1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Hadia Tajik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Hans Andreas
Limi og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt,
Bjørnar Moxnes, viser til at foreløpig utgave av proposisjonen
behandles i denne innstillingen med unntak av CO2-avgift og totalisatoravgiften, som
behandles i Innst. 233 S (2019–2020).
Komiteen viser til brev av
3. april 2020 fra finansministeren om korrigering av feil i (foreløpig
utgave av) Prop. 70 LS (2019–2020). Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen viser til at regjeringen
og Stortinget gjennom de siste tre ukene har iverksatt en rekke
tiltak for å bevare arbeidsplasser og bedrifter i møte med den økonomiske
krisen som har fulgt av virusutbruddet. Likviditeten i bedriftene
er styrket gjennom rentefrie betalingsutsettelser av skatter og
avgifter for over hundre milliarder kroner. Permitteringsordningen
og andre inntektssikringsordninger er vesentlig styrket. Det er opprettet
en låne- og garantiordning med en ramme på 50 mrd. kroner og ytterligere
50 mrd. kroner i Statens obligasjonsfond forvaltet av Folketrygdfondet.
Låne- og tilskuddsordningene under Innovasjon Norge er styrket.
Det er iverksatt målrettede tiltak overfor særlig hardt rammede
bransjer som luftfarten. Komiteen legger til grunn at
det vil bli behov også for flere tiltak i den kommende perioden.
Komiteen viser til at vi i
Norge står i en svært alvorlig situasjon i arbeidsmarkedet. Over
400 000 arbeidstakere var per 3. april 2020 registrert som arbeidssøkere
hos Nav, hvorav 300 000 var registrert som helt ledige. Summen av
helt ledige og arbeidssøkere på tiltak (bruttoledigheten) var på
314 000 personer. Dette er den høyeste ledigheten siden andre verdenskrig
og utgjør en ledighet på 11,2 pst.
Komiteen viser til at utbruddet
av covid-19 og de omfattende tiltakene for å hindre spredning av
viruset har ført til betydelige omsetningsfall for en rekke bedrifter. Komiteen viser
videre til at en rekke bedrifter har hatt tilnærmet null i omsetning
som følge av at de er blitt pålagt å holde stengt for å redusere
faren for smitte. Flere foretak har også opplevd betydelig omsetningsfall som
følge av at kunder eller leverandører har blitt rammet av tiltakene,
eller indirekte som følge av andre tiltak som er satt inn for å
forhindre smittespredning. Komiteen mener det er nødvendig
å støtte disse bedriftene gjennom den økonomiske krisen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at vi nå befinner oss
i fase to av tiltakene mot virusutbruddet, som omfatter ytterligere
konkrete tiltak for å bidra til å skape trygghet for husholdninger,
bransjer og bedrifter som er spesielt hardt rammet. Flertallet viser
til de økonomiske tiltakene for å motvirke inntektsbortfallet og
bedre likviditeten i norske husholdninger og bedrifter i Prop. 70
LS (2019–2020).
Flertallet viser til Innst.
216 S (2019–2020) der Stortinget sluttet seg til prinsippene for
å innføre en kompensasjonsordning for bedrifter som opplever betydelige
omsetningsfall, jf. Prop. 67 S (2019–2020). Regjeringen foreslår
i denne proposisjonen en kompensasjonsordning som bygger på regjeringens
forslag og Stortingets føringer.
Flertallet merker seg at ordningen
som er foreslått, er utarbeidet i tett kontakt med partene i arbeidslivet,
herunder NHO, LO, Virke, Finans Norge og SMB Norge. Flertallet merker
seg videre at det er Skatteetaten som vil ha ansvaret for å forvalte
ordningen.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Stortinget de siste ukene har behandlet
en rekke omfattende krisepakker. Dette medlem vil understreke
at selv om Rødt har stemt for de fleste tiltakene som er vedtatt,
har dette medlem på
mange områder villet gå lenger, blant annet for å gi bedre inntektssikring
for de lavtlønte og for andre grupper som faller utenfor eksisterende
ordninger, og for umiddelbart å iverksette konkrete tiltak som kunne
hjulpet leverandørindustrien. Dette medlem vil understreke
at et samlet storting har gjort flere viktige grep for å sikre og
øke dagpengene for mange, for å garantere lærlinger inntekt og for
å gi hardt pressede kommuner større økonomisk handlingsrom.
Dette medlem viser til at regjeringa
også har fått gjennom omfattende pakker for å sikre banker og bedrifter.
Samtidig har alle forslag fra dette medlem og andre partigrupper
om å stille tydelige krav blitt stemt ned – krav til velstående
aksjonærer om ikke å ta utbytte, til bankene om raskt å sette ned
rentene og til utleiere om å sette ned husleia for de som trenger
det. Derfor mener dette
medlem at pakkene ikke har vært rettferdige nok, og at dette
ikke kan fortsette. Dette
medlem stiller seg bak behovet for at det raskt kommer på plass
omfattende krisepakker for å sikre arbeidsplasser, men mener det
er uakseptabelt hvis fellesskapets skattepenger ender med å berike
eiendomsbaroner og rike eiere.