1.2.2.1 Det grensenære samarbeidet har bidratt med mye felles kunnskap, men problemene med utslippene fra nikkelverkene er fortsatt uløst
Det norsk-russiske
miljøsamarbeidet startet opp med det grensenære samarbeidet. Undersøkelsen
viser at prosjektene i det grensenære samarbeidet i stor grad blir
gjennomført, og at flere av prosjektene er langvarige. Dette sikrer
kontinuerlig kunnskapsoppbygging om miljøtilstanden i grenseområdene.
På bakgrunn av de store utslippene av svoveldioksid og tungmetaller
fra nikkelverkene på russisk side av grensen var partene allerede
fra starten av samarbeidet opptatt av å definere hvor mye forurensning
naturen tåler. Etter Riksrevisjonens vurdering er det en stor svakhet
at Norge og Russland ennå ikke har klart å komme til enighet om
en slik tålegrense som kan være styrende for miljøsamarbeidet og
for å sikre miljøet i grenseområdene.
Gjennom kontinuerlige
målinger av svoveldioksid og tungmetaller på både norsk og russisk
side er det godt dokumentert at det kommer store utslipp fra nikkelverkene,
og at utslippene skaper forurensning som overgår grenseverdiene
for svoveldioksid i luft på russisk side og tidvis på norsk side.
Det er positivt at den norsk-russiske ekspertgruppen for luftforurensning samarbeider
tett om disse spørsmålene og har oppnådd enighet om både målemetoder
og nivåene av svoveldioksid i grenseområdene. Utslippene av svoveldioksid har
blitt kraftig redusert siden 1980-tallet. Denne reduksjonen skyldes
først og fremst endret råstoff, og ikke bedre renseteknologi. Riksrevisjonen
konstaterer at forurensningen på russisk side overskrider både de
norske og russiske grenseverdiene for svoveldioksid, selv om virksomheten
som forårsaker denne forurensningen, ikke overskrider sine årlige
utslippstillatelser fra russiske myndigheter.
Tross nedgangen i
utslippene av svoveldioksid siden 1980-tallet har smelteverkene
forårsaket en økning i tungmetallnivåene både i luften og i det
terrestriske miljøet på både norsk og russisk side. Nivåene av tungmetaller
har ikke oversteget noen nasjonal grense i Norge eller Russland,
men tungmetallnivåene på russisk side ligger betydelig over de norske
målsettingsverdiene. Målemetodene for tungmetaller er i tillegg
uensartede. Det er uheldig at Norge og Russland fortsatt er uenig om
hva som anses som god miljøtilstand for tungmetaller. Etter Riksrevisjonens
vurdering er det derfor viktig at miljøkommisjonen fortsatt bidrar
til at den felles ekspertgruppen for luftkvalitet arbeider videre
med disse spørsmålene.
Gjennom Pasvikprogrammet
i 2013–2015 ble det utarbeidet et forslag til et ensartet og tilpasset
norsk-russisk overvåkingsprogram for de grensenære områdene. Pasvikprogrammet
frambragte mye kunnskap om miljøtilstanden i Pasvikvassdraget som
ikke fanges opp i den nasjonale overvåkingen i Norge. Undersøkelsen viser
samtidig at russiske myndigheter ikke anerkjenner konklusjonene
fra dette arbeidet som offisielle siden ansvarlig instans på russisk
side ikke deltok i utarbeidelsen av konklusjonene fra arbeidet.
Dette på tross av at Murmansk UGMS (Roshydromet), som er russisk
myndighet for miljøovervåking i Murmansk oblast, satt i styringsgruppen.
Dette understreker med tydelighet at manglende presisering mellom
norske og russiske myndigheter av hvem som er ansvarlig og rette
samarbeidspartner på begge sider av grensen, svekker muligheten
for å nå målene i det grensenære samarbeidet.
Riksrevisjonen merker
seg for øvrig at det fortsatt arbeides med å etablere en harmonisert
miljøovervåking i tråd med anbefalingene fra Pasvikprogrammet. Manglende
samlet overvåking svekker mulighetene for å ivareta behovet for
kunnskap om de spesielle forholdene i grenseområdet. Dette kan også
være viktig informasjon for befolkningen på begge sider av grensen.
Kjernen i samarbeidet
– problemene med forurensningen fra nikkelverkene – er ennå ikke
løst, selv om samarbeidet med Russland har pågått i tretti år. Løsningen
på problemet er et russisk ansvar, og norske myndigheter har gjennom
alle år øvd påtrykk overfor russiske myndigheter om å løse forurensningsproblemene.
Riksrevisjonen anser det som kritisk at dette problemet vedvarer.
Samtidig er det positivt at norske myndigheter fortsetter å følge
opp dette spørsmålet overfor russiske myndigheter.