Nærmere
om forholdet til personvernforordningen og personopplysningsloven
Lov 15. juni 2018
nr. 38 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
gjennomfører i norsk rett Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/679
av 27. april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med
behandling av personopplysninger (personvernforordningen). For at
behandling av personopplysninger skal være lovlig, må det foreligge
et behandlingsgrunnlag. Etter artikkel 6 nr. 1 bokstav e er behandling
av personopplysninger lovlig dersom «behandlingen er nødvendig for
å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig
myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt». For at dette behandlingsgrunnlaget
skal kunne benyttes, må det foreligge et såkalt supplerende rettslig
grunnlag, jf. artikkel 6 nr. 3 bokstav b og nærmere omtale i Prop.
56 LS (2017–2018) punkt 6.3.2. Det følger videre av personvernforordningen
artikkel 9 nr. 2 bokstav g at særlige kategorier personopplysninger
kan behandles dersom
«behandlingen er nødvendig av hensyn til viktige allmenne
interesser, på grunnlag av nasjonal rett som skal stå i et rimelig
forhold til det mål som søkes oppnådd, være forenlig med det grunnleggende
innholdet i retten til vern av personopplysninger og sikre egnede
og særlige tiltak for å verne den registrertes grunnleggende rettigheter
og interesser».
Artikkel 10 krever at behandling av personopplysninger om straffedommer
og lovovertredelser som ikke utføres under en offentlig myndighets
kontroll, må være tillatt etter nasjonal rett som «sikrer nødvendige
garantier for de registrertes rettigheter og friheter». Komiteen merker
seg at Sannhets- og forsoningskommisjonen har redegjort for at behandling
av personopplysninger anses nødvendig for å utføre gransking av
allmenn interesse, med henvisning til personvernforordningen artikkel
6 nr. 3. Det vises i den forbindelse også til at kommisjonen må
gis tilgang til opplysninger som er underlagt taushetsplikt, for
å kunne gjennomgå historien i dybden og få tilstrekkelig grunnlag
for sitt arbeid. Det anses ikke hensiktsmessig eller tilstrekkelig
at formidling av slike opplysninger baseres kun på samtykke.
Komiteen slutter seg til denne
vurderingen. En fremgangsmåte som alene baserer tilgang på opplysninger
underlagt taushetsplikt på samtykke, vil kunne innebære at informasjonstilgangen
får systematiske skjevheter, og medføre at grunnlaget for kommisjonens arbeid
blir ufullstendig. Dette vil igjen kunne påvirke kvaliteten på den
granskningen som skal foretas.
Komiteen viser i tillegg til
at den nye personopplysningsloven innebærer skjerpede krav til behandling av
personopplysninger i forhold til tidligere rettstilstand. Personvernforordningen
artikkel 5 nr. 1 bokstav b oppstiller et prinsipp om formålsbegrensning.
Dette innebærer at personopplysninger som allerede er samlet inn
til ett formål, bare kan brukes til et nytt formål (viderebehandles)
dersom det nye formålet ikke er uforenlig med det opprinnelige innsamlingsformålet. Dersom
det nye formålet er uforenlig, må viderebehandlingen ha grunnlag
i lov eller samtykke, jf. artikkel 6 nr. 4. Lovbestemmelser som
åpner for viderebehandling, må utgjøre «et nødvendig og forholdsmessig
tiltak i et demokratisk samfunn for å sikre oppnåelse av målene
nevnt i artikkel 23 nr. 1». Komiteen mener det ikke kan
utelukkes at kommisjonens gjennomgang av arkivmateriale vil innebære
en form for viderebehandling av personopplysninger som ikke nødvendigvis
er forenelig med det formålet opplysningene opprinnelig ble samlet
inn for. Det anses heller ikke i denne sammenhengen praktisk eller
tilstrekkelig å basere arkivgjennomgangen på samtykke fra enkeltpersoner,
og dette tilsier i seg selv at kommisjonens behandling av personopplysninger
reguleres i særlov.
Komiteen ser det ikke som nødvendig
å foreslå en bestemmelse som gjør unntak fra den registrertes rett
til innsyn i personopplysningene om vedkommende etter personvernforordningen
artikkel 15. Det vises her til nærmere omtale av muligheten for
å begrense retten til innsyn i Prop. 131 L (2018–2019) punkt 5.6.1
og 5.6.3.