2.2 Rettsforholdet knyttet til Rt. 2014 s. 227
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt, viser til flere av instansenes innspill om at proposisjonen
kan skape tvil om hvorvidt Høyesteretts avgjørelse i den såkalte
ConocoPhillips III-dommen, inntatt i Rt. 2014 s. 227, fortsatt er
gjeldende rett.
Flertallet viser til at det
i brev til Finansdepartementet er søkt å få en ytterligere klarlegging
av departementets syn. I svaret viser departementet til at «den praksis
som dommen etablerer for disse typetilfellene, ikke nødvendigvis
bør endres».
Departementet mener
at Høyesteretts begrunnelser i dommen er uheldige, men finner at
det «[u]t i fra en mer spesifikk vurdering av sakskomplekset i dommen […]
kan være grunnlag for å videreføre den praksis som er etablert gjennom
dommen».
Flertallet vil vise til departementets
omtale av den nevnte dommen og mener at det slik dommen er trukket
inn i de generelle drøftelsene i proposisjonen, kan oppstå tvil
omkring den rettstilstanden som Høyesteretts avgjørelse i saken
etablerer.
Den praksis som
er etablert for denne typen transaksjoner, er det etter flertallets syn
ikke grunn til å endre. Flertallet legger med dette
til grunn at rettstilstanden for denne typen transaksjoner ikke
vil bli endret som følge av vedtakelsen av en ny bestemmelse i § 13-2
i skatteloven.
Selv om flertallet legger
til grunn at dette lovforslaget ikke endrer gjeldende rett for transaksjoner
som nevnt ovenfor, er flertallet helt
på linje med proposisjonen når det gjelder betydningen av at en
omgåelsesmulighet er nevnt i lovforarbeidene. Det skal ikke ha betydning
for domstolenes vurdering i en slik sak, at en mulig omgåelse er
nevnt eller kommet opp i lovgivers tidligere behandlinger av saker
innenfor dette emnet. Flertallet slår
med dette fast dette prinsippet og slutter seg til departementets
vurderinger og forslag, jf. pkt. 7.4.6 i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt mener
det er positivt at omgåelsesregelen lovfestes. Disse medlemmer viser til
at et av formålene med en lovfestet omgåelsesnorm er at formålet
med transaksjonen i større grad skal vurderes etter hvordan saken
objektivt sett fremstår på grunnlag av omstendighetene i saken.
Disse medlemmer viser til
at det ikke har blitt avholdt en ordinær høring i forbindelse med
behandlingen av Prop. 98 L (2018–2019). Behandlingen av lovforslaget
hadde tjent på en åpen høring, hvor de mer komplekse delene av lovforslaget
og konsekvensene av forslaget hadde blitt belyst enda bedre.
Disse medlemmer viser til
flertallets merknad om Høyesteretts dom fra 2014 om ConocoPhillips
III. Disse medlemmer kan
ikke slutte seg til den konklusjonen som flertallet her legger til
grunn, nemlig at rettstilstanden for denne typen transaksjoner ikke
skal endres som følge av vedtakelsen av en ny bestemmelse § 13-2
i skatteloven. Disse
medlemmer vil peke på at selv om dommen kan være riktig i
forhold til gjeldende lovverk og praksis på det daværende tidspunkt,
er det ikke det samme som at en tilsvarende sak etter lovfestingen
av omgåelsesnormen skal komme til samme konklusjon.
Disse medlemmer viser til
innspill til komiteen fra Norsk Øko-Forum (NØF), hvor det blant
annet står følgende:
«Med Høyesteretts
dom i Rt 2014-227 (ConocoPhilipsIII) ble det innført et slags skatteamnesti
for salg av skattepliktig næringseiendom i form av skattefritt aksjesalg.
Skatteetaten måtte forlike flere verserende saker med betydelig
provenytap i kjølvannet av dommen, og det er umulig å ta opp slike
saker. NØF mener at det ikke er noen som helst grunn til å sitte
å se på at man selger næringseiendom skattefritt gjennom fritaksmetoden,
dette har aldri vært meningen. Det er ingen grunn til å fortsette
praksisen i strid med skattereglenes formål og grunnleggende skatterettslige
hensyn; likebehandling av transaksjoner, skatteevneprinsippet og provenyhensyn.
NØF mener at løsningen i ConocoPhillipsIII-dommen
må reverseres slik at det igjen tas opp slike skattesaker som omgåelsessaker
når omstendighetene ligger til rette for det. NØF støtter derfor
også presiseringene av at det er den omgåtte skatteregelens formål
som er sentralt i omgåelsesvurderingen, og ikke om eventuelle "redskapsregler"
er brukt i samsvar med sine formål.»
Disse medlemmer legger til
grunn at det i fremtidige saker tas utgangspunkt i formålet med
innføringen av en omgåelsesnorm, som er å hindre uakseptabel skatteomgåelse. Disse medlemmer viser
til at det er naturlig at en ny lov kan skape noe usikkerhet inntil
loven har blitt anvendt. I denne saken mener disse medlemmer det er tungtveiende
argumenter for at det er nødvendig med en strengere tolkning enn
det som følger av dagens rettspraksis, for å ivareta grunnleggende
skatterettslige hensyn som likebehandling av transaksjoner, skatteevneprinsippet
og provenyhensyn.