Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag
50 S (2019–2020) om å stoppe salget av våre felles norske skoger,
der det foreslås å be regjeringen stoppe nedsalget av Statskog SF og
om å redegjøre på egnet måte for Stortinget for hvem som har kjøpt
skogeiendommer av Statskog SF fra 2014 til dags dato, der kjøperne
bor andre steder enn der skogen er. Bakgrunnen for representantforslaget
er å sikre allmennheten tilgang til jakt, fiske og friluftsliv. Komiteen merker
seg landbruks- og matministerens brev av 11. februar 2020 hvor hun
beskriver at Statskog SF forvalter 1/5 av fastlandsarealet i Norge,
og at foretakets strategi og samfunnsansvar innebærer å sikre allmennheten
lik tilgang til jakt og akseptable vilkår for jakt, fiske og friluftsliv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg det landbruks- og matministeren skriver om at arronderingssalget
har som begrunnelse å styrke foretakets økonomi, slik at virksomhetens
mål kan nås på en bedre måte.
Flertallet tar til orientering
opplysninger fra landbruks- og matministeren om at det er styret
i Statskog SF som vurderer behovet og nytten av et videre arronderingssalg,
og at dette ifølge ministeren gir mulighet for bedre arrondering
og effektiv drift. Videre merker flertallet seg landbruks- og
matministerens betraktning rundt at representantforslaget, slik
det er utformet, vil innebære å inndra den fullmakten Statskog per
i dag har til å gjennomføre arronderingssalget.
Flertallet viser til at det
ifølge landbruks- og matministeren vil gi dårligere arrondering
og mindre effektiv drift.
Komiteen merker
seg landbruks- og matministerens forklaring på hvorfor Statskog
SF selger spredte skogeiendommer. Bakgrunnen er ifølge statsråden oppkjøpet
av store skogeiendommer fra Orkla i 2010, som ville gi bedre arrondering
av skogeiendommer ved at det også ble solgt spredte skogarealer
som Statskog SF eide fra før i Sør-Norge og Midt-Norge.
Komiteen viser til at saken
er avgitt fra komiteen under det pågående utbruddet av Covid-19.
Dette virusutbruddet vil ha stor innvirkning på både norsk økonomi
og næringsliv. Komiteen viser
til at det kan ta lang tid fra avgivelse av saken i komiteen og
til behandling i Stortinget. I den grad dette vil påvirke komiteens
eller partienes syn på saken vil dette komme frem under debatten
om saken eller på annen egnet måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg videre at landbruks- og matministeren skriver at det så
langt er solgt 215 eiendommer på til sammen 540 000 dekar. 66 pst.
av eiendommene er solgt til lokale kjøpere, 12 pst. til Miljødirektoratet,
7 pst. til kommuner og 15 pst. til andre. Videre merker flertallet seg
at Statskog SF har gitt opplysninger til landbruks- og matministeren
om at en stor del av gruppen «andre» er skog- og jordeiere i nabokommuner. Flertallet viser til
informasjon fra landbruks- og matministeren om at detaljer rundt
salget er publisert på egen nettside opprettet av Statskog SF. Av
personvernhensyn er ikke navn på enkeltpersoner oppgitt, men flertallet merker
seg muligheten til å finne ut hvem kjøperne er gjennom søk i blant
annet grunnboken sammenholdt med informasjonen fra Statskog SF.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det er riktig at flertallet i næringskomiteen i Innst. 153
S (2010–2011) forutsatte at inntektene fra arronderingssalget skulle
brukes til å nedbetale det statlige lånet på 475 mill. kroner. Derimot fremgår
det ikke av de samme flertallsmerknadene at arronderingssalget automatisk
skulle avsluttes når lånet var nedbetalt. Disse medlemmer oppfatter at hensikten
med arronderingssalget ikke bare var å skaffe midler til å nedbetale
lån, men også å gi en bedre arrondering av Statskog SFs skogarealer
og at dette gir grunnlag for en bedre og mer effektiv skogsdrift
og samtidig større fleksibilitet i planlegging og avvirkning over
tid.
Disse medlemmer viser til at
det er 15 prosent av de solgte eiendommene som per i dag er solgt
til gruppen «andre». Statskog SF har opplyst at en stor del av gruppen
«andre» er jord- og skogeiere i nabokommuner. Det fremstår underlig
at en skogeier ikke skal kunne kjøpe en eiendom i en nabokommune
uten at dette skal omtales som privatisering, slik Arbeiderpartiets
medlemmer gjør i denne innstillingen. Skogeiere i nabokommuner kan
være gode forvaltere av skogeiendom på samme måte som skogeiere
i egen kommune.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at omfanget av salg til aksjeselskaper er begrenset, og at det
ikke er grunnlag for å hevde at dette truer allmennhetens tilgang
til jakt, fiske og friluftsliv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti viser til at forslaget i Dokument 8:50 (2019–2020)
begrunnes ut fra hensynet til å opprettholde tilgang til jakt og
fiske for alle i Norge. Disse
medlemmer påpeker at tilgangen til jakt og fiske er svært
god i Norge. Statskog SF forvalter 20 pst. av Norges landareal.
De resterende 80 pst. forvaltes av andre enn Statskog SF. Disse medlemmer understreker
at folk flest har tilgang til skog- og utmarksarealene våre, og
at eierskiftet ikke berører allemannsretten til ferdsel. Disse medlemmer fremhever
også at Statskog SFs samfunnsansvar, som innebærer å gi allmennheten
lik tilgang til jakt, fiske og friluftsliv, fortsatt har et godt
rom for å utøve dette, og at det marginale nedsalget ikke vil ha
noen betydning for opplevelsen av å ha tilgang til jakt, fiske og
friluftsliv i landet.
Disse medlemmer viser til at
arronderingssalget kom i gang i forbindelse med Statskogs oppkjøp
av Orklas 1,1 mill. dekar store eiendom. Det ble i den forbindelse
foreslått fra regjeringen Stoltenberg II at dette kjøpet skulle
gjøres betinget av et nedsalg, og følgende er gjengitt i proposisjonen:
«Ved at Statskog
SF på forretningsmessig grunnlag kjøper disse selskapene vil foretaket
få et bedre grunnlag for effektiv drift, samtidig som mulighetene
for å tilrettelegge for jakt, fiske og friluftsliv styrkes. Det
er lagt opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger
foretaket eier fra før, noe som vil bidra ytterligere til å styrke
foretakets økonomi og mulighetene for utbyttet til eier. Et slikt
arronderingssalg kan bidra til å styrke næringsgrunnlaget for private
skogeiere, kommuner og allmenninger. Samtidig vil det kunne utløse makeskiftearealer
for skogvern, noe som kan lette skogvernprosessen på privat grunn.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti påpeker
videre at salget skulle omfatte 600 000 dekar, en størrelsesorden
Statskog ennå ikke har utnyttet for salg. Den påfølgende regjering
med Høyre og Fremskrittspartiet besluttet å utvide arronderingssalget
til 750 000 dekar.
Disse medlemmer mener arronderingssalget fører
til lokal verdiskaping, og at en stans av det begrensede salget
står i motstrid til det regjeringen Stoltenberg II besluttet i 2011. Disse medlemmer viser
til at Stortinget også anmodet regjeringen om å åpne for å selge
i områder i Nord-Norge, og fremhever at dette er et oppdrag fra
regjeringen Stoltenberg II hvor denne regjeringens retningslinjer
legges til grunn. Disse
medlemmer finner det nødvendig å påpeke at Statskog SF selger
spredte skogeiendommer når det er hensiktsmessig, og at slikt salg
ikke medfører salg av all skog i Norge. Disse medlemmer mener en stans
i arronderingssalget er et brudd på de premissene Stortinget selv
satte for Statskog SFs erverv av Orklas skogeiendommer, og at de
rød-grønne partiene med sin motstridende politikk skaper uforutsigbarhet
og vanskeligheter for en helhetlig og hensiktsmessig forvaltning
av skogområdene.
Disse medlemmer viser til spørsmål
fra Arbeiderpartiet til landbruks- og matministeren 29. januar 2020
med blant annet påstander om at «Høyreregjeringen har solgt og privatisert
store skogområder som vi har eid sammen gjennom Statskog». Videre
påstår Arbeiderpartiet i samme spørsmål at flere kjøpere kommer
i kategorien «andre», og påpeker at dette er kjøpere som bor andre
steder enn der skogområdene er. Videre hevdes det: «I praksis betyr
dette at kjøpere med mye penger kan kjøpe felles naturområder for
å sitte på jakt- og fiskerettigheter selv, men folk flest stenges
ute.» Disse medlemmer viser
til at Statskog SFs arronderingssalg startet under regjeringen Stoltenberg
II i 2011, og må ses i sammenheng med kjøp av store skogeiendommer
fra Orkla ASA. Regjeringen Stoltenberg II argumenterte den gangen
med at dette ville styrke foretakets økonomi, og samtidig styrke
næringsgrunnlaget for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Disse medlemmer viser
til merknad ovenfor som viser fordelingen på kjøpegrupper og at
kun 15 pst. av kjøperne kommer under kategorien «andre», samt at
en stor del av gruppen «andre» er skog- og jordeiere i nabokommuner. Disse medlemmer påpeker
at det ikke er grunnlag for å hevde at «folk flest stenges ute».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at offentlig eierskap til Statskog SF er viktig blant annet for å
opprettholde tilgang til jakt og fiske for alle i Norge. Retten
til jakt og fiske er knyttet til eierskap, og at statens skoger
beholdes i statlig eierskap, vil derfor være eneste garanti for
at allmennheten også i framtiden skal ha tilgang til å jakte og
fiske. Allikevel selger regjeringen store skogområder til privatpersoner
som bor andre steder enn der skogområdene ligger. Det svekker tilgangen
for folk flest til jakt, fiske og friluftsliv.
Disse medlemmer viser til Innst.
153 S (2010–2011), der Stortinget ga sin tilslutning til statens
kjøp av Borregaardskogene, noe som styrket det felles eierskapet
over store verdier. Disse
medlemmer viser til flertallsmerknad der «… alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener det er positivt at staten
gjennom sitt eierskap i Statskog SF gir selskapet anledning til
å gjennomføre et eiendomskjøp av historisk betydning».
Disse medlemmer viser videre
til at: «Flertallet forutsetter at regjeringen i den videre dialog
med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir
muligheter for et aktivt lokalt eierskap. Flertallet forutsetter
at inntektene fra arronderingssalget brukes til å nedbetale det
statlige lånet på 475 mill. kroner.»
Disse medlemmer viser videre
til at det aldri ble fattet vedtak i Stortinget om at arronderingssalget skulle
omfatte 600 000 dekar skog. Disse medlemmer merker seg
videre at Solberg-regjeringen har besluttet å utvide arronderingssalget
til 750 000 dekar, og at dette er noe Arbeiderpartiet alltid har
gått mot. Disse
medlemmer viser til at lånet som finansierte kjøpet av skogeiendommer
fra Orkla, nå er nedbetalt. Det er dette lånet som salget av spredte
teiger skulle finansiere. Når lån på et hus eller en annen eiendom
er nedbetalt, stopper man også å betale avdrag. På samme måte slår disse medlemmer fast
at arronderingssalget må stanse.
Disse medlemmer viser til at
nesten 30 pst. av de 540 000 dekarene som nå er solgt, har tilfalt
aksjeselskaper eller personer som bor andre steder enn der skogen
ligger. I tilfeller der selvstendige eiendommer selges til personer
som bor helt andre steder enn der skogområdene ligger, og kjøper
ikke har noe med det lokale skogbruket å gjøre, kan ikke salget
etter disse medlemmers syn
kalles arrondering, bare privatisering.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens liberaliseringer i tillegg driver prisnivået på eiendommene oppover.
Dette medfører også at inngangsbilletten i skogbruket blir dyrere.
Dette er en ulempe for det aktive og lokale skogbruket.
Disse medlemmer mener at verdiene
fra naturressursene i Norge skal komme det brede lag av befolkningen
til gode, og understreker derfor behovet for felles eierskap og
at verdiene er fordelt på mange hender lokalt. Regjeringens politikk,
som driver opp priser og konsentrerer verdier på færre hender, strider
med viktige mål for god fordeling og verdiskaping i Norge.
Disse medlemmer påpeker at
dersom regjeringspartiene selv skulle være kritiske til at aksjeselskaper
kjøper skogeiendommer fra Statskog SF, er det også deres ansvar
å bidra til å stoppe salget. Argumentasjonen om at salget kommer
som følge av tidligere vedtak, virker som en ansvarsfraskrivelse.
Alle partier har et ansvar for å vurdere situasjonen i dag, hvor
30 pst. av arealet selges til aksjeselskaper og personer som bor
andre steder enn der disse skogområdene ligger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
gå motsatt vei av regjeringen når det gjelder politikk med salg
og privatisering. Disse
medlemmer ønsker at Statskog SF i større grad skal brukes som
en motor for å styrke den videreforedlende skogindustrien og næringsvirksomheten
i Norge, også der Statskog har eiendommer, og utvikle nye verdikjeder basert
på skogen. Som Statoil, nå Equinor, har vært et verktøy for industribygging
i Norge, vil Statskog SF kunne bli det i framtiden innenfor skogbasert
industri. For at Statskog SF skal være i stand til å ta denne rollen,
er det en stor fordel at selskapet fortsatt kan være en stor eier
og forvalter av fellesskapets ressurser.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en sak for Stortinget som viser hvordan
Statskog SF kan investere i videreforedlende skogindustri i Norge
og bidra til mer industribygging og næringsutvikling også lokalt
i områdene der Statskog SF har eiendommer.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet støtter at arronderingssalget
gjennomføres. Disse
medlemmer viser til forhistorien for arronderingssalget under
regjeringen Stoltenberg II. Her sikret man nasjonalt eierskap til
Orklas skogseiendommer, og arronderingssalget legger til rette for
mer lokalt eierskap. Disse
medlemmer viser til at åpenhet om hvem som eier alle eiendommer
i Norge, skal sikres gjennom grunnboka, men mener at Statskog SF
har et særlig ansvar for å sikre meroffentlighet om hvem som kjøper
eiendommene som selges gjennom arronderingssalget. Disse medlemmer vil understreke
at kjøpet av Orklas skoger og arronderingssalget samlet gir mer
skog i offentlig eie, og at allemannsretten vil gjelde uavhengig
av eierskap.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil videre peke på at statlig
eierskap gjør det enklere med en helhetlig naturforvaltning der
FNs bærekraftsmål legges til grunn. Dette gjelder ikke minst verneprosesser
for viktige naturtyper knyttet til barskog, og særlig fjellskog.