Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Mathias Bernander, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen og
Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Kari
Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti,
Torhild Bransdal, viser til Representantforslag 144 S (2018–2019)
om å legge til rette for at alle norske barn av foreldre med IS-tilknytning
kan komme til Norge, samt sikre god barnefaglig oppfølging etter
hjemkomst til Norge.
Forslag 1: Stortinget ber regjeringen
iverksette nødvendige tiltak for å identifisere og hente alle barn
som er norske statsborgere, fra krigsområdene i Syria og Irak til
Norge.
Komiteen viser til at regjeringen
har kommunisert at norske foreldreløse barn skal hentes til Norge dersom
det er mulig. Det er ikke konkludert med hvordan.
Komiteen viser til at situasjonen
i Syria og dets nærområder er uoversiktlig, og at norske myndigheter av
den grunn ikke har trukket konklusjoner om hvordan Norge løser utfordringen
med uthenting og identifisering av norske foreldreløse barn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at de humanitære forholdene
i flyktningleirene i Syria er svært vanskelige, og situasjonen for
barn av norske fremmedkrigere som oppholder seg i leirene, er uoversiktlig
og bekymringsfull.
Flertallet påpeker at ikke
alle fremmedkrigere som har tilknytning til Norge, er norske statsborgere. Derfor
vil heller ikke alle barn med en form for tilknytning til Norge
være norske statsborgere. Det er avgjørende å avklare barnas identitet
og statsborgerskap.
Flertallet viser til at utenrikstjenesten
har som en av sine oppgaver å yte konsulær bistand til norske borgere
i utlandet. Slik bistand gis innenfor de rammene som følger av utenrikstjenesteloven
og Meld. St. 12 (2010–2011) Bistand til nordmenn i utlandet. Dette
gjelder også for bistand til norske barn. Innenfor de overordnede
rammene prioriteres saker der liv og helse står på spill, saker
som involverer mindreårige, og saker som kan innebære brudd på menneskerettighetene.
Flertallet viser til at alle
stater som er part til barnekonvensjonen og andre menneskerettighetskonvensjoner,
har plikt til å sikre konvensjonsrettighetene for personer innenfor
statens jurisdiksjon. Dette vil som hovedregel si personer på statens
territorium. Barnekonvensjonens bestemmelse om at myndighetene må ta
hensyn til barnets beste gjelder altså som hovedregel for barn i
Norge.
Flertallet viser til at regjeringen
mener barnets beste imidlertid vil inngå i en helhetsvurdering,
som ett av flere hensyn, i vurderingen av eventuelle tilbud om konsulær
bistand.
Flertallet mener at barnets
beste også må veies opp mot andre hensyn, som sikkerhetssituasjonen
på stedet, humanitære hensyn, lokal lovgivning, tilknytning til
Norge og oppholdslandet, tilgjengelige konsulære ressurser og grunnleggende
nasjonale sikkerhetsinteresser.
Denne forståelsen
av konvensjonens bestemmelse om barnets beste har langvarig støtte
i retts- og forvaltningspraksis. En slik forståelse ble også lagt
til grunn av regjeringen Stoltenberg II i Meld. St. 27 (2011–2012) Barn
på flukt. Det er også sikker rett at Grunnlovens bestemmelse om
barnets beste må forstås på samme måte.
Saker der barn er
involvert, er særlig utfordrende. Dette gjelder spesielt der barna
er foreldreløse og befinner seg i en sårbar situasjon uten sine
hovedomsorgspersoner, under vanskelige forhold. Flertallet viser til at regjeringen
har åpnet for å hente foreldreløse barn med krav på norsk statsborgerskap
til Norge, og regjeringen har på nåværende tidspunkt hentet fem
foreldreløse barn.
Flertallet viser til at foreldre
har rett og plikt til å bestemme for egne barn. Dette omfatter retten
til å bestemme hvor et barn skal bo eller oppholde seg. Utenrikstjenesten
kan ikke hente barn fra utlandet i strid med dette. Dette gjelder
uavhengig av årsak til at barnet befinner seg i utlandet. Dette
innebærer at for barn som er i følge med sine foreldre, må foreldrene
samtykke til at utenrikstjenesten eventuelt bistår med utreise for barna.
Et samtykke må nødvendigvis være både fritt og informert. Eventuell
bistand til utreise vil være et tilbud fra norske myndigheter, og
opp til foreldrene å bestemme om det skal benyttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at av hensyn til barnas beste
er det disse medlemmers mål
å få de norske barna hjem. Disse medlemmer viser til at
tilbudet til foreldrene må tydeliggjøre at det er en ordning for
å få barna til Norge, og ikke en omsorgsovertakelse. Videre at det
i de tilfellene hvor det finnes omsorgspersoner i Norge, skal vurderes
om disse kan ta omsorgen for barna når de kommer til landet, hvis
forelderen ønsker det. Det bør legges til rette for at disse får
delta i prosessen med å hente barna hjem til Norge. Disse medlemmer vil støtte
opp om Norges arbeid for å finne løsninger hvor nasjonale sikkerhetshensyn
og humanitære hensyn ivaretas. Disse medlemmer mener Norge
må være en pådriver i arbeidet for å finne en internasjonal løsning. Disse medlemmer mener
at Norge ikke aktivt skal hente ut voksne norske borgere med IS-tilknytning.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at de humanitære forholdene i
leirene er svært dårlige. Barn og unge er sårbare og utgjør en svært utsatt
gruppe. Situasjonen er særlig bekymringsfull for foreldreløse barn. Disse medlemmer mener
barns beste må vektlegges tungt, og at arbeidet med å hente barn
som er norske statsborgere, til Norge, må løses så raskt som mulig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at Norge har et
folkerettslig, humanitært og moralsk ansvar for barn av norske borgere som
er i en vanskelig situasjon. Dette medlem viser til at det
i dag befinner seg et ukjent antall barn med norsk tilknytning i
Syria og Irak, blant annet i interneringsleiren al Hol. Representanter
fra Røde Kors i Norge som har vært i al Hol i april 2019, har rapportert
om at det er flere tusen mennesker med akutte helsebehov i leiren,
mange med krigsskader. Røde Kors mener forholdene i leirene er uakseptable,
og at det haster å finne en løsning for de som oppholder seg der.
I sitt høringsinnspill viser Redd Barna, Kirkens Bymisjon og Norsk
Folkehjelp til at hele 70 pst. av de som befinner seg i al Hol,
er under 18 år, og 65 pst. er under 12 år. Barn av foreldre med
antatt IS-tilknytning lever isolert sammen med sine mødre i interneringsleirene
under svært krevende forhold, uten tilgang til tilstrekkelige helsetjenester,
beskyttelse mot overgrep, trygghet og omsorg, lek og læring. Det
begås altså en rekke brudd på deres grunnleggende rettigheter.
Dette medlem vil peke på at
utenrikstjenesten, gjennom utenrikstjenesteloven og Meld. St. 12
(2010–2011), har som en av sine hovedoppgaver å yte konsulær bistand
til norske borgere i utlandet. Dette gjelder også for bistand til
norske barn. Innenfor de overordnede rammene prioriteres saker der
liv og helse står på spill, saker som involverer mindreårige og
saker som kan innebære brudd på menneskerettighetene. Dette medlem vil
understreke at barn og deres norske foreldre i leire i Syria og
Irak etter dette burde være høyt prioritert av norsk utenrikstjeneste.
Dette medlem viser til brev
fra Utenriksdepartementet ved statsråd Ine Eriksen Søreide til kommunal- og
forvaltningskomiteen, datert 27. mai 2019. Statsråden opplyser i
sitt svar om at utenrikstjenesten per i dag prioriterer å identifisere
og finne løsninger for de foreldreløse barna. Dette medlem påpeker at man ved
å gi uttrykk for at man prioriterer foreldreløse barn, heller ikke
stenger døren for å hente hjem barn sammen med mødre som er norske
statsborgere. Det er imidlertid uklart i hvilken grad utenrikstjenesten
jobber, eller eventuelt senere vil jobbe, for å finne løsninger også
for barn som er sammen med sine mødre.
Dette medlem vil peke på at
når myndighetene utøver sin konsulære bistand, må barns grunnleggende rettigheter
ligge til grunn. Det innebærer en tydelig forpliktelse for norske
myndigheter til å gjøre alt de kan for å hente hjem både barn uten
foreldre, og barn sammen med sine mødre. Statsråden påpeker i sitt
brev til kommunal- og forvaltningskomiteen at for barn som er i
følge med sine foreldre, må foreldrene samtykke – fritt og informert
– til at utenrikstjenesten eventuelt bistår med utreise for barna.
Dette vil eventuelt være et tilbud, som det er opp til foreldrene
å bestemme om skal benyttes.
Dette medlem vil understreke
at i de tilfellene der foreldrene også er norske statsborgere, er
det ikke akseptabelt å sette som en forutsetning for å få konsulær bistand
at foreldrene må oppgi foreldreretten og bli igjen i en interneringsleir,
mens barnet sendes til Norge. Dersom man legger til rette for å
skille barna fra foreldrene for å hente dem tilbake til Norge, kan
man bryte med både barnekonvensjonens og menneskerettskonvensjonens
bestemmelser om rett til privatliv og prinsippet om at barnets beste
skal være et grunnleggende hensyn. Det vil antagelig være langt
mer traumatiserende – og ikke til deres beste – å skilles fra sine
foreldre i den ekstreme situasjonen de er i, sett opp mot muligheten
til å få sterk barnefaglig oppfølging i Norge med en mor som er
i en straffeprosess.
Dette medlem viser til at regjeringen
mener barnets beste vil inngå i en helhetsvurdering, som ett av
flere hensyn, i vurderingen av eventuelle tilbud om konsulær bistand. Dette medlem vil
imidlertid understreke at barnets beste verken i Grunnloven eller
i barnekonvensjonens artikkel 3 er omtalt bare som ett av flere hensyn,
men som et grunnleggende hensyn. Bestemmelsen legger en sterk forpliktelse
på statene med ordlyden «skal være», og overlater dermed ikke til
statens skjønn om barnets beste skal vurderes og tillegges den foreskrevne
vekten. Rettspraksis viser også til at jo mer alvorlige konsekvensene
er for barnet, jo mer tungtveiende må andre hensyn være for å ikke
ta hensyn til barnets beste. Dette medlem vil påpeke at
det ikke er tilstrekkelig å gjøre «barnets beste»-vurderinger på
generelt grunnlag, men at hvert barn har en selvstendig rett til
å få vurdert sitt beste i de sakene som angår dem. Slike individuelle
vurderinger av hva som er til barnets beste, må ligge til grunn
når Norge gir bistand til barna, og det vil kunne bety at det beste
for barna er å bli hentet til Norge sammen med sine mødre.
Basert på disse premissene
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette nødvendige tiltak for å identifisere
og hente alle barn som er norske statsborgere, fra krigsområdene
i Syria og Irak til Norge.»
Forslag 2: Stortinget ber regjeringen
iverksette nødvendige tiltak for å sikre god barnefaglig oppfølging,
rehabilitering og reintegrering av hjemvendte barn fra Syria og
Irak.
Komiteen mener barna som har
havnet i en svært vanskelig situasjon på grunn av sine foreldre,
er uskyldige. Komiteen mener
norske myndigheter må ta høyde for at disse barna før eller siden
kan komme til Norge. Derfor mener komiteen det er avgjørende
at det kommer på plass gode handlingsplaner for barnefaglig oppfølging
og eventuell avradikalisering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at barn av fremmedkrigere
som kommer til Norge, vil, som alle andre barn som oppholder seg
i landet, ha rett til nødvendig hjelp, omsorg og oppfølging fra
barnevernet. Barnets bakgrunn vil stille særlige krav til de barnevernsfaglige
vurderingene av blant annet barnets behov. Barne- og familiedepartementet
legger derfor til grunn at lokale barnevernstjenester i varierende
grad vil ha kompetanse til å vurdere og ivareta disse barnas behov.
Flertallet viser til at Barne-
og familiedepartementet har gitt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
i oppdrag å etablere en beredskap for oppfølging og veiledning av
berørte barnevernstjenester. Bufdir skal også vurdere om det er
behov for å utvikle faglige anbefalinger eller retningslinjer for
barnevernets arbeid i denne type saker.
Flertallet viser til at i disse
som i alle andre saker der barnevernstjenesten er bekymret for et
barns omsorgssituasjon, må den undersøke forholdene og vurdere behovet
for barnevernstiltak. Barn som kommer til Norge fra konfliktområder,
og som har vært vitne til eller selv vært utsatt for vold og overgrep,
kan være traumatiserte og ha behov for særskilt oppfølging fra flere tjenester.
Barnevernstjenesten må ta initiativ til at også andre relevante
tjenester utreder barnets behov for f.eks. helsehjelp og tilrettelegging
for deltakelse i barnehage, skole og fritidsaktiviteter.
Flertallet viser til at barn
av fremmedkrigere som kommer til Norge, i likhet med alle andre
barn som oppholder seg i landet, også vil ha rett til nødvendig hjelp
og oppfølging fra helsetjenestene. Det er grunn til å anta at disse
barna vil ha behov for både somatisk og psykisk helsehjelp. Mange
vil blant annet trenge hjelp fra psykisk helsevern for barn og unge
til å bearbeide traumer. Mer enn halvparten av landets om lag 80
barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP) har implementert
traumefokusert kognitiv atferdsterapi, en evidensbasert metode som
har vist seg effektiv for å redusere symptomer på posttraumatisk
stress, depresjon og generelle psykiske vansker.
Flertallet viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å bistå
Bufdir med å forberede nødvendige tiltak for barn av foreldre med
IS-tilknytning som returnerer til Norge fra Syria. Dette inkluderer
å sikre nødvendig samarbeid mellom relevante kunnskaps- og kompetansetjenester,
helsetjenestene og øvrige hjelpetjenester. Målet er at barna tilbys
nødvendig helsehjelp, og at man ivaretar deres helsemessige oppfølging
på kort og lang sikt, som del av den totale tiltakspakken som utvikles
rundt det enkelte barnet. 2,5 mill. kroner er også tilstilt Helsedirektoratet for
å gjennomføre en spisset kompetanseoppbygging for arbeid med hjemvendte
fremmedkrigere, herunder en særlig innsats for hjemvendte kvinner
og deres barn.
Flertallet viser til at regjeringen
har begrenset kunnskap om disse barna, men at man kan regne med
at det er stor variasjon i hvilke behov de har. For alle barn som
kommer til Norge fra konfliktområder, vil barnehage og skole måtte
spille en viktig rolle i integreringen, men det må vurderes for
hvert enkelt barn hvordan det best kan skje. Barna må få en tverrfaglig
oppfølging, og også barnehage, skole, lærere, medelever og foresatte
vil trenge informasjon og støtte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg arbeidet regjeringen og utenrikstjenesten
har gjort hittil i disse sakene. Utviklingen i sakene og oppdateringer
av informasjon tilsier at situasjonen må følges tett. Vurderinger
knyttet til sikkerhet, identifisering og uthenting av barn som er
norske statsborgere, må gjøres fortløpende i tiden fremover. Disse medlemmer merker
seg regjeringens arbeid med å sikre god barnefaglig oppfølging av
de hjemvendte barna. Samhandling mellom relevante aktører, som helsepersonell,
barnevern og foresatte, må sikres prioritet. Tett oppfølging av
disse barna over tid vil være helt nødvendig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Barne- og familiedepartementet legger
til grunn at lokale barnevernstjenester i varierende grad vil ha
kompetanse til å vurdere og ivareta disse barnas behov ved en eventuelt
hjemkomst. Barne- og familiedepartementet har derfor gitt Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) i oppdrag å etablere en beredskap
for oppfølging og veiledning av berørte barnevernstjenester. Dette medlem støtter
dette initiativet, men vil understreke viktigheten av at det etableres
spesialiserte tverrfaglige tiltak, der kunnskap om traumer, flukt,
radikalisering, barns helse og beskyttelsesbehov ses i sammenheng.
Dette medlem forutsetter videre
at regjeringen sikrer at berørte barnevernstjenester er tidlig involvert, slik
at de kan opprette nødvendig beredskap for å ta imot barna. Dette
må skje, selv om det kan innebære å gi barnevernstjenesten sensitiv
informasjon om når barna vil ankomme. Gode forberedelser i god nok
tid før barnas ankomst vil være avgjørende for at barnevernstjenesten
kan sikre nødvendig trygghet og stabilitet for disse barna. Det
er ikke tilstrekkelig at Bufdir utarbeider informasjonsskriv eller
generelle retningslinjer for barnevernets arbeid i denne type saker.
Det må også utarbeides konkrete beredskapsplaner, som blir fulgt
opp tett i samarbeid med berørte barnevernstjenester. Nødvendig
spesialkompetanse som behøves for å ivareta disse barna, må stilles
til disposisjon for de kommunene som tar imot barna, fra ulike etater
og faginstanser. Dette medlem forutsetter
at god koordinering og klar ansvarsfordeling er avklart før barna
kommer til Norge.
Basert på disse
premissene fremmer dette
medlem derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette nødvendige tiltak for å sikre god barnefaglig
oppfølging, rehabilitering og reintegrering av hjemvendte barn fra
Syria og Irak.»