1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne Karin Olli og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Anette Carnarius Elseth og Silje Hjemdal, fra
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til
at den rettslige reguleringen av Den norske kirke og andre tros-
og livssynssamfunn og deres oppgaver i dag følger av lov om trudomssamfunn
og ymist anna fra 1969, lov om tilskott til livssynssamfunn fra
1981, gravferdsloven fra 1996 og lov om Den norske kirke fra 1996.
Videre viser komiteen til den
politiske avtalen 10. april 2008 mellom partiene på Stortinget om
statskirken, NOU 2013:1 Det livssynsåpne samfunn, NOU 2013:4 Kulturutredningen
2014, NOU 2014:2 Lik og likskap, Prop. 55 L (2015–2016) om endringer
i kirkeloven med sikte på omdanning av Den norske kirke til eget
rettssubjekt, samt en rekke anmodningsvedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, er fornøyd med at eldre
lovverk revitaliseres og tilpasses nåtid, og at det gis gode rammer
for en bærekraftig fremtid for et livssynssåpent samfunn. Trossamfunnsloven
legger til rette for en mer helhetlig og mer aktivt støttende tros-
og livssynspolitikk, samtidig som den forenkler, konkretiserer og
presiserer.
Flertallet viser til at forholdet
mellom stat, samfunn, religion og livssyn de siste tiår har fått
stadig større oppmerksomhet i Norge, som i andre land. Flertallet merker
seg at forslaget til ny lovgivning, trossamfunnsloven, vil kunne
bidra til likebehandling, større helhet og en sammenheng i lovgivningen
for tros- og livssynssamfunnene.
Flertallet mener dette viser
at det er tidsriktig med en ny trossamfunnslov som tilrettelegger
for et livssynsåpent samfunn slik at det kan gis transparens og åpenhet
rundt tros- og livssynstemaer i det offentlige rom, og at det tilrettelegges
for innsyn og kontroll med bruken av offentlige tilskudd.
Flertallet mener et klart mål
for loven og meldingen må være å legge til rette for en aktiv, liberal
og åpen tros- og livssynspolitikk som sikrer tros- og livssynsmangfold,
likestilling og en fullføring av skillet mellom stat og kirke.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at tros- og livssynsfrihet
er en grunnleggende menneskerett som i Norge også er gitt grunnlovsvern.
Likeledes har det å tilrettelegge for et livssynsåpent samfunn vært
et bærende prinsipp i norsk lovgivning, forvaltning og samfunnsliv
– uavhengig av kirkeordning. Dette medlem vil påpeke at dette
gjelder uavhengig av hvorvidt kirkeloven, trossamfunnsloven og livssynssamfunnsloven
oppheves og erstattes av én felles lov eller ikke. Dette medlem vil påpeke at
Senterpartiet, i behandlingen av forvaltningsreformen i 2016, understreket
at det ikke er automatikk i at prosessen skal føre til ytterligere
endringer i bestemmelser om organisering og finansiering av Den
norske kirke. Dette
medlem er ikke uenig i at en samordning og harmonisering av
lovverket kan være hensiktsmessig, men mener at gevinsten ved dette
først og fremst handler om forenkling og enkelte presiseringer. For
øvrig mener dette
medlem at, ut over det symbolske i at lovgivningen på tros-
og livssynsfeltet samles i en felles lov, innebærer ikke en ny felleslov
verken en styrking av trosfriheten eller en mer aktiv og støttende tros-
og livssynspolitikk enn med gjeldende lovverk. Dette medlem viser i den forbindelse
til øvrige merknader i innstillingen, der Senterpartiet påpeker svakheter
i lovforslaget.
Komiteen viser
til vedlagte brev av 28. februar 2020 til Stortingets presidentskap
fra Barne- og familiedepartementet v/statsråd Kjell Ingolf Ropstad
vedrørende behov for enkelte korrigeringer i teksten i proposisjonen
og lovforslaget.
Komiteen viser til at endringene
som gjelder lovforslaget, er av lovteknisk karakter, og fremmer
følgende forslag:
«I forslag til
lov om tros- og livssynssamfunn gjøres følgende endringer:
§ 4 femte ledd skal
lyde:
Reglene i statistikkloven
om plikt til å gi opplysninger til utarbeidelse av offisiell statistikk
gjelder ikke for opplysninger som er gitt etter forskrift med hjemmel
i fjerde ledd.
§ 23 fjerde ledd
skal lyde:
Departementet kan
pålegge en kommune å stille tjenestebolig til rådighet for geistlig
embets- eller tjenestemann. Staten skal dekke kommunens utgifter
etter regler fastsatt av Kongen.
I § 24 Endringer
i andre lover gjøres følgende endring:
Lov 7. juni 1996
nr. 32 om gravplasser, kremasjon og gravferd § 23 nytt femte ledd
skal lyde:
Lokal gravplassmyndighet,
krematorium eller i særlige tilfeller annen virksomhet med oppgaver
etter loven, skal skaffe til veie opplysninger og gi slik uttalelse som
departementet ber om.»