Merknad
13. Sektoravgifter og gebyrer
Sammendrag
Statens samlede inntekter fra sektoravgifter anslås til i underkant av 3,8 mrd. kroner i 2020. Nedenfor er det redegjort for endringer i sektoravgifter og overprisede gebyrer som regjeringen foreslår i 2020.
Endringer i sektoravgiftene
Nasjonal kommunikasjonsenhet
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil i 2020 utføre en rekke nye oppgaver knyttet til etablering av 5 G i Norge, blant annet arbeid med tildeling av frekvensressurser. Det er behov for flere årsverk innenfor spektrumsforvaltning, teknologi, samfunnsanalyse, konkurransevurdering og jus. Regjeringen foreslår derfor å øke utgiftene til Nkom. For å finansiere denne utgiftsøkningen foreslår regjeringen å øke sektoravgiften med om lag 9 mill. kroner. Det vises til nærmere omtale av saken i Prop. 1 S (2019–2020) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene
Finanstilsynet har fått en rekke nye oppgaver, særlig som følge av utvikling av nytt regelverk i EU/EØS. Regjeringen foreslår derfor å øke utgiftene til tilsynets IKT-utvikling, arbeid mot hvitvasking og terror, tilsyn med verdipapirmarkedet mv. Finanstilsynet finansieres hovedsakelig gjennom en sektoravgift som betales av bedriftene i finanssektoren. For å finansiere denne utgiftsøkningen foreslår regjeringen å øke sektoravgiften med om lag 16 mill. kroner bokført i 2020. Det vises til nærmere omtale av saken i Prop. 1 S (2019–2020) for Finansdepartementet.
Ny sektoravgift – Beredskapstilsyn og tilsyn med damsikkerhet
Inntektene fra gebyrer for beredskapstilsyn og tilsyn med damsikkerhet under Olje- og energidepartementet føres i dag på kapittel 4820 Norges vassdrags- og energidirektorats post 1 Gebyrinntekter. Med utgangspunkt i Finansdepartementets rundskriv R-112/15 Bestemmelser om statlig gebyr- og avgiftsfinansiering, er det foretatt en gjennomgang av grunnlaget for fakturering av Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) tilsynsordninger og avgrensning mellom gebyrer og sektoravgifter. Gjennomgangen har blant annet vist at utformingen av dagens gebyrer ikke synes å tilfredsstille bestemmelsene i R-112/15. Gebyrene beregnes og innkreves av NVE én gang i året fra alle aktører som omfattes av tilsynsvirksomheten, og skal betales uavhengig av om det faktisk er gjennomført tilsynsaktiviteter hos den enkelte aktør. Gebyret til den enkelte aktør er altså ikke betaling for en faktisk levert tjeneste. Det vil heller ikke være hensiktsmessig å fakturere aktørene basert på faktisk utførte tilsyn. En slik ordning vil føre til at enkelte aktører får uforholdsmessig store utgifter dersom de skulle bli utpekt til kontroll. Videre har NVE en rekke tilsynsaktiviteter som ikke direkte kan henføres til én enkelt aktør i sektoren, men som likevel bør finansieres av sektoren.
Regjeringen foreslår at gebyrene omdannes til en sektoravgift på kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet, ny post 72 Beredskapstilsyn og tilsyn med damsikkerhet. Gjennomgangen viser også at direktoratets kostnader ved tilsyn er høyere enn det som blir krevet inn gjennom dagens gebyrer. Regjeringen foreslår derfor at den nye avgiften økes med 5 mill. kroner bokført i 2020, slik at avgiftsnivået bedre reflekterer de faktiske kostnadene ved tilsyn.
Samlet oversikt
For overordnet omtale vises det til Prop. 1 LS (2019–2020) kap. 13. For nærmere omtale av de ulike sektoravgiftene vises det til de ulike fagdepartementenes Prop. 1 S (2019–2020).
Regjeringens forslag til sektoravgifter for 2020 følger av tabellen (i mill. kroner).
Kap. |
Post |
|
Anslag 2020 |
5568 |
|
Kulturdepartementet |
|
|
71 |
Årsavgift – stiftelser |
24,1 |
|
73 |
Refusjon – Norsk Rikstoto og Norsk Tipping AS |
44,4 |
|
74 |
Avgift – forhåndskontroll av kinofilm |
5,5 |
|
75 |
Kino- og videogramavgift |
32,0 |
5570 |
|
Kommunal- og moderniseringsdepartementet |
|
|
70 |
Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet |
247,9 |
5571 |
|
Arbeids- og sosialdepartementet |
|
|
70 |
Petroleumstilsynet – sektoravgift |
119,2 |
5572 |
|
Helse- og omsorgsdepartementet |
|
|
70 |
Legemiddeldetaljistavgift |
62,7 |
|
72 |
Avgift utsalgssteder utenom apotek |
5,7 |
|
73 |
Legemiddelleverandøravgift |
211,0 |
|
74 |
Tilsynsavgift |
3,8 |
|
75 |
Sektoravgift tobakk |
15,0 |
5574 |
|
Nærings- og fiskeridepartementet |
|
|
71 |
Avgifter immaterielle rettigheter |
164,3 |
|
72 |
Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur |
29,6 |
|
73 |
Årsavgift Merkeregisteret |
8,6 |
|
74 |
Fiskeriforskningsavgift |
267,3 |
|
75 |
Tilsynsavgift Justervesenet |
49,7 |
5576 |
|
Landbruks- og matdepartementet |
|
|
70 |
Forskningsavgift landbruksprodukter |
170,0 |
|
72 |
Jeger- og fellingsavgifter |
90,0 |
5577 |
|
Samferdselsdepartementet |
|
|
74 |
Sektoravgifter Kystverket |
814,5 |
5578 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
70 |
Sektoravgifter under Svalbards miljøvernfond |
20,7 |
|
72 |
Fiskeravgifter |
19,5 |
|
73 |
Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet |
690,0 |
5580 |
|
Finansdepartementet |
|
|
70 |
Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene |
445,7 |
5582 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
70 |
Bidrag til kulturminnevern |
0,0 |
|
71 |
Konsesjonsavgifter fra vannkraftutbygging |
171,5 |
|
72 |
Beredskapstilsyn og tilsyn med damsikkerhet |
50,0 |
Sum sektoravgifter |
3 762,7 |
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Rødt viser til sitt alternative budsjett der det foreslås to nye sektoravgifter på henholdsvis deponering av gruveavfall og på fiskeoppdrett.
Dette medlem viser til at den omfattende oppdretten som pågår i norske fjorder og kyststrøk kjennetegnes av høy fortjeneste for eierne og store miljøproblemer. Rødt jobber for lukkede anlegg og strengere regulering av utslipp og rømming. Som et hastetiltak foreslår dette medlem en oppdrettsavgift på 35 øre/kg på oppdrettet fisk. Deler av denne avgifta skal gå tilbake til kommunene som huser næringa, mens resten finansierer miljøtiltak som økt innsats mot parasitten Gyrodactylus salaris.
Dette medlem mener prinsippet om at forurenser betaler tilsier at deponering av gruveavfall bør ilegges avgift. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett hvor det foreslås en slik avgift på 50 kr/tonn for gruveavfall som deponeres i sjø og på land. Avfall som fylles tilbake i gruva vil ikke ilegges avgift. En slik avgift vil ikke komme som erstatning for en streng regulering av tillatelser med basis i forurensningsloven, men vil bidra til å gjøre det mer lønnsomt med gjenbruk eller tilbakefylling av gruveavfall.