Stortinget ber regjeringen
legge til rette for en bedre og mer effektiv lærerutdanning ved
å følge opp at det i lærerutdanningene stilles større forventninger til
undervisningskvalitet og studieintensitet, gjennom:
-
økt studieintensitet
gjennom flere timer brukt på studiene samlet sett, fordelt på organiserte læringsaktiviteter
og egenstudier, med mål om at snittiden brukt på studiene i lærerutdanningen
økes til minst snittet for studenter for øvrig,
-
å sikre at pedagogikk-
og elevkunnskapsfaget (PEL) tilsvarer minst 60 studiepoeng for å
gi nok tid til pedagogisk og didaktisk arbeid og refleksjon,
-
å følge opp at utdanningsinstitusjonene
gjennom utdanningen sørger for at lærerstudentene får trening i
praktisk lærerarbeid og oppgaver lærerne møter i klasserommet,
-
å følge opp at utdanningsinstitusjonene
kontinuerlig jobber med tiltak for bedre samarbeid med arbeidslivet
for lærerstudenter i utdanningen,
-
en styrking av studentenes,
lærerutdanningenes og praksisskolenes kompetanse i bruk av digitale
verktøy og digitale læringsmetoder.