I proposisjonen ber
regjeringen om samtykke til ratifikasjon av tilleggsprotokoll 20. februar
2008 om elektroniske fraktbrev (eCMR) til Genève-konvensjonen 19. mai
1956 om fraktavtaler ved internasjonal godsbefordring på veg (CMR).
Det fremmes også forslag om endringer i vegfraktloven for å gjennomføre
eCMR i norsk rett og for å gjøre loven mer teknologinøytral.
I denne innstillingen
behandles lovforslaget. Det vises til egen innstilling om ratifikasjonen
av tilleggsprotokollen.
Ved grensekryssende
frakt av gods bidrar like regler om fraktbrev mellom statene til
å lette den internasjonale handelen, forbedre kontrollmulighetene
med næringen og ivareta hensynet til rettferdig konkurranse. Bruk
av papirbaserte fraktbrev er utbredt ved internasjonal godsbefordring
på vei. Dette skyldes hovedsakelig at CMR-konvensjonen krever at
fraktbrev skal utstedes ved slik godsbefordring. Konvensjonsteksten
fra 1956 tar naturlig nok ikke høyde for den eksplosive teknologiske
samfunnsutviklingen de siste tiårene. Selv om digitaliseringen har
muliggjort fraktbrev i elektronisk format, forutsetter CMR-konvensjonen
at fraktbrevene skal utferdiges på papir og i flere eksemplarer.
Vegfraktloven gjennomfører CMR-konvensjonen i norsk rett og forutsetter
også at det benyttes papirbaserte fraktbrev ved internasjonal godsbefordring.
Ved innenriks godsbefordring
er stillingen noe annerledes. Vegfraktlovens hovedregel er at det
skal benyttes papirbaserte fraktbrev, men ettersom CMR-konvensjonen
ikke gjelder ved innenriks godsbefordring, har lovgiver åpnet for
forholdsvis omfattende unntak. Blant annet kan bruk av fraktbrev
unnlates dersom partene er enige om det. Etter det departementet
erfarer, benytter flere næringsdrivende i dag elektroniske fraktbrev.
Det antas at slike fraktbrev ikke kan anses som fraktbrev i vegfraktlovens
forstand, og lovens regler om virkninger av fraktbrev får dermed
ikke anvendelse i disse tilfellene.
Fordelene ved like
regler om bruk av fraktbrev mellom konvensjonsstatene gjør seg trolig
i enda større grad gjeldende ved elektroniske fraktbrev. Elektroniske fraktbrev
antas å kunne gi økt kontroll og overvåkning av gods under transport,
økt sporbarhet av senere endringer i fraktbrevet, mer nøyaktige
opplysninger og et sikrere grunnlag for å identifisere partene gjennom regler
om elektronisk signatur. Dette kan igjen gi et bedre kontrollgrunnlag
med næringen og føre til en mer rettferdig konkurransesituasjon.
Andre fordeler med elektroniske fraktbrev er hurtigere administrering
av fraktbrev, bortfall av papirhåndtering, raskere fakturering,
sammenkobling med annen elektronisk informasjon og mindre sannsynlighet
for at fraktbrevet mistes. Ettersom bruk av elektroniske fraktbrev
etter forslaget i proposisjonen her skal være frivillig, er det
vanskelig å se vesentlige ulemper med at partene får denne muligheten.
Aktørene som ønsker å ta i bruk elektroniske fraktbrev, må riktignok,
innenfor regelverkets rammer, etablere systemer og rutiner for dette.
Dette skiller seg likevel ikke fra andre samfunnsområder der det
åpnes for digitalisering.
I denne proposisjonen
foreslås eCMR ratifisert og gjennomført ved endringer i vegfraktloven.
Forslaget vil innebære at elektroniske fraktbrev blir et frivillig
og fullverdig alternativ til papirbaserte fraktbrev. Det foreslås at
et elektronisk fraktbrev som er utferdiget i riket, anses undertegnet
når det er signert med en pålitelig elektronisk signatur som sikrer
at den er knyttet til det elektroniske fraktbrevet. Regler om hva
som skal anses som en pålitelig elektronisk signatur, og om andre
tillatte metoder for elektronisk autentisering, kan gis i forskrift.
Lovteknisk foreslås eCMR gjennomført i en ny § 8 a i vegfraktloven,
som regulerer enkelte sider ved elektroniske fraktbrev ved innenriks
og internasjonal godsbefordring på vei. Videre foreslås det visse
tilpasninger for å gjøre lovens gjeldende bestemmelser teknologinøytrale.
I tillegg til de
foreslåtte endringene i vegfraktloven foreslås det å rette en inkurie
i sjøloven § 430.
Departementet antar
at bruk av elektroniske fraktbrev vil gi positive økonomiske og
administrative effekter både i og utenfor veitransportnæringen.
Det er vanskelig å se nevneverdige ulemper for private aktører ved at
det tilrettelegges for elektroniske fraktbrev, ettersom forslaget
bygger på frivillighet. Departementet legger til grunn at partene
i en fraktavtale kun vil benytte elektroniske fraktbrev dersom de
anser at slike fraktbrev gir en positiv merverdi. Det antas at fordelene
vil være størst ved internasjonal godsbefordring, da elektroniske
løsninger allerede til en viss grad er i bruk ved innenriks befordring.
For det offentlige
antar departementet at elektroniske fraktbrev ikke vil medføre økte
kostnader eller administrative byrder.