Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen,
Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Forsknings-
og høyere utdanningsminister Iselin Nybø har uttalt seg om forslaget
i brev av 21. mai 2019. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken 30. september 2019.
Komiteen viser til at strukturreformen
i høyere utdanning, som ble initiert av regjeringen i Meld. St.
18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet-strukturreform i universitets-
og høyskolesektoren (strukturmeldingen), har ført til de største
organisatoriske endringene i universitets- og høyskolesektoren på
25 år. Intensjonen bak reformen var å øke kvaliteten på utdanninger
og forskning ved å samle ressursene i sektoren på færre institusjoner.
Som en følge av strukturreformen har 33 statlige universiteter og
høyskoler blitt redusert til 21. Det har i tillegg blitt gjennomført
flere endringer i den private delen av sektoren. Som en konsekvens
av strukturreformen ble Universitetet i Nordland (UiN), Høgskolen
i Nesna (HiNe) og Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) slått sammen
med virkning fra 1. januar 2016.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at i fusjonsplattformen mellom UiN og HiNe ble det slått fast
at «Nåværende studiesteder skal styrkes, og bli mer betydningsfulle
i deres regioner», mens det i fusjonsplattformen mellom alle tre
institusjonene heter: «Det nye universitetet organiseres som et
flercampusuniversitet med dagens studiesteder».
Disse medlemmer viser til at
fusjonen mellom Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna ble
endelig besluttet av regjeringen i kgl.res. 19. juni 2015, der det
i teksten heter som følger:
«En sammenslåing
av Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna skal gi regionen
en sterk nasjonal aktør innenfor høyere utdanning og forskning og
sikre bærekraft både for virksomheten på Helgeland og for universitetet
som helhet. Universitetet og høyskolen har som mål at universitetet
etter sammenslåing styrker Helgeland i et langsiktig perspektiv,
samtidig som det støtter og løfter tilgangen på relevant kompetanse
for Nordland, Nord-Norge og Norge.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Nord universitet ble opprettet ved sammenslåingen av
Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag
gjennom kgl.res. 9. oktober 2015, altså fire måneder etter fusjonen
mellom Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna. Ordlyden i
fusjonsplattformene og vedtak som er knyttet til disse to fusjonene,
er ulik.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre
til at fusjonsplattformen for opprettelsen av Nord universitet,
som ble behandlet av de respektive styrene 30. september 2015, og
som lå til grunn for den kgl.res. av 9. oktober samme år, fastslår
studiestedsstrukturen. I plattformens del 8 heter det som følger:
«Campusstrukturen:
Det nye universitetet organiseres som et flercampusuniversitet med
dagens studiesteder. Studiesteder utenfor Campus Bodø organiseres med
en stedlig ledelse. Det overordnede ledelsesprinsippet for universitetet
er enhetlig ledelse, og stedlig ledelse skal i størst mulig grad
reflektere dette.»
Disse medlemmer mener styrets
strukturvedtak i juni 2019 bryter med disse forutsetningene for
fusjonen.
Komiteen vil
påpeke at universitetene og høyskolene har en bred samfunnsrolle.
Norge er et langstrakt land. Komiteen vil understreke at
tilgang på kvalifisert arbeidskraft er en forutsetning for å opprettholde
bosetting og arbeidsplasser og å videreutvikle tjenestetilbud over
hele landet. Derfor har Norge bygd ut tilbudet om høyere utdanning
i alle regioner. Dette er med på å sikre tilgang til kompetente
fagfolk, spesielt helse- og undervisningspersonell, samt ingeniører
og økonomer til næringslivet og offentlig forvaltning i alle deler
av landet.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for representantforslaget er prosessen rundt framtidig studiestedsstruktur
ved Nord universitet, som ledet fram mot styrebeslutningen i juni
2019 om å avvikle studiestedene i Sandnessjøen, Verdal og på Nesna. Komiteen merker seg
at forslagsstillerne og en rekke organisasjoner som har gitt høringsinnspill,
påpeker at en slik beslutning vil få konsekvenser ut over de studiesteder
som berøres direkte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at også vertskommunene, regionene og Nord universitet som helhet
vil påvirkes av en redusert tilstedeværelse og sentralisering av
utdanningstilbudet.
Komiteen er
enig i at utredning av slike konsekvenser bør være en del av slike
prosesser, og mener derfor at det er særskilt nødvendig å vurdere
hvordan distriktenes muligheter til å skaffe seg kvalifisert arbeidskraft,
spesielt innenfor profesjonsutdanningene, vil påvirkes av endringer
i studiestedsstrukturen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at styret ved Nord universitet i april 2019 ba om en
grundigere analyse av behovet for å utdanne kandidater til offentlig
sektor og arbeidsliv i og for de ulike regionene, herunder konsekvenser
av endringer i studiestedsstruktur for andre deler av arbeids- og
samfunnsliv, som del av sitt beslutningsgrunnlag i juni 2019.
Flertallet vil påpeke at strukturreformen
ble gjennomført for å styrke kvaliteten på utdanningen og forskningen.
Videre var det et viktig mål at tilgangen til høyere utdanning skal
være god over hele landet, og at institusjonenes regionale rolle
skal videreutvikles. Uavhengig av hvor utdanningen tilbys, må den
være forankret i solide fagmiljøer og holde høy kvalitet.
Komiteen merker
seg at når det gjelder forslagsstillernes forslag om en helhetlig
plan for høyere utdanning, anser regjeringen at dette allerede er
ivaretatt gjennom strukturmeldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslagsstillernes forslag om en plan for hvordan man kan oppfylle
intensjonene i strukturmeldingen om å styrke studiestedene slik
at de kan bli mer betydningsfulle i sin region. Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sin uttalelse til komiteen viser til at formålet
med strukturreformen var «(…) å samle ressursene på færre og sterkere
institusjoner». Samtidig uttaler statsråden i samme brev at «(…)
institusjonenes regionale rolle skal videreutvikles.»
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne er uenige i deler av premissene for den
administrative utredningen som ligger til grunn for styrevedtaket. Komiteen viser
til representantforslaget, der forslagsstillerne stiller spørsmål
ved beslutningsgrunnlaget for styrets vedtak. Det reageres spesielt
på at organiseringen som flercampus-universitet blir brukt som forklaring
på universitetets resultater innenfor forskning, og påstanden om
at studiestedene er preget av relativt små fagmiljøer med få og
lite aktive forskere. Komiteen viser
i den forbindelse til at kvaliteten ved de enkelte institusjonene
vurderes på bakgrunn av resultatskår på et sett av indikatorer.
En samlet komité skrev i innstillingen til strukturmeldingen, jf.
Innst. 348 S (2014–2015), følgende:
«Komiteen viser til
at departementet i tillegg til de ni nevnte indikatorene vil vektlegge
andre relevante forhold i den samlede, skjønnsmessige vurderingen
av institusjonenes kvalitet. Komiteen mener at faglig oppfølging
av studentene, studenttilfredshet og studentinvolvering i forskningsarbeidet
ved institusjonen bør inngå i denne vurderingen.»
Komiteen viser til at en enstemmig
komité understreket institusjonenes betydning for regionalt næringsliv
og ivaretakelse av institusjonenes regionale samfunnsoppdrag:
«Komiteen viser til
at de høyere utdanningsinstitusjonene spiller en viktig rolle for
regional utvikling og vekst. I et fremtidig landskap med færre institusjoner
og hvor skillelinjene mellom institusjonskategoriene blir mindre,
er det viktig å minne om betydningen av dette. Institusjonene skal
levere arbeidskraft til hele landet og til mange ulike profesjoner
og yrker, det er derfor avgjørende at dette perspektivet blir ivaretatt.»
Komiteen viser
til at det i strukturmeldingen og i komiteens innstilling ble understreket
at behovet for sammenslåinger gjaldt institusjoner og ikke studiesteder. Komiteen merker
seg at dette er gjentatt i statsrådens svar til komiteen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at universitets- og høyskoleloven slår fast at styret
for en institusjon har ansvar for å legge strategien, fastsette
organiseringen og disponere ressursene. I Innst. St. 348 S (2014–2015)
ble det understreket at det må også i fremtiden være opp til institusjonene
selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedsstruktur
innebærer. Flertallet merker
seg at dette er gjentatt i statsrådens svar til komiteen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet, som eneste parti,
reserverte seg mot en slik forståelse av strukturreformen og loven i
forbindelse med behandlingen av strukturmeldingen, og stod derfor
utenfor følgende merknad i innstillingen:
«Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, vil samtidig understreke
at det er viktig å sikre et desentralisert utdanningstilbud, og
viser i den sammenheng til meldingen hvor det presiseres fra regjeringen
at dette er en strukturreform på institusjonsnivå, ikke på studiestedsnivå.
Det må også i fremtiden, slik det er i dag, være opp til institusjonene
selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedstruktur
innebærer.»
Disse medlemmer mener den aktuelle
situasjonen ved Nord universitet viser at Senterpartiets analyse
var rett, og at strukturreformen får konsekvenser på studiestedsnivå,
samt at endringer i studiestedsstrukturen ikke kan overlates til
institusjonene alene.
Komiteen viser
videre til forslagsstillernes forslag om å stoppe den foreslåtte
endringen av studiestedsstruktur ved Nord universitet. I etterkant
av at representantforslaget ble fremmet i Stortinget i mai 2019
har styret ved Nord universitet den 26. juni d.å. fattet vedtak om
endringer i studiestedsstrukturen etter en forutgående høringsrunde
om rektors innstilling. Komiteen er kjent
med at det innen høringsfristen kom inn hele 263 høringsuttalelser.
Komiteen er kjent med at statsråden
i forkant av styremøtet 30. april d.å. sendte en henstilling til
styret om å vurdere hvilke konsekvenser en endret studiestedsstruktur
vil kunne få for øvrig arbeids- og samfunnsliv i regionen, særlig
hvordan behovene for helseforetakene kan ivaretas.
Komiteen registrerer at regjeringen
ut over dette ikke har til hensikt å gripe inn i prosessen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at henstillingen fra statsråden var i tråd med forventninger
som tidligere også har vært uttrykt gjennom blant annet strukturmeldingen.
Flertallet vil vise til at
strukturmeldingen pekte på styrets ansvar både for å utvikle institusjonen
på grunnlag av samlede ressurser og fagmiljø og for å vurdere hvordan
fagmiljø organiseres for å styrke kvaliteten. Flertallet vil vise til at
det var bred politisk enighet om grunnlinjene i strukturmeldingen.
Flertallet merker seg videre
at Universitets- og høgskolerådet (UHR) understreker at autonomien
er avgjørende for at universitetene og høyskolene skal utføre sitt
samfunnsoppdrag. Flertallet er
kritiske til overstyring fra regjering og storting, og innen utdanning
og forskning er det særlig viktig med frie institusjoner. I en tid
der akademia er under press fra politiske krefter mange steder i
verden, er det særlig viktig at vi slår ring rundt den institusjonelle
friheten som er en forutsetning for reell akademisk frihet.
Flertallet har en klar forventning
om at styrene også vektlegger sitt regionale ansvar og legger til
rette for desentralisert utdanning. Flertallet vil peke på at regional
utvikling er ett av målene med strukturreformen, jf. Meld. St. 18
(2014–2015). Dette ble også presisert ved Stortingets behandling
av strukturmeldingen gjennom Innst. 348 S (2014–2015), hvor et bredt
flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen understreket
«at det er viktig
å sikre et desentralisert utdanningstilbud, og viser i den sammenheng
til meldingen hvor det presiseres fra regjeringen at dette er en
strukturreform på institusjonsnivå, ikke på studiestedsnivå. Det må
også i fremtiden, slik det er i dag, være opp til institusjonene
selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedstruktur
innebærer».
Flertallet legger til grunn
at Nord universitet skal legge til rette for at alle delene av regionen
har tilgang til god kompetanse og arbeidskraft, gjennom ny studiestedsstruktur. Flertallet legger
også til grunn at styret har vurdert hvilke konsekvenser studiestedsstrukturen kan
få for andre deler av arbeids- og samfunnslivet, og hvordan behovene
kan ivaretas på de stedene som kan få de største endringene. Flertallet viser
til at Nord universitet selv opplyser at den nye studiestedsstrukturen
har som mål å øke antall utdannede sykepleiere og lærere.
Flertallet vil også trekke
frem at universiteter og høyskoler sammen med fylkeskommunene har
et særlig ansvar for å ivareta tilgang til desentralisert utdanning, noe
som også er trukket frem som et av de politikkområdene de nye regionene
vil ha et økt ansvar for fra 1. januar 2020. Flertallet viser også til
at regjeringspartiene i revidert nasjonalbudsjett 2019 satte av
30 mill. kroner til utvikling av fleksible utdanninger utenfor campus
og fleksible videreutdanningstilbud, og at det er foreslått 100
studieplasser til dette formål i forslaget til statsbudsjett for
2020, hvilket fullt opptrappet vil innebære 400 flere studenter
årlig. Målet er å legge til rette for at flere skal få tilgang til
høyere utdanning uten at de trenger å studere fast ved en universitets-
eller høyskolecampus. Universiteter og høyskoler kan søke om støtte både
for å utvikle og drifte slike fleksible utdanningstilbud.
Flertallet viser videre til
at regjeringen i Prop. 1 S (2019–2020) varsler en stortingsmelding
om styringspolitikken for statlige universiteter og høyskoler. Meldingen
vil gjennomgå helheten i styringen og forankre en klar og forutsigbar
styringspolitikk for statlige universiteter og høyskoler. Den vil
blant annet ta utgangspunkt i forslagene fra lovutvalget som vurderer
regelverket for høyere utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil sikre frie og uavhengige universiteter
og høyskoler i hele landet, som kan gi studentene forskningsbasert
undervisning av høy kvalitet, relevant og tilpasset et moderne kunnskapssamfunn,
og viser til at Arbeiderpartiet flere ganger har løftet verdien
av frie og uavhengige forsknings- og kunnskapsinstitusjoner i Stortinget. Disse medlemmer viser
videre til at da strukturmeldingen ble behandlet, understreket en
samlet komité at Norge har bygd ut tilbudet av høyere utdanning
i alle regioner, for å sikre tilgang til kompetente fagfolk, spesielt
helse- og undervisningspersonell og ingeniører, for bedrifter og
kommuner i hele landet.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet da Meld. St. 18 (2014–2015) ble behandlet, advarte
mot at regjeringen satte samfunnsoppdraget til universitets- og
høyskolesektoren i fare. Medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmet under behandlingen av Meld.
St. 18 (2014–2015) dette forslaget:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med konkrete
forslag om hvordan styrke UH-sektorens rolle i den regionale utviklingen.»
De rød-grønne partiene
la i begrunnelsen vekt på at de fryktet at regjeringens for ensidige
fokus på kvalitet, verdensledende miljøer og fortreffelighet kunne
svekke det regionale oppdraget høyere utdanningsinstitusjoner har
med å utdanne arbeidskraft. Regjeringspartiene stemte ned forslaget.
Debatten om Nord universitet viser etter disse medlemmers syn konsekvensene
av det.
Disse medlemmer vil vise til
at regjeringen tok initiativ til fusjonen som i 2016 resulterte
i at Nord universitet ble opprettet, men regjeringen har ikke stilt
opp med tilstrekkelig tid, økonomi og studieplasser til at universitetet
kunne komme styrket ut av fusjonen og levere på samfunnsoppdraget.
I desember 2018 ba departementet i tildelingsbrevet styret ved Nord
universitet om å beslutte ny studiestedsstruktur. Styret fikk etter disse medlemmers oppfatning
ikke et tydelig styringssignal i tildelingsbrev eller utviklingsavtale
for å sikre hensynet til regional utvikling. Styrets etterfølgende
vedtak om å legge ned studiestedene Nesna og Sandnessjøen har skapt
kraftige reaksjoner, både regionalt og nasjonalt. Nord-Trøndelag,
Helgeland og Nordland har stor mangel på lærere og sykepleiere,
og regionen trenger utdanningsinstitusjoner som bygger kompetanse
lokalt. Regjeringen har ikke tatt det overordnede ansvaret og sørget
for at sammenslåingen ledet til et bedre utdannings- eller forskningstilbud
for regionen.
Disse medlemmer mener at regjeringen
har feilet i sin styring av Nord universitet spesielt, og universitets-
og høyskolesektoren generelt. Dersom regjeringen i fortsettelsen
gir samme type styringssignaler til institusjonene, risikerer vi
dårligere tilgang til utdanning i hele landet.
Disse medlemmer viser til
at staten og politiske myndigheter har det overordnede ansvaret
for universitets- og høyskolesektoren, og at universitet og høyskoler har
institusjonell autonomi. Ansvaret for desentralisert utdanning i
hele Norge, og et helhetlig, mangfoldig høyere utdanningstilbud,
ligger hos statsråden og regjeringen. Budsjett, etatsstyring, tildelingsbrev,
utviklingsavtaler og styringsdialog gir regjeringen legitim innflytelse innenfor
dagens organisering og er viktige redskaper for å utøve politisk
styring uten å gå på bekostning av frie og uavhengige kunnskapsinstitusjoner.
Disse medlemmer framhever
at arbeidslivet vil ha stort behov for desentralisert utdanning
og etter- og videreutdanningstilbud framover, særlig for å gjennomføre
en bred kompetansereform, som Arbeiderpartiet tidligere har foreslått
i Stortinget. Disse
medlemmer viser videre til at Arbeiderpartiet i sine alternative budsjetter
har foreslått flere studieplasser, rekrutteringsstillinger og bygg
og infrastruktur i universitets- og høyskolesektoren.
En viktig årsak
til at Arbeiderpartiet har ønsket denne satsingen, er at disse medlemmer mener
regjeringen i etterkant av strukturmeldingen har satset for lite
og for ukoordinert på kapasitetsbygging i høyere utdanning, med
den konsekvens at Norge ikke får det mangfoldet av utdanninger landet
trenger for å møte samfunnsutfordringene. Disse medlemmer har etterlyst
opptrappingsplaner for studieplasser og rekrutteringsstillinger
i langtidsplanen for forskning og høyere utdanning, og mener det
er nødvendig å prioritere en langt større satsing på studieplasser
og stipendiater generelt og på velferdsstatens profesjoner som lærere,
sykepleiere og andre helsefagutdanninger, teknologer og ingeniører
spesielt. Disse
medlemmer ser behov for mer aktiv bruk av tildelingsbrev og
utviklingsavtaler for å sikre desentralisert, differensiert utdanning
over hele landet.
Disse medlemmer understreker
at det trengs politikk for kunnskap og for velferdssamfunn over
hele landet, og viser til forslaget fra Arbeiderpartiet som ble enstemmig
vedtatt under behandlingen av regjeringens trontale:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at høyere utdanningsinstitusjoner vektlegger
sitt regionale ansvar og desentralisert utdanning i hele landet.»
Disse medlemmer vil fremheve
at dette vedtaket gir en klar føring i det nødvendige arbeidet med
å sikre nok fagfolk i hele landet, også på Helgeland. Dette arbeidet
vil ikke lykkes dersom regjeringen ikke følger opp i budsjett og
med andre styringsvirkemidler. Disse medlemmer forventer
derfor en forsterket politikk for å styrke regional utvikling og
sikre vanlige folk over hele landet bedre tilbud om utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
sikre fortsatt lærerutdanning på Helgeland og Nesna og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å følge opp strukturmeldingen for høyere utdanning
med en plan for hvordan man styrker studiestedenes regionale rolle,
og der det beskrives hvordan de brede profesjonsutdanningene og
den praksisnære forskningen skal styrkes for å sikre tilgang til
desentralisert utdanning over hele landet. Fremtidig høyere utdanning
på Nesna skal være en del av planen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer også følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre lærerutdanning på Nesna, blant annet ved å
sikre økonomisk handlingsrom for utdanningen gjennom studieplasser,
rekrutteringsstillinger og styrket budsjett.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med den varslede gjennomgangen av
styringsprinsipper for høyere utdanning om å sørge for at målene
om regionalt ansvar og lik tilgang til høyere utdanning i hele landet styrkes,
og følges opp av utdanningsinstitusjonene.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at endring av studiestedsstruktur er omtalt i utviklingsavtalen
mellom Kunnskapsdepartementet og Nord universitet, som er gjengitt
i tildelingsbrevet til Nord universitet. Utviklingsavtalene er avtaler
diskutert og inngått mellom departementet og utdanningsinstitusjonene.
Det stemmer på denne bakgrunn ikke at regjeringen ensidig har pålagt universitetsstyret
å endre studiestedsstruktur.
Flertallet viser videre til
at det i utviklingsavtalen, gjengitt i tildelingsbrevet for 2018,
blant annet står følgende:
«Lærerutdanningene
er en nasjonal satsning, og viktig for utviklingen av hele regionen
der Nord universitet har studiesteder. […] For å imøtekomme regionens behov
skal universitetet uteksaminere et tilstrekkelig antall godt kvalifiserte
og reflekterte kandidater som kan tilpasse seg fremtidens skole.»
Videre står det
«Nord universitets
faglige profil definerer universitetets faglige satsinger. Profilene
skal være på tvers av de enkelte fakultet og de enkelte doktorgradsområdene,
og baserer seg på en forståelse av at de utfordringene samfunnet
står ovenfor krever tverrfaglig forskning og forskningsbasert utdanning
med både regional, nasjonal og internasjonal orientering.»
Flertallet viser til Arbeiderpartiets
omtale av regjeringens satsing på Nord universitet. I 2020 foreslår regjeringen
en bevilgning til Nord universitet på nesten 1,5 mrd. kroner. Dette
inkluderer økt resultatbasert uttelling på 24 mill. kroner, som
viser at universitetet har økt avlagte studiepoeng, antall ferdige
kandidater og doktorgrader, samt antall publiseringspoeng og tildelinger
fra EU. Forslaget inkluderer en varig økning på 10 mill. kroner
for blant annet å styrke kvaliteten etter fusjonen, samt 20 nye
studieplasser. I tillegg har regjeringen gitt klarsignal til å starte
forprosjektering av Blått bygg, som Statsbygg vil bruke 30 mill.
kroner på i 2020.
Nord universitet
har fått 92,5 mill. SAKS-kroner i perioden 2014–2020. I perioden
2014–2020 har Nord universitet fått 135 nye studieplasser, hvorav
105 siden fusjonen i 2016. Fullt opptrappet innebærer dette 435 flere
studenter årlig i de aktuelle studieløpene. Når det gjelder rekrutteringsstillinger,
har Nord universitet i perioden 2014–2019 fått 67 nye stillinger,
hvorav 48 siden fusjonen i 2016, og hvorav 9 var midlertidige.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet tidligere har
uttrykt sterk bekymring for konsekvensene av strukturreformen. Ved gjennomføringen
av strukturreformen i universitets- og høyskolesektoren var målet
bedre kvalitet gjennom sammenslåing. Ved behandlingen av stortingsmeldingen
advarte Senterpartiet mot at reformen ville resultere i sentralisering. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiets advarsler ble kategorisk avvist av statsråden
og stortingsflertallet som skremselspropaganda. Omkvedet var tvert
imot at ingen campuser skulle bli nedlagt, men alt skulle utvikles
videre. Dessverre viser denne saken at Senterpartiet fikk rett og
at sentraliseringen allerede er et faktum. Disse medlemmer viser til
at det har pågått en nedbygging av studiestedene ved Nord universitet
helt siden fusjonen var et faktum. Dette til tross for regjeringens
og stortingsflertallets forsikringer samt formuleringene om videreutvikling
som er nedfelt i fusjonsavtalen. Disse medlemmer reagerer på
at dette skjer under dekke av behov for økt kvalitet, sterkere enheter
og fagmiljøer. Denne situasjonen viser at det var grunnlag for Senterpartiets
reservasjoner mot strukturreformen i Innst. 348 S (2014–2015), der
representanten for Senterpartiet fremmet sterk kritikk av både analysen
og premissene som regjeringen la til grunn for strukturreformen
i Meld. St. 18 S (2014–2015):
«Komiteens medlem
fra Senterpartiet er bekymret for at både kvalitet og geografisk
tilgang på høyere utdanning vil svekkes når regjeringen i meldingen
regisserer en storstilt sammenslåing av institusjoner. Dette medlem
registrerer at prosessen er begrunnet i behov for å øke kvaliteten
innen utdanning og forskning, men mener det er en fare for at regjeringens
manglende gjennomgang av kvalitetsdrivere, samt meldingens snevre definisjon
av kvalitetsbegrepet, vil kunne føre til en storstilt sanering av
gode fagmiljøer og frata regionene viktig forskning og kompetanseutvikling.
Dette medlem er derfor kritisk til utgangspunktet og premissene for
den pågående prosessen.
Dette medlem mener
meldingen er for ensidig i sin vektlegging av enkelte svakheter
ved dagens universitets- og høgskolesystem uten at dette balanseres
opp mot det norske UH-institusjoner faktisk oppnår av fremragende
utdanning og forskning. Dette medlem mener regjeringen på denne
måten underslår den verdien som kunnskapsutvikling og kandidatproduksjon
i et mangfold av institusjoner spredt over hele landet har av betydning,
både nasjonalt og regionalt. Dette medlem mener det svekker den
analysen meldingen bygger på. Dette medlem oppfatter at regjeringen
mangler en bevisst høgskolepolitikk og i praksis kun kjører fram universitet
som alternativ for strukturendringer. Dette medlem frykter at resultatet
vil kunne bli lavere kvalitet i de brede profesjonsutdanningene
og en nedprioritering av institusjonenes oppgave med å dekke behovet for
arbeidskraft regionalt.»
Disse medlemmer fastholder
denne kritikken.
Disse medlemmer viser til
at de statlige universitetene og høyskolene er statlige forvaltningsorgan med
særskilte fullmakter og er i universitets- og høyskoleloven gitt
institusjonell autonomi og mandat til selv å fastsette virksomhetens
interne organisering. Disse medlemmer vil
allikevel påpeke at institusjonenes autonomi ikke er absolutt. Styrenes
myndighet er delegert av departementet som eier av høyskolene og
universitetene. Disse
medlemmer mener derfor at regjeringen ikke kan abdisere fra
det politiske ansvaret når institusjonene foretar disposisjoner
som er i strid med politisk vedtatte målsettinger. Det er for disse medlemmer opplagt
slikt at større disposisjoner og organisatoriske endringer bør avklares
i en dialog med eier. I all forvaltning av statlig eierskap er det
et prinsipp at staten, innenfor rammen av lovgivning og prinsipper for
god eierstyring, skal være en aktiv eier. I dette ligger også en
forutsetning om at statsråden må følge opp at institusjonene drives
i samsvar med vedtak og de forutsetninger som Stortinget har lagt
til grunn ved etableringen og senere. Disse medlemmer mener derfor at
statsråden ikke kan fraskrive seg ansvaret for den pågående prosessen
ved Nord universitet eller tilsvarende situasjoner ved andre høyskoler
og universiteter. Disse medlemmer mener
at regjeringen, som i forbindelse med styrebehandlingen framholder
Nord universitets autonomi, er uklar i styringsdialogen. I tildelingsbrevet for
2019 påpeker Kunnskapsdepartementet at den desentraliserte strukturen
ved Nord universitet er et problem:
«I tillegg er universitetets
desentrale struktur en utfordring i arbeidet med å skape en helhetlig
faglig satsing både innenfor forskning og utdanning.»
Departementet pålegger
videre universitetet å endre studiestedsstrukturen ved å sette følgende utviklingsmål
for 2019:
«Beslutte ny studiestedsstruktur
innen utgangen av februar 2019, som inneholder prinsipper for differensiering
av faglig og administrativ aktivitet ved de ulike studiestedene.
Beslutte en helhetlig campusutviklingsplan for Nord universitet
basert på fremtidig studiestedsstruktur innen sommeren 2019.»
Det er derfor for disse medlemmer tydelig
at sentralisering av studiesteder er en villet politikk for regjeringen.
Disse medlemmer mener at studiesteder
som tidligere har vært opprettet av Stortinget som selvstendige
institusjoner, ikke kan legges ned gjennom et styrevedtak, men at
saken må bringes inn for Stortinget på egnet måte.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber om at styrevedtak om avvikling av studiesteder ved de enkelte
institusjonene i UH-sektoren skal fremlegges for Stortinget for
endelig behandling.»
Disse medlemmer viser
til at det nye nasjonale krav gjør det mer krevende å opprettholde
studiesteder og -tilbud. Nasjonal omlegging av grunnskolelærerutdanningene
har utløst krav om mer forskning og økt andel med første- og toppstillingskompetanse,
og ny studietilsynsforskrift krever at alle studieprogrammer tilbys
av forskningsaktive fagmiljø. Ved behandlingen av strukturmeldingen
påpekte Senterpartiet farene ved å pålegge alle institusjonstyper
samme krav. Senterpartiet mente derfor at det er behov for først
å drøfte arbeidsdelingen i sektoren for så å sikre at kvalitetskravene
ikke undergraver institusjonenes oppdrag. Ved behandlingen av strukturmeldingen
understreket Representanten for Senterpartiet dette slik i Innst.
348 S (2014–2015):
«Dette medlem mener
det er naturlig først å drøfte en tydeligere arbeidsdeling mellom
universitetene og høyskolene for så å diskutere ambisjoner og kvalitetskrav
for den enkelte kategori. Dette medlem er kritisk til at kvalitetskravene
verken er tydelige nok eller drøftet opp imot institusjonenes samfunnsoppdrag.
Dette medlem savner en drøfting av blant annet kvalitet i selve
utdanningen i meldingen og mener at dette ikke er tilstrekkelig
reflektert i kvalitetsmålene som institusjonene skal måles etter.
Slik sett er det oppsiktsvekkende at dette ikke vil bli diskutert
før i den varslede stortingsmeldingen om kvalitet som skal legges
fram for Stortinget i 2017. Dette medlem mener det er behov for
å drøfte hvorvidt de ni kvalitetsindikatorene som regjeringen presenterer,
er fornuftige gitt at høyskolene og universitetene fortsatt skal
ha ulike funksjoner og oppdrag selv om de opererer under samme lovverk.
Dette medlem er
bekymret for at disse kvalitetsmålene vil føre til fusjoner fordi
det ikke vil være mulig for alle institusjonene å innfri på alle
parameterne uten at dét dermed betyr at institusjonen ikke leverer
kvalitet.»
Disse medlemmer mener den
aktuelle situasjonen viser at det er grunnlag for å opprettholder
kritikken og framholde behovet for endringer som sikrer at kvalitetskriteriene
ikke undergraver institusjonenes mulighet til å oppfylle sitt samfunnsmandat.
Disse medlemmer er svært bekymret
for hvilken presedens denne saken setter dersom ikke Stortinget
omgjør vedtaket om nedlegging av studiestedene ved Nord universitet.
Disse medlemmer viser til
partiets kritikk i innstillingen til strukturmeldingen. Det grunnleggende problemet
med hele strukturreformen er at den var forhastet og underfinansiert. Disse medlemmer viser til
at de historiske skjevhetene i finansieringen mellom institusjonene
ikke bare er videreført, men i praksis forsterket gjennom innføringen
av nye indikatorer som gir størst uttelling for dyre universitetsfag,
og som går i disfavør av de tradisjonelle høyskoleutdanningene som lærerutdanning
og sykepleierutdanning.
Disse medlemmer har advart
mot å øke den resultatbaserte andelen av finansieringen og viser
til at flertallet, alle bortsett fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
i forbindelse med behandlingen av strukturreformen sluttet seg til
såkalte «strukturrelevante indikatorer» som systematisk gir høyere
skår til forskningstunge institusjoner. Disse medlemmer mener at sett
i lys av fusjonene i universitets- og høyskolesektoren, hvor flere
institusjoner har fått en mer kompleks struktur med flere geografiske
enheter som til dels er spredt over store avstander, er det stor
fare for at flere institusjoner vil settes under press og avvikle
studiesteder å få bedre måloppnåelse.
Disse medlemmer viser i den
forbindelse til høringsinnspillet fra Forskerforbundet, som skriver
følgende:
«For å sikre det
viktige målet om et godt høyere utdanningstilbud i hele landet mener
Forskerforbundet det er nødvendig å endre kriteriene for måloppnåelse som
sektoren styres etter. Dette kunne være innføring av, eller større
vektlegging av indikatorer/kriterier knyttet til institusjonenes
regionale rolle og orientering, samarbeid med regionalt næringsliv
og arbeidsliv. Det kunne også være indikatorer knyttet til kriterier
for kvalitet ved praksisstudiene i profesjonsutdanningene. Dette
vil kunne ivareta et større mangfold i universitets- og høyskolesektoren.»
Disse medlemmer støtter dette.
Disse medlemmer mener at selve
finansieringssystemet er en driver for sentralisering, og at det derfor
det er tvingende nødvendig å endre kriteriene for måloppnåelse. Disse medlemmer mener
innføring av nye, eller større vektlegging av, indikatorer og kriterier
knyttet til institusjonens regionale rolle, samarbeid med regionalt
næringsliv og arbeidsliv, bør innføres for å ivareta et større mangfold
i universitets- og høyskolesektoren. For å ivareta det regionale
oppdraget og stimulere til desentraliserte utdanninger mener disse medlemmer at
institusjonene må kompenseres for smådrifts- og avstandsulemper.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen jevnlig, og minst én gang i hver stortingsperiode,
legge fram for Stortinget en analyse av finansieringssystemets innvirkning
på strukturen i sektoren når det gjelder både studiesteder og fagtilbud.»
«Stortinget
ber regjeringen endre finansieringssystemet og innføre incentiver
for desentraliserte studietilbud som er etterspurt av regionalt
arbeids- og næringsliv.»
Disse medlemmer viser
til at Kunnskapsdepartementet har satt opp et sett indikatorer for
å måle gevinster av de fusjonene som er gjennomført i forbindelse
med strukturreformen. I den forbindelse er de fusjonerte institusjonene
pålagt å definere måltall for hvilke gevinster de skal ha oppnådd
som følge av fusjonene i 2025. Disse medlemmer er kjent med
at flere av institusjonene har uttrykt at de er kritiske til de indikatorene
som er definert, og at de ikke ser verdien av å sette slike måltall.
Til tross for at institusjonene har rettet kritikk mot indikatorene
og bedt om en dialog, har departementet avvist dette og fastholder
de fastsatte parameterne. Institusjonene er altså tvunget til å
fastsette måltall som de selv mener de ikke kan gi en god begrunnelse
for. Disse medlemmer reagerer
på at regjeringens målstyring av sektoren er rigget slik at dokumentering
av såkalt gevinstrealisering skal skje på tvers av det institusjonene
selv mener er egnet for å uttrykke effekter og kvalitetsforbedring. Disse medlemmer er
svært kritiske til dette og mener at de fastsatte indikatorene ikke
er egnet til å dokumentere eventuelle gevinster ved selve fusjonene.
Disse medlemmer har merket
seg at medlemmer fra Fremskrittspartiet har tatt til orde for å
bringe strukturvedtaket ved Nord universitet inn for Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité. Disse medlemmer mener det
er oppsiktsvekkende at et regjeringsparti antyder at det er begått
feil i prosessen i en slik grad at det gir grunnlag for å ettergå
saken i kontroll- og konstitusjonskomiteen, uten at regjeringen
har håndtert det. Disse
medlemmer tar dette til etterretning. Disse medlemmer mener det
er viktig å få belyst alle sider ved denne saken og stiller seg
positive til å bringe saken inn for kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Disse medlemmer vil påpeke
at denne saken ikke i første rekke dreier seg om muligheten for
å videreføre utdanningstilbud på Helgeland i regi av andre enn Nord
universitet. En diskusjon om mulige alternativ kan lett overskygge
den virkelige debatten. Det denne saken dreier seg om, er de politiske
konsekvensene av at styret ved Nord universitet vedtar nedlegging
i strid med avtaler og i strid med samfunnsoppdraget. Disse medlemmer mener
at forslag som åpner for andre løsninger enn å reversere vedtaket
om nedlegging av Nesna, kan bli brukt for å svekke posisjonen til
de mindre studiestedene. Disse medlemmer mener det
er en risiko for at dette vil skape presedens, og at det indirekte
kan legitimere en videre sentralisering i universitets- og høyskolesektoren.
Disse medlemmer har merket
seg at Universitet i Tromsø på et tidspunkt var en potensiell interessent
for videre drift av studietilbudet på Helgeland. Disse medlemmer mener dette
illustrerer skjevheten i sektoren, der de store etablerte universitetene
vil ha økonomisk mulighet og en større portefølje som kan gi fleksibilitet
og muligheter til å engasjere seg i drift utenfor sitt geografiske
kjerneområde. De økonomiske rammene for nye universiteter, som Nord
universitet, er samtidig slik at de settes i en situasjon som gjør
det krevende å opprettholde eksisterende struktur.
Disse medlemmer mener det
er alvorlig at regjeringen har presset fram en fusjon, unnlatt å
gi institusjonene tilstrekkelige rammebetingelser og skjøvet ansvaret
for upopulære konsekvenser av strukturreformen over på institusjonenes
styrer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
påpeker at utviklingsmålene er en del av utviklingsavtalene, som
er avtaler diskutert og inngått mellom departementet og utdanningsinstitusjonene,
og som derfor er gjenstand for både dialog og enighet før de gjengis
i tildelingsbrevene fra Kunnskapsdepartementet. Beskrivelsen av
dette som ensidige pålegg er derfor feil.
Flertallet viser til omtalen
om at nedleggelse av studiesteder bør behandles i Stortinget, og
påpeker at bestemmelsen i lov om universiteter og høyskoler som gir
styret ansvar for institusjonenes interne organisering, ble enstemmig
vedtatt av Stortinget i 2005, og at det etter dette ikke har blitt
opprettet eller lagt ned studiesteder eller institusjoner som følge
av vedtak i Stortinget.
Flertallet viser til omtalen
av historiske skjevheter i finansieringssystemet og påstanden om
at disse er forsterket gjennom endringer i indikatorene. Flertallet påpeker
at de nye universitetene Universitetet i Stavanger, Universitetet
i Agder og Nord universitet i perioden 2013–2019 har hatt en vekst
på henholdsvis 30 pst., 28 pst. og 9 pst., mens for eksempel UiO
har hatt en realvekst på 5 pst.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at nedleggingen av
campus Nesna og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen er en nedlegging
av studiesteder, ikke institusjoner, altså et klart avvik i forhold
til det som ble presisert ved Stortingets behandling av strukturmeldingen
gjennom Innst. 348 S (2014–2015), hvor et bredt flertall i kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen understreket nettopp dette:
«I en tid der akademia
er under press fra politiske krefter mange steder i verden, er det
særlig viktig at vi slår ring rundt den institusjonelle friheten
som er en forutsetning for reell akademisk frihet.»
Dette medlem vil understreke
at reell akademisk frihet har som forutsetning flere forhold enn
kun styrets autonomi. Strukturelle forhold, som mulighet til å søke
akademia, uavhengig av kjønn, økonomi, etniske, sosiale eller geografiske
forhold, er også en forutsetning for at den akademiske frihet blir
reell.
Dette medlem viser til at
komiteens medlemmer fra regjeringspartiene skriver at de legger
til grunn at styret har vurdert hvilke konsekvenser studiestedsstrukturen
kan få for andre deler av arbeids- og samfunnslivet, og hvordan
behovene kan ivaretas på de stedene som kan få de største endringene. Dette medlem vil
framheve at i saksutredningen fra Nord universitet var de regionale
konsekvensene for nedleggingen av campus Nesna og sykepleierutdanningen
i Sandnessjøen mangelfullt utredet. I høringsrunden til styrets behandling
26. juni kom det inn over 300 høringssvar. Det store flertall av
disse var sterkt kritiske til nedleggingene, og svært mange etterlyste
reelle vurderinger av de samfunnsmessige konsekvensene. Et enstemmig
Nordland fylkesting har også bedt om at disse studiestedene skulle
videreutvikles og videreføres, slik fusjonsavtalen forutsatte. Ingen
av disse innvendingene ble tatt til følge av Nord universitet. Selv
om Nord universitet har som mål å øke antall utdannede sykepleiere
og lærere, har de ikke sannsynliggjort at denne økningen vil komme kystkommunene
på Helgeland til gode. Det er disse kommunene som særlig har rekruttert
til sykepleierutdanningen i Sandnessjøen, og det er til disse kommunene
93 pst. av de utdannede kandidatene har søkt seg tilbake til.
Dette medlem vil særlig peke
på at Nord universitet ikke har vurdert hva tapet av to studiesteder
som campus Nesna og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen vil ha
å si for høyere utdanning og for samfunnsutviklingen på Helgeland.
På campus Nesna er det en topp moderne bygningsmasse, spesialtilpasset
utdanning av lærere og førskolelærere, med spesialrom for kunst
og håndverk, for kroppsøving, musikk, naturfag, drama med mer, med
bibliotek tilrettelagt for høyere utdanning, grupperom, kontorer
og lignende. Denne bygningsmassen er tilrettelagt for to tusen studenter
og huset 140 kompetansearbeidsplasser som nå skal flyttes til Bodø.
Betydningen av et slikt studiemiljø er ikke vurdert i Nord sine
dokumenter. Konsekvensene av en slik endring er redusert til et
spørsmål om å tilby samlinger for lærerutdanning og sykepleierutdanning
på Mo. Hvordan behovet for spesialrom på Mo skal løses, er ikke utredet.
Spørsmålet om utdanning av førskolelærere for Helgeland er også
mangelfullt utredet.
Dette medlem merker seg at
komiteens medlemmer fra regjeringspartiene i sin merknad viser til
at universiteter og høyskoler sammen med fylkeskommunene har et
særskilt ansvar for å ivareta tilgang til desentralisert utdanning,
noe som også er trukket frem som et av de politikkområdene de nye
regionene vil ha et økt ansvar for fra 1. januar 2020. Dette medlem vil
peke på at Nordland fylkeskommune har vært oppmerksom på disse utfordringene
og har derfor i en enstemmig uttalelse understreket at campus Nesna
og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen må videreføres som studiesteder.
Når en argumenterer
for at det er en målsetting å legge til rette for mer desentralisert
utdanning og gi flere tilgang til høyere utdanning uten at de må
reise langt for å studere fast ved et universitet, må dette medlem stille
seg spørrende til hvorfor ikke Nord universitet har vurdert å bygge
videre på den kompetansen som finnes på Nesna og i Sandnessjøen,
nettopp for å oppnå disse målsettingene. Fagmiljøet på Nesna har
gjennom flere tiår utviklet stor kompetanse på nettopp desentralisert og
samlingsbasert utdanning, som har gjort det mulig for studentene
å kombinere jobb, familie og studier. Dette medlem vil peke på at
kvinneperspektivet ikke er vurdert i samband med endring av studiestedsstruktur.
Flertallet av studentene som søker seg til desentralisert og samlingsbaserte
utdanninger til lærer, førskolelærer og sykepleier, er kvinner.
Denne målgruppen er avgjørende å nå dersom en skal greie å utdanne tilstrekkelig
personale til disse profesjonene i alle deler av landet.
Dette medlem viser til lov
om universiteter og høyskoler (uhl.), særlig uhl. § 1-3 Institusjonenes
virksomhet og uhl. § 1-5 Faglig frihet og ansvar:
«Universiteter og
høyskoler skal fremme og verne akademisk frihet. Institusjonene
har et ansvar for å sikre at undervisning, forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
holder et høyt faglig nivå, og utøves i overensstemmelse med anerkjente
vitenskapelige, kunstfaglige, pedagogiske og etiske prinsipper.»
Dette medlem mener det kan
stilles spørsmål ved den måten som Nord universitet har forvaltet
fusjonsavtalen som var grunnlaget for etableringen av Nord universitet.
Gjennom høringen i Stortinget den 30. september kom det fram meldinger
som viser at befolkningen føler seg lurt, og at løftene om videreføring og
videreutvikling av studiestedene systematisk er satt til side umiddelbart
etter fusjonen. Dette
medlem mener at universitetenes frihet er gitt under et ansvar som
må bygge på etiske prinsipper som gjør det mulig å ha tillit til
inngåtte avtaler. En slik praksis kan skape presedens som kan føre
til vansker med å inngå fusjonsavtaler i fremtiden.
Til spørsmålet om
at styret for en institusjon har ansvaret for å legge strategi,
fastsette organisering og disponere ressursene, er dette medlem enig i det, men vil
likevel peke på at universitets- og høyskoleloven også pålegger
styret et ansvar for at: «institusjonene drives effektivt og i overensstemmelse
med de lover, forskrifter og regler som gjelder, og de rammer og
mål som gis av overordnet myndighet.», jf. uhl. § 9-1. Loven pålegger institusjonen
mange oppgaver, og det er nødvendig å balansere alle disse oppgavene
og ikke bare fokusere på retten til å fastsette den interne organiseringen.
Når det gjelder faglig frihet, er denne formulert på en eksplisitt måte
i uhl. § 1-5 tredje ledd:
«Universiteter og
høyskoler kan ikke gis pålegg eller instrukser om
-
læreinnholdet i
undervisningen og innholdet i forskningen eller i det kunstneriske
og faglige utviklingsarbeidet …»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det er på dette feltet
det er viktig å forsvare den faglige friheten, og ikke når det gjelder
nedlegging av utdanningssteder med konsekvenser av stort samfunnsmessig
omfang og som strider mot andre målsettinger som er satt av overordnet
myndighet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å stoppe den vedtatte endringen av studiestedsstruktur,
ved campus Nesna og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen, ved Nord universitet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å legge fram en helhetlig plan for framtidig
struktur for høyere utdanning i Norge.»