5. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding A og B fremmes av komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding C fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
|
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
|||||
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
190 278 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72 |
|
16 500 000 |
|
|
50 |
Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres |
|
500 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. |
|
6 500 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til Norsk Oljemuseum |
|
14 300 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
|
4 500 000 |
|
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
309 500 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
69 000 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
119 000 000 |
|
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
|
|
70 |
Administrasjon |
|
360 000 000 |
|
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
595 000 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
32 000 000 |
|
|
22 |
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45, 60 og 72 |
|
220 000 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
87 000 000 |
|
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
|
45 000 000 |
|
|
26 |
Driftsutgifter, Reguleringsmyndigheten for energi |
|
57 500 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
|
20 000 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72 |
|
66 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 60 |
|
6 000 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres |
|
7 200 000 |
|
1830 |
|
Forskning og næringsutvikling |
|
|
|
|
50 |
Overføring til Norges forskningsråd |
|
760 000 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til Nordisk Energiforskning |
|
10 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til Norwegian Energy Partners |
|
34 000 000 |
|
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
|
|
50 |
Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering |
|
160 000 000 |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF, kan overføres, kan nyttes under post 72 |
|
110 000 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til Teknologisenter for CO2-fangst på Mongstad |
|
143 000 000 |
|
|
72 |
Fullskala CO2-håndtering, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
|
215 000 000 |
|
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
30 |
Investeringer |
|
28 000 000 000 |
|
2490 |
|
NVE Anlegg |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
6 Reguleringsfond |
-10 000 000 |
-10 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
31 647 778 000 |
Inntekter |
|||||
4800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
10 |
Refusjoner |
|
700 000 |
|
|
70 |
Garantiprovisjon, Gassco |
|
1 400 000 |
|
4810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
30 000 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
119 000 000 |
|
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
33 000 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
87 000 000 |
|
|
40 |
Flom- og skredforebygging |
|
27 000 000 |
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
142 300 000 000 |
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
-27 500 000 000 |
|
|
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-2 100 000 000 |
|
|
|
|
4 Avskrivninger |
-22 900 000 000 |
|
|
|
|
5 Renter av statens kapital |
-2 600 000 000 |
87 200 000 000 |
|
|
30 |
Avskrivninger |
|
22 900 000 000 |
|
|
80 |
Renter av statens kapital |
|
2 600 000 000 |
|
5490 |
|
NVE Anlegg |
|
|
|
|
1 |
Salg av utstyr mv. |
|
100 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
112 998 200 000 |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810, post 23 |
kap. 4810, post 2 |
kap. 1820, post 23 |
kap. 4820, post 2 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan overskride bevilgningen under:
-
1. kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved kjøp/salg av aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Equinor ASA.
-
2. kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 1815 Petoro AS, post 79 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 mill. kroner |
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
150 mill. kroner |
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
20 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål |
126 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
70 mill. kroner |
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
10 mill. kroner |
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
70 |
Administrasjon |
35 mill. kroner |
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF |
20 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Olje- og energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 mill. Sm3 oljeekvivalenter.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 20 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler m.m.
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
293 006 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
102 724 000 |
|
|
50 |
Helhetlig profilering, grønne løsninger |
10 514 000 |
|
|
51 |
Den naturlige skolesekken |
10 169 000 |
|
|
70 |
Frivillige miljøorganisasjoner og allmennyttige miljøstiftelser |
52 541 000 |
|
|
71 |
Internasjonale organisasjoner |
89 371 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
5 002 000 |
|
|
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
101 328 000 |
|
1410 |
|
Kunnskap om klima og miljø |
|
|
|
21 |
Miljøovervåking |
268 937 000 |
|
|
22 |
Miljøkartlegging |
122 208 000 |
|
|
23 |
MAREANO, kan overføres |
45 577 000 |
|
|
50 |
Basisbevilgninger under Norges forskningsråd til miljøforskningsinstituttene |
200 961 000 |
|
|
51 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
334 753 000 |
|
|
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøforskning |
7 083 000 |
|
|
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
38 007 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til GenØk – Senter for biosikkerhet |
5 145 000 |
|
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
32 587 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
7 122 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
29 666 000 |
|
1412 |
|
Meteorologiformål |
|
|
|
50 |
Meteorologisk institutt |
339 635 000 |
|
|
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekt |
146 127 000 |
|
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
712 534 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
306 097 000 |
|
|
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
242 770 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres |
149 260 000 |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres |
30 167 000 |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder, kan overføres |
89 419 000 |
|
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres |
2 053 000 |
|
|
35 |
Statlige erverv, skogvern, kan overføres |
454 612 000 |
|
|
36 |
Statlige erverv, marint vern, kan overføres |
6 200 000 |
|
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark, kan overføres |
16 625 000 |
|
|
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79 |
12 483 000 |
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpassing, kan overføres |
187 832 000 |
|
|
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter |
2 000 000 |
|
|
64 |
Skrantesykeprøver fra fallvilt |
1 200 000 |
|
|
65 |
Tiltak i kommuner med ulverevir i Hedmark, Akershus og Østfold |
20 560 000 |
|
|
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79 |
74 962 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres |
40 792 000 |
|
|
71 |
Marin forsøpling, kan overføres |
70 290 000 |
|
|
72 |
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
141 361 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres |
80 426 000 |
|
|
74 |
CO2-kompensasjonsordning for industrien |
1 472 500 000 |
|
|
75 |
Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning |
586 176 000 |
|
|
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
170 659 000 |
|
|
77 |
Diverse organisasjoner og stiftelser m.m. |
15 416 000 |
|
|
78 |
Friluftsformål, kan overføres |
183 891 000 |
|
|
79 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69 |
450 000 |
|
|
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
66 311 000 |
|
|
82 |
Tilskudd til truede arter og naturtyper, kan overføres |
45 355 000 |
|
|
83 |
Tilskudd til tiltak mot fremmede arter, kan overføres |
4 000 000 |
|
|
84 |
Internasjonalt samarbeid |
5 508 000 |
|
|
85 |
Naturinformasjonssentre, kan overføres |
77 413 000 |
|
1422 |
|
Miljøvennlig skipsfart |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 706 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til private, kan nyttes under post 21 |
26 188 000 |
|
1423 |
|
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
28 518 000 |
|
1425 |
|
Fisketiltak |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
99 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
17 145 000 |
|
1428 |
|
Enova SF |
|
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
3 184 450 000 |
|
1471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
244 359 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
83 238 000 |
|
|
50 |
Stipend |
522 000 |
|
1472 |
|
Svalbards miljøvernfond |
|
|
|
50 |
Overføringer til Svalbards miljøvernfond |
20 658 000 |
|
1474 |
|
Fram - Nordområdesenter for klima- og miljøforskning |
|
|
|
50 |
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
23 891 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50 |
28 812 000 |
|
1481 |
|
Klimakvoter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
3 002 000 |
|
|
22 |
Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres |
290 000 000 |
|
|
23 |
Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres |
310 000 |
|
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
99 573 000 |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen, kan overføres |
3 081 543 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
14 651 799 000 |
Inntekter |
||||
4400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
455 000 |
|
|
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
30 565 000 |
|
4411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
428 000 |
|
4420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Oppdrag og andre diverse inntekter |
7 571 000 |
|
|
4 |
Gebyrer, forurensningsområdet |
52 045 000 |
|
|
6 |
Gebyrer, fylkesmannsembetenes miljøvernavdelinger |
36 832 000 |
|
|
7 |
Gebyrer, kvotesystemet |
8 492 000 |
|
|
8 |
Gebyrer, naturforvaltningsområdet |
655 000 |
|
|
9 |
Internasjonale oppdrag |
45 218 000 |
|
4423 |
|
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|
|
|
1 |
Gebyrer, radioaktiv forurensning |
1 000 000 |
|
4471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
11 575 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
63 790 000 |
|
|
21 |
Inntekter, Antarktis |
14 250 000 |
|
4481 |
|
Salg av klimakvoter |
|
|
|
1 |
Salgsinntekter |
8 288 459 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
8 561 335 000 |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1400, post 1 |
kap. 4400, post 2 |
kap. 1411, post 21 |
kap. 4411, post 2 |
kap. 1420, post 1 |
kap. 4420, post 1 |
kap. 1420, post 23 |
kap. 4420, postene 4, 6, 8 og 9 |
kap. 1423, post 1 |
kap. 4423, post 1 |
kap. 1471, post 1 |
kap. 4471, postene 1 og 3 |
kap. 1471, post 21 |
kap. 4471, post 21 |
kap. 1472, post 50 |
kap. 5578, post 70 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan:
-
1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorar, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter under statens kvotekjøpsprogram som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 1 200 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
8,7 mill. kroner |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder |
5 mill. kroner |
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
1,3 mill. kroner |
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern |
1,2 mill. kroner |
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker |
16,6 mill. kroner |
|
35 |
Statlige erverv, skogvern |
351,3 mill. kroner |
|
36 |
Statlige erverv, marint vern |
2,8 mill. kroner |
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark |
3,1 mill. kroner |
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen |
450 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper |
13,5 mill. kroner |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder |
55 mill. kroner |
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpassing |
424,6 mill. kroner |
|
71 |
Marin forsøpling |
15 mill. kroner |
|
78 |
Friluftsformål |
3 mill. kroner |
1428 |
|
Enova SF |
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
400 mill. kroner |
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen |
1 650 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 31 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program og BioCarbon Fund plus.
-
2. Utbetalinger av kjernebidrag til Global Green Growth Institute kan foretas i henhold til organisasjonens regelverk.
-
3. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund og Inter-American Development Bank (IDB) kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 gis unntak fra forutsetningene i Stortingets vedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility Carbon Fund kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om at utbetalinger av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig råvareproduksjon i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skogsatsingen.
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge under Klima- og skogsatsingen på kap. 1482, post 73 kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottaker.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2020 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.
Vedtak nr. 753, 2. juni 2017 oppheves.
Rammeuavhengige vedtak
Stortinget ber regjeringen ta en investeringsbeslutning for karbonfangst og -lagring i 2020.
Stortinget ber regjeringen sørge for at det gjennomføres to karbonfangstprosjekter i Norge, for å øke sannsynligheten for at Norges CCS-satsing lykkes og for å sikre teknologiutvikling innenfor både avfalls- og prosessindustrien.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan for restaurering av fisketrapper for å legge til rette for bedre utnyttelse av produksjonspotensialet i vassdragene.
Stortinget ber regjeringen innføre karbonberegninger på alle store byggeprosjekter i statlig regi.
Stortinget ber regjeringen stille krav om lavest mulig klimaavtrykk i all statlig transport.
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre en tilskuddsordning som dekker kostnadene forbundet med leveranser av avfall etter frivillige ryddeaksjoner. Ordningen må ses i sammenheng med den ordningen som allerede er innført knyttet til marin forsøpling og spredning av mikroplast. Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2020.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en autorisasjonsordning for regionale villakssentre og legge fram en sak om dette for Stortinget i revidert nasjonalbudsjett for 2020.
Stortinget ber regjeringen fordele mer av midlene i post 85 (Naturinformasjonssentre) direkte ut til sentrene med utgangspunkt i autorisasjoner, for å fordele ressurser fra prosjektskriving og søknadsbehandling til direkte aktivitet som nøytrale kunnskapsformidlere, i tråd med merkevaren Norges nasjonalparker.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal infrastruktur for ladestasjoner for å nå målet om at alle nye biler etter 2025 skal være nullutslippsbiler.
Stortinget ber regjeringen gi Enova i oppgave å opprette den lovede nasjonale støtteordningen om ladeinfrastruktur for borettslag, sameier og garasjelag etter modell av Oslo.
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak for Stortinget i løpet av 1. halvår 2020 med en total gjennomgang av virkemiddelapparatet som bidrar til en bærekraftig omstilling av samfunnet i et klimaperspektiv.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en tidsplan for når en handlingsplan for å øke andelen klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon, jf. Meld. St. 22 (2018–2019) Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser, kan ventes.
Stortinget ber regjeringen øke delkravet om avansert biodrivstoff fra 4 volumprosent til 6,5 volumprosent for 2020 for vesentlig å redusere risikoen for omsetning av biodrivstoff med høy avskogingsrisiko.