Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter C. Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til at departementet foreslår å skille ut det som gjelder straffegjennomføring
utenfor fengsel med elektronisk kontroll, ved å regulere dette i
§ 16 a. Nåværende § 16 a om bøtetjeneste blir ny § 16 b. Straffegjennomføringsloven
§ 16 regulerer både straffegjennomføring utenfor fengsel med særlige
vilkår (hjemmesoning) og straffegjennomføring utenfor fengsel med
elektronisk kontroll (fotlenke).
Komiteen viser videre til at
forslaget til § 16 a i hovedsak viderefører dagens ordning etter
§ 16 annet ledd, men at gjennomføringstiden for straffegjennomføring
med elektronisk kontroll økes fra 4 til 6 måneder. Domfelte som
er varig soningsudyktig, skal i departementets forslag ikke være
omfattet av vilkåret om at den ubetingede fengselsstraffen eller
resterende tid frem til forventet løslatelse er maksimalt 6 måneder.
Departementet foreslår også at det gis hjemmel for at kriminalomsorgen,
ved straffegjennomføring med elektronisk kontroll, kan bruke digital
teknologi for å kontrollere domfeltes identitet, geografiske posisjon,
bevegelse og eventuell rusbruk.
Komiteen sluttar opp om regjeringa
sine forslag til endringar i straffegjennomføringslova knytt til
straffegjennomføring med elektronisk kontroll. Komiteen ser det som positivt
at gjennomføringstida vert utvida frå 4 til 6 månadar, noko som
vil gi fleire domfelte mogelegheit til å gjennomføre straff med
fotlekkje. Komiteen viser
vidare til at forsking og evaluering har synt at domfelte som gjennomfører
straff med fotlekkje, har mindre grad av tilbakefall til kriminalitet
enn dei som gjennomfører straff i fengsel, og at fotlekkje er eit samfunnsmessig
lønsamt tiltak.
Komiteen er også samde i at
dagens bruk av berre RF-basert teknologi, for å kontrollere soning
med fotlekkje, har avgrensingar. Komiteen meiner difor at å gi
kriminalomsorga heimel til å kunne nytte digital teknologi i tillegg
til RF-teknologi, for å kontrollere at den domfelte overheld vilkåra
for fotlekkje, styrkjer kriminalomsorga si mogelegheit for kontroll
vesentleg.
Komiteen ser det som viktig
av omsynet til personvernet at digital teknologi berre skal nyttast
så langt det er naudsynt av tryggleiksmessige grunnar, og berre aktiverast
ved omgåing eller vilkårsbrot. Komiteen er vidare positive
til at sporingsdata mv. skal slettast etter fullført straffegjennomføring
med mindre domfelte har omgått eller brote vilkåra for fotlekkje,
og informasjonen av den grunn må brukast i ei straffesak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti synes det er
positivt med en utvidelse av elektronisk kontroll (EK). Disse medlemmer viser
til at dette er en direkte oppfølging av Arbeiderpartiets og Sosialistisk
Venstrepartis tidligere forslag vedrørende det samme. For mange
vil EK være en soningsform som fremmer rehabilitering på grunnlag
av nærhetsprinsippet og normalitetsprinsippet for gjennomføring,
andre vil derimot ha nytte av at deler av soningen foregår i åpent
fengsel med lav sikkerhet for å kunne jobbe med de bakenforliggende
grunnene til kriminaliteten, slik som rusproblematikk.
Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag til endringer i straffegjennomføringsloven med mål om endringer
og utvidelse av muligheten til straffegjennomføring med elektronisk
kontroll. Disse
medlemmer vil understreke både de samfunnsøkonomiske og rehabiliteringsmessige
begrunnelser for å sikre soning med elektronisk kontroll. Soning
med elektronisk kontroll vil begrense friheten til den straffedømte
ut over hjem og arbeid. Straffedømte soner på lav sikkerhet, men
med mulighet til å opprettholde arbeid og kontakt med viktige sosiale
relasjoner, noe som reduserer tilbakefallsprosenten. I dette perspektiv
vil disse medlemmer minne
om konklusjonene i Sivilombudsmannens rapport av 18. juni 2019 om
stor risiko for ulovlig isolasjon i norske fengsler, og med det
risiko for brudd på forbudet mot tortur og umenneskelig behandling.
I denne sammenheng er bruk av elektronisk kontroll et utmerket virkemiddel
for kriminalomsorgen for å minimere risiko for isolasjonsskader.
Disse medlemmer støtter regjeringens
målsettinger, men i dette perspektiv finner disse medlemmer at regjeringen
går motsatt vei når de samtidig ønsker å legge ned flere fengsler
med lav sikkerhet, med resultat at flere av disse straffedømte må
overføres til fengsler med høy sikkerhet. Disse medlemmer registrerer
at regjeringens begrunnelse for økt soning med elektronisk kontroll,
går diametralt i motsatt retning av regjeringens politikk med hensyn
til utviklingen av norske fengsler.