Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen,
Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet,
lederen Roy Steffensen og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps-
og integreringsminister Trine Skei Grande har uttalt seg om forslaget
i brev til komiteen av 18. februar 2020. Brevet følger som vedlegg
til innstillingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken onsdag 12. februar 2020.
Komiteen viser til Granavolden-plattformen, hvor
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti kom til
enighet om følgende punkt:
«Utrede ulike modeller
for fritt skolevalg som sikrer elevenes rett til å velge skole og
som ivaretar hensynet til en desentralisert skolestruktur.»
Dette var utgangspunkt
for en skriftlig høring som regjeringen varslet 22. august 2019.
Høringen «Fritt skolevalg – høring om forslag til endringer i forskrift
til opplæringsloven kapittel 6» ble avsluttet 31. desember 2019,
og Utdanningsdirektoratet mottok 137 svar.
Komiteen understreker at det
i dag er opp til fylkeskommunene å bestemme om inntaket til videregående
opplæring skal gjennomføres ved fritt skolevalg i hele fylket, innenfor
fastsatte inntaksområder eller ved inntak etter nærskoleprinsippet.
I representantforslaget tas det sikte på å bevare fylkenes mulighet
til selv å bestemme opptaksmodeller for videregående skole. Regjeringens
høringsforslag til endring av opptaksmodeller pekte på to alternative
forslag hvor begge legger opp til fritt skolevalg, enten ved at
det gjelder for hele fylket eller ved at man deler fylket inn i
flere inntaksregioner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at ved fritt skolevalg kan alle elevene søke seg til de
videregående skolene de selv ønsker å gå på, uavhengig av hvor de
bor eller hvor skolene ligger. Det er elevenes karakterer som avgjør
hvilken skole de blir tatt inn på. For elever som er bosatt i fylkeskommuner
som ikke har fritt skolevalg, er bosted avgjørende for hvilke videregående
skoler de har mulighet til å søke seg til. I 2019 var det ni fylker
som praktiserte fritt skolevalg i hele fylket, fem som hadde fritt skolevalg
innenfor fastsatte inntaksområder, og fire som hadde inntak etter
et nærskoleprinsipp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at hvordan man organiserer inntak til videregående skole,
og hvordan skolestrukturen skal se ut, er et av de viktigste virkemidlene
fylkene rår over når de skal utforme et skoletilbud til beste for elever,
lokalsamfunn og arbeidsliv i sine regioner. Regjeringens forslag
om såkalt fritt skolevalg vil i praksis forby andre måter å organisere
opptak til videregående på. Disse medlemmer mener fylkene
selv best kan avgjøre inntakssystem for videregående opplæring og skolestruktur
i sitt fylke, og vil advare mot at statlige myndigheter skal påtvinge
fylkene én sentral modell. Disse medlemmer viser til at
det i høringene som er gjennomført av både Utdanningsdirektoratet
og utdannings- og forskningskomiteen, har kommet fram stor og entydig
motstand mot regjeringens forslag.
Disse medlemmer vil påpeke
at såkalt «fritt skolevalg» innebærer at opptaket er karakterbasert,
og at elevene derfor konkurrerer om skoleplass på bakgrunn av karakterer.
Disse medlemmer mener debatt
om inntakssystemet og skolestruktur er sunt og nødvendig. Denne diskusjonen
bør etter disse
medlemmers mening åpenbart avgjøres lokalt, slik at systemene
best kan tilpasses behov, elevgrunnlag og næringsstruktur i de ulike regionene.
Det er etter disse
medlemmers oppfatning legitimt å argumentere for ulike inntaksordninger, eksempelvis
karakterbasert inntak, men disse medlemmer ser det som
særdeles uklokt å sentralisere slike beslutninger til regjeringskvartalet.
Gode inntakssystemer i videregående skole vil måtte balansere mellom
ulike hensyn, som elevenes valg, søkning til skolene, tilgang på
lærerkrefter, arbeidslivets rekrutteringsbehov, ønsker for å opprettholde
spredt bosetning og fylkenes økonomi. En sentralt pålagt modell
for såkalt «fritt skolevalg» vil være rigid og frata fylkene nødvendig fleksibilitet.
Dette kan gi negative konsekvenser i form av økt segregering og
økte forskjeller og nedbygging av linjer eller skoler. Dette vil
særlig kunne skje i distriktsfylker som har satset på å opprettholde
en desentralisert skolestruktur.
Disse medlemmer finner det
oppsiktsvekkende at det er nødvendig å minne regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet om at Norges fylker ikke er likt skrudd sammen,
og at én sentralt bestemt løsning ikke alltid passer alle. Organiseringen
av videregående skole er et eksempel på dette, der lokale forskjeller
gjør det nødvendig å tilpasse virkemidlene til situasjonen og behovene
i regionen.
I sin høring peker
regjeringen på to alternative modeller for inntak: Det første alternativet
er at fylkene skal kunne velge mellom fritt skolevalg i hele fylket
og å dele inn fylket i flere inntaksregioner som gir «reelt fritt
skolevalg». Dette innebærer at søkerne må kunne velge mellom minst
to skoler med samme utdanningsprogram i hver inntaksregion. Disse medlemmer vil påpeke
at ingen av de foreslåtte modellene fra regjeringen realistisk lar
seg gjennomføre i alle fylker uten store konsekvenser for enten
fylkets økonomi eller skolestruktur. Mange fylker har valgt å bruke
ressurser på en desentralisert skolestruktur. Regjeringens forslag
vil være en direkte trussel mot en slik desentralisert struktur,
siden erfaringer viser at flere elever vil søke seg til byene ved
karakterbasert opptak, og distriktsskoler vil få svikt i sitt elevgrunnlag.
Dersom regjeringen
vil tvinge alle fylker til én ordning, kan det føre til at mange
som sliter på skolen, blir tvunget til å flytte hjemmefra for å
kunne ta videregående opplæring. Frafallet er høyt blant elever
som er borteboere, og terskelen for å fullføre videregående skole
heves hvis en elev i tillegg må flytte til en ny og ukjent plass
fordi det var der eleven fikk skoleplass.
Det er etter disse medlemmer viktig
at også debatten om inntaksordninger baserer seg på et godt forskningsgrunnlag,
inkludert om effekten av karakterbasert skolevalg. Ifølge professor
ved NTNU Cecilie Rønning Haugens forskningsrapport om konsekvensene
av fritt skolevalg, i Oslo, er de fleste som benytter seg av fritt
skolevalg såkalt privilegerte foreldre og elever, og disse finner
sammen. Haugen viser også til forskning som har dokumentert at fritt
skolevalg og resultatstyring bidrar til å forsterke forskjellene
mellom skolene i Oslo. En doktorgradsavhandling fra Ingvil Bjordal
viser at markedsretting i Oslo-skolen forsterker sosiale og etniske
forskjeller og gir A- og B-skoler. OECD peker på at fritt skolevalg
kan være særlig problematisk for allerede sårbare elever.
Disse medlemmer vil også vise
til høringsinnspillet til forsker Astrid Marie Jorde Sandsør ved
NIFU, der NIFUs oppsummering av egen forskning om «fritt skolevalg»
ikke gir en entydig konklusjon om effektene av modellen, men på
den ene siden hevder at «friere skolevalg fører sannsynligvis til
bedre elevprestasjoner, eller i alle fall ikke til at elevprestasjonene
reduseres». Samtidig sier NIFUs oppsummering at friere skolevalg fører
til «økt segregering, både etter evne, sosial bakgrunn og etnisitet,
som kan være uheldig for elever, skole og nærmiljø». Disse medlemmer viser
videre til at Sandsør under komiteens høring fikk spørsmål om NIFU
på bakgrunn av sin forskning ville anbefale en bestemt inntaksmodell,
der Sandsør uttalte at NIFU ikke hadde tatt stilling til dette.
Disse medlemmer mener disse
forskningsfunnene er interessante, og at fylkeskommunene er fullt
i stand til å vurdere denne og annen forskning når de arbeider med
inntaksmodeller i sine regioner.
Ved innføringen av
regionreformen har regjeringen argumentert med økt lokaldemokrati.
Da er det etter disse
medlemmers oppfatning paradoksalt at regjeringen allerede
før de nye fylkene var slått sammen, foreslo å overstyre det lokale
selvstyret og tvinge fylkene til å styre skolen på en måte de selv
ikke ønsker. Dette er slik disse medlemmer ser det, å
frata fylkene myndighet, selv om regionreformen skulle føre til
mer ansvar og flere oppgaver.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
fra KS, hvor det betviles om regjeringen i det hele tatt har hjemmel
til å gjennomføre den foreslåtte forskriftsendringen. KS påpekte
at innføringen av en statlig ordning for karakterbasert opptak i
fylkeskommunene bryter med intensjonene i både kommuneloven, statens
egne retningslinjer for utforming av lover og forskrifter rettet mot
kommunesektoren, samt kvalitetsavtalen mellom regjeringen og KS.
Videre vises det
til et skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren fra representanten
Mona Fagerås om hvorvidt det faktisk finnes hjemmel i lovverket
for å endre forskriften slik regjeringen har ønsket (Dokument nr.
15:1011(2019–2020)). I sitt svar av 27. februar 2020 understreket
kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande at det trolig
ikke er en ubegrenset adgang for Kunnskapsdepartementet til å pålegge
fylkeskommunene bestemte inntaksordninger. Videre i svaret viser
kunnskapsministeren til at en eventuell forskriftsendring skal vurderes
opp mot arbeidet med regjeringens stortingsmelding om videregående
opplæring og ny opplæringslov, og at departementet i dette arbeidet skal
«vurdere om lovhjemmelen bør justeres for å tydeliggjøre at det
kan gis nasjonale forskriftsregler om fylkenes inntakssystemer». Disse medlemmer forstår kunnskapsministerens
svar som at en beslutning om en mulig statlig overprøving av fylkenes
inntakssystemer ligger lenger frem i tid enn først antatt.
Disse medlemmer mener at avklaringen
fra kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande bør få
konsekvenser for regjeringens konklusjon i saken. I stedet for å
«vurdere om lovhjemmelen bør justeres» bør regjeringen etter disse medlemmers oppfatning
skrinlegge hele forslaget som har møtt massiv motstand i høringsrundene.
Norge er et langstrakt land med store lokale forskjeller, og det
er disse medlemmers oppfatning
at gode løsninger for skoler og elever bestemmes best lokalt. Disse medlemmer merker seg
konsekvensene av denne avklaringen, som bl.a. er at det rødgrønne
byrådet i Oslo kan fortsette arbeidet med å finne gode og rettferdige
løsninger som vil dempe forskjellene i Osloskolen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om at fylkeskommunenes
rett til selv å avgjøre opptaksmodell for videregående opplæring
tas inn i opplæringslova.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Granavolden-erklæringen,
hvor regjeringen ønsker å sikre at alle elever, uansett hvilket
fylke de bor i, får større mulighet til å velge hvilken videregående
skole de vil gå på, og at man skal sikre denne rettigheten innenfor
en modell som samtidig tar hensyn til de ulike forutsetninger som finnes
i de ulike regionene. Målet er at beslutningen om skole- og programvalg
flyttes nærmest mulig dem det gjelder – elevene selv.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har utredet ulike modeller som sikrer elevenes rett
til å velge skole, og at regjeringen har sendt forslag til to ulike modeller
for fritt skolevalg på høring. Begge modellene gir lokalpolitikerne
mulighet til å lage egne inntaksområder og ta lokale hensyn. Disse medlemmer mener at
et inntakssystem bør bidra til å oppfylle flere av regjeringens
målsettinger som å motvirke sosial segregering og regjeringens mål
om at ni av ti skal fullføre videregående. Disse medlemmer er opptatt
av å lytte til de utfordringene som høringsinnspillene har pekt
på, og mener at det er nødvendig å finne en innretning som ivaretar
elevenes valgfrihet i så stor utstrekning som mulig samtidig som
man sikrer at ingen elever får for lang reisevei, og ivaretar hensynet
til en desentralisert skolestruktur og gir næringslivet den kompetansen
det har behov for.
Disse medlemmer viser til at
ved opptaket til videregående skole i 2019 hadde ni av fylkene fritt
skolevalg i hele fylket, og i fem fylker var det fritt skolevalg innenfor
fastsatte inntaksregioner. Bare fire fylker hadde inntak etter nærskoleprinsippet,
noe som innebar at 40 000 elever ikke hadde samme valgfrihet som
elevene i resten av landet og måtte søke seg til den skolen fylkespolitikerne
hadde besluttet. Disse
medlemmer vil peke på at statistikken tyder på at det ikke
er klare sammenhenger mellom inntaksordningen og om elevene får
oppfylt sitt førsteønske. Det vises også til at fylker med både
få innbyggere og spredt bosetting praktiserte fritt skolevalg, og
at hensynet til desentralisert skolestruktur ble ivaretatt også
i disse fylkene. Disse medlemmer viser
videre til at eksempelvis tidligere Akershus og Hordaland fylkeskommuner,
som begge hadde en form for fritt skolevalg, hadde ordninger som sikret
at ingen elever fikk for lang reisevei, enten ved å sette av et
visst antall plasser til fordeling etter andreopptaket for å oppnå
dette eller ved å åpne for unntak for å sikre at ingen ville få
urimelig lang reisevei eller måtte flytte på hybel.
Disse medlemmer vil peke på
at det kan være mange grunner til at en elev vil velge en annen
skole enn nærskolen. Kanskje har eleven et ønske om å kunne velge
et spesielt utdanningstilbud på en spesifikk skole. Eller kanskje
ønsker eleven å bryte ut av et miljø eleven ikke trives i, og heller
vil begynne på en annen skole for å starte om igjen med blanke ark,
finne nye venner og få et nytt nettverk.
Disse medlemmer vil påpeke
at elevenes rettigheter er en grunnleggende verdi, og at det bør
være elevenes fremtidsønsker som avgjør hvilken skole eleven kan
søke seg til – ikke foreldrenes bostedsadresse. Disse medlemmer avventer derfor
gjennomgangen av de innkomne høringsinnspillene og regjeringens
videre behandling av denne saken og ser frem til at regjeringen finner
en innretning på fritt skolevalg i hele landet som ivaretar hensynet
til både elevenes reisevei, en desentralisert skolestruktur og næringslivets
behov.
Disse medlemmer vil vise til
at der det er flere søkere enn plasser i et utdanningsprogram i
videregående skole, vil elevene konkurrere om inntak basert på karakterer.
Dette gjelder både ved fritt skolevalg og inntak basert på nærskoleprinsippet. Disse medlemmer er
for øvrig godt kjent med at Norge er et langstrakt og variert land,
og minner om at regjeringens forslag til modeller for fritt skolevalg
tar hensyn til at det vil være behov for lokale tilpasninger gjennom
muligheten for inndeling i inntaksregioner, noe som ivaretar hensynet
til en desentralisert skolestruktur. Som det også vises til i disse
partienes øvrige merknader, mener disse medlemmer at det er nødvendig
å finne en innretning som ivaretar elevenes valgfrihet i så stor
utstrekning som mulig samtidig som man for øvrig sikrer at ingen
elever får for lang reisevei, og at næringslivet får den kompetansen
det har behov for.
Disse medlemmer vil også vise
til at det ikke er slik at innføring av fritt skolevalg fører til
at flere elever må flytte hjemmefra for å gå på videregående skole.
I tidligere Finnmark fylke ble det for eksempel færre borteboere
etter at fylket innførte fritt skolevalg i 2012. Lokale tilpasninger
vil kunne sikre at elever ikke får for lang reisevei eller må flytte
på hybel.
Disse medlemmer mener at forskning
på fritt skolevalg i Oslo, slik Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til, ikke uten videre kan sies å være allmenngyldig
for alle landets kommuner, og vil peke på at forsker ved NIFU Astrid
Marie Jorde Sandsørs høringsinnspill baserte seg både på internasjonal
og nasjonal forskning.
Disse medlemmer vil også vise
til at kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande i sitt svar
på skriftlig spørsmål fra representanten Mona Fagerås viste til
at det var Oplæringslovutvalget som hadde pekt på at det trolig
ikke er en ubegrenset adgang til å pålegge fylkeskommunene bestemte
inntaksordninger – dette var ikke en understrekning fra kunnskapsministeren. Disse medlemmer finner
det riktig at forslagene vurderes i lys av høringsinnspillene og
Granavolden-plattformen og opp mot arbeidet med regjeringens stortingsmelding
om videregående opplæring og ny opplæringslov, samt at det i arbeidet
også vurderes om lovhjemmelen bør justeres for å tydeliggjøre at det
kan gis nasjonale forskriftsregler om fritt skolevalg.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har som mål å flytte makt og avgjørelser
nærmest mulig den som må leve med konsekvensene av en avgjørelse.
Skoletiden er av stor betydning for hvordan man gjør det senere
i livet. Disse
medlemmer mener derfor det burde være en selvfølge at man
får velge sin egen skole. Elevenes rett til selv å bestemme hvilken videregående
skole de vil gå på, er viktigere enn fylkespolitikernes rett til
å bestemme opptaksmodell. Fritt valg av skole flytter makten over
til den som bruker tjenesten, og bort fra politikerne, og sikrer
at elevene får reell mulighet til å komme inn på den skolen de ønsker, uavhengig
av deres økonomiske bakgrunn.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
til forsker Astrid Marie Jorde Sandsør ved NIFU. I notatet slås
det ganske entydig fast at fritt skolevalg har positiv effekt på
skoleresultatene og fører til høyere gjennomføringsgrad. Fritt skolevalg
fører også til bedre resultater i grunnskolen, både for eksamens-
og standpunktkarakterer.
Disse medlemmer påpeker at
elever er forskjellige og har ulike utgangspunkt, målsettinger og
kvaliteter, og at det finnes et mangfold av skoler med ulik profil,
beliggenhet og organisering. Disse medlemmer mener derfor
at det er et viktig prinsipp at elevene selv bør få kunne velge
den skolen som passer dem best. Disse medlemmer finner det
naturlig at inntaket baseres på karakterer, som er noe elevene kan
påvirke selv. Dette vil kunne oppmuntre til ekstra innsats, og alle elever
gis mulighet til å velge gode skoler, uavhengig av hvor de bor,
og uavhengig av foreldrenes status og inntekt.
Disse medlemmer merker seg
videre seg at segregering er et problem også i norsk skole, og at
det er sammensatte årsaker til dette. Forskningen viser at ressurssterke
familier søker seg vekk fra uønskede skoler, og at ressurssterke
familier kan flytte til områder med bedre skoler. Fritt skolevalg
gir familier som ikke er økonomisk ressurssterke nok til å flytte,
en mulighet til å få barna sine inn på andre skoler enn dem som
finnes i nærmiljøet. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at alle familier,
uansett bakgrunn og sosial status, bør ha mulighet til å velge det
beste for sine barn.
Disse medlemmer vil videre
understreke betydningen av flere tiltak enn inntaksordningen for
å ivareta målet om økt gjennomføring av videregående opplæring for
elevene.
Disse medlemmer erkjenner
at fritt skolevalg ikke er perfekt, men at det er den klart mest
rettferdige løsningen. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at fylkeskommunene har plikt til å sørge for
at alle elever som søker videregående skole, skal ha reelt fritt
skolevalg, enten i hele fylket eller i inntaksregioner, og at endringene
trer i kraft høsten 2021.»