Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
legge fram en vurdering av hvorvidt utbytte i virksomheter som mottar
støtte til faste kostnader, kan begrenses gjennom en midlertidig endring
i aksjeloven og allmennaksjeloven, hvor støttebeløpet kommer til
fradrag før man kommer frem til det endelige utbyttegrunnlaget,
f.eks. ved å ta inn «mottatt kompensasjon» i annet ledd, og komme
tilbake med dette i rimelig tid før andre utbetaling av støtten.
Forslag fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
sørge for at kompensasjonsordningen for bedrifter i forbindelse
med koronaviruskrisen tilfaller den seriøse delen av arbeidslivet, blant
annet gjennom krav om at bedriftene i hovedsak utfører arbeid ved
hjelp av fast ansatte, og at bedriftene ikke har endelige vedtak
eller rettskraftige dommer mot seg knyttet til for eksempel arbeidslivskriminalitet
eller sosial dumping og heller ikke for brudd på utlendingsloven.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at man gjennom en egenerklæring for mottak av
kompensasjonsmidlene forplikter seg til ikke å øke lederlønn eller styrehonorar
ut over gjennomsnittlig lønnsvekst.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
følge nøye med på utviklingen av tildeling av kompensasjon og bruke
fullmaktene aktivt i tilfelle kompensasjonsordningen fører til at en
uforholdsmessig stor andel av støtten går til husleie, og om nødvendig
bruke husleielovens bestemmelser til å regulere direkte.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
i det videre arbeidet sørge for at kontantoverføringer til bedriftene
fra den midlertidige kompensasjonsordningen for bedrifter i forbindelse
med koronaviruskrisen ikke blir ført ut av landet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
i det videre arbeidet sørge for at den midlertidige kompensasjonsordningen
for bedrifter i forbindelse med koronaviruskrisen avgrenses mot
selskaper som har morselskap i lavskattland, for eksempel som definert
i EUs svarteliste og Skattedirektoratets liste over lavskattland.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det blir gjort tilgjengelig en søkbar offentlig oversikt
som minst inneholder informasjon om hvilke foretak som har mottatt støtte,
og hvor mye hvert foretak har mottatt.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt:
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at man gjennom en egenerklæring for mottak av
kompensasjonsmidlene forplikter seg til ikke å ta ut utbytte for inntektsårene
2020 og 2021, med mindre utbytte benyttes til investeringer i egen
virksomhet, tilskudd til samfunnsnyttige formål eller der hvor utbytte
tas ut som ordinær lønn, det vil si ikke høyere enn gjennomsnitt
for de siste to årene.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at man gjennom en egenerklæring for mottak av
kompensasjonsmidlene forplikter seg til ikke å si opp noen ansatte i
perioden man mottar kompensasjonsmidler.
Forslag fra Miljøpartiet De
Grønne:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
opprette en offentlig og søkbar database hvor informasjon knyttet
til hvilke foretak som mottar støtte gjennom kompensasjonsordningen,
hvor mye de har mottatt, og reelle eiere av foretakene inkorporeres.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
sikre at multinasjonale foretak som mottar støtte, må offentliggjøre
land-for-land-rapporter som viser hele foretaksstrukturen deres, inkludert
inntekts- og kostnadsfordelingen i denne strukturen, inkludert datterforetak
i såkalte tredjelandsjuridiksjoner.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
vurdere å benytte seg av risikobaserte stikkprøvekontroller med
bokettersyn av foretak som har mottatt høye summer i kompensasjon.
Forslag fra Rødt:
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
sikre at egenskaper ved selskapet som søker, som indikerer useriøs
drift, fører til at selskapet blir nektet automatisk godkjenning,
f.eks. om selskapet har et høyt antall betalingsanmerkninger, skattegjeld,
lønngjeld til ansatte, utlegg til kemneren eller vedtak om tvangsinndrivelse.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at bedriftene på oppfordring kan dokumentere at
de følger norske og bransjevise standarder for HMS, lønn og arbeidsvilkår.
Forslag 17
I lov om midlertidig
tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall skal § 3 nytt
fjerde ledd lyde:
(4) Departementet
skal gi forskrift om nærmere avgrensning av virkeområdet, herunder
at motpart skal innvilge reduksjon i husleie på mellom 10-30 prosent for
å motta betaling fra foretak som har fått tilskudd etter denne ordningen.
Forslag 18
I lov om midlertidig
tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall skal § 4 første
ledd lyde:
(1) Foretak som
nevnt i § 3 og som oppfyller følgende vilkår kan få tilskudd:
-
Foretaket har ansatte.
Dette vilkåret gjelder ikke for enkeltpersonforetak og ansvarlige
selskap der foretakets inntekt er innehavers eller minst en av deltagernes
hovedinntekt
-
Foretaket har i
perioden det søkes tilskudd om hatt et stort omsetningsfall
-
Foretaket utøver
lovlig virksomhet
-
Foretaket er ikke
under konkursbehandling
-
Foretaket følger
norske og bransjevise standarder for HMS, lønn og arbeidsvilkår
-
Foretaket forplikter
seg til ikke å hente ut tilskudd i form av utbytte eller eierinntekter
for regnskapsårene 2019 og 2020, med mindre tilskudd tilbakebetales
først
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at utleiere innvilger en gitt andel redusert husleie
for å motta utbetalinger fra bedrifter som mottar støtte etter kompensasjonsordningen.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen
stille som vilkår at utbetalt støtte kommer den rammede bedrift
til gode og ikke overføres til holdingselskaper eller på annen måte
ender med å berike eier, ut over eventuell ordinær lønn.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det opprettes en offentlig og søkbar database som oppdateres
fortløpende med informasjon om hvilke foretak som mottar støtte
gjennom kompensasjonsordningen, og hvor mye de har mottatt.
Forslag 22
I lov om midlertidig
tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall skal § 12
tredje ledd lyde:
Administrativ sanksjon
beregnes med 50 eller 100 prosent av tilskuddet som tilskuddsmottakeren
uberettiget har mottatt.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen
kreve særattestasjon fra revisor på at støtten bedriftene mottar,
blir brukt etter ordningens formål og slik den er beskrevet i søknad.