Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge og Emilie Enger
Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser til
Dokument 8:97 S (2018–2019), Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kari Elisabeth Kaski, Karin Andersen og Sheida Sangtarash om mer
rettferdig inkasso og ulike tiltak for å hindre at flere havner
i gjeldsfeller, og til vedlagte brev fra justis- og innvandringsministeren
av 9. oktober 2019.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for gjeldsveksten og for konsekvensene uhåndterlig gjeld har
for enkeltmenneskene og deres familier.
Komiteen viser til at flere
av forslagene blir vurdert av en arbeidsgruppe i Justis- og beredskapsdepartementet
som ser på inkassoloven, og som skal levere sitt arbeid 1. januar
2020. Arbeidsgruppen som ser på inkassoloven, skal blant annet se
på inkassosalær og god inkassoskikk, og det er også mulig at sammenslåing
av krav vil være et tema i arbeidsgruppens rapport.
Videre viser komiteen til
at det i senere tid er iverksatt en rekke myndighetstiltak på finansområdet for
å stoppe gjeldsveksten, bl.a. en egen forbrukslånsforskrift og et
gjeldsregister.
Komiteen registrerte under
komiteens høring om forslaget 23. oktober 2019 at alle høringsinstansene pekte
på at inkassoloven trenger revisjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes bekymring
for økende gjeldsvekst og lite proporsjonale inndrivelseskostnader. Disse medlemmer mener
det ikke hersker noen tvil om at det er behov for nye inkassoregler.
Denne virkelighetsbeskrivelsen har regjeringen allerede tatt til
etterretning, og det er nedsatt et utvalg bestående av eksperter
på området som har fått i oppdrag å jobbe med et forslag til ny
inkassolov. Disse medlemmer viser
til eksempler på at tosifrede bompengekrav har endt opp med å bli
firesifret i en innkrevingsprosess der skyldneren har glemt å betale. Disse medlemmer mener
slike eksempler er urimelige og i strid med god inkassoskikk. Det
bør vurderes et mer balansert system, der inkassosalærene i større
grad kan tilpasses kravets størrelse. Disse medlemmer vil samtidig
understreke at det er viktig at avtaler holdes, og at hensynet bak
inkassoinstituttet nettopp er å bidra til at debitor og kreditor
får et raskt og korrekt oppgjør. Inkassobyråene har således en viktig
funksjon, da de skaper kredittsikkerhet i økonomien vår. Disse medlemmer mener
derfor at et nytt regelverk må bygge på en bedre balanse mellom
interessene til kreditor og debitor.
Disse medlemmer viser til at
det kan være andre tiltak i ny inkassolovgivning som kan bidra til
et bedre og mer balansert regelverk. I dag strider det i mot god
inkassoskikk jf. inkassoloven § 8 å varsle om hvilke kostnader som
kan påløpe i fremtiden dersom skyldneren ikke betaler første gang. Disse medlemmer mener
det bør være adgang til å varsle i første brev om potensielle kostnader
som kan påløpe dersom skyldneren ikke betaler i tide, uten at dette
er brudd på regelen om god inkassoskikk. Videre kan det, som nevnt
ovenfor, være en mulighet å utforme egne salærklasser som er tilpasset
kravenes størrelse. Disse
medlemmer ser frem til utvalgets arbeid med ny inkassolov
og ønsker ikke å gjøre noen endringer før inkassoutvalget har avlevert
sin rapport.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslaget fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer er enige i
at det ikke finnes gode begrunnelser for at et lite krav skal fordoble
eller mangedoble seg på kort tid. Dette kan føre til at lånet blir
uhåndterlig for dem som sliter med høy gjeld eller sosiale problemer
fra før. Spesielt blir dette et problem når aktører driver aggressiv
inndrivelse uten særlig rom for skjønn verken når det gjelder den enkeltes
livssituasjon eller størrelsen på kravet. Videre ser noen ingen
annen mulighet enn å ta opp ny gjeld for å dekke gammel gjeld. Mulighetene
for dette har frem til nå vært ganske store. Forslaget retter seg
mot å få til en mer rettferdig og håndterlig inndrivelse. Forslagsstillerne
trekker frem ni forskjellige tiltak de mener vil bøte på disse utfordringene
i dagens system.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
bekymring for gjeldsveksten og for konsekvensene uhåndterlig gjeld
har for enkeltmenneskene og deres familier. Disse medlemmer mener inkassobransjen
har hatt anledning til å ta ut hele effektiviseringsgevinsten av nye
digitale løsninger på egen bunnlinje, uten at skyldnerne har fått
ta del i dette. Dette virker urimelig og rammer de svakeste i samfunnet
i for høy grad. Disse medlemmer støtter
derfor forslagene 1, 2, 3, 6, 7 og 8.
Disse medlemmer mener videre
at ytterligere kompenserende tiltak kan være at Stortinget ber regjeringen
om å sette ned skrivesalærsatsen til faktiske kostnader, og at Stortinget
ber regjeringen vurdere å opprette et hurtigspor med lønnstrekk
for småbeløp uten å gå via namsmannen. Disse medlemmer mener også
at Stortinget bør be regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en utredning og forslag til forkortet klagetid om man er trukket
for mye fra sin inntekt.
Slik disse medlemmer ser
det, er forslag nr. 4 om krav om egeninkasso for usikret gjeld noe
som kan virke mot sin hensikt, ved at varer som i dag kan kjøpes på
kreditt, ikke vil gjøres tilgjengelig på samme måte som i dag, gjøre
kjøpsprosessen mer kronglete og redusere netthandel også gjennom
norske nettsider. Disse medlemmer mener
derfor at et alternativ er at det innføres en forhandlingsplikt
for inkassator, og at kreditor må bære deler av inkassogebyrene
og -salærene.
Disse medlemmer mener et generelt
forbud mot videresalg av gjeld gitt etter en forenklet kredittvurdering,
slik det anføres i forslag nr. 5, vil kunne gjøre det vanskeligere
å allokere (les: utlåning av) midler mellom kredittinstitusjoner,
noe som igjen kan gjøre bransjen mindre effektiv både i Norge og
i samhandling med utlandet. Disse kravene skal uansett være sikret
en forsvarlig håndtering fordi de ikke kan videreselges til andre enn
andre kredittinstitusjoner, som dermed må følge de samme kravene
for inndrivelse som opprinnelig kredittgiver og den sikkerhet dette
gir for den som har pådratt seg gjelden. Det kreves også samtykke
før et krav kan selges videre. Disse medlemmer mener et alternativ
til dette generelle forbudet kan være at Stortinget ber regjeringen
forby såkalt «pay-back», en tilbakebetaling til kreditor mot at
et inkassobyrå får oppdraget.
Disse medlemmer mener et generelt
forbud som angitt i forslag nr. 9 vil være svært vidtrekkende når hele
helsevesenet skal håndtere disse sakene internt uten å kunne få
hjelp til inndriving. Noen brukere av helsevesenets tilbud er svært
sårbare og har antakelig behov for et ekstra vern, men dette gjelder
ikke flertallet av alle de som er i kontakt med helsevesenet hver
dag. Disse medlemmer mener
et alternativ er at Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem
forslag til hvordan egenandeler i helsevesenet skal håndteres ved
inkassokrav, herunder egeninkasso, og nivået på salær i slike saker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å sette ned skrivesalærsatsen til faktiske kostnader.»
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede om det bør innføres en forhandlingsplikt
for inkassator i saker med usikret gjeld som gis etter en forenklet
kredittvurdering, og om kreditor bør bære deler av inkassogebyrene
og -salærene.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem forslag til hvordan egenandeler
i helsevesenet skal håndteres ved inkassokrav, herunder egeninkasso,
og nivået på salær i slike saker.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å opprette et hurtigspor med lønnstrekk
for småbeløp uten å gå via namsmannen.»
«Stortinget
ber regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en utredning
og forslag til forkortet klagetid om man er trukket for mye fra
inntekt.»
«Stortinget
ber regjeringen forby såkalt «pay-back», en tilbakebetaling til
kreditor mot at inkassobyrået får oppdraget.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at nordmenns samlede
forbrukslån økte fra 39 mrd. kroner i 2008 til 100 mrd. kroner i
2017, ifølge Finanstilsynet. Dette er lån som gis uten sikkerhet,
og som ofte har en svært høy rente, noe som gjør at mange havner
i en gjeldsfelle. Dette
medlem viser til at det er et mål at færre skal ta opp gjeld
de ikke kan betjene, og et mål å sikre at flere faktisk kan klare
å betale ned den gjelden de har pådratt seg.
Dette medlem viser videre til
at det man ser i dag, er at mange får uforholdsmessig store krav
på grunnlag av mindre beløp. Dette medlem mener det ikke
finnes gode begrunnelser for at et lite krav skal fordoble eller
mangedoble seg på kort tid. Dette medlem viser til at konsekvensen
ofte blir at lånet blir uhåndterlig for dem som sliter med høy gjeld
eller sosiale problemer fra før. Dette medlem peker videre på at
dette spesielt blir et problem når aktører driver aggressiv inndrivelse,
uten særlig rom for skjønn verken når det gjelder den enkeltes livssituasjon
eller størrelsen på kravet. Dette medlem viser til at forslaget
dermed retter seg mot å få til en mer rettferdig og håndterlig inndrivelse.
Dette medlem viser til at Finanstilsynets
statistikk over inkassosaker viser at antallet saker har vokst fra
5 millioner inkassosaker i 2010 til 8,6 millioner saker i 2017. Dette medlem viser
til at økningen fortsatte i fjor: I første halvdel av 2018 ble det
registrert over 5 millioner inkassosaker. Dette medlem understreker at dette
er en sterk økning fra samme periode i 2017 – da var antallet på
4,4 millioner. Dette
medlem viser til at stadig flere krav ender hos namsmannen
for tvangsinndrivelse, også krav som tidligere ble løst uten at
de ble sendt til namsmannen, eller de rett og slett ikke ble krevd
inn fordi kreditoren ikke anså at det hadde noen hensikt.
Dette medlem viser til at inkassobransjen
kan drive inn krav på vegne av bedrifter og andre, som dermed slipper
å drive inn pengene selv. Dette medlem viser til at inkassobransjen
i tillegg ofte tilbyr andre tjenester i forbindelse med fakturering,
inndrivelse etc. Dette
medlem viser til at dette i seg selv er en tjeneste som er
ønsket i samfunnet, og som er ment å effektivisere inndrivelsen
av pengekrav og å gjøre den mer profesjonell. Dette medlem viser videre
til at problemet oppstår når reguleringen gjør at kostnadene i dette systemet
alltid kan overføres til den som skylder penger, og at disse kostnadene
er så høye at de i sum gjør at den enkelte ikke klarer å betale
kravet. Dette
medlem påpeker at systemet samtidig er svært lukrativt for
inkassoselskapene.
Dette medlem viser til at
Aftenposten 20. januar 2019 dokumenterte at inkassobransjen i Norge
som sådan har svært høy vekst og skyhøy avkastning på egenkapitalen. Dette medlem viser
videre til at seks av inkassoselskapene har en gjennomsnittlig avkastning
på egenkapitalen som er 40–75 prosent årlig etter skatt. Dette medlem påpeker
at i realiteten er det heller ikke en reell konkurransesituasjon,
siden satsene er regulert.
Dette medlem mener videre
at det er nødvendig å gjøre andre endringer i hvordan gjeldsinnkreving praktiseres,
og i hvilke offentlige gebyrer som ilegges, og som dermed til slutt
utgjør en kostnad for skyldneren som både er urimelig og umulig
å betale. Dette
medlem viser til at statsråden i brev av 9. oktober 2019 til justiskomiteen
er enig i at det finnes grunner til å se nærmere på inkassoregelverket.
Dette medlem registrerer at
regjeringen har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på blant annet
inkassosalærer, og at arbeidsgruppen ikke skal legge frem sin vurdering
og sitt arbeid før i 2020. Dette medlem viser til at
det vil ta enda lengre tid før det skjer endringer. Dette medlem viser
videre til at regjeringen tidligere har brukt fem år på å få på
plass et gjeldsregister, etter at regjeringen, av ideologiske årsaker,
stoppet forslaget om et offentlig gjeldsregister som allerede var
lagt fram av regjeringen Stoltenberg II. Dette medlem mener at en må
unngå en tilsvarende langtekkelig prosess denne gangen.
Dette medlem viser til at
namsmennene de siste to årene har opplevd ca. 25 pst. økning i antall
saker. Dette medlem peker
på at dette i hovedsak skyldes en stor økning i antall små krav
fra et relativt lite antall inkassoselskap. Dette medlem viser til at
namsmennene er en del av politiet og er den instansen som har makt
til å inndrive krav. Dette
medlem påpeker at dette innebærer at større deler av politiets
ressurser blir bundet opp til å inndrive svært små krav. Forslagsstillerne
mener at dette ikke er god ressursbruk for verken samfunnet eller
politiet spesielt, som sliter med å få tilstrekkelige ressurser
til å avdekke alvorlig kriminalitet. Dette medlem mener det heller
bør åpnes for at namsmennene skal kunne bruke skjønn for å avvise
bagatellmessige krav. I tillegg bør det være en hovedregel at det
skal være mulig å slå sammen små krav. Det kan for eksempel være
slik at inkassoselskapene eller andre må «samle» opp krav over en
gitt beløpsgrense før de kan inndrives. Dette medlem mener dette bør
utredes.
Dette medlem viser til at
det i 2017 ble behandlet 20 211 saker om tvangssalg av fast eiendom
eller borettslagsandel i norske tingretter. Dette medlem viser til at
dette er en økning på nesten 5 000 siden 2008, da tallet var 15 276. Dette medlem understreker
at tvangssalg av bolig er en svært alvorlig handling. Dette medlem viser
til at selv om mange tvangssalg ikke gjennomføres, oppnevnes det
en medhjelper, og dersom det fattes et vedtak om tvangssalg, betyr
det et ekstragebyr på til sammen 8 510 kroner. Dette medlem mener at av hensyn
til både den enkelte og den offentlige ressursbruken bør det kun
være de tilfellene hvor det ikke er særlig annet valg, at en bolig
kan bli tvangssolgt. Dette
medlem viser til at et tvangssalg også skjer etter andre regler
enn et normalt salg, og selve tvangssalgsprosessen, hvor for eksempel
bud må stadfestes før salget kan gjennomføres, bidrar til at prisene for
eiendommen kan bli lavere enn i en normal markedssituasjon. Dette medlem viser
til at det i dag ikke finnes en nedre grense for hvor små kravene
opprinnelig kan være før det begjæres tvangssalg. Dette medlem viser videre
til at dette er ressurskrevende saker som må besluttes av tingretten,
og det bør derfor være en grense for hvor små saker det kan være
snakk om. Dette
medlem mener derfor det bør utredes om det bør innføres en
grense på for eksempel ett beløp eller et vilkår om forholdsmessighet
og skjønn i vedtaket om det skal gjennomføres tvangssalg av bolig,
dersom kravene er bagatellmessige.
Dette medlem viser til at
noe av bakgrunnen for økningen i antall namsmannssaker er at inkassobransjen
i stor grad har profesjonalisert gjeldsinndrivelsen og gjort den
mer effektiv, men også mindre skjønnsbasert. Dette medlem viser videre
til at dette også kan føre til større avstand for den virksomheten
som er kreditor, og gjøre at kreditor i større grad tar en for stor
risiko. Dette
medlem påpeker at systemet i dag er lagt opp slik at krav
lettere kan sendes til namsmannen for tvangsinndrivelse dersom det
er egeninkasso, enn om det er via et inkassobyrå, dette for å legge
til rette for bruk av egeninkasso. Dette medlem understreker
at det samtidig finnes ulemper ved egeninkasso, slik som at inkassoselskapene
stort sett har mer kjennskap til regelverket og lettere vil rette
seg etter pålegg fra myndighetene i og med at de er avhengige av
bevilling. Dette medlem viser
til at det i dag er mulig å få kreditt basert på en forenklet kredittvurdering. Dette medlem viser
til at dette er en løsning hvor långiver risikerer å gi lån til
noen som ikke har mulighet til å betale. Dette medlem mener det derfor
er naturlig at i slike tilfeller må den aktøren som gir lån, også
ha ansvaret for å drive det inn selv. Det samme gjelder også muligheten
til å selge fordringene videre. Dette medlem mener at dette vil
bidra til at risikoen for tap på kreditten ikke kan pulveriseres
gjennom å pakke den sammen med andre fordringer, og også hindre
at de som ikke kan betale, får ta opp lån.
Dette medlem viser til høringsnotat
og muntlig forslag i høring fra Jussbuss om at inkassator må påføres en
forhandlingsplikt. Dette
medlem viser til at dagens inkassosalær og gebyr ikke gir
inkassator incentiv til å forhandle med skyldner, fordi inkassoselskapene
tjener mer ved at inndrivelsen raskest mulig blir en rettslig prosess. Dette medlem peker
på at dette fører til en sterk forhandlingsuvilje hos inkassator,
som medfører at skyldnere kommer i enda større gjeldsproblemer. Dette medlem er
enig med Jussbuss at en plikt for inkassoselskapene til å forhandle
med skyldneren vil kunne medføre at færre kommer i en uhåndterlig økonomisk
situasjon, og at namsmannen avlastes ved at flere krav gjøres opp
før de går til rettslig inndrivelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre
en forhandlingsplikt for inkassator.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at forslaget om å innføre en forhandlingsplikt
for inkassator blir vurdert av arbeidsgruppa som skal se på inkassosalærer.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av Dokument
8:121 S (2015–2016), jf. Innst. 231 S (2016–2017), ble det vedtatt følgende:
«Stortinget ber
regjeringen i sitt nært forestående arbeid med implementering av
EU-direktivet om realkreditt i norsk rett om særskilt å vurdere
innføring av begrensninger i koblingen av rabatter, bonuser og tjenester
direkte knyttet til bruken av kredittjenester. Stortinget ber regjeringen
videre vurdere mulighetene for ulike forbud av denne type koblinger
sammen med vurderinger av mulighetene for generelle innstramminger
i regelverket for markedsføring av usikret kreditt.»
Dette medlem viser videre
til at det i 2016 ble gjennomført en utredning av Tanja Jørgensen
bestilt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, som
konkluderte med følgende:
«For at forbrugeren
bevarer fokus på kreditvilkår og sin egen økonomiske situation,
er det fundet hensigtsmæssigt at supplere Forbrukerombudets forslag
med forbud mod visse andre fordele, der kan knyttes til kreditgivning,
således at forbrugere ikke indgår kreditaftaler for at opnå gaver,
deltage i spil eller opnå goder tilknyttet kundeloyalitetsprogrammer.»
Dette medlem viser til at
koblingssalg ikke ble fulgt opp av regjeringen ved endringen av
forskrift for god kredittmarkedsføring og heller ikke er fulgt opp
i forslag til ny finansavtalelov. Dette medlem mener at det
å få et annet gode mot å ta opp kreditt selvfølgelig vil bidra til
større låneopptak, ofte impulsivt og uten at personen har gjort
en vurdering av hvorvidt dette trengs. Dette medlem mener derfor
det er nødvendig å igjen vurdere å innføre et slikt forbud mot koblingssalg.
Dette medlem mener at å oppsøke
helsehjelp skal være noe alle skal ha mulighet til. Dette medlem viser
til at det i flere mediesaker har vært fokus på inkassoselskaper
som raskere enn før sender krav til namsmannen på manglende betaling
for eksempelvis legebesøk. Dette medlem viser til at
dette kan føre til at regningene mangedobles raskt og blir uhåndterlige. Dette medlem viser
videre til at dette kan gjøre at mange dermed ikke oppsøker nødvendig
helsehjelp før problemene blir akutte, og havner i en gjeldsfelle
for bagatellmessige beløp. Dette medlem mener derfor
at det bør utredes et krav om egeninkasso som bør stilles for slike
medisinske kostnader, slik at kostnadene for pasientene ikke løper
løpsk uten at det ligger noen samfunnsmessig interesse bak at selskap
skal tjene svært høye summer på innkrevingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil på dette grunnlag fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå ulike gebyrer som påløper i forbindelse
med rettslig inndrivelse av gjeld, og vurdere hvordan disse kan
senkes og gjøres mindre belastende og rimelige for debitor.»
«Stortinget
ber regjeringen raskt sette i verk tiltak som er nødvendige for
å regulere ned nivået på maksimalsatsene som kan drives inn i forbindelse
med inkassovirksomhet.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en nedre grense for krav som kan tvangsinndrives
gjennom tvangssalg av fast eiendom eller borettslagsandel, eller
en regel om at det må være et vilkår om forholdsmessighet mellom behandlingen
og kravets størrelse.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å endre
reglene for tvangsinndrivelse slik at det åpnes for at namsmannen
kan avvise bagatellmessige krav.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for, og komme tilbake til Stortinget
med forslag om, å innføre en beløpsgrense for hva som kan tvangsinndrives,
og åpne for at små krav mot enkeltpersoner kan samles opp for å
nå denne beløpsgrensen før de kan tvangsinndrives.»
«Stortinget
ber regjeringen følge opp forslag fra utredningen ‘Regler om kreditmarkedsføring’
fra 2016 om å forby andre fordeler (lokketilbud) for å ta opp usikret
kreditt.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om å pålegge egeninkasso
for usikret gjeld som gis etter en forenklet kredittvurdering.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede forbud mot salg av fordringer for usikret
gjeld som er gitt etter en forenklet kredittvurdering.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge fram forslag til hvordan egenandeler
i helsevesenet kun skal håndteres som egeninkasso, og at slike misligholdte gjeldsposter
må unntas fra krav om tvangssalg av bolig.»