1.2.2 Kvotesystemets formål og rettslige status
Havressurslova § 2
fastslår at: «(…) dei viltlevande marine ressursane ligg til fellesskapet
i Noreg». Fiskeressursene er med andre ord ikke gjenstand for hverken privat
eller statlig eiendomsrett. Samtidig følger det av både deltakerloven
og havressurslova at staten har rett til og ansvar for å forvalte
disse ressursene på fellesskapets vegne. Forvaltningen skal støtte
opp om formålene i fiskerilovgivningen.
Adgangen til fiske
i sjøen er i utgangspunktet en allemannsrett, som reguleres gjennom
bestemmelser særlig i havressurslova og deltakerloven. Adgangen
til å drive fiske som næringsvirksomhet er regulert gjennom reglene
fastsatt i og i medhold av deltakerloven, jf. deltakerloven § 4:
«Et fartøy kan ikke
nyttes til ervervsmessig fiske eller fangst uten at det er gitt
ervervstillatelse av departementet.»
Gjennom regler fastsatt
i og i medhold av deltakerloven, er adgangen til å delta i ulike
fartøygrupper begrenset i forskriftsbestemmelser. Det er denne type
adgangsbegrensninger som skaper en lukket gruppe og dermed legger
grunnlaget for at selve adgangen til å delta i en slik gruppe får
en økonomisk verdi. Denne verdien, ut over fartøyets tekniske verdi,
kan beregnes på fartøyeierens hånd, og kan realiseres når et fartøy
selges for fortsatt drift, uavhengig av om kjøperens siktemål er
å drive fartøyet videre i fiske eller ta fartøyet permanent ut av
fiske gjennom strukturkvoteordningen.
Adgangen til å delta
i ulike fiskerier har blitt og blir gitt vederlagsfritt fra statens
side. Med færre aktører og stabilt høye kvoter har verdien av denne
adgangen økt betraktelig. Mulighet for å samle et større kvotegrunnlag
på samme båt har også bidratt til å øke kvoteverdiene.
Det at det betales
et vederlag for kvoteverdien ved kjøp av et fiskefartøy som skal
drives videre, endrer ikke tillatelsenes rettslige status. Vederlaget
mellom de private partene gir ikke et nytt innhold i tillatelsene,
som det uansett er myndighetene som tildeler etter en vurdering
av om søkeren (kjøperen) fyller de krav som gjelder i det enkelte
tilfellet. Disse tillatelsene har et definert innhold, som følger
særlig av hjemmelsloven, aktuelle forskrifter og de vilkår som måtte
være fastsatt i det enkelte vedtak. Dette innholdet kan også endres,
enten i samsvar med hjemmelsloven som den er i dag, eller slik den
til enhver tid måtte være som følge av lovendringer. Dette følger
av at virksomheten er basert på, og avhengig av, offentlige tillatelser
og årlige forskrifter om kvotefastsettelse og -fordeling.
De enkeltpersoner
eller foretak som eier fiskefartøy, og som har adgang til å delta
i fiske på ulike fiskebestander, har således ingen juridisk eiendomsrett
til fiskeressursene, heller ikke i form av noen ideell andel.
Dette kvotesystemet
bygger på næringskomiteens uttalelse i Innst. S. nr. 93 (1998–99)
kapittel 2.2 om at «(f)isken er ein nasjonal fellesressurs som skal
forvaltast og utnyttast til beste for samfunna langs kysten». I
Innst. O. nr. 38 (1998–99) til deltakerloven ble dette utdypet i kapittel
2.3, hvor det heter følgende:
«Komiteen vil påpeke
at fiskeressursene tilhører det norske folk, i fellesskap. Det er
derfor i utgangspunktet ingen enkeltpersoner eller enkeltselskaper
som kan gis evigvarende eksklusive rettigheter til vederlagsfritt
å høste av (og tjene på) disse ressursene, mens andre stenges ute
fra å delta i fisket. Komiteen erkjenner samtidig behovet for å
begrense ressursuttaket av hensyn til en langsiktig og bærekraftig
utnytting av ressursene i havet. Komiteen mener derfor at deltakerloven
er viktig i forhold til å regulere deltakelsen i fisket og derved
den samlede kapasitet i fiskeflåten.»
Havressurslova § 1
angir at formålet med loven er
«å sikre ei berekraftig
og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande marine
ressurssne (...), og å medverke til å sikre sysselsetjing og busetjing
i kystsamfunna».
Deltakerloven § 1
har et liknende innhold og sier at formålet er å tilpasse fiskeflåtens
fangstkapasitet til ressursgrunnlaget for å sikre en rasjonell og
bærekraftig utnyttelse av de marine ressurser, å øke lønnsomheten
og verdiskapingen i næringen og gjennom dette trygge bosetting og
arbeidsplasser i kystdistriktene, og å legge til rette for at høstingen
av de marine ressurser fortsatt skal komme kystbefolkningen til
gode.
Det er også et grunnleggende
hensyn at «forvaltningstiltak er med og sikrar det materielle grunnlaget for
samisk kultur», jf. havressurslova § 7 annet ledd.