Komiteens merknader
Komiteen viser til at Stortingets
avgiftsvedtak for budsjettåret 2020 behandles i Innst. 3 S (2019–2020).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens lovforslag med unntak av forslag til
merverdiavgiftsloven § 3-1 annet ledd.
Flertallet viser til regjeringens
forslag om å legge ansvaret for beregning og betaling av merverdiavgift
på utenlandske tilbydere. Plikten gjelder ved salg av nærmere spesifiserte
varer med verdi under 3 000 kroner til forbruker i Norge. Det er
foreslått at den utenlandske tilbyderen skal kunne registrere seg
i en forenklet ordning. Varer som håndteres i den forenklede ordningen,
skal gis et forenklet fortollingsløp uten ordinær deklarering.
Dersom den utenlandske
tilbyderen ikke overholder sin registreringsplikt, eller varen sendes
fra en tilbyder som ikke er registreringspliktig grunnet lav omsetning
til Norge, skal varen undergis ordinær tollbehandling. Det innebærer
at forbrukeren er ansvarlig for å beregne og betale merverdiavgift,
særavgifter og toll fra første krone. Det gjøres som en del av tolldeklareringen ved
innførsel. Den praktiske håndteringen av tolldeklarasjoner utføres
for en stor grad av profesjonelle speditører, som tar et gebyr for
håndteringen.
Flertallet viser til at i
dag deklareres bare varer med verdi på minst 350 kroner. Etter regjeringens
forslag vil også varer med verdi under 350 kroner måtte deklareres
i tilfeller der merverdiavgift ikke er betalt gjennom den forenklede
ordningen. Det innføres i dag et stort volum varer med verdi under
350 kroner. Siktemålet med regjeringens forslag er at flest mulig
varer skal håndteres i den forenklede ordningen. Følgelig forventes
det et relativt lavt antall deklarasjoner av varer med verdi under
350 kroner. I en innfasingsperiode må det likevel påregnes at det
vil innføres en del varer som ikke er håndtert i den forenklede
ordningen, og som dermed må deklareres.
Posten Norge AS
har etter at budsjettet ble lagt frem, varslet at det vil ha svært
uheldige konsekvenser dersom Posten må håndtere deklarasjoner for
et stort antall varer med verdi under 350 kroner. Posten legger til
grunn at en betydelig andel av netthandelsendingene i en oppstartfase
vil komme fra uregistrerte tilbydere. Posten peker på betydelige
interne utfordringer, herunder behov for ytterligere bemanning,
samt dårlig forutsigbarhet for forbrukerne og fare for kraftig fall
i handelsvolumet.
Flertallet mener det er viktig
å ivareta hensynet til forbrukerne og god vareflyt ved avvikling
av 350-kronersgrensen og innføring av den forenklede ordningen for
merverdiavgift. Det vises til Prop. 1 LS (2019–2020) punkt 12.8
der departementet kommenterer uheldige konsekvenser av å presse
gjennom endringene for tidlig. Flertallet ber derfor regjeringen
utforme en midlertidig ordning for å avhjelpe nevnte utfordringer
i en innfasingsperiode.
Flertallet understreker at
ovennevnte ikke berører varer som ikke kan håndteres i den forenklede
ordningen, dvs. blant annet næringsmidler, alkoholholdige drikkevarer
og tobakksvarer. For slike varer er det foreslått å avvikle 350-kronersgrensen,
fra 1. januar 2020, og at varene deklareres ved innførsel. Flertallet foreslår ingen
endringer i dette.
Flertallet viser videre til
at intensjonen med regjeringens forslag er at særavgiftsbelagte
varer holdes utenfor den forenklede ordningen. Det følger blant
annet av at alkoholholdige drikkevarer, tobakksvarer, næringsmidler
og restriksjonsbelagte varer er holdt utenfor. For disse varene
skal 350-kronersgrensen som nevnt avvikles 1. januar, med mottaker
som ansvarlig for å betale avgifter og eventuell toll.
Flertallet har blitt oppmerksom
på at det kan finnes varer med verdi under 350 kroner som ilegges særavgifter,
men som ikke har restriksjoner ved innførsel. Flertallet foreslår derfor
å justere ordlyden i regjeringens forslag til § 3-1 annet ledd i
merverdiavgiftsloven, slik at varer som ilegges særavgifter likestilles med
næringsmidler og restriksjonsbelagte varer. Når det henvises generelt
til varer som ilegges særavgifter i bestemmelsen, er det ikke nødvendig
å nevne alkoholholdige drikkevarer og tobakksvarer særskilt. Flertallet forutsetter
at tollforskriften § 5-9-1 justeres tilsvarende med virkning fra
1. januar 2020. Flertallet viser til
at dette betyr at alle særavgiftsbelagte varer behandles likt. For
øvrig er flertallet enige
om å avvikle 350-kronersgrensen slik regjeringen har foreslått.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009
nr. 58 om merverdiavgift gjøres følgende endring:
§ 3-1 annet ledd
skal lyde:
(2) Det skal også
beregnes merverdiavgift ved levering av varer med lav verdi som
innføres til andre mottakere enn næringsdrivende og offentlig virksomhet
i merverdiavgiftsområdet. Dette gjelder likevel ikke næringsmidler,
varer som krever særskilt tillatelse for innførsel eller varer som
ilegges særavgifter.
II
Endringen under
I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne viser til at forslaget om tollfritak
i hovedsak handler om klær og enkelte andre tekstiler, og at det
kan gi en ulempe for norske bedrifter med et slikt fritak for utenlandske
aktører. Disse
medlemmer mener det er viktig med et enkelt regelverk for
handel fra utlandet som samtidig sikrer at ikke norske aktører får
påført en konkurranseulempe.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet slutter seg til regjeringspartienes
forslag om endring i merverdiavgiftsloven § 3-1 annet ledd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at forslaget
om å avvikle 350-kronersgrensen ble varslet etter regjeringspartienes
budsjettenighet høsten 2018. Grunnet langt forvarsel foreslår derfor disse medlemmer at
endringen trer i kraft fra 1. januar 2020.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
der det foreslås at den nye ordningen (avvikling av 350-kronersgrensen)
for varer i den forenklede registreringsordningen trer i kraft fra
1. mars.
I tillegg går Senterpartiet
mot at det skal gjelde et tollfritak på varesendinger opp til 3 000
kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg i hovedsak til regjeringens
forslag om å avvikle den såkalte 350-kronersgrensen, men går imot
at det skal gjelde et tollfritak på varesendinger opp til 3 000
kroner.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett for 2020 hvor regjeringens forslag til fritak
for toll for enkelte sendinger opp til 3 000 kroner avvises.
Komiteens medlem
fra Rødt støtter regjeringens forslag om å avvikle 350-kronersgrensen,
og viser til egne forslag om å fjerne ordningen i tidligere budsjetter. Dette medlem viser
til at man med dette fjerner subsidiering av netthandel fra utlandet
som går på bekostning av norske arbeidsplasser i de berørte næringene,
men går mot at regjeringen samtidig øker grensen for tollfrihet
for kjøp av klær til 3 000 kroner.