4. Rammeområde 20 Stortinget, finansadministrasjon mv.
4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 20
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 2 (2019–2020) |
Utgifter |
|||
Stortinget og tilknyttede organ |
|||
41 |
|
Stortinget |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
973 300 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
3 600 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
139 600 000 |
|
50 |
Sannhets- og forsoningskommisjonen |
10 000 000 |
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
197 000 000 |
|
72 |
Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek |
1 500 000 |
|
73 |
Kontingenter, internasjonale delegasjoner |
15 500 000 |
|
74 |
Reisetilskudd til skoler |
5 300 000 |
Finansdepartementet |
|||
1600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
401 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
84 600 000 |
|
70 |
Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet |
13 100 000 |
1602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
419 900 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
24 100 000 |
1605 |
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 400 000 |
|
22 |
Opplæringskontoret OK stat |
6 300 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
16 600 000 |
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 552 200 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
212 800 000 |
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
6 716 700 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
212 500 000 |
|
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
247 100 000 |
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, a-ordningen |
94 300 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
111 100 000 |
|
70 |
Tilskudd |
5 500 000 |
1619 |
|
Skatteklagenemnda |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
71 200 000 |
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 900 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
259 900 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
25 900 000 |
1632 |
|
Kompensasjon for merverdiavgift |
|
|
61 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning |
27 000 000 000 |
|
72 |
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning |
2 280 000 000 |
1633 |
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift |
|
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
7 400 000 000 |
1650 |
|
Statsgjeld, renter mv. |
|
|
89 |
Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
10 015 800 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 20 |
59 732 300 000 |
Inntekter |
|||
Inntekter under departementene |
|||
3041 |
|
Stortinget |
|
|
1 |
Salgsinntekter |
6 300 000 |
|
3 |
Leieinntekter |
1 100 000 |
4600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
2 |
Diverse refusjoner |
400 000 |
4602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
3 |
Saksbehandlingsgebyr |
12 300 000 |
|
86 |
Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv. |
500 000 |
4605 |
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|
|
1 |
Økonomitjenester |
52 632 000 |
|
2 |
Opplæringskontoret OK stat |
9 700 000 |
4610 |
|
Tolletaten |
|
|
1 |
Særskilt vederlag for tolltjenester |
7 200 000 |
|
2 |
Andre inntekter |
2 100 000 |
|
4 |
Diverse refusjoner |
1 100 000 |
|
5 |
Refusjon fra Avinor AS |
25 200 000 |
|
85 |
Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr |
23 000 000 |
4618 |
|
Skatteetaten |
|
|
1 |
Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr |
89 500 000 |
|
3 |
Andre inntekter |
40 900 000 |
|
5 |
Gebyr for utleggsforretninger |
50 000 000 |
|
7 |
Gebyr for bindende forhåndsuttalelser |
3 500 000 |
|
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
3 500 000 |
|
85 |
Inngått på tapsførte lån mv. |
250 000 000 |
|
86 |
Bøter, inndragninger mv. |
1 400 000 000 |
|
87 |
Trafikantsanksjoner |
60 000 000 |
|
88 |
Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret |
220 000 000 |
|
89 |
Overtredelsesgebyr |
5 000 000 |
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
2 |
Oppdragsinntekter |
265 800 000 |
|
85 |
Tvangsmulkt |
15 000 000 |
4670 |
|
Den nordiske investeringsbank |
|
|
50 |
Tilbakeføring av tapsfondsmidler |
70 237 000 |
5351 |
|
Overføring fra Norges Bank |
|
|
85 |
Overføring |
13 900 000 000 |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. |
|||
5491 |
|
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
30 |
Avskrivninger |
1 585 327 000 |
Renter og utbytte mv. |
|||
5603 |
|
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
80 |
Renter av statens faste kapital |
100 808 000 |
5605 |
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
|
|
80 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank |
917 400 000 |
|
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
200 000 |
|
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
915 300 000 |
|
83 |
Av alminnelige fordringer |
25 000 000 |
|
84 |
Av driftskreditt til statsbedrifter |
293 700 000 |
|
86 |
Renter av lån til andre stater |
100 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 20 |
20 352 804 000 |
|
|
Netto rammeområde 20 |
39 379 496 000 |
4.2 Rammebeløp
4.2.1 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2019, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 39 378 496 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2019–2020).
For nærmere omtale av de enkelte poster, vises det til Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet.
4.2.2 Merknader fra fraksjonene
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sitt alternative budsjett, samt til merknader og forslag i Innst. 2 S (2019–2020), og fremmer på denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å fastsette rammeområde 20 til 38 826 196 000 kroner, som er 553 300 000 kroner mindre enn i regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, hvor det blir foreslått å fastsette rammeområde 20 til 38 902 696 000 kroner.
4.3 Kap. 41 Stortinget
4.3.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II under kapittel 11. B.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås å omprioritere midler fra byråkrati i blant annet Oslo til tjenester nær folk i hele landet. Disse medlemmer viser til at det foreslås et byråkratikutt på 19,5 mill. kroner for Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å kutte i bevilgningene til Stortinget med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag for å omprioritere til andre formål.
Komiteens medlem fra Rødt er bekymret for en utvikling der avstanden mellom de folkevalgte og befolkningen blir større, og ønsker ikke at politikere skal utgjøre noen lønnsadel i Norge. De årlige forslagene til fastsettelse av politikergodtgjørelse fra Stortingets lønnskommisjon har etter dette medlems mening over tid bidratt til et lønnsnivå som er for høyt, og en utvikling løsrevet fra befolkningen politikerne er valgt til å representere. Dette medlem viser til at man med dagens utvikling ligger an til at godtgjørelsen for stortingsrepresentanter vil passere 1 mill. kroner neste år. Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet endre retningslinjene for Stortingets lønnskommisjon. Endringene skal sikre at lønnskommisjonen legger fram forslag om at godtgjørelsene senkes og deretter bindes til utviklingen i grunnbeløpet i folketrygden (G) framfor utviklingen i statlige lederlønninger.»
Dette medlem registrerer også at virkelighetsbeskrivelsen om at lønnsnivået blant norske politikere er for høyt, nå deles av representanter fra flere av partiene på Stortinget i uttalelser i media.
Dette medlem viser videre til egne forslag i forbindelse med den årlige behandlingen av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og medlemmer av regjeringen, der Rødt tidligere har foreslått å legge ned lønnskommisjonen, og til Rødts alternative statsbudsjett, der den årlige godtgjørelsen for stortingsrepresentanter reduseres til åtte ganger folketrygdens grunnbeløp, noe som gir en besparelse på om lag 33 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. En slik godtgjørelse vil fortsatt ligge godt over ein gjennomsnittlig lønn i Norge, noe som etter dette medlems mening er rimelig for å kompensere for blant annet ubekvem arbeidstid og mye tid borte fra familien, men at det også er vesentlig under det lønnsnivået som er vedtatt av Stortinget.
4.3.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og IX under kapittel 11. B.
4.3.4 Post 50 Sannhets- og forsoningskommisjonen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.5 Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.6 Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.7 Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.8 Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.4 Kap. 3041 Stortinget
4.4.1 Post 1 Salgsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.4.2 Post 3 Leieinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
4.5.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å utrede redusert merverdiavgift på serveringssteder, herunder hvordan en kan avgrense det og innføre dette på en måte som ikke fører til mer matsvinn.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk, åpenhet og skattepolitikk i Norge.
4.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II under kapittel 11. B.
4.5.3 Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.5.4 Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VII under kapittel 11. B.
4.5.5 Fullmakt for utbetalingsløsning for overtid, reisetid og timelønn i 2020
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VIII under kapittel 11. B.
4.5.6 Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter deg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak XI under kapittel 11. B.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
4.6.1 Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
4.7.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
4.8.1 Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.8.2 Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
4.9.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II under kapittel 11. B.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å øke bevilgningen til veiledning som skal sikre økt miljøhensyn i offentlige anbud.
4.9.2 Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.9.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
4.10.1 Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.10.2 Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
4.11.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I, II og X under kapittel 11. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Magnormoen er landets nest største grensepassering. I tillegg håndterer Kongsvinger tollområde 28 av landets 62 grenseoverganger, samt at Stockholmstoget snart kommer med 16 passeringer daglig. I dag er det ikke et eneste bemannet tollkontor på norsk side i Hedmark. Ved Magnormoen har en overlatt kontrollen av grensen til de svenske tollmyndighetene i Eda, som har åpent kun innenfor normal kontortid.
Disse medlemmer mener det er behov for å styrke kapasiteten ved grensekontrollen og vurdere opprettelse av en norsk tollstasjon på Magnor.
Disse medlemmer viser til at Bjørnfjell tollstasjon fortsatt ikke er døgnåpen hele året. Fra Nord-Norge eksporteres mest fersk fisk over E10 og Bjørnfjell tollstasjon grunnet nærheten til Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms. Tollstasjonen stenger om natten, noe som gjør at fisk som fanges eller slaktes på kveldstid, må vente én natt for eksport. Da taper den 1–1,5 kroner i verdi per kilo. Fiskerinæringen melder at de taper titalls millioner på nattestengt tollstasjon, mens kostnader for en døgnåpen stasjon er små.
Disse medlemmer viser til at åpningstiden er utvidet med tre timer på hverdager i høsthalvåret, og at arbeidet med å digitalisere tollklareringen er startet. Grenseovergangene i Troms og vest i Finnmark er begge døgnåpne fordi de driftes av Finland. Bjørnfjell tollstasjon ligger ca. 3 mil fra avkjøring E6 på høyfjellet i et relativt tøft klima uten servicetilbud. En industri med så stor produksjon som sjømatindustrien trenger forutsigbarhet og ikke åpningstider som varierer med årstid og ukedag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås å styrke Tollvesenets arbeid med grensekontroll med hele 100 mill. kroner.
4.11.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og III under kapittel 11. B.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
4.12.1 Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.2 Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.3 Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.4 Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.5 Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
4.13.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I, II og X under kapittel 11. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener myndighetene må ta sitt ansvar for et seriøst og organisert arbeidsliv, og viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2020, hvor det foreslås en betydelig tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping med økte bevilgninger til Arbeidstilsynet, politiet og skatteetaten, jf. Innst. 2 S (2019–2020).
Disse medlemmer går inn for å bygge ut ytterligere et arbeidslivskriminalitetssenter for å nå Arbeiderpartiets mål om at hele landet skal dekkes av slike sentre.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der partiet går imot overføringen av skatteoppkrevingen fra kommunene til Skatteetaten. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen til Skatteetaten med 558,3 mill. kroner. Disse medlemmer viser til egne merknader i Innst. 4 L (2019–2020) med mer utførlig begrunnelse for dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke bevilgningene til Skatteetaten med 15 mill. kroner til en målrettet satsing i Skatteetaten for å avdekke skattejuks. Dette medlem viser videre til at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett foreslås å gå imot overføringen av skatteoppkreving fra kommunene til Skatteetaten, og at regjeringens forslag til økning til Skatteetaten på 558,3 mill. kroner til formålet dermed ikke er nødvendig. Til sammen foreslås det derfor å redusere bevilgningen på denne posten med 543,3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å styrke bevilgningen til Skatteetaten med 70 mill. kroner, inkludert reversering av ABE-kuttet, for å intensivere kampen mot skatteunndragelser og sosial dumping gjennom A-krimsentrene. Dette medlem viser videre til at Rødt i sitt alternative statsbudsjett går imot overføringen av skatteoppkreving fra de kommunale skattekontorene til Skatteetaten.
4.13.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og VI under kapittel 11. B.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås å styrke arbeidet mot arbeidslivskriminalitet i Skatteetaten med 25 mill. kroner som del av en større pakke mot arbeidslivskriminalitet på 219 mill. kroner.
4.13.3 Post 22 Større IT-prosjekter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I, IV og X under kapittel 11. B.
4.13.4 Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.13.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettenigheten mellom de fire partiene, jf. Innst. 2 S (2019–2020). Flertallet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen til større utstyrsanskaffelser i Skatteetaten med 1 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak III og X under kapittel 11. B.
4.13.6 Post 70 Tilskudd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
4.14.1 Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.2 Post 3 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.3 Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.4 Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.5 Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.6 Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.7 Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.8 Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.9 Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.10 Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.11 Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
4.15.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
4.16.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og X under kapittel 11. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig med fortsatt god fordeling av arbeidsplassene i SSB, og at målet skal være at minst 40 pst. av arbeidsplassene skal være på Kongsvinger.
4.16.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II under kapittel 11. B.
4.16.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
4.17.1 Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.17.2 Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
4.18.1 Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.18.2 Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
4.19.1 Post 1 Driftsutgifter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II under kapittel 11. B.
4.20 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
4.20.1 Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.21 Kap. 1670 Den nordiske investeringsbank
4.21.1 Post 50 Tapsfond for miljølåneordningen
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak V under kapittel 11. B.
4.22 Kap. 4670 Den nordiske investeringsbank
4.22.1 Post 50 Tilbakeføring av tapsfondsmidler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.23 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
4.23.1 Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.24 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
4.24.1 Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.25 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
4.25.1 Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
4.26.1 Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26.2 Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26.3 Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26.4 Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26.5 Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.26.6 Post 86 Renter av lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.27 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S |
H, FrP, V og KrF |
A |
Sp |
SV |
MDG |
R |
Utgifter rammeområde 20 (i tusen kroner) |
|||||||||
41 |
|
Stortinget |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
973 300 |
973 300 (0) |
973 300 (0) |
953 800 (-19 500) |
963 300 (-10 000) |
973 300 (0) |
939 800 (-33 500) |
1600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
401 600 |
401 600 (0) |
401 600 (0) |
397 600 (-4 000) |
401 600 (0) |
406 600 (+5 000) |
401 600 (0) |
|
72 |
Tilskudd til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk, åpenhet og skattepolitikk i Norge, bl.a. Gjeldsofferalliansen, Attac, Transparency Norway og Publish What You Pay |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
25 000 (+25 000) |
1605 |
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 400 |
607 400 (0) |
607 400 (0) |
577 400 (-30 000) |
607 400 (0) |
607 400 (0) |
627 400 (+20 000) |
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 552 200 |
1 552 200 (0) |
1 552 200 (0) |
1 636 700 (+84 500) |
1 552 200 (0) |
1 552 200 (0) |
1 552 200 (0) |
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
6 716 700 |
6 716 700 (0) |
6 744 200 (+27 500) |
6 124 900 (-591 800) |
6 173 400 (-543 300) |
6 716 700 (0) |
6 228 400 (-488 300) |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
212 500 |
212 500 (0) |
212 500 (0) |
237 500 (+25 000) |
212 500 (0) |
212 500 (0) |
212 500 (0) |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
111 100 |
110 100 (-1 000) |
110 100 (-1 000) |
111 100 (0) |
111 100 (0) |
111 100 (0) |
111 100 (0) |
|
|
Sum utgifter rammeområde 20 |
59 732 300 |
59 731 300 (-1 000) |
59 758 800 (+26 500) |
59 196 500 (-535 800) |
59 179 000 (-553 300) |
59 737 300 (+5 000) |
59 255 500 (-476 800) |
Inntekter rammeområde 20 (i tusen kroner) |
|||||||||
|
|
Sum inntekter rammeområde 20 |
20 352 804 |
20 352 804 (0) |
20 352 804 (0) |
20 352 804 (0) |
20 352 804 (0) |
20 352 804 (0) |
20 352 804 (0) |
|
|
Sum netto rammeområde 20 |
39 379 496 |
39 378 496 (-1 000) |
39 405 996 (+26 500) |
38 843 696 (-535 800) |
38 826 196 (-553 300) |
39 384 496 (+5 000) |
38 902 696 (-476 800) |