Justis- og beredskapsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til en ny midlertidig lov om
rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av
utbrudd av covid-19. Hovedformålet med lovforslaget er å redusere
risikoen for unødige konkurser i levedyktige virksomheter som er
rammet av en akutt svikt i inntektene som følge av utbruddet. Effektive
rekonstruksjonsregler kan bidra til at bedrifter som under normale
omstendigheter er lønnsomme, i større grad kan reddes og arbeidsplasser
og verdier sikres.
Utbruddet av covid-19
vil ha stor påvirkning på norsk økonomi og trekke veksten betydelig
ned den nærmeste tiden. Mange bedrifter og arbeidsplasser vil rammes.
Det er vanskelig å si hvor store konsekvensene blir, og hvor lenge
økonomien vil bli påvirket. Når virusutbruddet avtar, vil den økonomiske
veksten etter hvert kunne ta seg opp igjen. Usikkerheten om den
økonomiske utviklingen de nærmeste kvartalene er stor.
I den situasjonen
vi nå står overfor, vil tiltak som øker tilgangen på likvide midler
være det som hovedsakelig kan redde en virksomhet. Uten midler er
det lite sannsynlig at virksomheten vil overleve på sikt, uavhengig
av gjeldsforfølgningsrettslige tiltak. Det er vedtatt en rekke likviditetstiltak
for å unngå unødige konkurser og oppsigelser for bedrifter som er
akutt rammet av virusutbruddet.
Et tiltak som kan
ha betydning, er effektive gjeldsforhandlingsregler. Gjeldsforhandlingsreglene
i konkursloven er relativt lite benyttet i praksis. Utbruddet av covid-19
vil gjøre at mange norske selskaper vil ha behov for et regelverk
som gir en hensiktsmessig ramme for forhandlinger med kreditorene
for å avhjelpe økonomiske problemer.
Forslagene i proposisjonen
har bakgrunn i dommer Leif Villars-Dahls utredning «Rekonstruksjon
i turbulente tider – dynamiske virkemidler ved økonomiske problemer»,
som var på høring høsten 2016. I utredningen foreslås det omfattende
endringer i de gjeldende reglene om gjeldsforhandling i konkurslovens
første del. Blant annet på grunn av nye EU-regler har utredningen så
langt ikke vært fulgt opp. Det har nå, i situasjonen med utbruddet
av covid-19, vært ønskelig med raske tiltak for å effektivisere
regelverket på området, samtidig som det har vært begrenset tid
til å gjøre inngående vurderinger av forslagene i utredningen. På
denne bakgrunn foreslås det at reglene om rekonstruksjon tas inn i
en egen, midlertidig lov, som – så lenge den er i kraft – vil erstatte
konkurslovens regler om gjeldsforhandling. På sikt bør målet være
å utrede permanente regler om rekonstruksjon, som bygger på og videreutvikler
løsningene i denne proposisjonen.
I proposisjonen foreslås
det terminologiske endringer, først og fremst ved at begrepene «rekonstruksjon»
og «rekonstruksjonsforhandling» erstatter ordet «gjeldsforhandling»,
som brukes i konkursloven. Formålet med en ny terminologi er å understreke
at det er tale om en nødvendig omlegging av virksomheten og måten
den drives på, hvor en sanering av gjelden bare er en del av løsningen.
Det foreslås videre
en hjemmel til midlertidig å gjøre unntak i forskrift fra det offentliges
fortrinnsrett for krav på skatt og merverdiavgift mv. for å avhjelpe
negative konsekvenser som følge av utbruddet av covid-19. Unntak
kan gjøres helt eller delvis, herunder begrenses til rekonstruksjon.
I proposisjonen drøftes
regler om åpningen av en rekonstruksjonsforhandling. Etter forslaget
skal det være tilstrekkelig for å åpne rekonstruksjonsforhandling
etter begjæring fra skyldneren at skyldneren «har eller i overskuelig
fremtid vil få alvorlige økonomiske problemer». Forslaget legger
til rette for at det kan åpnes rekonstruksjonsforhandling på et
tidspunkt hvor skyldneren fortsatt har noen likvide midler. For
en kreditor vil vilkåret for å begjære rekonstruksjonsforhandling være
strengere. Kreditoren må etter forslaget sannsynliggjøre at skyldneren
ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller.
Det foreslås videre at en skyldner kan få avsluttet en rekonstruksjonsforhandling
uten at konkurs åpnes, ved å godtgjøre solvens. I proposisjonen
foreslås det at også en kreditor som begjærer åpning av rekonstruksjonsforhandling,
kan bli pålagt å stille sikkerhet for omkostningene ved forhandlingene.
I behandlingen av
regler om kreditorenes deltakelse på fordringshavermøtet foreslås
det blant annet regler om tidlig fordringshavermøte under ledelse
av retten, og at fordringshavermøtet skal kunne avholdes elektronisk
uten fysisk møte.
Det foreslås videre
å innføre regler om etablering av pantesikkerhet for lån til fortsatt
drift i rekonstruksjonsperioden og finansiering av rekonstruksjonsforhandlingen
i driftstilbehør, varelager og utestående fordringer med såkalt
«superprioritet» foran eksisterende panthavere. Videre foreslås
det at slik finansiering skal sikres ved legalpant innenfor tilsvarende
rammer som gjelder etter reglene i panteloven § 6-4 om legalpant
for nødvendige boomkostninger under konkursbehandling.
Under omtalen av
spørsmålet om dekning av kreditorene foreslås det å fjerne kravet
til likebehandling av kreditorene ved frivillig rekonstruksjon.
Forslaget må ses i sammenheng med at et forslag til frivillig rekonstruksjon
ikke vil bli vedtatt hvis en av kreditorene som omfattes av det,
ikke godtar forslaget. Ved tvangsakkord foreslår departementet å
oppheve det gjeldende kravet til minimumsdividende.
For frivillig rekonstruksjon
foreslås det å beholde et krav om enstemmighet som ved frivillig
gjeldsordning etter gjeldende rett, men med en forenklet prosedyre for
vedtakelse. For tvangsakkord foreslås det å erstatte de gjeldende
kravene om kvalifisert flertall med et krav om simpelt flertall.
Videre foreslås det at retten kan nekte å stadfeste et rekonstruksjonsforslag
med tvangsakkord dersom det vil virke støtende å stadfeste det eller retten
finner at forslaget ikke er rimelig og rettferdig overfor kreditorene.
I proposisjonen foreslås
det regler om konvertering av gjeld til egenkapital i forbindelse
med rekonstruksjon. Det foreslås at generalforsamlingen skal kunne treffe
sin beslutning med simpelt flertall både ved beslutning om kapitalforhøyelse,
beslutning om kapitalnedsettelse og beslutning om utstedelse av
finansielle instrumenter når beslutningen treffes i forbindelse
med rekonstruksjon av selskapet. For kreditorene foreslås det at
en ordning med at gjeld konverteres til aksjekapital, som hovedregel
skal være frivillig for den enkelte. Samtidig foreslås det en sikkerhetsventil
der retten gis adgang til å beslutte at ordningen skal omfatte samtlige kreditorer
hvis tungtveiende hensyn taler for det, og de kreditorene som har
motsatt seg ordningen, åpenbart ikke har rimelig grunn til dette.
Videre foreslås det
at skyldnerens beskyttelse mot åpning av konkurs og gjennomføring
av tvangsdekning under rekonstruksjonsforhandling styrkes.
Det foreslås en forskriftshjemmel
til å gi bestemmelser om enklere regler for små virksomheter. Til
slutt foreslås forenklinger i de generelle saksbehandlingsreglene
for rekonstruksjonsforhandling.
Det har vært begrenset
tid til å gjøre grundige vurderinger av de økonomiske og administrative
konsekvensene av forslagene i proposisjonen. Forslaget vil kreve
tilpasninger i domstolenes saksbehandlingssystem. Forslaget vil
trolig også medføre flere gjeldsforhandlingssaker for domstolene,
noe som nettopp er formålet med lovendringene.
Siktemålet med lovforslaget
er å redusere risikoen for konkurs i bedrifter som under normale
omstendigheter er levedyktige, uten samtidig å åpne for at tapsbringende
virksomheter videreføres på kreditorenes regning. Ved en senere
revidering av de midlertidige reglene vil avveiningen mellom disse
hensynene kunne utredes videre på grunnlag av erfaringene med lovbestemmelsene
som nå foreslås.