Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at regjeringen i proposisjonen fremmer forslag til ny
lov om medisinsk utstyr for å gjennomføre forordning (EU) nr. 2017/745
om medisinsk utstyr og forordning (EU) nr. 2017/746 om in vitro-diagnostisk
medisinsk utstyr i norsk rett. Formålet med de nye forordningene
er å sikre at medisinsk utstyr er trygt når det plasseres på markedet,
og samtidig fremme innovasjon av medisinsk utstyr. Komiteen viser til at for
pasientene og brukere av medisinsk utstyr vil de nye forordningene
føre til økt pasientsikkerhet og fremme trygg og sikker bruk av
medisinsk utstyr i helsetjenesten.
Komiteen viser til at forslaget
har vært på høring, og at regjeringen mottok 42 høringssvar, hvorav
35 høringsinstanser hadde merknader.
Komiteen viser til at forordningene
utvides sammenlignet med gjeldende rett ved at det stilles nye krav til
markedsaktørene, tekniske kontrollorgan, klinisk evaluering/klinisk
utprøving, markedsovervåking, sporbarhet og dessuten samarbeid og
styring både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen viser til at den
nye loven foreslås begrenset til å fastsette rammene for de nasjonale
reglene på en del områder hvor forordningene ikke inneholder særskilte
bestemmelser. Dette gjelder blant annet det offentlige tilsynet,
reaksjoner og sanksjoner. Komiteen understreker at det
fremdeles er Statens legemiddelverk som vil være fag- og tilsynsmyndighet
for medisinsk utstyr i Norge. Videre inneholder loven nødvendige
fullmakter til å utarbeide forskrifter der de nevnte direktivene
åpner for det. Komiteen viser
til at dette blant annet gjelder regulering av bruk og språkkrav.
Komiteen understreker at proposisjonen
ikke omhandler den nasjonale lovgivningen om finansiering av eller
tilbud om nasjonale helsetjenester og medisinsk behandling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til komiteens
Innst. 231 S (2019–2020) om innlemmelse av forordningen om medisinsk
utstyr og forordningen om in vitro-diagnostisk medisinsk utstyr
i EØS-avtalen. Disse
medlemmer viser til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
støtter store deler av innholdet i forordningene, men likevel går
imot innlemmelse på grunn av stor usikkerhet knyttet til konsekvensene
for helseinstitusjoners anledning til å bruke egentilvirket medisinsk
utstyr og det nasjonale handlingsrommet for å regulere genetiske
selvtester.
Disse medlemmer viser til
Innst. 231 S (2019–2020), der disse medlemmer fremmer forslag
om å be regjeringen komme tilbake med en ny proposisjon som garanterer
at verken lov om medisinsk utstyr eller innlemmelse i EØS-avtalen
av forordningen om medisinsk utstyr og forordningen om in vitro-diagnostisk medisinsk
utstyr begrenser den offentlige helsetjenestens mulighet til å ta
i bruk egentilvirket medisinsk utstyr sammenlignet med i dag, eller
begrenser det nasjonale handlingsrommet for å regulere genetiske
selvtester. Disse
medlemmer mener således det er fornuftig å avvente en ny proposisjon
fremfor å ta stilling til lovforslaget i nåværende form.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader
i Innst. 231 S (2019–2020). Disse medlemmer viser til
at forordningene ikke vil medføre særlige endringer fra dagens nasjonale
regulering, og registrerer at Legemiddelverket mener at norske helseinstitusjoner
vil være i stand til å oppfylle kravene til fortsatt egentilvirkning
som i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
bemerke at forordningene innfører krav om at medisinsk utstyr skal
påføres en såkalt unik utstyrsidentifikator, en kode som skal sikre
at hvert enkelt produkt kan spores helt frem til sluttbrukeren.
Disse medlemmer merker seg
at proposisjonen på den bakgrunnen viser til debatten som gikk i
Aftenposten i 2018 og 2019, hvor medlemmer av det hjertemedisinske
fagmiljøet tok til orde for at Norge trenger et nasjonalt behandlingsregister
for pacemakere og implanterbare hjertestartere (ICD). Fagmiljøet
argumenterte med at dersom det blir varslet om produkter som er
defekte eller av andre grunner er tilbakekalt fra markedet, må man
i dag foreta en tidkrevende jobb med å gå gjennom journalene til
enkeltpasienter for å finne alle som har et gitt implantat. Disse medlemmer viser
til at Danmark har innført et behandlingsregister, noe som ifølge
fagmiljøet betyr at man med få tastetrykk kan få oversikt over alle
pasienter som har implantert en gitt pacemaker eller implanterbar
hjertestarter.
Disse medlemmer mener et slikt
register kan være et viktig bidrag til bedre pasientsikkerhet.
Disse medlemmer merker seg
at det ifølge proposisjonen heller ikke er noe ved EUs forordninger
som er til hinder for å etablere et slikt register. Disse medlemmer forstår
altså departementet dithen at det ikke er juridiske hindringer for
å etablere et nasjonalt behandlingsregister for pacemakere.
Disse medlemmer merker seg
at departementet i proposisjonen påpeker at pasientjournal og kjernejournal
inneholder informasjon om pacemakere og implanterbare hjertestartere
på individnivå, at helseforetakene på denne måten kan oppspore og
kontakte pasienter, og at det er en del av formålet med journal
og kjernejournal. Disse
medlemmer vil minne om at det er nettopp oppsporingen gjennom
pasientjournalene som ifølge fagmiljøet er tidkrevende og medfører
risiko for pasientsikkerheten.
Disse medlemmer registrerer
at departementet konkluderer med at det ikke er nødvendig med lovendringer
på dette området ut over kravene som stilles i forordningene. På
denne bakgrunnen fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å etablere
et nasjonalt behandlingsregister for pacemakere og implanterbare hjertestartere.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i behandlingen
av statsbudsjettet for 2019 (forslag nr. 32, Prop. 1 S (2018–2019),
jf. Innst. 11 S (2018–2019)) fremmet forslag om å be regjeringen etablere
et nasjonalt pacemakerregister. Dette medlem viser til at
helseministeren kommenterte forslaget på følgende måte i Stortinget:
«Vi har i dag nasjonale
kvalitetsregistre for både hjertestarter og pacemaker. Det er også
hjemlet i helseregisterloven. Vi har ikke tatt stilling til om vi
også skal opprette et nasjonalt behandlingsregister for det samme,
men det er ingen hindringer i pasientjournalloven for at dette kan
opprettes på tvers av helseforetakene innenfor helseregionen.»