bør gis pålegg. Vurderingen av om det foreligger
uforholdsmessighet, skal foretas av Medietilsynet.
Departementet mener
det vil være hensiktsmessig å kunne ilegge distributørene tvangsmulkt
for å sikre etterlevelse av den nye bestemmelsen.
Formålet med lovforslaget
er å begrense markedsføring av pengespill uten norsk tillatelse
av hensyn til sårbare spillere og et ønske om å styrke enerettsmodellen
som statens sosialpolitiske og kriminalpolitiske virkemiddel på
pengespillområdet. Bakgrunnen for forslaget er at det har vist seg
vanskelig å håndheve det gjeldende forbudet mot markedsføring etter
pengespillovgivningen overfor utenlandske pengespillselskaper og audiovisuelle
medietjenester som ligger utenfor norsk jurisdiksjon.
Det er i dag ulovlig
etter norsk rett å markedsføre pengespill som ikke har norsk tillatelse.
Den norske reguleringen av pengespill omfatter mange tiltak som
har som mål å redusere negative sosiale konsekvenser av pengespill.
I dette ligger å forebygge spilleproblemer og redusere skadevirkninger
for spillere og andre berørte. Markedsføringsforbudet er ett av
disse tiltakene. Bestemmelsene i pengespillovgivningen kan imidlertid ikke
anvendes til å håndheve forbudet overfor utenlandske aktører og
favner etter sin ordlyd ikke vidt nok til at Lotteritilsynet kan
fatte vedtak rettet mot norske TV- og nettdistributører.
I Norge har Norsk
Tipping og Norsk Rikstoto enerett til å tilby spillene med høyest
omsetning og spillene som medfører høyest risiko for spilleavhengighet.
I tillegg kan samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner få tillatelse
til å tilby lotterier i et begrenset omfang.
Departementet sendte
15. mars 2019 på høring et forslag til endringer i kringkastingsloven,
med frist for merknader 17. juni 2019.
De fleste høringsinstansene
var positive til forslaget. De humanitære organisasjonene og spilleavhengighetsmiljøene
mener endringene vil få stor betydning for personer som har et problematisk
forhold til pengespill. Andre høringsinstanser har pekt på at forslaget
vil bidra til likhet for loven og like vilkår for norske og internasjonale
medieaktører. Også norske finansinstitusjoner, som allerede gjør
en innsats for å stanse betalingstransaksjoner til og fra utenlandske
pengespill, støtter at det nå foreslås flere tiltak for å effektivisere
forbudet mot ulovlige pengespill i Norge.
Blant høringsinstansene
som har uttrykt seg negativt om forslaget, er utenlandske pengespillselskap
og de kringkasterne som i dag sender utenlandsk pengespillreklame
fra TV-kanaler etablert i utlandet. Forslaget har videre mottatt
kritikk fra TV- og nettdistributører og fra produsentmiljøet. Denne
kritikken går bl.a. ut på at forslaget er vanskelig praktisk gjennomførbart,
og at det er problematisk i henhold til ytrings- og informasjonsfriheten
og EØS-avtalens regler om fri flyt av tjenester. Videre har det
blitt pekt på at forslaget, som kan føre til et bortfall av kringkasternes
inntekter fra utenlandske pengespillannonsører, vil få negative
konsekvenser for produksjonen av norsk innhold. Departementet drøfter synspunkter
fra høringsuttalelsene i proposisjonen.
Forslaget ble 10. april
2019 sendt på høring til ESA i henhold til direktiv 98/34/EC. Stillstandsplikten
gikk ut 11. juli 2019. Det kom ikke inn noen uttalelser under EØS-høringen.
Departementet finner
at den foreslåtte bestemmelsen ikke er i strid med ytrings- og informasjonsfriheten etter
grunnloven og EMK. Kommersielle ytringer er i sin alminnelighet
helt i yttergrensen av ytringsfriheten, samtidig taler tungtveiende
grunner for at det bør kunne gis pålegg om å hindre eller vanskeliggjøre
tilgangen til markedsføring som har store skadevirkninger.
Departementet gjør
i proposisjonen nærmere greie for lovforslagets forenlighet med
EØS-retten. Utformingen av regelverket i Norge for lotterier og
pengespill er i utgangspunktet en nasjonal oppgave, men EØS-avtalens
regler legger overordnede føringer for hvordan regelverket utformes.
Pengespill er ikke
særskilt regulert i EU- og EØS-retten. Pengespill er et område hvor
det er store kulturelle, politiske og moralske ulikheter mellom
EØS-landene. De enkelte statene har derfor en skjønnsmargin som
gir rom for å velge hvilket beskyttelsesnivå som etterstrebes når
det gjelder forbrukervern, folkehelse, beskyttelse av samfunnsordenen
og andre legitime hensyn.
Den norske enerettsmodellen
legger opp til et høyt beskyttelsesnivå. En slik regulering utgjør
en restriksjon på etableringsretten og den frie bevegeligheten av
tjenester som følger av EØS-avtalen artikkel 31 og 36. Det er imidlertid
slått fast av EFTA-domstolen at den norske enerettsmodellen, med
de restriksjonene den innebærer, ligger innenfor den skjønnsmarginen
som statene er tilkjent, og kan rettferdiggjøres på grunnlag av tvingende
allmenne hensyn, jf. E-3/06 (Ladbrokes). Det samme ble slått fast
av Oslo tingrett i sak 16-068609TVI-OTIR/07 (ikke rettskraftig).
Departementet vurderer
at forslaget er i tråd med kravene som er oppstilt i EFTA-domstolens
og EU-domstolens praksis, i den forstand at det er begrunnet i allmenne
hensyn, at det er et egnet og konsistent tiltak, og at det heller
ikke går lenger enn nødvendig for å nå det tilsiktede beskyttelsesnivået.
Departementet legger
til grunn at forslaget ikke får vesentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Forslaget kan innebære økte kostnader
for Medietilsynet, Lotteritilsynet og Medieklagenemnda som følge
av behandling av saker etter bestemmelsen. Disse kostnadene vil
dekkes innenfor Kulturdepartementets gjeldende budsjettrammer. Avhengig
av hvordan distributørene velger å følge opp eventuelle pålegg om
å stanse reklame, kan dette innebære økonomiske konsekvenser for
distributørene. Kringkastingsselskapene som i dag sender pengespillreklame
som ikke er tillatt i Norge, vil miste inntektene denne typen reklame
genererer dersom reklamen fjernes.
Departementet understreker
at eventuelle administrative og økonomiske konsekvenser som følger
av forslaget må veies opp mot hensynet til de som har eller som
står i fare for å utvikle problemer med pengespill, samt hensynet
til et bredt politisk ønske om å beholde og styrke enerettsmodellen.