Svar på representantforslag
dokument 8:146 S (2018–2019) om en desentralisert høyere utdanning
for kvalitet, velferd og bærekraftige lokalsamfunn
Jeg viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken, Mona Fagerås, Lars
Haltbrekken og Kari Elisabeth Kaski om en desentralisert høyere
utdanning for kvalitet, velferd og bærekraftige lokalsamfunn.
I det videre vil
jeg kommentere de konkrete forslagene i representantforslaget.
1.
Styret for Nord
universitet vurderer nå den interne organiseringen av universitetet,
herunder hvilke studiesteder universitetet bør ha. Rektor og administrasjonen ved
universitetet har utarbeidet et forslag som er lagt frem for styret.
Styret har diskutert videre prosess og sendt forslaget på høring,
og har også bedt om ytterligere utredninger.
I et brev til Nord
universitet, sendt i forkant av styremøtet 30. april 2019, har jeg
vist til at det er viktig at styret vurderer hvilke konsekvenser
studiestedstrukturen kan få for andre deler av arbeids- og samfunnslivet, og
hvordan behovene kan ivaretas på de stedene som kan få de største
endringene. Jeg har i brevet lagt til grunn at styret særlig vurderer
hvordan behovene til helseforetakene kan dekkes, og at styret ikke
forskutterer konklusjoner i pågående lokaliseringsdiskusjoner.
Fastsetting av ny
studiestedstruktur vil innebære vanskelige avveininger av hvordan
ressurser best kan benyttes for at universitetet ivaretar sitt samfunnsoppdrag
og utdanner kandidater som arbeidslivet og regionen etterspør. Jeg
har merket meg at styret for universitetet i nevnte styremøte blant
annet ba om at konsekvenser som endringer i studiestedsstruktur
kan få for andre deler av arbeids- og samfunnsliv, må belyses og vurderes.
Som nevnt er forslaget
til ny studiestedstruktur på høring, og universitetet jobber med
ytterligere utredninger. Jeg legger til grunn at utredningene styret
har bedt om, samt synspunkter som kommer frem i høringen, blir grundig
vurdert av styret og administrasjonen. Jeg mener at regjeringen
ikke skal gripe inn i prosessen som nå pågår.
2. og 3.
Organiseringen av
universitets- og høyskolesektoren er svært viktig, ikke bare for
studentene og de ansatte, men for hele samfunnet. Derfor la regjeringen
i 2015 frem en stortingsmelding om strukturreformen i universitets-
og høyskolesektoren, Meld. St. 18 (2014-2015) Konsentrasjon for kvalitet, strukturreform
i universitets- og høyskolesektoren (strukturmeldingen). Stortingsmeldingen
viser til dialogen mellom Kunnskapsdepartementet og universitetene
og høyskolene, og hvilke sammenslåinger som det ble jobbet med.
Jeg mener regjeringen gjennom strukturmeldingen har lagt frem en helhetlig
plan for fremtidig struktur for høyere utdanning i Norge.
I strukturmeldingen
viser regjeringen til at det er nødvendig å endre strukturen i universitets-
og høyskolesektoren og samle ressursene på færre, men sterkere institusjoner.
En del studiesteder har hatt vanskelig for å tiltrekke seg studenter
og ansatte. Dette har vært en vedvarende tendens, og befolkningsutviklingen
fremover tilsier at en del studiesteder kan få enda dårligere rekrutteringsgrunnlag
i årene som kommer. For å møte denne utviklingen, har det vært viktig
at institusjonene har tilstrekkelig store fagmiljøer, at de kan
omstille virksomheten og tilby utdanninger der det er størst behov og
etterspørsel.
Strukturreformen
ble gjennomført for å styrke kvaliteten på utdanningen og forskningen.
Videre var det et viktig mål at tilgangen til høyere utdanning skal
være god over hele landet, og institusjonenes regionale rolle skal
videreutvikles. Uavhengig av hvor utdanningene tilbys, må de være
forankret i solide fagmiljøer og holde høy kvalitet. Studietilbudene
må tilpasses ulike typer studenter og gi muligheter til å lære hele
livet.
Strukturmeldingen
viser til at sammenslåingene som regjeringen ville gjennomføre,
gjaldt institusjoner, ikke studiesteder. Universitets- og høyskoleloven
slår fast at styret for en institusjon har ansvaret for å legge strategien,
fastsette organiseringen og disponere ressursene. Hvilke studiesteder
en institusjon skal ha, hvordan utdanningen og forskningen skal
organiseres, og hva som skal tilbys hvor, er det styret ved Nord
universitet nå arbeider med.