3.3 Andre regler om behandling av gradert og annen taushetsbelagt informasjon i Stortingets forretningsorden
Stortingets forretningsorden
har en rekke bestemmelser om behandling av taushetsbelagt informasjon. Med
ett unntak gjelder disse behandling av taushetsbelagt informasjon
generelt og er ikke avgrenset til å gjelde informasjon gradert etter
sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
Det følger av Stortingets
forretningsorden § 19 at granskningskommisjoners rapporter skal
være offentlige med mindre særlige hensyn tilsier at de helt eller
delvis bør være taushetsbelagt.
I Stortingets forretningsorden
§ 27 femte ledd er det fastsatt egne regler om komiteens adgang
til å motta taushetsbelagte opplysninger i høringer. Slike opplysninger
kan komiteen bare motta for lukkede dører. Det fremgår videre av
bestemmelsen at komiteen under åpen høring ikke kan gjengi eller
vise til opplysninger underlagt lov- eller instruksfestet taushetsplikt.
I Stortingets forretningsorden
§ 29 andre ledd er det fastsatt regler om behandling av graderte
dokumenter i komiteene. Ved siden av § 75 annet ledd bokstav a er dette
den eneste bestemmelsen i Stortingets forretningsorden som uttrykkelig
refererer til sikkerhetsloven og beskyttelsesinstruksen. Bestemmelsen
lyder:
«Graderte dokumenter
bringes til komitémedlemmenes kunnskap på komiteens møterom. Dokumenter gradert
høyere enn begrenset eller fortrolig kan ikke tas med ut av møterommet,
med mindre komiteen vedtar at det kan gjøres. Graderte dokumenter
som tas med ut av møterommet, må oppbevares slik at de ikke er tilgjengelige
for uvedkommende.»
Bestemmelsen kom
inn i Stortingets forretningsorden i 2009. Før dette hadde det vært
opp til den enkelte stortingskomité selv å bestemme hvordan graderte
dokumenter som kom den i hende, skulle håndteres. Som begrunnelse
ble det i Innst. S. nr. 288 (2008–2009) vist til at presidentskapet
hadde kommet til at det ville være gunstig at noen grunnleggende
regler om dette ble fastsatt i Stortingets forretningsorden. Det
ble videre vist til at de regler som ble foreslått, samsvarte med
det som var vanlig praksis.
Formuleringen «bringes
til komitémedlemmenes kunnskap» ble valgt for å gi komiteen mulighet
til å bestemme for eksempel at graderte dokumenter må leses på komitérommet,
og det ble vist til at dette særlig ville være aktuelt for dokumenter
gradert hemmelig eller strengt hemmelig.
Ifølge Stortingets
forretningsorden § 29 tredje ledd kan presidentskapet etter søknad
samtykke i at én representant fra hvert parti som ikke er representert
i en komité, får tilgang til alle dokumenter i den aktuelle komiteen,
jf. nærmere omtale nedenfor. I slike tilfeller er det fastsatt at
regler om konfidensialitet og behandling av komiteens dokumenter
gjelder tilsvarende for den representanten som får tilgang.
En praktisk viktig
bestemmelse er § 36 om gjennomføring av stortingsmøter for lukkede
dører. Det følger av Grunnloven § 84 at Stortinget holdes for åpne
dører unntatt i de tilfeller hvor det motsatte bestemmes ved stemmeflertall.
Møter for lukkede dører forekommer i dag relativt sjelden, men et
eksempel fra nyere tid er møtet 19. juni 2017, hvor Stortinget behandlet
et gradert tillegg til Innst. 483 S (2016–2017) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen.