8. Statens pensjonsfond utland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Gul bok
Tabell 8.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster som gjelder Statens pensjonsfond utland
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 23
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 2 (2019–2020) |
Utgifter |
|||
Statens pensjonsfond utland |
|||
2800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
50 |
Overføring til fondet |
244 951 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 23 |
244 951 000 000 |
Inntekter |
|||
5800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
50 |
Overføring fra fondet |
241 084 213 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 23 |
241 084 213 000 |
|
|
Netto rammeområde 23 |
3 866 787 000 |
8.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland
8.1.1 Post 50 Overføring til fondet
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell 8.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den samlede netto kontantstrømmen på 245 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond utland.
Tabell 8.2. Inntekts- og utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring til fondet
|
|
|
(i 1 000 kr) |
|
Kap. |
Formål |
Prop. 1 S (2019–2020) |
|
5440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
112 700 000 |
+ |
5507 |
Skatt og avgift på utvinning av petroleum |
134 000 000 |
+ |
5508 |
Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen |
5 900 000 |
+ |
5509 |
Avgift på utslipp av NOX i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen |
1 000 |
+ |
5685 |
Aksjer i Equinor ASA |
20 350 000 |
- |
2440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
28 000 000 |
= |
2800 |
Statens pensjonsfond utland |
244 951 000 |
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til Innst. 3 S (2019–2020) og Innst. 9 S (2019–2020), der de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 2800, er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst. 3 S (2019–2020) 13. desember 2019 og Innst. 9 S (2019–2020) 4. desember 2019. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn slutter flertallet seg til regjeringens forslag til bevilgning under kap. 2800 post 50.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å avskaffe leterefusjonsordningen, øke CO2-avgiften på sokkelen til 2 000 kroner per tonn CO2, fjerne ordningen med friinntekt samt følgeendringer som en konsekvens av forslaget om å øke selskapsskatten til 23 pst. samtidig som samlet skatteprosent til petroleumssektoren holdes på samme nivå. Disse forslagene har til sammen en påløpt effekt på 11,6 mrd. kroner og en bokført effekt i 2020 på 3,3 mrd. kroner. Dette medlem viser derfor til at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett foreslås å øke kap. 2800 post 50 med 3,3 mrd. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett hvor det det foreslås å avvikle leterefusjonsordningen og fjerne subsidiene knyttet til raske avskrivninger, investeringsfradraget i særskatten og rentetillegget i fremføringsrenten. Bokført effekt i 2020 er over 7 mrd. kroner. Videre foreslår Miljøpartiet De Grønne å doble CO2-avgiften på sokkelen og introdusere en ny avgift på produsert vann. Dette medlem viser derfor til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor kap. 2800 post 50 foreslås økt med 22,4 mrd. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det er foreslått å øke CO2-avgiften på sokkelen, senke friinntekten samt fjerne leterefusjonsordningen. Dette medlem mener at dagens petroleumsskattesystem gir for høye insentiver til ytterligere investeringer i sektoren. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å trappe ned investeringer i nye leteprosjekter etter olje og gass, og mener dette må skje parallelt med aktiv næringspolitikk og industribygging som sikrer kompetansen og arbeidsplassene fra sektoren. Overføringene fra oljefondet økes med 0,7 pst. sammenlignet med regjeringens forslag, noe som ved en inkurie ikke ble korrekt omtalt i Innst. 2 S (2019–2020). Dette medlem viser videre til Rødts forslag i Dokument 8:103 S (2018–2019) om at en andel av oljeformuen settes av til et grønt industrifond som gjør strategiske investeringer i hjemlig industriproduksjon, og et grønt infrastrukturfond for å bidra til det enorme behovet for investeringer i klimavennlig infrastruktur i tiårene framover.
8.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland
8.2.1 Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Det vises til omtalen under avsnitt 8.1.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er anslått til 245 mrd. kroner i 2019. Det følger av lov om Statens pensjonsfond at statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten i sin helhet skal overføres til fondet. Deler av fondets samlede inntekter brukes til å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet og overføres fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettets inntektsside, jf. kap. 5800. Den endelige fastsettelsen av overføringen vil skje i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet høsten 2020.
Den samlede kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås til 9 984,7 mrd. kroner ved utgangen av 2020.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til bevilgningsforslaget under kap. 2800 post 50 over. Når inntekter og utgifter knyttet til petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås underskuddet på statsbudsjettet 2020 til 241,1 mrd. kroner. Flertallet slutter seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond utland til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning under kap. 5800 post 50 tilsvarer regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å redusere underskuddet på statsbudsjettet med 2 018,542 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, noe som innebærer at overføringen fra fondet foreslås redusert tilsvarende, og at kap. 5800 post 50 foreslås redusert med 2 018,542 mill. kroner i forhold til regjeringas forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å redusere underskuddet på statsbudsjettet med 1,7 mrd. kroner. Bevilgningen på kap. 5800 post 50 foreslås derfor redusert med 1,7 mrd. kroner.
8.3 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under kap. 2800 / kap. 5800
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S |
H, FrP, V og KrF |
A |
Sp |
SV |
MDG |
R |
Utgifter rammeområde 23 (i tusen kroner) |
|||||||||
2800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
Overføring til fondet |
244 951 000 |
244 951 000 (0) |
244 951 000 (0) |
244 951 000 (0) |
248 251 000 (+3 300 000) |
267 351 000 (+22 400 000) |
248 013 000 (+3 062 000) |
|
|
Sum utgifter rammeområde 23 |
244 951 000 |
244 951 000 (0) |
244 951 000 (0) |
244 951 000 (0) |
248 251 000 (+3 300 000) |
267 351 000 (+22 400 000) |
248 013 000 (+3 062 000) |
Inntekter rammeområde 23 (i tusen kroner) |
|||||||||
5800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
Overføring fra fondet |
241 084 213 |
241 084 213 (0) |
241 084 213 (0) |
241 084 213 (0) |
239 065 671 (-2 018 542) |
239 353 738 (-1 730 475) |
242 763 199 (+1 678 986) |
|
|
Sum inntekter rammeområde 23 |
241 084 213 |
241 084 213 (0) |
241 084 213 (0) |
241 084 213 (0) |
239 065 671 (-2 018 542) |
239 353 738 (-1 730 475) |
242 763 199 (+1 678 986) |
|
|
Sum netto rammeområde 23 |
3 866 787 |
3 866 787 (0) |
3 866 787 (0) |
3 866 787 (0) |
9 185 329 (+5 318 542) |
27 997 262 (+24 130 475) |
5 249 801 (+1 383 014) |