4.2 Komiteens merknader
Komiteen mener at tros- og
livssynsfriheten har et sterkt vern. Komiteen viser til at det
må gjøres vanskelige avveininger mellom ulike hensyn, også mellom ulike
grunnleggende rettigheter slik som trosfrihetsprinsippet og andre
konvensjonsforpliktelser. At staten har respekt for det som handler
om det dypeste, mest grunnleggende og kanskje hellige for mange
mennesker, gir imidlertid ikke individene eller tros- og livssynssamfunnene
en ubegrenset frihet. Retten til å utøve tro eller livssyn er ikke
absolutt, og den vil noen ganger måtte avveies mot andre grunnleggende
rettigheter.
Komiteen viser til at Norge
har en kristen og humanistisk arv som må tas med i møte med dagens mangfoldige
samfunn. Trosfrihet er en menneskerett. Samtidig står friheten til
å tro og utøve religion side om side med friheten til å ikke tro
og til å konvertere, frafalle eller kritisere religion. Komiteen viser
videre til at religion ikke bare er en privatsak for den enkelte.
Det er også et offentlig anliggende når det gjelder økonomisk støtte
fra det offentlige, når tros- og livssynssamfunn bidrar til velferden
gjennom frivillige fellesskap, eller når noen utsettes for tvang
eller undertrykking i religionens navn. For mange mennesker utgjør
tros- og livssynssamfunnene viktige fellesskap. De har betydning
for tilhørighet og identitet, og kan være et ankerfeste for frivillig engasjement
i lokalsamfunnene. Når tro- og livssynssamfunnene kan være så viktige
for enkeltmenneskene, er innsyn til og utsyn fra disse samfunnene
like viktig for storsamfunnet. På de fleste andre områder av samfunnet
stiller man krav til demokrati, åpenhet og representasjon, og komiteen mener
det er viktig at tros- og livssynsamfunn legger til rette for demokrati,
åpenhet og representasjon. Dette skal gjøres slik at det ivaretar trosfriheten,
og slik at det ikke gripes inn i tros- og livssynssamfunnenes teologi.
Komiteen viser til at diskrimineringsvernet
i likestillings- og diskrimineringsloven § 6 gir et forbud mot trakassering
på grunn av forhold som for eksempel religion eller livssyn. Trakassering
anses som en særlig form for diskriminering som kjennetegnes ved
sin krenkende karakter, jf. § 13 annet ledd.
Komiteen viser til at det
i lovforslaget er tydeliggjort at et tros- eller livssynssamfunn,
eller enkeltpersoner som opptrer på vegne av samfunnet, og som utøver vold
eller tvang, fremsetter trusler, krenker barns rettigheter, bryter
lovbestemte diskrimineringsforbud eller på andre måter alvorlig
krenker andres rettigheter og friheter, kan nektes tilskudd. Videre
viser komiteen til
at lovforslaget forutsetter en vilje til åpenhet om indre forhold
i tros- og livssynssamfunnene. Tros- og livssynssamfunn vil ikke
kunne holde læredokumenter, liturgiske tekster, interne praksiser,
rutiner og regelverk m.m. skjult for forvaltningen når innholdet
kan ha betydning for vurderingen av om samfunnet oppfyller registrerings-
og tilskuddsvilkårene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at å kjempe for alles trosfrihet også er å kjempe for
dem som tror helt annerledes enn oss, og der vi tar avstand fra
religionens innhold. Dialog, opplysning, debatt og kritikk er legitime
virkemidler som er helt i tråd med å respektere menneskers individuelle
rettigheter og frihet. Ingen har rett til å utfordre den suverene
posisjonen hvert individ har i sitt eget liv.
Flertallet mener at å hegne
om religionsfriheten betyr å bevare muligheten for at andre velger
annerledes enn det vi mener de burde. Dermed er det utelukket å
forsøke å begrense andres handlefrihet fordi man selv vil fremme
det man mener er sannhet. Som de fleste andre rettigheter er ikke
trosfriheten grenseløs og uten betingelser. Trosfrihet betyr ikke
passivitet, eller at vi ikke skal bry oss. Flertallet mener videre at
tro aldri skal rettferdiggjøre vold mot andre, og/eller krenke andres lovbestemte
rettigheter.
Flertallet viser til at tros-
og livssynssamfunn må respektere tros- og livssynsfriheten (adgangen
til å skifte religion eller til ikke lenger å tilhøre et trossamfunn), barns
rettigheter (for eksempel rett til beskyttelse mot tvang og rett
til opplæring i samsvar med opplæringsloven) og retten til ikke-diskriminering.
Samtidig er det slik at det å begrense tros- og livssynssamfunnenes handlefrihet
kan være et inngrep i tros- og livssynsfriheten.
Flertallet viser til de tre
vilkårene i Den europeiske menneskerettskonvensjon art. 9 som må
være oppfylt for at et inngrep i retten til å gi uttrykk for sin
religion eller overbevisning vil kunne være et legitimt inngrep.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil peke på at dersom
man ser nøyere på rettspraksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol
om disse vilkårene, kan man finne at vilkårene kan utlede nye krav
til inngrepet som det kan være nødvendig å oppfylle. Dette ser man
for eksempel når det gjelder vilkåret om at inngrepet skal være
«foreskrevet ved lov». Dette
flertallet viser til at det her reises flere krav til rettsgrunnlaget
for inngrepet enn det man kan se ved første øyekast, for eksempel
kravet om at hjemmelen for inngrepet er tilgjengelig og forutberegnelig for
borgerne. Men kan inngrepet sies å oppfylle kravene som er utledet
fra de enkelte vilkårene, og inngrepet oppfyller alle de tre vilkårene,
er inngrepet i retten til å gi uttrykk for sin religion eller overbevisning
etter EMK art. 9 rettmessig. Dette flertallet merker seg
at dette medfører et krav om forholdsmessighet (proporsjonalitet)
mellom det legitime formålet og midlene for å nå dette (inngrepet).
Kravene som stilles, må ikke framstå som grep for å forhindre eksistensen
av visse trossamfunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forbudet mot diskriminering gjelder på alle samfunnsområder,
og også for tros- og livssynssamfunn. Vernet mot diskriminering
er ikke til hinder for adgangen til forskjellsbehandling når det
er nødvendig for at samfunnet eller enkeltmedlemmer kan utøve sin
tro. Dette omtales gjerne som religiøst begrunnet forskjellsbehandling.
At det foreligger en religiøs begrunnelse, skal forstås som at handlingen
er begrunnet i en overbevisning som etter vanlig teologisk oppfatning
anses for å være såkalte lærespørsmål. For dem som rammes, kan det
innebære forskjellsbehandling på grunn av deres tro eller livssyn,
eller på grunn av deres kjønn eller seksuelle orientering. Flertallet viser
til at siden religions- og livssynsfriheten er en grunnleggende
rettighet, skal det en del til for å begrense den religiøst begrunnede
forskjellsbehandlingen. Samtidig er adgangen til å forskjellsbehandle
et unntak som skal forstås snevert, og det må foretas en konkret
vurdering av om det faktisk foreligger en rimelig og legitim (religiøs)
begrunnelse.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at diskrimineringsvernet handler om at usaklig forskjellsbehandling
på grunn av at ett eller flere diskrimineringsgrunnlag er forbudt.
I utgangspunktet gjelder forbudet mot diskriminering og trakassering
på alle områder. Men det finnes en (begrenset) adgang til unntak
dersom tros- og livssynsamfunnet, eller personer som opptrer på
vegne av samfunnet, begrunner forskjellsbehandlingen i grunnleggende
verdisyn eller lære.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at trosopplæring er en del av virksomheten i mange tros-
og livssynsamfunn i dag, og med bakgrunn i barns tro mener flertallet at
økt bevissthet i trossamfunnene og økt mulighet for innsyn vil være
hensiktsmessig for å ivareta barns vern og rettigheter i trossamfunn.