Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Kjell-Idar Juvik, Stein Erik Lauvås og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Marte Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag
154 S (2018–2019). Representantforslaget inneholder forslag som
etter forslagsstillernes mening vil bidra til et mer rettferdig
boligmarked. Det foreslås utredninger av endringer i regler for
beskatning av eiendom, planverk og boligsosiale tiltak.
Komiteen imøteså skriftlige
innspill til forslagene. Frist for innspill ble satt til den 22. oktober
2019. Komiteen har
ikke mottatt noen innspill.
Komiteen har mottatt brev fra
kommunal- og moderniseringsministeren den 23. august 2019, hvor det
er gitt en vurdering av forslagene.
Komiteen viser til at eierlinja
står sterkt i Norge og at målet om at flest mulig skal eie egen
bolig, ligger fast.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringens overordnede mål i boligpolitikken er at alle
mennesker skal kunne skaffe seg og beholde en god bolig. De aller
fleste klarer å skaffe og beholde en god bolig uten hjelp fra det
offentlige. Likevel trenger mange hjelp til å skaffe seg og beholde
en god bolig. Det offentlige hjelpeapparatet skal prioritere å sikre
disse best mulig og effektiv hjelp. Derfor er det nødvendig at hjelpeapparatet
målrettes.
Disse medlemmer merker seg
at antallet bostedsløse er redusert fra 6 200 til 3 900 i perioden
2012–2016. Dette er det laveste tallet siden kartleggingen av bostedsløse
ble startet i 1996. Antallet bostedsløse barn har blitt mer enn
halvert.
Disse medlemmer viser også
til at bostøtten er et viktig virkemiddel for at alle skal kunne
skaffe seg og beholde et godt sted å bo. Disse medlemmer viser videre
til at det er gjennomført flere forbedringer i bostøtten siden 2013.
Blant annet utbetales bostøtten basert på mer oppdaterte inntektsopplysninger,
boutgiftstaket er økt gjentatte ganger og særlig barnefamilier er prioritert
innenfor ordningen.
Disse medlemmer mener Husbankens
startlånsordning også er et viktig virkemiddel for å sikre at flere
går fra å leie til å eie bolig. Disse medlemmer merker seg at det
i 2018 ble gitt tilsagn på et rekordhøyt startlånsbeløp fra norske
kommuner. Over 9 mrd. kroner ble lånt ut til 6 900 husstander. Ordningen
har gjort det mulig for mange familier å kjøpe egen bolig, og å
gå fra leie til eie.
Disse medlemmer er positive
til at regjeringen har varslet at en stortingsmelding om den boligsosiale politikken
skal presenteres i løpet av 2020.
Disse medlemmer viser til at
de fleste nordmenn eier sin egen bolig. Andelen boligeiere har ligget stabilt
høyt over flere år. Et slikt selveierdemokrati bidrar til å spre
økonomisk makt, gir gode bomiljø, forutsigbarhet og bidrar til verdiskaping.
I tillegg gir det god velferd for den enkelte. Disse medlemmer viser til at
regjeringen fører en aktiv boligpolitikk som vil bidra til å bevare
selveierdemokratiet. Disse
medlemmer merker seg at de fleste som kjøper bolig i 20- og
30-årene, gjør dette uten hjelp fra andre.
Disse medlemmer registrerer
at boligprisene har økt mye, særlig i pressområdene, men at prisveksten nå
flater ut. Årsaken til boligprisveksten er sammensatt. En av årsakene
er at antallet boliger er for lavt. Regjeringen vil derfor fortsette
å tilrettelegge for raskere, enklere og billigere boligbygging. Disse medlemmer viser blant
annet til regjeringens arbeid med å fulldigitalisere byggeprosessene,
forenklinger av regelverk og vurdere endringer i plan- og bygningsloven. Disse medlemmer understreker
at kommunene har ansvaret for å sikre et tilstrekkelig areal til
boligbygging.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil at alle skal ha mulighet
til å skaffe seg og beholde en egnet bolig og være en del av et
trygt bomiljø og lokalsamfunn. Bolig skal ikke være et gode forbeholdt
de som kan få hjelp til å komme seg inn på markedet, men en viktig
del av velferdssamfunnet.
Dette medlem mener bolig er
så avgjørende at retten til bolig må grunnlovsfestes, og viser til
begrunnelse for dette i egne forslag til endringer i Grunnloven (Dokument
12:27 (2015–2016)). Et samfunn som ikke har nok boliger til borgere
som enten varig eller i en fase av livet har dårlig råd, vil preges
av store sosiale forskjeller og av at økonomiske eller sosiale problemer
forsterkes. Samfunnets innsats på områder som helse, omsorg og skole
vil ikke fungere effektivt for personer uten bolig. Store sosiale
boligforskjeller vil også påvirke lokalsamfunn og byutvikling. Boligpolitikk
som sikrer alle en god bolig, vil dempe ulikhet og skape gode lokalsamfunn
for alle.
Dette medlem viser til at selv
om mange bor godt, sliter andre med å skaffe seg og beholde en trygg
og egnet bolig, Alle skal ha et trygt sted å bo, og det kan ikke markedet
alene sørger for. Det må omfatte både mulighet for flere til å eie
selv og mulighet til å bo til leie i ikke kommersielt boligmarked
for de som trenger det eller ønsker det.
Selv om rundt 80
pst. i Norge bor i egen bolig, er det 20 pst. som bor mer usikkert
i leieboliger til svært høye priser også i kommunale utleieboliger. Dette medlem viser
til Representantforslag 102 S (2018–2019) og Innst. 304 S (2018–2019)
om nødvendige endringer i husleieloven for å sikre at sosiale utleieboliger
har leiepriser vanskeligstilte kan betale, og andre forsterkninger
av den sosiale boligpolitikken. Dette medlem viser også til
egne forslag om styrket bostøtteordning i representantforslag og
i budsjettsammenheng.
Dette medlem mener det er et
stort behov for å bygge flere leie til eie-boliger. Videre må de
boligsosiale virkemidlene som bostøtte økes for å sikre botrygghet til
mennesker med lave inntekter. Rimelige boliger skal sikre ulike
befolkningsgrupper et alternativ, med ulik grad av offentlig finansiering
og støtte. Dette er boliger som er bygget for fellesskapsløsninger.
Dette vil gi mer frihet til enkeltmennesket, de som ønsker det skal
slippe å ta opp skyhøy gjeld for å skaffe seg et sted å bo.
Boligpolitikken må
bli mer rettferdig og sikre at flere kan eie og gjøre det tryggere
og økonomisk overkommelig å leie. Det er behov for endringer på
mange områder, som i boligpolitikken og boliglovgivningen, i skattepolitikken,
i plan- og bygningsloven og i de sosiale virkemidlene.