1.2 Tilbakekall av statsborgerskap – valg av saksbehandlingsprosedyre
I høringsnotatet
omtalte departementet to alternative behandlingsmåter for tilbakekall
av statsborgerskap. Det ene alternativet var at saker om tilbakekall
av statsborgerskap etter § 26 annet ledd skal behandles av domstolen
i første instans. Det ble også beskrevet et alternativ hvor det
fortsatt er forvaltningen som fatter vedtak, men hvor rettssikkerheten
styrkes. Det ble bedt om høringsinstansenes syn på begge alternativene.
En oppsummering gis
i kapittel 6.3 i proposisjonen.
Departementet viser
i proposisjonen til at forslaget om domstolsbehandling i første
instans er blitt møtt med sterk prinsipiell motstand fra de sentrale
aktørene i justissektoren. Det vises til at en behandling av tilbakekallssakene
i domstolen i første instans vil rokke ved maktfordelingsprinsippet
som sikrer at statsmaktene er delt mellom lovgivende, utøvende og
dømmende myndighet. Å pålegge domstolene forvaltningsoppgaver vil bryte
med dette prinsippet og bidra til å svekke tilliten til domstolene.
Domstolsbehandling i første instans vil videre føre til at saksbehandlingstiden
for denne typen saker øker. Merutgiftene ved domstolsbehandling
i første instans sammenlignet med dagens ordning er også betydelige.
Etter departementets oppfatning vil domstolsbehandling i første
instans ikke oppfylle formålet om å bedre rettssikkerheten i disse
sakene på en hensiktsmessig måte. Departementet konstaterer at det foreligger
tungtveiende argumenter som taler mot alternativet om domstolsbehandling
i første instans, både av prinsipiell, praktisk og økonomisk karakter.
Departementet påpeker at kontrollen som domstolene utøver over forvaltningsvedtak
etter maktfordelingsprinsippet, er ment som en rettssikkerhetsgaranti
for borgerne. Ved å overføre en del av forvaltningsoppgavene til
domstolene fjernes denne kontrollmyndigheten, og rettssikkerhetsgarantiene
vil således svekkes. Departementet vurderer også at legitimiteten
til domstolene vil svekkes, dersom domstolene skal utføre saksbehandling
i første instans istedenfor kontroll av forvaltningens vedtak. Etter
maktfordelingsprinsippet er det domstolenes oppgave å føre legalitetskontroll,
og ikke drive forvaltning. Departementet viser her til Høyesteretts
uttalelse i Rt. 2001 s. 995.
Departementet vurderer
at det er betenkelig å overføre én forvaltningsoppgave fra forvaltningen
til domstolene. Departementet mener det ikke foreligger gode grunner
til at tilbakekall av statsborgerskap ikke kan behandles av forvaltningen
i første instans. Departementet viser til at andre inngripende vedtak
fattes av forvaltningen i første instans, herunder avslag på søknad
om beskyttelse, avslag på søknad om familiegjenforening og tilbakekall
av permanent oppholdstillatelse.
Slik flere høringsinstanser
påpeker, ligger det rettssikkerhetsgarantier i den spesialkompetanse
UDI og UNE har på saksområdet.
Departementet viser
videre til at ved å beholde tilbakekallssakene i forvaltningen,
så vil hver enkelt sak kunne være gjenstand for kontroll i flere
instanser enn dersom oppgaven legges til domstolene i første instans.
Enkelte av høringsinstansene
har påpekt prinsipielle argumenter til støtte for alternativet om
domstolsbehandling i første instans. Domstolsbehandling av tilbakekallssaker
vil, slik flere høringsinstanser påpeker, gi mulighet for direkte
og muntlig bevisførsel for retten, der parten vil være representert
av en advokat som vil kunne imøtekomme statens argumenter direkte.
Hensynet til kontradiksjon vil på denne måten bli godt ivaretatt.
Etter departementets syn er hensynet til kontradiksjon ivaretatt
gjennom dagens forvaltningssystem, og dette kan således ikke få
avgjørende vekt ved valg av avgjørelsesform.
Flere høringsinstanser
påpeker utfordringer av praktisk karakter som vil oppstå dersom
domstolene skal avgjøre saker om tilbakekall av statsborgerskap
i første instans. Som påpekt i høringsnotatet, ville spørsmålet
om eventuell utvisning i etterkant av tilbakekall av statsborgerskap
fortsatt bli avgjort av utlendingsforvaltningen i etterkant av en
dom om tilbakekall av statsborgerskap. Det kan settes spørsmålstegn
ved om domstolene i en slik situasjon vil være i stand til å foreta
en reell vurdering av hvilke konsekvenser et eventuelt tilbakekall
av statsborgerskapet ville få for den saken gjelder. Departementet
mener dette taler mot å innføre et system hvor domstolene avgjør
saker om tilbakekall av statsborgerskap i første instans.
Flere høringsinstanser
peker på at saksbehandlingstiden ville bli svært lang dersom tilbakekallssakene overføres
til domstolen i første instans. Departementet bemerker at i tillegg
kommer at spørsmålet om utvisning eller ny oppholdstillatelse ville
måtte avgjøres av forvaltningen i første instans etter dom om tilbakekall av
statsborgerskap. Dermed vil det kunne gå flere år før personen får
avklart sin oppholdsstatus i Norge.
Departementet peker
på at forvaltningen raskere enn domstolene vil kunne omstille seg
til å behandle et stort antall tilbakekallssaker i løpet av kort
tid, når restansene skal nedbygges.
Som flere av høringsinstansene
har påpekt ville domstolsbehandling i første instans også kunne
medføre uønsket eksponering for den saken gjelder.
Departementet viser
til at det i tillegg foreligger sterke økonomiske hensyn som tilsier
at forvaltningen fortsatt bør fatte vedtak i saker om tilbakekall
av statsborgerskap.
Basert på drøftelsene
vurderer departementet at det foreligger tungtveiende grunner til
at tilbakekall av statsborgerskap fortsatt bør skje ved vedtak i
forvaltningen. Departementet fremmer på den bakgrunn ikke forslag
i proposisjonen om domstolsbehandling i første instans av saker
om tilbakekall av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet
ledd.