Post 72 Kjøp av infrastrukturtjenester
– planlegging av investeringer
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at regjeringens
forslag til samlet bevilgning til jernbaneinvesteringer er økt med
1,1 mrd. kroner fra 2019. Flertallet viser videre til
at regjeringen har økt satsingen på jernbanen med 88 pst. siden
de tok over i 2013, og at budsjettforslaget på jernbane i 2020 vil
gi rasjonell fremdrift i alle pågående store jernbaneprosjekter. Flertallet merker
seg at regjeringen foreslår midler til oppstart av enda to nye store
prosjekter, nemlig Kleverud–Sørli på Dovrebanen og delelektrifisering
av Trønder- og Meråkerbanen. Det settes også av midler til planlegging
av strekningen Sørli–Åkersvika, med sikte på anleggsstart i 2021.
Dette gjør det mulig å nå målet om sammenhengende dobbeltspor til
Hamar innen 2026, og en reisetid mellom Hamar og Oslo på om lag
én time. Flertallet viser
til at det i budsjettet for 2020 er tilstrekkelig med midler for
å sikre rasjonell fremdrift i planleggingen av InterCity både på
Vestfoldbanen og Østfoldbanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at det fra flere hold er uttrykt bekymring over manglende midler
til planlegging for å holde framdriften i utbyggingen av dobbeltspor
på de fire InterCity-strekningene på Østlandet, spesielt på Vestfoldbanen
og Østfoldbanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjettforslag for 2020, og ønsker å øke bevilgningene til planlegging
av InterCity-utbyggingen, dobbeltspor på Jærbanen og strekningen
Arna–Voss med 50 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at drift og vedlikehold av museumsjernbanene i overveiende grad
er basert på frivillig innsats. Flere baner er etablert som stiftelser
og trenger støtte fra det offentlige. Disse medlemmer er kjent
med at Bane NOR i et brev av 15. august har varslet at de ville
kutte i tilskuddet til museumsbanene allerede fra 2020. Senere har
det imidlertid kommet nye signaler fra Bane NOR om at tilskuddet
trolig likevel videreføres for 2020, men at tilskuddsordningen er
under vurdering, og at det kan komme fremtidige kutt.
Disse medlemmer understreker
at den økonomiske støtten fra Bane NOR er avgjørende for å ta vare på
viktig kulturarv som er knyttet til jernbanedrift. Disse medlemmer viser til
at Bane NOR er heleid av Samferdselsdepartementet, og har et viktig
sektoransvar for jernbanens kulturminner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre tilskuddsordningene til landets museumsjernbaner.»
Disse medlemmer merker
seg at bevilgningen til planlegging av investering i jernbane er
redusert med ca. 550 mill. kroner sammenlignet med i fjor i regjeringens
forslag til budsjett, som igjen var en reduksjon på 200 mill. kroner
sammenlignet med 2018. Disse medlemmer mener dette
er et klart vitnesbyrd på regjeringens sterkt kritikkverdige nedprioritering
av jernbanebygging.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der bevilgningen til planlegging av investeringer
i jernbane økes med 950 mill. kroner ut over regjeringens forslag,
herunder 5 mill. kroner til Tinnosbanen, 10 mill. kroner til strekningsvise
utredninger for høyhastighetsbaner, 1 mill. kroner til Ålgårdbanen,
5 mill. kroner til planskilt kryssing Asker stasjon, samt midler
til Indre og Ytre IC, Grenlandsbanen, ny tømmerterminal og tilsving
Kongsvinger, samt universell utforming av flere stasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil tilbakevise
Sosialistisk Venstrepartis påstand om reduserte bevilgninger til
planlegging og investering av jernbaner. Regjeringens forslag til
samlet bevilgning til jernbaneinvesteringer (postene 72 og 73) er
økt med 1,1 mrd. kroner sammenliknet med fjorårets budsjettforslag. Flertallet vil
fremheve at dette er et klart vitnesbyrd på regjeringens prioritering
av jernbanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på betydningen av at Tinnosbanen settes i stand, ikke bare
som en museumsbane og turistbane av stor betydning for turistnæringen
i forbindelse med UNESCO-Verdensarvområdene Notodden og Rjukan,
men også for tømmertransport.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til alternativt budsjett
fra Sosialistisk Venstreparti der det settes av 5 mill. kroner til
Tinnosbanen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at Tinnosbanen er en fredet jernbanestrekning, og inngår i Rjukan-Notodden
industriarv, som er på UNESCOs verdensarvliste. Flertallet er kjent med at
regjeringen utreder de samfunnsøkonomiske gevinstene ved istandsetting
av Tinnosbanen enten til en ren museumsbane eller til en jernbanestrekning
som også kan transportere gods og tømmer. Flertallet er informert om
at Jernbanedirektoratet nylig har fullført utredningen og oversendt
denne til Samferdselsdepartementet, som vil håndtere spørsmålet
om istandsetting som en del av Nasjonal transportplan.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener Ålgårdbanen igjen bør
bli en del av jernbanenettet. Dette medlem viser til høringsrunde
blant de berørte kommunene, der Sandnes, Stavanger, Gjesdal kommune
og Rogaland fylkeskommune svarte at banen bør beholdes, i strid
med Bane NORs planer. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett,
der det settes av 1 mill. kroner til planleggingsformål for Ålgårdbanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener Norge
skal være et universelt utformet samfunn innen 2025, i tråd med
den rød-grønne regjeringens handlingsplan for universell utforming
av 2009. Disse medlemmer vil
videre understreke behovet for universell utforming ved flere jernbanestasjoner,
og at arbeidet med dette går altfor sakte. Varierende plattformhøyde
og sviktende assistanse står i veien for å sikre reisefrihet og
fremkommelighet for alle.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til satsing på utbedring
av stasjoner i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan for universell utforming av alle
norske jernbanestasjoner innen 2025.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å skape et attraktivt
og landsdekkende togtilbud for passasjerer og gods gjennom moderne
høyhastighetsbaner. Tall fra Eurostat viser at nordmenn flyr nærmere
ti ganger så mye innenriks som andre europeere. I tillegg reiser
vi nest mest med bil per innbygger i Europa. Tall fra Den internasjonale
jernbaneunionen viser at 80 pst. vil velge tog framfor fly når en har
reisetider med tog på to og en halv time eller raskere. Derfor er
lyntog et viktig middel for å få ned klimagassutslipp.
Dette medlem mener lyntog
vil styrke distriktene og gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Samtidig vil det på sikt være er et viktig klimatiltak. I motsetning til
fly har tog flere stopp og stasjoner underveis, og kan slik styrke
samfunns- og næringsutvikling i større deler av landet. Dette medlem vil
understreke at godstrafikken på bane har et skrikende behov for
styrket kapasitet, kvalitet og regularitet, og i samband med persontrafikk
danner dette et godt markedsgrunnlag for konkurransedyktige lyntogbaner
i et flerbrukskonsept.
Dette medlem viser også til
at høyhastighetsutredningene fra Jernbaneverket og fra Norsk Bane
med Deutsche Bahn International begge kom til at inntektene fra
lyntog ville dekke både drift og vedlikehold av banen. Med bl.a.
inkludering av godstrafikk, flere stasjoner med variert stoppmønster
og mer overført flytrafikk fant sistnevnte at inntektene også ville
dekke nedbetaling av investeringer. Dette medlem vil kritisere
premissene lagt til grunn i den forrige høyhastighetsutredningen
fra Jernbaneverket for å vurdere for få stopp, og ikke ta høyde
for variert stoppmønster, godstransport og vurderinger av kurver/dynamisk
hastighet. En ny lyntogutredning med føringer og forutsetninger
som er bedre enn den gamle, må derfor på plass.
Dette medlem viser til at
regjeringen ikke setter av midler til strekningsvise utredninger
av høyhastighetsbaner, til tross for at regjeringen har programfestet i
Granavolden-plattformen at de vil gjøre det. Dette medlem merker seg dermed
at regjeringen taler med to tunger i dette spørsmålet, da Samferdselsdepartementet
i svar på budsjettspørsmål 225 fra Sosialistisk Venstreparties fraksjon
viser til Jernbaneverkets høyhastighetsutredning som begrunnelse
for fraværet av videre satsing. Dette medlem mener vi trenger
en ny høyhastighetsutredning, men at arbeidet med dette må gå raskt.
En rask løsning kan være å la et eksternt miljø oppdatere og kvalitetssikre
Deutsche Bahns utredning som bevisst ble lagt til side da Jernbaneverkets
egen utredning skulle lages. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det settes av 10 mill.
kroner til strekningsvise utredninger for høyhastighetsbaner.
På denne bakgrunn
vil dette medlem fremme følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen få på plass en ny høyhastighetsutredning med premiss
om at høyhastighetsbaner skal være et flerbrukskonsept for gods-
og persontransport, og som vurderer et variert stoppmønster.»
Dette medlem ønsker
å realisere Nord-Norge-banen. Dette medlem er derfor mot
den uklart definerte Konseptvalgutredningen for helhetlige transportløsninger
i Nord-Norge, og ønsker i stedet en konseptvalgutredning som utelukkende
handler om Nord-Norgebanen.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at konseptvalgutredningen for transport i Nord-Norge
utelukkende omhandler Nord-Norgebanen og ikke helhetlige transportløsninger.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at den forrige og svært omfattende høyhastighetsutredningen konkluderte
med at det ikke er et tilstrekkelig stort marked på nåværende tidspunkt
til at de svært store utbyggingskostnadene vil kunne forsvares. Flertallet viser
videre til at strategien er å først bygge ut InterCity-triangelet
slik at disse strekningene kan inngå i et eventuelt fremtidig høyhastighetsnett.
Flertallet er overrasket
over at Sosialistisk Venstreparti ikke ser behovet for en helhetlig
konseptvalgutredning for utvikling av transportløsninger i Nord-Norge.
Det er store avstander i hele Nord-Norge, og flertallet mener at transportbehovet
strekker seg langt ut over en eventuell togstrekning mellom Bodø
og Tromsø, med forlenget arm til Harstad. For å gi innbyggerne og
næringslivet enklere, grønnere og bedre hverdagsreiser i hele Nordland,
Troms og Finnmark, mener flertallet at det er behov
for å se på alle transportformene. Flertallet mener at dette
er avgjørende for at den enkelte transportform skal fungere og løse
de faktiske behovene som innbyggerne og næringslivet har, samt legge
til rette for nye muligheter for å videreutvikle sterke bo- og arbeidsmarkeder. Flertallet mener
videre at det er opplagt at man må inkludere både Nord-Norgebanen,
flytilbudet og kortbanenettet, og ikke minst bilveiene som innbyggerne
i Nordland, Troms og Finnmark er avhengige av hver dag, når konseptvalgutredningen
skal gjennomføres.
Flertallet viser for øvrig
til at regjeringen skal fastsette et mandat for den helhetlige konseptvalgutredningen
for utvikling av transportløsninger i Nord-Norge, før et nærmere
oppdrag gis til transportetatene slik som omtalt i Prop. 1 S (2019–2020).