Sammendrag
Person som ikke
er bosatt i Norge etter skatteloven § 2-1, plikter å betale kildeskatt
på pensjon mv. fra Norge, jf. skatteloven § 2-3 fjerde ledd. Kildeskatten
beregnes av brutto inntekt. Det vil si at det ikke gis rett til
fradrag i inntekten. Det gis heller ingen rett til fradrag i fastsatt
skatt. Nivået på kildeskattesatsen (15 pst.) er tilpasset at det
ikke gis rett til fradrag.
Skattyter bosatt
i annen EØS-stat kan likevel kreve fradrag etter samme regler som
gjelder for bosatte i Norge, når hele eller tilnærmet hele skattyterens
inntekt av arbeid, pensjon, uføreytelser eller virksomhet skattlegges
her, jf. skatteloven § 6-71 første ledd. For at inntektskravet skal
anses oppfylt, er det i forarbeidene lagt til grunn at minst 90
pst. av inntekten må skattlegges i Norge, jf. Ot.prp. nr. 1 (2005–2006)
punkt 9.5.1.1. Regelen er begrunnet i at det er rimelig at EØS-borgere
bosatt i annen EØS-stat, som har det vesentligste av sin inntekt
fra Norge, likestilles med skattytere som er bosatt her (alminnelig
skatteplikt).
Når vilkårene for
fradrag etter skatteloven § 6-71 er oppfylt, gis det fullt personfradrag
og minstefradrag, og det skal svares skatt til staten etter de ordinære
skattesatsene.
EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) har i grunngitt uttalelse 19. desember 2017 kommet til at
reglene om beskatning av personer bosatt i annen EØS-stat som mottar
pensjon fra Norge, i enkelte tilfeller er i strid med EØS-avtalens
regler om fri bevegelighet for arbeidstakere. ESA legger til grunn
at det må gjelde en videre fradragsrett hvis skattepliktig inntekt
i bostedsstaten er for lav til at skattyter kan få utnyttet retten
til personlige fradrag der. I det aktuelle tilfellet får skattyter
heller ikke utnyttet slike fradrag i Norge fordi inntekten her er
for lav, jf. skatteloven § 6-71.
På grunn av usikkerheten
ved om reglene er i samsvar med forpliktelsene etter EØS-avtalen,
foreslår departementet at visse skattytere kan kreve nedsettelse
av kildeskatt fastsatt etter skatteloven § 2-3 fjerde ledd.
Regelen vil omfatte
personer som er bosatt i annen EØS-stat, har opptjent rett til pensjon,
uføretrygd eller andre uføreytelser fra Norge gjennom utøvelse av
retten til fri bevegelighet for arbeidstakere etter EØS-avtalen og
ikke får utnyttet retten til personlige fradrag i bostedsstaten.
Med personlige fradrag menes i denne sammenheng fradragsregler eller
tilsvarende skattefordeler som skal ivareta skattyterens skatteevne.
Skattyter må dokumentere at vilkårene er oppfylt.
Regelen vil ikke
omfatte personer som ikke har utnyttet retten til fri bevegelighet
når pensjon mv. fra Norge er opptjent, og som for eksempel flytter
til en annen EØS-stat som pensjonist. Denne gruppen skattytere vil for
øvrig ofte oppfylle inntektskravet i skatteloven § 6-71, og kan
kreve fradrag etter de alminnelige regler.
Flere skatteavtaler
som Norge har inngått med andre EØS-stater, avskjærer Norges adgang
til å ilegge kildeskatt på pensjon mv. Forslaget vil dermed ikke
omfatte skattytere som er bosatt i disse EØS-statene. Dette gjelder
per i dag skattytere bosatt i Irland, Spania, Kroatia, Estland,
Latvia og Litauen.
Regelen innebærer
at kildeskatt på pensjon, uføretrygd og andre uføreytelser kan kreves
nedsatt. Skatten kan settes ned til skatten på slike ytelser beregnet
etter satsene som gjelder for bosatte i Norge. I den alternative skatteberegningen
gis det forholdsmessige fradrag etter skatteloven §§ 6-30 til 6-32
(minstefradrag) og § 15-4 første ledd (personfradrag). Fradragene
beregnes etter forholdet mellom inntekt som er skattepliktig til
Norge etter skatteloven § 2-3 fjerde ledd og skattyterens samlede
inntekter i Norge og i utlandet (globalinntekt). Departementet legger
til grunn at innslagspunktene for trinnskatten skal beregnes forholdsmessig
på samme måte som fradragene. For pensjon gis det også fradrag etter
skatteloven § 16-1.
Departementet viser
til forslag til ny § 17-10 i skatteloven.
Endringene vil medføre
at fastsettingen av skatt for de aktuelle skattyterne blir mer ressurskrevende
enn tidligere. På svært usikkert grunnlag anslås forslaget å redusere
provenyet med 3 mill. kroner påløpt i 2019, som i sin helhet bokføres
i 2020.
Det foreslås at
endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2019.