Arbeidsliv
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at
kjernen i den norske samfunnsmodellen ligger i arbeidslivet, der
velorganisert arbeidsliv og trepartssamarbeid er de mest grunnleggende
særtrekkene. Lønnsdannelsen og sentrale deler av den økonomiske
politikken hviler på at man har organiserte parter i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at dette
temaet fremdeles ikke er ivaretatt godt nok i læreplanene, og viser
til at Utdanningsdirektoratet har mottatt flere konkrete forslag
til hvordan temaet kunne blitt bedre inkludert i læreplanene. Disse medlemmer merker
seg at «arbeidsliv» som tema ikke er tatt inn i noen av kompetansemålene
i faget samfunnsfag på noen trinn i grunnskolen.
Disse medlemmer mener at kunnskap
om arbeidslivet øker relevansen i utdanningene. Det kan gi mer motiverte
elever og elever som er bedre forberedt til å tre inn i et krevende
arbeidsliv.
I tiden framover
vil kommuner, skoler og lærere måtte gjøre et stort arbeid med å
konkretisere hvordan planene skal utføres i praksis. Det er etter disse medlemmers vurdering
avgjørende å sette skoler og lærere i stand til å implementere målene
i læreplanene på en god måte. Denne jobben gjøres vanskeligere av
at regjeringen ikke stiller opp med tilstrekkelige midler til læremidlene
som skal utformes.
I en tid
der organisasjonsgraden i det norske arbeidslivet faller, mener medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti at det er innlysende at elevene
bør lære mer, og ikke mindre, om hvordan det norske arbeidslivet
fungerer, og om hvor viktig det er å fagorganisere seg.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener et velorganisert arbeidsliv
har vært helt sentralt i Norges utvikling og vil være helt sentralt
i årene som kommer. Det er bred enighet om at måten man har organisert
arbeidslivet og samfunnet på i Norge, har gitt gode resultater i
form av høy sysselsetting, omstillingsevne og produktivitet og et
arbeidsliv med høy grad av læring.
Dette medlem mener derfor at
det er avgjørende at norske elever lærer om det organiserte arbeidslivet,
og hvordan trepartssamarbeidet utgjør en bærebjelke i den norske
modellen. Dette
medlem merker seg at regjeringen i den siste og avgjørende
høringsrunden ikke har lyttet til faglige råd, og at man derfor
har fastsatt læreplanene på bakgrunn av Høyres ideologi på tross
av Stortingets føringer, læreplangruppenes faglighet og arbeidslivets
kompetansebehov.
Dette medlem mener at dette
er nok en bekreftelse på at landet har en regjering som ikke evner
å møte de utfordringene dagens samfunns- og arbeidsliv står overfor.
Regjeringen skriver i Granavolden-plattformen at den anerkjenner
uorganiserte arbeidstakere. Regjeringen åpner nå for at fremtidens
elever ikke skal lære tilstrekkelig om det organiserte arbeidslivet,
som er kjernen i den norske samfunnsmodellen. Det organiserte arbeidslivet
har gitt gode resultater i form av høy sysselsetting, omstillingsevne
og produktivitet, og et arbeidsliv med en høy grad av læring. Kunnskap
om dette er viktig for å forstå hvordan det norske samfunnet har kunnet
vokse fram til et av verdens beste land å bo og leve i.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innlemme det tverrfaglige temaet 'bærekraftig utvikling'
i læreplanene i engelsk og matematikk, i tråd med læreplangruppens forslag.»
«Stortinget
ber regjeringen se til at kompetansemål som bidrar til økt kunnskap
om det organiserte arbeidslivet, blir ivaretatt i relevante læreplaner.»