1.7 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og uavhengig representant
Ulf Leirstein, viser til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet,
herunder regnskapet for administrasjonen av Svalbard, alle årsregnskaper avlagt
av statlige virksomheter og andre myndigheter som er regnskapspliktige
til staten, samt gitt en orientering om revisjon av Sametingets
tilskuddsforvaltning for regnskapsåret 2018.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen i sin erklæring om revisjon av statsregnskapet og
regnskapet for administrasjonen av Svalbard anser de fleste årsregnskapene
til departementene og underliggende virksomheter å være uten vesentlige
feil eller mangler, og at resultatet av den finansielle revisjonen
viser at regnskapene i hovedsak er korrekt avlagt. Riksrevisjonen
har avgitt totalt 227 revisjonsberetninger til statlige virksomheter
og andre myndigheter som er regnskapspliktige til staten.
Komiteen har videre merket
seg at Riksrevisjonen har konkludert med vesentlige feil i årsregnskapene
for Forsvaret, Forsvarets forskningsinstitutt og Ombudsmannen for
Forsvaret, samt at Fond for offentlig helsetjeneste og Fond for
privat helsetjeneste ikke har fått sine regnskap godkjent. Det er
videre registrert brudd på administrativt regelverk for 9 virksomheter: Forsvarsdepartementet,
ytterligere tre i forsvarssektoren, Helsedirektoratet, Mattilsynet,
Skatteetaten, Statens vegvesen og Universitetet i Tromsø.
Komiteen vil særlig fremheve
Forsvarsdepartementet, som med underliggende virksomheter har vært en
gjenganger for Riksrevisjonens og komiteens kritikk. Forsvaret har
heller ikke denne gang kunnet vise til regnskap uten anmerkninger
og har fått modifisert uttalelse om regnskapet for tredje år på
rad. Feiltolkning av lov om merverdiavgift har dessuten ført til
at Forsvarsdepartementet og tre underliggende virksomheter også
har fått modifiserte uttalelser når det gjelder det administrative
regelverket. Videre har åpningsbalansen for Forsvarets ammunisjonsbeholdninger
vært satt for lavt, og følgelig ikke reflektert gjenanskaffelsesverdien. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen følger utviklingen nøye.
Komiteen viser til sine merknader
under de enkelte kapitler, men vil innledningsvis fremheve noen forhold
som krever særlig oppmerksomhet:
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen også for regnskapsåret 2018 har avdekket en rekke
svakheter ved informasjonssikkerheten. Riksrevisjonen finner det sterkt
kritikkverdig at politi- og lensmannsetaten ikke har sikret kritiske
IKT-systemer mot etterretning og angrep i henhold til krav i lov
om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten. Komiteen deler
Riksrevisjonens vurdering og ber om tilbakemelding om Justis- og
beredskapsdepartementets oppfølging i Dokument 1 (2020–2021).
Komiteen registrerer videre
at Riksrevisjonen fortsatt finner vesentlige svakheter i Oljedirektoratets informasjonssikkerhet,
og noterer seg at direktoratet, ifølge Riksrevisjonen, feilinformerer
departementet om sikkerhetstilstanden. Komiteen viser til at Riksrevisjonen
anser forholdet som sterkt kritikkverdig, og ber om å bli holdt
orientert om utviklingen.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen har satt søkelyset på anskaffelser og oppfølging
av arbeidsmarkedstiltak i arbeids- og velferdsetaten og funnet det kritikkverdig
at etaten ikke i tilstrekkelig grad kontrollerer at de forhåndskontrollerte
leverandørene av arbeidsmarkedstiltak oppfyller kravene i forskrift
om arbeidsmarkedstiltak som organisasjonsform. Disse kravene er
blant annet disponering av overskudd, uttak av utbytte og at tiltaksplasser
ikke skal virke konkurransevridende. Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering.
Riksrevisjonen har
også funnet det kritikkverdig at personer med nedsatt funksjonsevne
ikke er sikret like muligheter til å få tilrettelegging av bolig.
Ifølge Riksrevisjonen tolker etaten vilkåret for å få hjelp ulikt. Komiteen er
enig i Riksrevisjonens kritikk og vil understreke betydningen av
at mennesker med behov for tilpassing av bolig får mulighet til
å bo hjemme. Komiteen ber
Riksrevisjonen følge saken.
Komiteen viser til utfordringer
ved tverrsektoriell styringsinformasjon og rapportering på viktige
områder og støtter Riksrevisjonens anbefaling om at Finansdepartementet
som sitter med det overordnede ansvaret for økonomistyringen, vil
være rette instans til å ta fatt i utfordringene.
Komiteen har også merket seg
og støtter Riksrevisjonens kritikk av at Helse- og omsorgsdepartementet ikke
har sørget for at omorganiseringen av anskaffelsesområdet har ført
til mer effektiv ressursbruk, men snarere til økt ressursbruk og
økte kostnader for brukerne.
Komiteen deler videre Riksrevisjonens
kritikk av manglende rammer for avsetning av ubrukte budsjettmidler
ved universiteter og høgskoler og at utviklingen i avsetningen ikke
kommer fram på en samlet og tydelig måte i Kunnskapsdepartementets
rapportering til Stortinget. Komiteen har merket seg at
akkumulerte avsetninger av ubrukte budsjettmidler utgjorde 3,3 mrd. kroner
ved utgangen av 2018. Komiteen har
merket seg at det er fremlagt en tabell over utviklingen i avsetningene
i universitetene og høgskolene i budsjettproposisjonen for 2020,
men uten at årsakene klart fremgår. Komiteen støtter Riksrevisjonens
anbefaling om at det utarbeides et regelverk for avsetninger av
ubrukte budsjettmidler, og ber om at Stortinget får en årlig redegjørelse
for hvordan avsetningene av ubrukte budsjettmidler påvirker virksomhetenes
måloppnåelse og ressursbehov.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
finner myndighetenes saksbehandling og kontroll av produksjonstilskudd
og avløsertilskudd i jordbruket kritikkverdig, og forutsetter at
landbruksministeren iverksetter nødvendige tiltak for å håndtere
svakheter ved saksbehandlingen og sikre kontroll av produksjonstilskudd
og avløsertilskudd i jordbruket.
Komiteen viser til at Mattilsynets
kontroll av og innsats mot alvorlige brudd på dyrevelferdsloven
i landbruket lenge har stått på agendaen, og støtter Riksrevisjonens
kritikk av manglende systematisering av tilgjengelige data som grunnlag
for risikovurdering og derved mulighet for oppfølging.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
kritikk av at Nærings- og fiskeridepartementet ikke har utarbeidet
et mål- og resultatstyringssystem for å sikre informasjon om hvorvidt
Havforskningsinstituttet utnytter ressursene sine effektivt. Likeledes
Samferdselsdepartementets oppfølging av Luftfartstilsynet, hvor
Riksrevisjonen etterlyser bedre styringsinformasjon og oppfølging
av måloppnåelse, effektivitet og resultater.
Komiteen viser for øvrig til
at Riksrevisjonen har kritisert Utenriksdepartementets mangelfulle
etterlevelse av anskaffelsesregelverket samt manglende sikkerhetstiltak
for å forebygge dataangrep.
Komiteen registrerer med tilfredshet
at Riksrevisjonen i årets rapport redegjør for oppfølging av tidligere
revisjoner på de ulike departementenes områder. Dette bidrar til
å gjøre det enklere for komiteen å følge utviklingen i sakene over
flere år.
Komiteen vil særlig fremheve
følgende saker som ble omtalt under komiteens behandling av Dokument
1 (2018–2019):
Allerede i Dokument
1 (2015–2016) rapporterte Riksrevisjonen om alvorlige svakheter
i sikkerheten og kontrollen ved saksbehandling og utstedelse av
biometriske pass. Saken ble fulgt opp både av Riksrevisjonen og
kontroll- og konstitusjonskomiteen under behandlingen av Dokument
1 (2016–2017), (2017–2018) og (2018–2019). Komiteen registrerer at Justis-
og beredskapsdepartementet opplyser i Prop. 1 S (2019–2020) at ferdigstillelse
først er forventet i 2020.
Komiteen viser også til sine
merknader i Dokument 1 (2018–2019) vedrørende svakhetene i politiets forvaltning
av sivile våpen. Komiteen var
sterkt kritisk til at det ikke fantes oversikt over et stort antall
våpen, og at det nasjonale våpenregisteret var beheftet med betydelige
svakheter. Komiteen har
merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet opplyser at politidirektoratet
arbeider med saken, og ber om å bli orientert om status i Dokument
1 (2020–2021).
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har revidert sametingsrådets styringssystem for måloppnåelse for budsjettåret
2018. Revisjonen er rapportert til Sametinget, og Riksrevisjonen
har funnet det hensiktsmessig at også Stortinget orienteres om revisjonen
og funn. Sametingsrådet er delegert myndighet til å forvalte midlene som
stilles til disposisjon for Sametinget over det årlige statsbudsjettet.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen konkluderer sin revisjon med at sametingsrådet ikke
har et styringssystem med rutiner som er hensiktsmessige for å sikre
måloppnåelse i tråd med Sametingets vedtak og forutsetninger, og
at det er svakheter ved sametingsrådets utforming og forvaltning
av tilskuddsordningene.
Komiteen konstaterer at sametingsrådet
har tatt fatt i svakhetene og vil gjennomføre tiltak i tråd med Riksrevisjonens
anbefalinger. Komiteen tar
opplysningene om Riksrevisjonens revisjon av sametingsrådets styringssystem
for måloppnåelse til orientering.