2. Finansdepartementet
2.1 Prioriterte oppgaver i 2020
2.1.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet
Nokre av dei viktigaste oppgåvene Finansdepartementet skal utføre i 2020, i tillegg til å samordne den økonomiske politikken, er å arbeide med:
-
Statens pensjonsfond
-
Regelverksarbeid på finansmarknadsområdet
-
Skatte- og avgiftsområdet
-
Fornye, forenkle og forbetre.
Ein viser til kap. 2 i proposisjonen for nærare omtale.
2.1.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen foreslår å overføre skatteoppkrevingen fra kommunene til Skatteetaten. Disse medlemmer kan ikke støtte en slik sentralisering og viser til at de lokale skattekontorene utgjør et velfungerende system. Dagens skatteinnkreving er svært effektiv med god måloppnåelse. Lokal innkreving gjør det enklere å bruke lokal kunnskap, og det er grunn til å stille spørsmål ved regjeringens forventede effektivitetsgevinst, da omorganiseringen like gjerne kan resultere i provenytap. Disse medlemmer er videre bekymret for at innkrevingens legitimitet kan utfordres når mulighetene til dialog med publikum forringes. Det kan heller ikke sannsynliggjøres at regjeringens grep er nødvendig for å styrke arbeidet mot svart økonomi og arbeidslivskriminalitet, tvert imot kan det argumenteres for at kontakten med næringslivet og kontrollen med arbeidsgivere kan bli dårligere med denne omorganiseringen. Disse medlemmer mener forslaget har svak faglig og ressursmessig begrunnelse, og går imot forslaget i sin helhet.
2.2 Oppfølging av anmodningsvedtak
2.2.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet
Nedanfor er det gjeve ei oversikt over oppfølginga av oppmodingsvedtak under Finansdepartementet. Oversikta omfattar alle vedtak frå stortingssesjonen 2018–2019 og alle vedtak frå tidlegare sesjonar der rapporteringa ikkje vart varsla avslutta i Prop. 1 S (2018–2019) eller som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 291 S (2018–2019), om Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2017–2018 meinte at ikkje var utkvitterte. I nokre tilfelle er det annanstad i budsjettframlegget gjeve ei meir omfattande framstilling av oppfølginga. I slike tilfelle er det vist til kor denne framstillinga finst.
I kolonnen lengst til høgre i tabellen nedanfor vert det opplyst om departementet reknar med at rapporteringa om vedtaket no vert avslutta, eller om det vil rapportere konkret om det i budsjettframlegget neste år òg. Ei rapportering som inneber at departementet skal leggje fram ei konkret sak for Stortinget, vil normalt fyrst verte avslutta når eit slikt framlegg er gjort.
Sjølv om det i tabellen vert opplyst at rapporteringa vert avslutta, vil det stundom vere slik at oppfølging av alle sider av vedtaket ikkje er sluttført. Dette kan t.d. gjelde oppmoding om å vareta særlege omsyn i politikkutforminga på eit område, der oppfølginga vil kunne gå over fleire år. I slike tilfelle vert Stortinget orientert om oppfølginga slik som elles gjennom omtale av det relevante politikkområdet i andre dokument til Stortinget.
Finansdepartementet viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 291 S (2018–2019) har streka under at det i einskilde høve er naudsynt å gjere framlegg om å oppheve eit oppmodingsvedtak før saka kan avsluttast. Finansdepartementet gjer i tråd med dette framlegg om eit slikt opphevingsvedtak, jf. romartalsvedtak XII.
2.2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til oversikten nedenfor som viser hvilke anmodningsvedtak som gjelder Finansdepartementets fagområde. Det vises videre til omtalene av de ulike anmodningsforslagene i proposisjonen. Der ikke annet er nevnt nedenfor eller i Innst. 3 S (2019–2020), tar komiteen omtalene til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til forslag til romertallsvedtak XII, jf. kapittel 11.B nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til omtale av flere av anmodningsforslagene i egne merknader i Innst. 2 S (2019–2020), Innst. 3 S (2019–2020) og Innst. 4 L (2019–2020).
Sesjon |
Vedtak nr. |
Stikkord |
Rapportering er avsluttet (Ja/Nei) |
2018–2019 |
40 |
Solidarisk alkoholpolitikk |
Ja |
2018–2019 |
45 |
Solidarisk alkoholpolitikk |
Nei |
2018–2019 |
46 |
Solidarisk alkoholpolitikk |
Ja |
2018–2019 |
85 |
350-kronersgrensa |
Ja |
2018–2019 |
86 |
Biodrivstoff |
Ja |
2018–2019 |
93 |
Oppfølging av tilrådingar i årsmeldinga for 2017 frå NIM |
Ja |
2018–2019 |
189 |
Kommunesamanslåing – eigedomsskatteinntektene |
Ja |
2018–2019 |
404 |
Presisering i forskrift av kven som skal verte identifisert som reelle rettshavarar |
Nei |
2018–2019 |
406 |
Pensjon frå fyrste krone |
Ja |
2018–2019 |
424 |
Utgreiing av ny teknologi som kan erstatte gjeldande bompengeordning |
Nei |
2017–2018 |
3 |
Stortingsmelding om ulikskap og sosial berekraft |
Ja |
2017–2018 |
37 |
Meirverdiavgift – fritak for digital journalistikk |
Ja |
2017–2018 |
56 |
Betydning av familien og hushaldstrukturen for norsk økonomi |
Ja |
2017–2018 |
596 |
Tilsyn med OTP-ordningar |
Nei |
2017–2018 |
660 |
Klimaverkemiddel i oppdrettsnæringa |
Ja |
2017–2018 |
693 |
Spillselskap – Statens pensjonsfond utland |
Ja |
2017–2018 |
711 |
Omsetjingsavgift – digital økonomi |
Ja |
2017–2018 |
712 |
Omsetjingsavgift – digital økonomi |
Ja |
2017–2018 |
713 |
Omsetjingsavgift – digital økonomi |
Ja |
2017–2018 |
727 |
Om tiltak for å styrkje forbrukaranes rettar i handel med bustad |
Ja |
2017–2018 |
858 |
Likestille praksis frå kommunal og privat revisjon |
Nei |
2017–2018 |
868 |
Finansskatt – omlegging der finansskatt på løn vert fjerna |
Ja |
2017–2018 |
869 |
Fjerning av avgiftsfritak for sending av varer med låg verdi |
Ja |
2017–2018 |
871 |
Kolkriteriet – Statens pensjonsfond utland |
Ja |
2017–2018 |
874 |
Etablering av regulatorisk sandkasse |
Ja |
2017–2018 |
877 |
Utgreiing av ulike modellar for rentetak |
Ja |
2017–2018 |
1004 |
Leggje om avgiften på alkoholfrie drikkevarer |
Ja |
2017–2018 |
1006 |
Kursreguleringsfond |
Ja |
2016–2017 |
48 |
Land-for-land rapportering |
Nei |
2016–2017 |
1040 |
Sikre behovet hos bustadkjøpare for meir tid i bustadhandelen |
Nei |
2016–2017 |
1104 |
Differensiert avgift på biodrivstoff |
Ja |
2015–2016 |
1002 |
Vegbruksavgift – fritak for naturgass som erstatning for biogass |
Ja |
2014–2015 |
602 |
Register over reelle rettshavarar |
Ja |
2.2.3 Vedtak nr. 868
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2019) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen for omtale.
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget har bedt om oppfølging av anmodningsvedtak i Prop. 1 S (2019–2020), og viser til sine merknader knyttet til disse.
Disse medlemmer vil likevel peke på at merknadene ikke er å anse som Stortingets formelle kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og således ikke kan erstatte kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen.
Disse medlemmer viser til anmodningsvedtak 868 om finansskatt, som regjeringen anser er fulgt opp i Prop. 1 S (2019–2020). Dette er disse medlemmer uenige i fordi forhøyet sats på arbeidsgiveravgiften ikke er foreslått fjernet.
Disse medlemmer viser til Innst. 3 S (2019–2020), hvor disse medlemmer fremmer forslag hvor man ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020, med å utrede og legge fram tiltak om en provenynøytral omlegging av finansskatten hvor forhøyet arbeidsgiveravgift blir fjernet.