Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
endre forskriftene for grunnskolelærerutdanningene slik at omfanget
av pedagogikk- og elevkunnskapsfaget skal utgjøre minst 60 studiepoeng
eksklusiv modul i religion, livssyn og etikk.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
utrede – med sikte på å innføre – nasjonale rammer for praksis i
lærerutdanningen, i tett dialog med sektoren og praksisfeltet.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber
regjeringen legge til rette for en bedre og mer effektiv lærerutdanning
ved å følge opp at det i lærerutdanningene stilles større forventninger
til undervisningskvalitet og studieintensitet, gjennom:
-
a. økt studieintensitet
gjennom flere timer brukt på studiene samlet sett, fordelt på organiserte
læringsaktiviteter og egenstudier, med mål om at snittiden brukt
på studiene i lærerutdanningen økes til minst snittet for studenter
for øvrig,
-
b. å følge opp at
utdanningsinstitusjonene gjennom utdanningen sørger for at lærerstudentene
får trening i praktisk lærerarbeid og oppgaver lærerne møter i klasserommet,
-
c. å følge opp at
utdanningsinstitusjonene kontinuerlig jobber med tiltak for bedre
samarbeid med arbeidslivet for lærerstudenter i utdanningen,
-
d. en styrking av
studentenes, lærerutdanningenes og praksisskolenes kompetanse i
bruk av digitale verktøy og digitale læringsmetoder.
Forslag 4
Stortinget ber
regjeringen følge opp at lærerutdanningene går foran for å utvikle
et godt nasjonalt system for deling av kvalitetssikrede og forskningsbaserte
undervisnings- og læringsopplegg for studentene.